Trommelrem vraagje

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.244
Assen
Dag mensen,
Omdat ik remmerij erg belangrijk vind heb ik in mijn 1967 jawa een dubbel=oplopende trommelrem van een later type in gezet.

Met de originele voeringen remde dit redelijk, maar dit vond ik niet goed genoeg en heb bij een hoog aangeschreven rem-toko- waar ik de ankerplaat en wiel mee moest sturen, nwe voeringen op laten zetten.

Het spul terug gekregen en moest- ondanks dat zij het op het wiel hadden afgesteld, de sec. remsleutel erg terug zetten om beide schoenen gelijk aan te laten lopen.
Het remvermogen is nog gewoon ruk..

Goed, nu wil ik graag van jullie lezen dat het even wat tijd kost en dat de nwe voering zich nog moet 'zetten'..
Ik heb de trommel al met schuurpapier bewerkt en erna ontvet, om het inlopen wat sneller te laten verlopen..
 
En toch denk ik dat je bij het verstellen van de "fabrieks" instelling iets niet goed hebt gedaan.

Volgens mij is de normale procedure de volgende:
- de remhendel van de kabelbediende remschoen op slepen zetten, dus hoorbaar aanlopen op de de remtrommel.
- deze 1 slag los draaien zodat deze vrij loopt.
- de tweede remhendel door de verbindingsstang op slepen afstellen.
- deze 1 slag los draaien. Door dat er linkse en rechtse schroefdraad gebruikt kan zijn is een halve slag voldoende.

Succes met het goed afstellen ;)
 
Hoi Jaap,
Ik ben bekend met deze afstelmethode en deze ook toegepast..hierbij moet ik de sec. remsleutel ernstig terugzetten.
de rem voelt ook 'hard'aan maar remt weinig.. ;)
 
Ik heb uitdrukkelijk verzocht om zachte voeringen voor ondermaatse remmen..
En de toko in questie profilleert zich met oldtimer remmen..
Deze voering zou ook bij de klassieker-racerij gebruikt worden..
 
Laatst bewerkt:
de nieuwer wetse remvoering(niet asbest) materiaal rem veel slechter tov het asbest remmateriaal.
ooit in een grijs ver verleden dat ondervonden met een brommer,peugeot 103 sp. nieuwe remvoering, asbest was inmiddels verboden, gekocht. de remmetjes gemonteerd. het wilde gewoon niet remmen. later een peugeot fox gekocht. die remt goed, alleen de trommelremmen waren wel 3x zo groot als die 103 remmen.
 
trommelremmen hebben sowieso een tijd nodig om goed te remmen. Bij heftrucks moet ik soms een kwartier aan 1 stuk optrekken/remmen opdat de nieuwe remmen goed zouden werken. hoe verder de trommels uitgesleten zijn hoe langer het duurt. bij nieuwe trommels raakt vrijwel direkt de hele remschoen de trommel. Maar door de construktie van de rem waarbij maar 1 kant van de schoen beweegt richting trommel, moeten de schoenen echt wel even inslijten bij trommels die al wat uitgesleten zijn.
met nieuwe schoenen in uitgesleteen trommels raakt enkel het aangrijppunt de trommel, de rest van de schoen nauwelijks. eerst moet dat aangrijppunt genoeg afslijten voordat de rest van de schoen de trommel kan raken.

amuseer u dus eerst eens een kwartiertje met gewoon optrekken/afremmen zodat de schoenen kunnen inslijten.
 
Laatst bewerkt:
Wel, het spul is op straal gedraaid van de trommel, dus ik verwachtte beter resultaat..
Ik ga vanmiddag een rustig weggetje opzoeken en dan steed- zoals ik tot nu toe heb gedaan, de rem 4sec. wat aantrekken, en dan zeker tijd genoeg geven om weer af te koelen, om verbranding van de voering te voorkomen.
Als ik in een fitte/actieve bui ben, later het spul eens demonteren om het slijtagepatroon te zien, ondanks het op straal draaien??
 
Andere schoen;


en met dubbelzijdig tape en schuurpapier in de trommel krijg ik de ankerplaat er niet in, dus de speling lijkt goed..
Toch, na ca. 50 km binnenweggetjes, en veel remmen nog steeds bagger..
Jammer van die 80 euro maar als 't niet vlug beter wordt kan ik beter weer de originele remschoenen er weer inzetten.. -O-
 
Jij zegt dat die remschoenen afgedraaid zijn op de straal van de trommel, dat wil zeggen dat ze ca. 1 mm speling genomen hebben om vrij te kunnen ronddraaien.

Ondanks dat het een two-loading ankerplaat is heeft elke remschoen een uitdrukpunt en een scharnierpunt. Het uitdrukpunt heeft de platte kant en het scharnierpunt de ronde uitsparing.Bij jouw eerste foto van de ankerplaat heeft de voorste remschoen het uitdrukpunt rechts en het scharnierpunt links zitten.

Bij het bedienen van de voorrem zal elk van deze remschoenen bij het uitdrukpunt naar buiten komen en tegen de remtrommel aankomen. In het begin zal dat maar over een kort stukje van de remschoen zijn. Naarmate de remvoering verder slijt door gebruik zal het aangrijpingsoppervlak steeds groter worden maar nooit over de volle lengte van de remschoen. Dit omdat je bij het scharnierpunt de remschoen nooit tegen de trommel kan krijgen.

Wil je precies weten wel deel van de remschoen op dit moment remt moet je een krijtstreep (schoolbordenkrijt) op de voering aanbrengen en dan een paar keer remmen. Waar de krijtstreep verdwenen is is het oppervlak dat effectief remt.
 
Pfff lamme poot van het rem intrekken..
De originele voering zette zich vrijwel meteen..
hoe lang zou je met zeer slecht werkende voorrem moeten rondrijden?
Ik twijfel om m'n wonden te likken en de originele er maar weer in te zetten..

Vreemd, het rembedrijf staat doorgaans wel hoog aangeschreven..
 
Sammie, ik heb me laten vertellen dat domme vragen niet bestaan, maar ik probeer het toch: aan welke kant van het wiel zit deze ankerplaat? Aan de foto te zien moet hij aan de linkerkant zitten. Zit hij aan de rechterkant dan heb je twee nalopende schoenen en dat remt voor geen meter.
 
Sammie, ik heb me laten vertellen dat domme vragen niet bestaan, maar ik probeer het toch: aan welke kant van het wiel zit deze ankerplaat? Aan de foto te zien moet hij aan de linkerkant zitten. Zit hij aan de rechterkant dan heb je twee nalopende schoenen en dat remt voor geen meter.

Gelukkig zit hij aan de linkerkant.. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan