Uitlaatflens vast in de cilinderkop xt600

lucasb

MF'er
5 jun 2012
214
9
Hallo,

Na het kopen van een xt600 moest de uitlaat vervangen worden, echter zat er een gat/scheur in de uitlaat bij de cilinderkop. Bij het demonteren ging hij al (zoals voorspelt) stuk en bleef de uitlaatflens erin vast zitten(zie foto). Nu heb ik vele manieren geprobeerd om hem eruit te krijgen waardoor de uitlaatflens eruit ziet als een slagveld (letterlijk).

Wat ik heb geprobeerd:

- Stukjes erin geslepen met de hoop hem te kunnen buigen of te draaien (door in een richting in te hameren)
- Ik heb hem regelmatig heet gemaakt met een brander
- Kruip olie
- en toen was ik boos dus geprobeerd met een hamer aan de zijkant te tikken

Ik bedenk me nu dat ik misschien een stuk pijp eraan moet lassen en dan torren/wringen

Iemand nog andere tips?

Alvast bedankt voor het kraken van de hersenen!
full
 
Je bent al een heel eind op de goede weg.

Met een scherp geslepen metaalbeitel of een oude schroevendraaier proberen de flens te splijten. Je kan dan een uiteinde naar binnen buigen en de rest los trekken.

Een andere optie is om een wurgsleutel op een lip te zetten en de tegenoverliggende kant van de uitlaatopening als steun (hier wel een strip als bescherming) gebruiken om de flens eruit te wippen.
 
Bedankt!

Fijn dat er nog zoveel opties zijn, ik begon langzaam de moet te verliezen.

Ik heb idd een dremel slijptol geprobeerd, moet nu alleen even nieuwe schijfjes halen (duuuuuur).

Maar is het lassen een goed idee?
 
Je kunt idd proberen er een strip of pijp aan te lassen.Met een beetje mazzel gaat ie snel los door het warm worden en weer afkoelen.
Beetje wrikken en goede kruipolie.
 
Ik weet niet helemaal hoe de aansluiting zit/hoort. Maar als ik links en rechts vergelijk, dan lijkt het of er rechts nog een extra ring/flens in de kop zit, waar vier sleufjes in zitten.

Dan zou ik een beitel oid, haaks in zo'n sleufje zetten en er een paar fikse tikken met een hamer op geven, zodat die ring rond kan draaien en zo los schrikt.
 
Laatst bewerkt:
Na nog eens goed gekeken te hebben naar de foto blijkt het dus een dubbelwandige uitlaatbuis te zijn, waarbij nu alleen de binnenpijp verfrommeld is.

Een optie is dan om op de rand van de uitlaatpoort tegen de buitenbuis een beitel of een schroevendraaier te zetten en proberen een V in de buitenbuis aan te brengen. Daardoor wordt de buitendiameter van het geheel wat kleiner en zal die buis wel loskomen.
 
Laatst bewerkt:
links is de gehele flens er inderdaad uit. rechts is de binnenpijp los gaan zitten maar die zit nog onderaan vast aan de flens (die eruit moet). Ik heb geprobeerd om hem met een bijtel rond te kunnen tikken, maar tot zover niet gelukt. Er zullen denk ook even wat meer uurtjes aan besteed moeten worden. Alleen vind ik de cilinderkop zo 'gevaarlijk' om aan te werken. Vast zetten in een bankschroef en erop hameren/beitelen voelt gewoon niet zo goed (wel gedaan want ik zie geen andere mogelijkheid).

Ik ga binnenkort dus verder een gleuf slijpen in de flens (die nog 4 cm in de cilinderkop gaat). dan proberen te beitellen en hopen dat hij los scheurt.. en anders nog even beitellen om te kijken of hij rond wilt draaien.
Lukt dat niet dan ga ik er een pijp aan vast lassen en gelijk afkoelen en wrikken met kruip olie.

Dit moet toch wel lukken...

De moed zakt mij in de schoenen
 
Laatst bewerkt:
zo een zaagje kost je een paar euri bij de bouwmarkt. Als je het met de dremel doet: let op dat je niet te diep gaat.
en... zorg ervoor dat je die zaagrotzooi niet in je blok krijgt.
 
OOOOOOOOOOOO ( Pling)

Nu snap ik dat met dat zaagje, dat is 'denk ik' even wat veiliger dan een Dremel.

Nice, ik heb een mooi waslijstje om af te gaan!

Bedankt!
 
Is er geen mogelijkheid om er een stukje pijp aan te lassen (stuk verwarmings buis ofzo)?
Tijdens het afkoelen van de las zal het materiaal een fractie krimpen, daarna kan je het stuk buis gebruiken als hefboom/wringijzer om hem eruit te wrikken.
 
Laatst bewerkt:
Heb je een slagtrekker?

Strip met moer op de flens lassen.
Flens een paar dagen flink in de kruipolie.

Slagtrekker monteren.
Met een paar gerichte klappen gaat ie er vast uit.

Je hoeft de cilinder niet eens in te spannen.
Zo'n slagtrekker doet z'n werk wel.
En je loopt geen risico van beschadigingen.
(die je met andere vormen van slaan wel loopt)
 
HET IS GELUKT!

2 dagen gekruipolied, hierna gezaagd en gebuiteld. Dit was helaas geen succes dus toe gaan lassen en tada:

full


Na 5 min torren was hij er al af!!

Nu begint zoektocht naar een uitlaatbocht, maar dat is offtopic.

Bedankt voor de tips!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan