Motor controleren na een crash

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
4.307
1.101
Twente
Vorige week een glijder gemaakt op het circuit met de CB-1 (stalen buizenframe). Het voorwiel gleed weg met ongeveer 80 (gokje). Na het schuiven is hij in het gras wel over de kop gegaan. Valbeugels hebben hun werk goed gedaan: meeste schade zit rondom het stuur. Geen schade op het blok, wielen draaien nog soepel, voorvering veert ook nog soepel en de motor start nog net zo makkelijk als ervoor. Wat zou ik allemaal moeten controleren? Hoe kan ik bijvoorbeeld checken of het frame nog recht is?
 
Hij zit weer in elkaar! Uitlaat heb ik proberen te draaien, maar zat echt muur- en muurvast. En van de gaskabels was ook verbogen en moest vervangen worden, wat een ellende! Ik het deze klus tot het laatst bewaard, dus daarna kon ik rijden. Testrit geslaagd, maar helaas wel een stuureindgewicht verloren die zich al niet lekker liet vastschroeven. Ook stukken gereden zonder handen aan het stuur bij verschillende snelheden en dat ging gewoon goed. Ook van de speling aan het achterwiel valt niet veel te voelen, wat zou je daarvan kunnen merken?
 
meestal niet veel, tot je lager echt aan barrels is. Zou het achterwiel loshalen, kijken alles spanningsvrij is en de lagers controleren. (ook achterbrug lagers even controleren op speling). Lager wisselen is niet zo moeilijk.
 
Update: motor is bijna in orde, alleen moet ik de ventilator nog fixxen, die heeft het blijkbaar ook niet overleefd. Met een beetje hulp van de buurman is het gelukt met de lagers. Ik kreeg de oude er eigenlijk niet uitgetikt met huis-tuin-en-keukengereedschap.
 
Terug
Bovenaan Onderaan