Injectietrubbels 900RR FireBlade SC44

Nickel89

MF veteraan
24 feb 2008
19.887
10
Eindhoven
Twitter
Hallo daar :W

Ik heb een tijdje terug mijn nokkenaskettingspanner vervangen en sindsdien start het hok niet meer. Heb toentertijd injectie los gehad, en op het dashboard krijg ik een foutmelding 9 en 12, 13, 14, 15. Dat zouden respectievelijk foutmeldingen zijn van de inlaattemperatuursensor (drie keer woordwaarde) en de injectoren/bedrading injectoren. Heb al van alles geprobeerd, maar snap er inmiddels echt de ballen niet meer van.

Wat hebben we al gedaan:
- Gecheckt of er vonk was (Ja)
- Gecheckt of er compressie was (Ja)
- Gecheckt of de brandstofpomp zijn werk doet (Geloof me, ja)
- Dodemansknop gecheckt
- Zijstandaard gecheckt
- Injectie gereinigd met injectiereiniger (Waarna hij daar kortstondig op startte)
- Bedrading nagelopen op toevallig losse/verkeerde stekkers
- Bedrading ingespoten met contactspray tegen slecht contact
- Injectoren en bedrading doorgemeten, allemaal prima weerstanden
- Andere set injectoren en bedrading geprobeerd

Resultaat is... hij vonkt, hij heeft compressie, de startmotor gaat braaf rond, maar starten, ho maar. Hij krijgt dus géén benzine, maar hoe?! Alles lijkt op papier te moeten werken.

Mijn enige idee nu lijkt me dat 'ie een foutmelding gemaakt heeft in het systeem van de vijf bovengenoemde feiten toen ik de boel los haalde, die nu eerst uit het systeem moeten. Maar kan ik het systeem zelf resetten of ben ik dan op een dealer aangewezen?

Hoor het graag :) Goed weekend vast! :W
 
reset computer , mogelijk accu loskoppelen en de twee losse polen ff tegen elkaar houden en daarna weer op je accu aansluiten ?

ps heb je bij vervanging nokke..... de accu losgekoppelt ? vermoed dat deze is blijven zitten ?
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Staat hij nog wel op tijd de distributieketting ? Ik zie dit niet in je controle lijstje staan.

In het werkplaatshandboek van de 954 staat dat je de Mil codes kan wissen.

Service check stekker kortsluiten met stroomdraadje terwijl hij niet op contact staat.

Dan op contact zetten.

Kortsluiting dan opheffen door stroomdraadje te verwijderen.

Mil lampje moet nu 5 seconden gaan branden en terwijl hij brand moet je de service check stekker weer kortsluiten met het stroomdraadje.

De data is nu succesvol gewist als het Mil lampje uit gaat en vervolgens weer normaal gaat knipperen.

Wellicht is deze procedure hetzelfde voor de 929.

Gr Sander
 
Heb je de injector(s) al uit het gashuis gehad en gekeken of hij dan spuit?
Dat de brandstofpomp levert, en de bedrading heel is zegt nog niet dat de injectors ook signaal krijgen om open te gaan.
 
Hallo daar :W

Ik heb een tijdje terug mijn nokkenaskettingspanner vervangen en sindsdien start het hok niet meer. Heb toentertijd injectie los gehad, en op het dashboard krijg ik een foutmelding 9 en 12, 13, 14, 15. Dat zouden respectievelijk foutmeldingen zijn van de inlaattemperatuursensor (drie keer woordwaarde) en de injectoren/bedrading injectoren. Heb al van alles geprobeerd, maar snap er inmiddels echt de ballen niet meer van.

Wat hebben we al gedaan:
- Gecheckt of er vonk was (Ja)
- Gecheckt of er compressie was (Ja)
- Gecheckt of de brandstofpomp zijn werk doet (Geloof me, ja)
- Dodemansknop gecheckt
- Zijstandaard gecheckt
- Injectie gereinigd met injectiereiniger (Waarna hij daar kortstondig op startte)
- Bedrading nagelopen op toevallig losse/verkeerde stekkers
- Bedrading ingespoten met contactspray tegen slecht contact
- Injectoren en bedrading doorgemeten, allemaal prima weerstanden
- Andere set injectoren en bedrading geprobeerd

Resultaat is... hij vonkt, hij heeft compressie, de startmotor gaat braaf rond, maar starten, ho maar. Hij krijgt dus géén benzine, maar hoe?! Alles lijkt op papier te moeten werken.

Mijn enige idee nu lijkt me dat 'ie een foutmelding gemaakt heeft in het systeem van de vijf bovengenoemde feiten toen ik de boel los haalde, die nu eerst uit het systeem moeten. Maar kan ik het systeem zelf resetten of ben ik dan op een dealer aangewezen?

Hoor het graag :) Goed weekend vast! :W

Als ik me niet vergis gaat het storingslampje pas uit als de storingen ook echt weg zijn.

het sub kabelboompje waar de injectoren aan vast zitten (en ook nog een sensor kan ik me herrinneren) zit met een stekker aan de hoofd-kabelboom aan de rechterzijde bij je frame balk, misschien zit deze niet goed vast meer?
 
De opties op een rijtje:

- Subkabelboompje los, vast, los en weer goed vast gehad. Zit met een dubbel vast geklikte stekker bij elkaar. Scheelde niks -O-

- Injectoren uit het gasklephuis gehad, geprobeerd te 'starten'... geen succes. De druk van de voordraaiende brandstofpomp duwt de injectoren van hun plek. Teruggestoken vervolgens evengoed geen succes. Ik gok dat het systeem de druk nodig heeft om te werken, maar die valt dus weg als de injectoren niet braaf gezeteld zijn -O-

- Slangen ge-double checked... no avail -O-


Inmiddels was de tank en accu leeg. Dus de accu even afgekoppeld en voor de nacht aan de lader gehangen. Zo de nachtdienst in, morgenmiddag maar weer eens proberen...

Is me nog steeds niet duidelijk hoe en wat :?
 
Poging zoveel... niks -O-

Er komt benzine tot de injectors maar de injectors injecteren niet -O- Las net iets over spanning naar de injectors. Zou accuspanning op moeten staan wanneer het contact aanstaat. Dus dat kan ik nog proberen, maar ben bang dat wellicht de injectoren zelf naar z'n grootje zijn... of vervuild, of wat ook.

Iemand een idee hoe ik dat kan controleren? Weerstand is het niet... geeft een mooie weerstand.
 
ik kan me niet voorstellen dat alle injectors defect zijn.

zeker omdat je de foutmeldingen krijgt van alles wat aan dat sub kabelboompje zit blijf ik erbij dat daar ergens het probleem vandaan komt.

je zei in een eerdere reactie al dat je die verbinding al gecontroleerd hebt, maar heb je ook in de stekker gekeken of er misschien een pinnetje verbogen is en zo geen contact maakt en of de contacten niet gewoon verwuild zijn?

wat je nog eventueel zou kunnen proberen is om een ander sub kabelboompje er tussen te klikken, wie weet dat daar ergens een probleempje zit.

even iets heel voor de hand liggends: het is niet je HISS die loopt te kloten? als je je motor aanzet gaat het hiss lampje (groen) bij je toerenteller even branden, deze gaat na een paar seconden uit, ook hoor je als het goed is in de tijd dat het lampje aan is de brandstofpomp draaien.
 
Ik heb een tweede injectie-unit gekocht via Marktplaats: GKH'en, fuel rail, subkabelboompje... alles. En met die doet 'ie het eveneens niet -O-

Zal even naar de HISS kijken.

EDIT: HISS lampje doet het gewoon naar behoren terwijl de brandstofpomp primet.
 
Laatst bewerkt:
Haal het gasklephuis eraf en kijk via daar of er wordt ingespoten. Dan kan je de injectoren op het gatsklephuis laten zitten.

Heb je bij het vervangen van je NAKS misschien een deel van de bekabeling geraakt met het losknippen van tyraps?
 
Staat er spanning op de injectoren? Injectoren zijn bijna altijd massa gestuurd, dwz, aan 1 kant staat er een plus (als motor op contact staat) en de andere kant gaat naar de ECU, die de boel aanstuurt.
Stekkertje van injector losnemen, motor op contact zetten en dan zou je op 1 van de 2 pootjes 12 volt moeten meten. Doe dit met een multimeter, om ook daadwerkelijk te zien om hoeveel volt het gaat.

Heb je die 12 volt aan 1 kant, stop dan een led spanningzoeker tussen pootje 1 en 2 en start de motor rond, dan zou je een knippersignaal moeten krijgen. Dat betekend dat de aansturing vanuit de ecu ook aanwezig is.

Als dat allemaal werkt, meet je de weerstand van de spoel in de injector, die zou ergens rond de 16 ohm moeten liggen. Is die weestand oneindig, is de injector stuk, maar lijkt me sterk dat er 4 injectoren in 1 keer stuk zijn. Ik gok op de plus die na contact op de injector komt
 
ik heb even gekeken in het werkplaatshandboek:

als je tussen de 2 aansluitpinnen van de injectors meet (weerstand) zou je tussen de 11.1 en 12.3 Ohm moeten meten.

Om te meten of je spanning hebt op de injectors moet je de spanning meten tussen de zwart/witte draad ( dit is de + ) in de connector van de injector en de massa.

Je zou dan de accuspanning moeten kunnen meten
 
nog even een aanvulling:

ik zie in het electrisch schema een 'sub fuse' (10 A) staan, deze lijkt in het circuit te zitten welke oa de injectors aanstuurt.

Ik kan in het WPHB niet zo snel vinden waar deze moet zitten maar ik denk dat deze gewoon bij de zekeringen bij de accu zit, controleer eens of dat daar nergens een zekering defect is of slecht contact maakt
 
nog even een aanvulling:

ik zie in het electrisch schema een 'sub fuse' (10 A) staan, deze lijkt in het circuit te zitten welke oa de injectors aanstuurt.

Ik kan in het WPHB niet zo snel vinden waar deze moet zitten maar ik denk dat deze gewoon bij de zekeringen bij de accu zit, controleer eens of dat daar nergens een zekering defect is of slecht contact maakt
Oké, dat zou alles verklaren B|

Zou wel echt erg zijn, maar wel alles verklaren. :X

Zei ik al dat dat ALLES zou verklaren? |(
 
nog even een aanvulling:

ik zie in het electrisch schema een 'sub fuse' (10 A) staan, deze lijkt in het circuit te zitten welke oa de injectors aanstuurt.

Ik kan in het WPHB niet zo snel vinden waar deze moet zitten maar ik denk dat deze gewoon bij de zekeringen bij de accu zit, controleer eens of dat daar nergens een zekering defect is of slecht contact maakt
Zou er een tweede zekeringkastje zijn, ergens :/

11155016_10205907092223783_8671629088359459527_o.jpg


Niks sub fuse... -O-
 
Oké, dat zou alles verklaren B|

Zou wel echt erg zijn, maar wel alles verklaren. :X

Zei ik al dat dat ALLES zou verklaren? |(

Maar was dat het probleem ook of heb je nog geen tijd gehad om ernaar te kijken?


Zijn je bougiekabeltjes op de juiste volgorde aangesloten?

kabeltjes kunnen niet verwisseld worden want deze motor heeft van die pen bobines.


De ECU meld dat de injectoren niet aangesloten/onderbroken zijn. Wat heeft dat met de bougiekabels te maken (die er niet op zitten)?

:^
 
de zekering in de zekeringbox zou voor de starter/ignition zijn maar aangezien de startmotor wel rondgaat zal daar het probleem niet in zitten denk ik.

bij de zekering zit ook nog ergens een zekering in zo'n losse zekeringhouder (zit een zekering in van 20A), deze is voor de pgm-fi deze zal denk ik ook wel in orde zijn maar het kan geen kwaad om hem even te checken.

Wat heb je eigenlijk aan je motor gedaan voordat deze niet meer startte??
 
Terug
Bovenaan Onderaan