scheur tussen uitlaat/boost poort

R

romanv

Guest
Ik wil mijn yz250 uit 1985 laten opboren naar 70mm omdat ik meer compressie wil en er een rand in de cil zit, maar nu zit er hier een scheur. De scheur stopt in de boost poort en kan dus niet meer doorlopen en loopt ook erachter in het alu. Kan dit schadelijk zijn en kan dit problemen opleveren met het opboren? Cilinder is getuned en erg snel dus zou het liefst deze cilinder houden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
211vubn.jpg
 
68mm ik kan het wel tig lassen, maar is dat wel gebruikelijk lassen in je cilinderwand?

volgens mij niet,
en dan nog de chrome wand, die je verbrand.

aluminium cylinders oplassen/herstellen is de normaalste zaak van de wereld. uiteraard eerst de nicasil/chroom laag eraf, dan lassen, dan nieuwe laag.

Door het opboren gaat de compressie alleen omhoog als je de kop onbewerkt laat.

niet helemaal juist. ik zou de kop zelfs sowieso aanpassen omdat anders per overmaat van piston je squish steeds kleiner wordt (tenzij het zuigers met vlakke bodem zijn, maar dacht niet dat Yam dat ooit gebruikte). maar dus zelfs al laat je de squish aanpassen kan het zijn dat je toch nog steeds meer compressie hebt. hangt gewoon af van hoed
veel en wat je verandert.
daarbij denk ik dat het TS gewoon te doen is om de originele kompressie te herstellen omdat de boring uitgesleten is, niet om extra kompressie te verkrijgen.

@ TS : jij wil liefst horen dat iedereen/iemand zegt "boor maar kan geen kwaad", maar zal je ooit gerust zijn ?
ik zou zo'n cylinder nooit zo gebruiken, pistons/krukas/carter/... zijn veel te duur. weet ook niet of ze cylinderbussen lassen, anders deze eruit en nieuwe erin. Als dat goed gedaan wordt door een pro verandert er niks aan je tuning.
 
je ziet dit soort scheurtjes tussen hoofd en hulp poort of in de uitlaatpoort spijl wel vaker, als de cilinder alu+nikkel/chroom wand is kun je het laten lassen en opnieuw wandje erin, bij een stalen bus is er niet veel aan te doen, gewoon boren en honen naar de volgende maat en nieuwe zuiger er in.

het is geen recept voor een lange levensduur maar je kunt er nog gewoon mee rijden.
Als je erg paranoia bent kun je het scheurtje met een heel fijn diamand slijpsteentje (een bolletje) ietsje dieper slijpen zodat de zuigerveer er niet achter kan blijven hangen en plaatselijk te veel slijt.
Je hebt het dan wel over het wegslijpen van een dun streepje van een millimeter of twee en hooguit een paar tiende mm diep.
 
Laatst bewerkt:
je ziet dit soort scheurtjes tussen hoofd en hulp poort of in de uitlaatpoort spijl wel vaker, als de cilinder alu+nikkel/chroom wand is kun je het laten lassen en opnieuw wandje erin, bij een stalen bus is er niet veel aan te doen, gewoon boren en honen naar de volgende maat en nieuwe zuiger er in.

het is geen recept voor een lange levensduur maar je kunt er nog gewoon mee rijden.
Als je erg paranoia bent kun je het scheurtje met een heel fijn diamand slijpsteentje (een bolletje) ietsje dieper slijpen zodat de zuigerveer er niet achter kan blijven hangen en plaatselijk te veel slijt.
Je hebt het dan wel over het wegslijpen van een dun streepje van een millimeter of twee en hooguit een paar tiende mm diep.
Dan laat ik het wel zo zitten motor is te oud om er nog veel geld aan uit te geven
 
Dan laat ik het wel zo zitten motor is te oud om er nog veel geld aan uit te geven


Hoezo?, je kunt hem toch gewoon laten kotteren en honen en een nieuwe zuiger er in?

Evt na het honen het scheurtje een fractie (!) dieper slijpen, dat gaat zelf wel (voorzichtig) met een schuurpapiertje om een stokje gewikkeld en wat geduld?
met pak em beet 150 eu zou je weer goed kunnen rijden.
 
Hoezo?, je kunt hem toch gewoon laten kotteren en honen en een nieuwe zuiger er in?

Evt na het honen het scheurtje een fractie (!) dieper slijpen, dat gaat zelf wel (voorzichtig) met een schuurpapiertje om een stokje gewikkeld en wat geduld?
met pak em beet 150 eu zou je weer goed kunnen rijden.
Eigenlijk bedoel ik dit idd. Vind het persoonlijk wel een slechte constructie van yamaha ze hadden het aluminium erachter wel wat dikker kunnen maken.
 
huh ?
is het alu ook gescheurd ?
en zoja, zet die scheur zich niet door van het alu op het staal hoor.
Daarachter zit gewoon nog een stuk van de alu cilinder.
De powervalve komt daar ook dus is het alu niet al te dik en breekt het zo door trillingen/temp verschillen. Ik ga hem volgende week laten boren/honen en dan kan ik weer lekker crossen.
Maar ja in het alu zit ook een scheur kan niet meer verder en is nog gewoon stevig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan