Plotseling omhoog schieten van de toeren

Miorky

Banned User
17 jul 2003
26
0
Breda
Ben vandaag langs een motorzaak geweest om een andere achterband er op te laten leggen. En voordat ik daar aankwam ben ik nog ff bezig geweest met het opspinnnen van de band (altijd leuk)
Nadat ze de band (pirelli sc1) er op gelegd hadden, ben ik terug gereden naar huis (ongeveer 50 Km). Nu merkte ik dat als ik nu flink optrek en de 11000 toeren breik schiet de motor ineens 5000 omhoog naar 16000 toeren en dan loopt het weer rustig terug naar lager toeren dus 12, 13 duizend toeren en dan kan je weer door gaan tot de begrenzer.
Wie weet wat dit is en hoe het komt.
Ik heb het nooit eerder mee gemaakt.
 
Ik denk idd dat je koppeling zijn beste tijd heeft gehad. Wordt tijd om wat onderdeeltjes te vervangen zoals platen en veren. Ik heb het ook eens gehad. De koppeling gaat snel achteruit dus het wordt snel erger. Dus wacht maar liever niet totdat het te laat is.

suc 6
 
heeft je motor een hydraulische koppeling?
anders staat misschien je kabel te strak. er moet een beetje speling op je hendel zitten.
 
Is idd de koppeling. Dit hoeft niet altijd slijtage te zijn. Ik heb een keer meegemaakt dat na een kraakpoging van het contactslot het contact af en toe verbroken werd. Bij het terug contact maken kreeg de koppeling zo'n optater dat die ging slippen. Na reparatie van het contactslot (toen 180 echte guldens) heb ik nog jaren probleemloos gereden (qua koppeling dan).
 
hallo ik heb een soort zelfde probleem. alleen weet ik niet zeker of dit wel aan de koppeling ligt. ik heb mijn motor net een grote onderhoudsbeurt gegeven. carburateurs staan redelijk goed alleen moet ze nog even afstellen met een vacuüm meter. als ik de motor gewoon stationair laat draaien (dus er niet op rijden), en dan rustig gas geef, gaat het tot ongeveer 2000/2500 goed. en pakt hij hem mooi op. maar als ik iets verder rustig gas geef, schiet hij ineens omhoog naar 4000 toeren. zonder dat ik de gashendel verdraai. je kan het zien als soort van late reactie of iets dergelijks. kan iemand mij uitleggen hoe dit kan? juiste afstelling carburateurs? vervuiling kan niet de oorzaak zijn want heb ze net helemaal uit elkaar gehaald en perfect schoon gemaakt. en volgens mijn weten met de hup van een handboek weer goed in elkaar gezet.

of zou het toch de koppeling zijn? kan me dit niet voor stellen omdat ik hem gewoon in zijn neutraal heb staan als ik dit uitprobeer aangezien ik nog met de afstelling van de carburateurs bezig ben. ik hoor graag van jullie
 
dat zit in de afstelling van de carburateurs.
koppeling werkt in neutraal niet mee.
als je er met rijden geen last van hebt, laten zitten.
wil je het wel weg hebben, doe dan een bezoekje aan een dynotestbank.
 
Terug
Bovenaan Onderaan