nut slangeklem?

yana

MF veteraan
8 mrt 2004
2.744
486
zuid-holland
Ik heb de benzineslang vervangen naar de carb. Origineel zat daar zo'n draad slangeklem op.
Dus zoeen die je samenknijpt met de hand of tang dan gatie open, laat je los, dan klemt hij.
Ik krijg deze echter met geen mogelijkheid er meer op. Simpelweg geen plek tussen de nieuwe slang en de carb.
Een gewone slangeklem past al helemaal niet. Tie-rip ook niet.
Had zo'n hand klem uberhaupt veel nut? Weet niet wat ik nu moet. Zo laten of wat anders verzinnen..al weet ik bij god niet wat..niks past..ja, ijzerdraad misschien..
 
Blijkbaar vindt of de keuringsinstantie of de fabrikant het belangrijk dat deze er op zit. Op zich kan ik dat ook wel begrijpen. Als je benzine slang los schiet of gaat lekken is de kans op brand natuurlijk groot.

Als de slang nog nieuw is en er heel strak om heen zit zal de kans heel klein zijn dat dit misgaat. Maar zo'n slang wordt ouder en daardoor minder soepel. Nu kan je denk het zal mijn tijd wel duren maar je bent wel verantwoordelijke voor de gevolgen voor de volgende eigenaar.

Dus ja doe hem er maar op. Vraag is waarom past het niet meer? Is de nieuwe slang dikker dan de oude? Zo ja of een beetje proppen of de juiste slang kopen.

Doe anders eens een foto.
 
Kan je de slang niet op een andere plek fixeren? Ik heb bij de benzinekraan uit mijn tank ook maar plek voor 1 slangklem. De 2e slang (reserve) bind ik met een tierip aan de slang die wel met een klem vast zit. Als hij niet kan bewegen schiet ie ook niet los of er nou een klem op zit of niet.
 
Ik heb de benzineslang vervangen naar de carb. Origineel zat daar zo'n draad slangeklem op.
Dus zoeen die je samenknijpt met de hand of tang dan gatie open, laat je los, dan klemt hij.
Ik krijg deze echter met geen mogelijkheid er meer op. Simpelweg geen plek tussen de nieuwe slang en de carb.
Een gewone slangeklem past al helemaal niet. Tie-rip ook niet.
Had zo'n hand klem uberhaupt veel nut? Weet niet wat ik nu moet. Zo laten of wat anders verzinnen..al weet ik bij god niet wat..niks past..ja, ijzerdraad misschien..
Ja, die moet er op.

Er zijn verschillende soorten, onder andere die jij beschrijft.

Er zijn ook andere soorten, waarvan ik denk dat ze wel zullen passen.
 
Ik snap trouwens niet dat dat nu niet meer past, wat is er dan zo anders aan deze benzineslang??

Deze zijn ook erg handig vind ik zelf (brandveerklem)
320x240_1045-Bandveerklem,slangklem,20mm.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de benzineslang vervangen naar de carb. Origineel zat daar zo'n draad slangeklem op.
Dus zoeen die je samenknijpt met de hand of tang dan gatie open, laat je los, dan klemt hij.
Ik krijg deze echter met geen mogelijkheid er meer op. Simpelweg geen plek tussen de nieuwe slang en de carb.
Een gewone slangeklem past al helemaal niet. Tie-rip ook niet.
Had zo'n hand klem uberhaupt veel nut? Weet niet wat ik nu moet. Zo laten of wat anders verzinnen..al weet ik bij god niet wat..niks past..ja, ijzerdraad misschien..

Tyrap past niet? Dat vind ik héél erg moeilijk om te geloven.
 
De kans dat de slang los zou schieten omdat er geen slangenklem op zit is waarschijnlijk even groot als dat deze beschadigd (bekneld) raakt bij montage of na verloop van tijd droogtescheuren zou krijgt: niet zo groot.

Maar zonder rijden omdat je hem niet gemonteerd krijgt is een vage reden. Met een goede punttang krijg je zo'n slangklem meestal wel gemonteerd. Of als het er inderdaad 1 is die gemaakt is van staaldraad kan je ze soms aan elkaar tyrippen, dan kan je hem zo met de hand over de slang schuiven en de tyrip kapot knippen als de klem op plaats is.
 
Waarschijnlijk een zeer (te) dikke slang gemonteerd?

Een trekbandje gebruiken hiervoor is niet zo heel handig. Bij de sluiting wordt de slang niet tegen het pijpje gedrukt maar richting de sluiting van het trekbandje geduwt.
Grote kans dat het daar dus gaat lekken. Als een trekbandje de enige (nood) oplossing is, gebruik er dan twee tegen elkaar met de sluiting 180 graden van elkaar geplaatst.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon correct monteren. Voor deze ene keer ben ik bereid een tywrap ook als "correct" te beschouwen. Als de tiewrap echt niet er omheen past dan heb je ergens iets verprutst, want de boel is ontworpen om ruimte over te laten voor een slang klem.

PS: Heb je er een auto benzineslang op gedrukt? Die hebben soms een veel grotere buitenmaat bij dezelfde binnenmaat.
 
Het ligt aan de functie van de benzineslang. Als het een klassieke slang is met zwaartekracht voeding doe ik het net zo makkelijk zonder klem. Dan houden de ribbeltjes van het tuutje de slang wel vast.
Als het een slang onder druk vanaf een brandstofpomp is moet er natuurlijk wel een klemmetje om.
 
Het ligt aan de functie van de benzineslang. Als het een klassieke slang is met zwaartekracht voeding doe ik het net zo makkelijk zonder klem. Dan houden de ribbeltjes van het tuutje de slang wel vast.
Als het een slang onder druk vanaf een brandstofpomp is moet er natuurlijk wel een klemmetje om.

Met de komst van moderne benzine heb ik toch wel eens gehad dat de slang zachter werd in gebruik en een maand na montage toch nog ging lekken..
 
Met de komst van moderne benzine heb ik toch wel eens gehad dat de slang zachter werd in gebruik en een maand na montage toch nog ging lekken..
Op mijn motoren van 1976 en 1979 zitten de originele slangen, en ook origineel zonder klemmen. Geen last van moderne benzine. Maar het materiaal zal inderdaad uitmaken, Het zijn ommantelde rubber slangen.
 
Het ligt aan de functie van de benzineslang. Als het een klassieke slang is met zwaartekracht voeding doe ik het net zo makkelijk zonder klem. Dan houden de ribbeltjes van het tuutje de slang wel vast.
Als het een slang onder druk vanaf een brandstofpomp is moet er natuurlijk wel een klemmetje om.


+1

voor onze type motor kan je zonder klemmetje, komt vaker voor dat je ze zonder klem krijgt.

wel zorgen dat je ze goed monteerd, controleren natuurlijk.

meestal worden de slangen hard na verloop van tijd en krijg je het er zelfs moeilijker vanaf en erop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan