Rem/koppelings pomp stuur vt1100 verplaatsen

mario2012

Die hard MF'er
17 okt 2009
783
3
Bleiswijk
Hallo mensen.

Ik ben mijn vt1100 aan het verhobbyen.. De voorkant is aan de beurt en het stuur moet lekker clean. Dus de twee grote rem/koppelings pompen en reservoirs zijn de grootste doorn in mijn ogen. Nu las ik vandaag op een ander forum dat de rempompen van de gsx en cbr te gebruiken zijn. Dat zijn alleen de cilinders/pompen met een extern reservoir.

En dus makkelijk ergens in het frame weg te werken. Heb ik alleen nog twee levers met kabels naar de pompen.

Iemand zoiets weleens geprobeerd ? Of tips of iedeeen ?

Alles is welkom.
full
 
Elk systeem waarbij je een extra overbrenging aanbrengt zal er voor zorgen dat je remkwaliteit daalt.

Als je met een kabel een hydraulische cilinder gaat bedienen zal het remgevoel dalen tot het gevoel alsof je zak aardappels bedient.

Wat ook een mogelijkheid is is door je voetrem ook je voorrem te laten bedienen. Het zal eveneens kut rijden maar je hebt dan de mogelijkheid om de handrem thuis te laten.

db

Dat dus. Wel vaker gedaan: kabel bediende rem ( via voet of hand bediening)
Werkt op zich prima als je een beetje met momenten en krachten kunt spelen. Maar gevoel in je rem wordt wel wat minder..
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof ook dat goldwing zo'n gecombineerde voor en achterrem heeft die je af kan stellen. Dat lijkt me niks, het zal wel werken maar ik heb liever zelf in de hand wanneer ik de achterrem eens gebruik..
En ietsjes inleveren aan remgevoel vind ik niet zo erg. Het is/word een bobberish achtig apparaat, dus erg hard gaat er niet gereden worden.
 
misschien kun je ook nog iets doen met een primair en een secundair hydraulisch systeem waarbij je met de hand een compacte cilinder zonder potje bedient. Deze cilinder is dan gekoppeld aan een cilinder via een een heveltje/palletje (whatever) een tweede cilinder van bijvoorbeeld een voetrem, die heeft dan het compensatie systeem met een potje en die bedient dan de zuigers van de remmen.

Je hebt dan een minimale remhevel aan het stuur en een secundair systeem met het compensatiesysteem dat nodig is.

db
 
Zuigeroppervlak en slag zijn het belangrijkst.

Als ik het goed heb wil je voor de koppeling hetzelfde volume blijven verpompen. Dus een grotere diameter met een kleinere slag kan, of een kleinere diameter met een grotere slag, als het volume maar vergelijkbaar blijft.

db
 
Huh, wat staat verkeerd om ? :? Ik heb het erover om zowel een rempomp voor de voorrem, als een andere voor de koppeling te gebruiken. Dus 2 exemplaren. Die ik met kabels via de hendels op het stuur ga bedienen. En aangezien dat als laatste aangeslotn gaat worden, zal ik ws links en rechts niet door elkaar halen..
 
Laatst bewerkt:
Huh, wat staat verkeerd om ? :? Ik heb het erover om zowel een rempomp voor de voorrem, als een andere voor de koppeling te gebruiken. Dus 2 exemplaren. Die ik met kabels via de hendels op het stuur ga bedienen. En aangezien dat als laatste aangeslotn gaat worden, zal ik ws links en rechts niet door elkaar halen..
Ah zo, die losse pompen die normaliter voor de achterrem worden gebruikt?

Dat kan dan. Maakt verder niet heel veel uit. Je moet wel even kijken of de slag ok is voor zowel de rem als de koppeling.

Ander idee: voetrem gebruiken met remdruk verdeler. Dat ga ik bij mijn eigenbouw ook doen, geen hevels meer aan het stuur, maar wel voorrem+achterrem (altijd dus, hoewel het ev onderweg aan te passen mbv knop, maar dat lijkt me niet heel praktisch tijdens het rijden).
 
Zelf den kik dat je gehele motor netter wordt met twee nette rempompjes op het stuur, zonder extra dingen die 'ergens weggewerkt worden (blijf je toch altijd zien).
 
Dingen die weggewerkt worden, zie je niet meer. Dat is in de basis het hele concept van "wegwerken". Oftewel ergens op de motor (onder de tank bijv of onder de kroonplaat) monteren, ws met technisch inzicht zodanig dat het niet meer zichtbaar is vanaf de buitenkant. Het valt mij op dat jij regelmatig jezelf negatief uitlaat over wat dan ook wat hier op mf geplaatst word.
 
Enig idee hoeveel mogelijkheden je hebt om twee rempompjes dusdanig te verplaatsen dat het niet te zien is ? Als de bike klaar is nodig ik je uit om te kijken waar ik alle electronics heb verstopt. Als je in 5 min alles hebt gevonden vreet ik een bougie op.
 
Dingen die weggewerkt worden, zie je niet meer. Dat is in de basis het hele concept van "wegwerken". Oftewel ergens op de motor (onder de tank bijv of onder de kroonplaat) monteren, ws met technisch inzicht zodanig dat het niet meer zichtbaar is vanaf de buitenkant. Het valt mij op dat jij regelmatig jezelf negatief uitlaat over wat dan ook wat hier op mf geplaatst word.
Fijn dat je dat ook benoemt.

Ik denk dat het wel meevalt. Ik ben wel erg kritisch over wat je van plan bent, en het eindresultaat.

Die pompen krijg je namelijk niet weggewerkt onder je kroonplaat of tank. Daarom vraag ik er naar :)

Maar doe je ook wat met de tips die je krijgt?

Nog een tip: bouw je koppeling om naar kabelbediend. Scheelt je weer een systeem wegwerken :Y
 
Enig idee hoeveel mogelijkheden je hebt om twee rempompjes dusdanig te verplaatsen dat het niet te zien is ?
Nee, in nmijn beleving nauwelijks :) Maar mijn voorstellingsvermogen is ook niet oneindig hoor :)
Ik ben ergens wel benieuwd hoe je het gaat doen.
Als de bike klaar is nodig ik je uit om te kijken waar ik alle electronics heb verstopt. Als je in 5 min alles hebt gevonden vreet ik een bougie op.

Geen probleem. Ik neem de bougie wel mee.
welke smaak heeft je voorkeur, Champion of NGK? ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Fijn dat je dat ook benoemt.

Ik denk dat het wel meevalt. Ik ben wel erg kritisch over wat je van plan bent, en het eindresultaat.

Die pompen krijg je namelijk niet weggewerkt onder je kroonplaat of tank. Daarom vraag ik er naar :)

Maar doe je ook wat met de tips die je krijgt?

Nog een tip: bouw je koppeling om naar kabelbediend. Scheelt je weer een systeem wegwerken :Y

Uiteraard doe ik wat met de tips die ik hier krijg. Ik start niet voor niks een topic hierover. Ik denk dat het kan, maar ik ben vast niet de eerste dus leg ik het idee hier voor. En hopelijk zijn er dan mensen die er ervaring mee hebben of dusdanig inzicht om er hun 2 cents aan bij te dragen. Ik weet niet wat voor motor jij nu rijd maar zo'n pompje waar we het over hebben zit normalitair aan je stuur, aan en onder je reservoir. Dus ik gok zo rond 16 mm en 100 mm lang. Excl bevestigingsgaten en aansluitingen voor hydrauliek kabels, sensoren etc. Dus al met al dusdanig klein dat dit zonder twijfel weggewerkt kan worden. Er moet uiteraard een constructie, uit ws aluminium, gemaakt worden waar de pomp op gemonteerd word en een mogelijkheid om de kabel te bebruiken. Ik denk dan aan een scharnierpunt met verschillende aansluitingen of sleufje waarin de kabel komt. Dit om eventuele onstane krachten af te stellen of on het "gevoel" wat theoretisch minder zou worden te compenseren. Als ik twee van dit soort constructies maak, kan ik die met gemak al onder de tank kwijt. En het hele spul aan de twee backbones monteren op dezelfde manier zoals de rem en koppelings gebeuren nu aan het stuur zit. Dus met beugels om het frame, desnoods gezekerd. Onder de kroonplaat word id lastig, niet technisch maar wel visueel. Dat heb ik allemaal al bekeken. Het kan zelfs nog onder het frame of met een mooie omhuizing uit brons of messing gewoon keihard in het zicht. Maar dat is mijn probleem. Ik kom hier om over het technisch haalbare te orienteren.
 
Als je met een remote staal kabel gaat werken kun je voor de voorrem ook nog kijken voor een dubbelwandige spatbord maken.

Gaat je onafgeveerd gewicht wel omhoog maar ik geloof dat dat bij deze een non issue is :)

db
 
Ik kwam deze vandaag tegen, Grimeca Clean Bars Brake Pump (single disc) ik neem aan dat er ook wel een variant is voor dubbele schijf.
Of je neemt zo'n voetremcilinder waar je zelf een tuimelaar op hobbyt.

Dat is id precies waar ik heen wil. Maar wat je ziet is een standaard rempomp waar een hevel op zit voor kabelbevestiging. En dat kan ik zelf ook maken. Mis niet direct aan de pomp maar wel met een montage plaat of iets. En dat kost me 200 aan rempompen excl nieuwe hendels/kabellls.

En die standaard pompjes staan voor 20 eu op mp. En dan heb ik weer wat te maken.. Hoeveel mooier is het als je no budget zoiets toch werkend krijgt, alleen door er wat tijd in te steken. En het geluk dat je cnc spul tot je beschikking hebt..

Maar jij begrijpt iig precies waar ik heen wil. *D
 
Als je met een remote staal kabel gaat werken kun je voor de voorrem ook nog kijken voor een dubbelwandige spatbord maken.

Gaat je onafgeveerd gewicht wel omhoog maar ik geloof dat dat bij deze een non issue is :)

db

Het voorspatbord was mijn eerste poging voor een achterspatbord. Toen trailer spatbord verzaagd, Uiteindelijk een HD spatbordje dusdanig weten te vormen dat die nu bevalt. Maar het voorspatbord blijft eraf, mis heul kleintje om de radiator te beschermen.
Gewicht is id total geen issue, Ben een messing tellerunit aan het maken, waar de originele teller in past. Die heeft nu een wanddikte van 8 mm. En dat is alleen maar zodat ik er draad in kan tappen om een alu achterkant en ring bovenop kan monteren. ik denk dat de teller als die klaar is een kilo weegt.. looks over function, het is een 1100 dus lkkr belangerijk. Ik heb er trouwens ook wel ca denk ik 8 kilo afgeslepen/vverwijderd. Dus ach..
 
Uiteraard doe ik wat met de tips die ik hier krijg. Ik start niet voor niks een topic hierover. Ik denk dat het kan, maar ik ben vast niet de eerste dus leg ik het idee hier voor. En hopelijk zijn er dan mensen die er ervaring mee hebben of dusdanig inzicht om er hun 2 cents aan bij te dragen. Ik weet niet wat voor motor jij nu rijd maar zo'n pompje waar we het over hebben zit normalitair aan je stuur, aan en onder je reservoir.
Ik rijd zelf gebouwde en verbouwde Harley's.
Met zelf gebouwd bedoel ik dus ook het frame, niet alleen een spatbord vervangen. :)

Nou zijn er ook hele mooie rem- en koppelingshevels met aangebouwd reservoir te krijgen.
Bijvoorbeeld van Arlen Ness, wel duur :X http://chopperheaven.nl/viewcatalog/2/7

Ik weet niet of dat clean genoeg voor je is.

Wat doe je trouwens met de controlunits op je stuur?
Dus ik gok zo rond 16 mm en 100 mm lang. Excl bevestigingsgaten en aansluitingen voor hydrauliek kabels, sensoren etc. Dus al met al dusdanig klein dat dit zonder twijfel weggewerkt kan worden. Er moet uiteraard een constructie, uit ws aluminium, gemaakt worden waar de pomp op gemonteerd word en een mogelijkheid om de kabel te bebruiken. Ik denk dan aan een scharnierpunt met verschillende aansluitingen of sleufje waarin de kabel komt. Dit om eventuele onstane krachten af te stellen of on het "gevoel" wat theoretisch minder zou worden te compenseren. Als ik twee van dit soort constructies maak, kan ik die met gemak al onder de tank kwijt. En het hele spul aan de twee backbones monteren op dezelfde manier zoals de rem en koppelings gebeuren nu aan het stuur zit. Dus met beugels om het frame, desnoods gezekerd. Onder de kroonplaat word id lastig, niet technisch maar wel visueel. Dat heb ik allemaal al bekeken. Het kan zelfs nog onder het frame of met een mooie omhuizing uit brons of messing gewoon keihard in het zicht. Maar dat is mijn probleem. Ik kom hier om over het technisch haalbare te orienteren.
 
Dat is zeker mooi spul. Maar niet erg low budget. En ik zit op no budget. Voor de controls wil ik ook zelf wat maken. Knopjes van de conrad, behuizing zelf fabrikeren. Voor de olie, groot licht etc lampjes heb ik al kleine ledjes gekocht. Komt ook een mooi unitje omheen voor op mijn stuur denk ik. Nog genoeg te doen.
 
Dat is zeker mooi spul. Maar niet erg low budget. En ik zit op no budget. Voor de controls wil ik ook zelf wat maken. Knopjes van de conrad, behuizing zelf fabrikeren. Voor de olie, groot licht etc lampjes heb ik al kleine ledjes gekocht. Komt ook een mooi unitje omheen voor op mijn stuur denk ik. Nog genoeg te doen.
Als je ombouwt naar kabel, moet je sowieso mooie units zien te vinden met klem op stuur+hevel+kabel.

No budget is altijd erg lastig werken :) Maar geeft ook weer erg veel creativiteit, dat dan weer wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan