Suzuki LS650 Savage lekt olie uit bout

Status
Niet open voor verdere reacties.

ThijsKen

MF'er
17 aug 2013
63
0
Ik heb vorige week een Suzuki Savage op de kop getikt en er bleek bij aankomst thuis een behoorlijk probleem te zijn. Er begon na zo'n 100km rijden behoorlijk olie te lekken uit één van de bouten van het kleppendeksel.

Hij lekt olie vanuit een bout:
so1dtx.jpg


Het betreft het volgende gat:
28bxvkl.jpg


Na nader onderzoek bleek het schroefdraad in het betreffende gat dol. Daarnaast bleek er verkeerde pakking, onjuist aan te zijn gebracht. Na lang zoeken heb ik een draadtap setje gevonden dat lang genoeg was en vandaag heb ik er een nieuwe bout in kunnen zetten. Het hele zooitje voorzien van nieuwe pakking en weer dicht geschroefd.

Direct erna heb ik de olie ververst en het oliefilter vervangen, en de motor weer gestart. Hoewel hij in één keer starte, begon er uit precies dezelfde bout direct weer olie te lekken, en niet zo'n klein beetje ook. Het spoot er nog net niet uit.

Mijn vraag is nu, hoe kan het dat de bout nog lekt? De pakkingen zijn goed, het draad is net vers getapt dus er staat voldoende druk op. Wat zou dit kunnen zijn?

Alvast bedankt voor alle hulp
 
Thanks voor de hulp, die O ring zit er nog in.

@Dropje73 dat forum is niet voor technische vragen of begrijp ik het verkeerd?

Anyway, ik heb de zwarte plug nu vervangen en hij lekt nogsteeds uit het ondertussen voor mij beruchte gat. Heeft iemand hier een idee van hoe dat zit? Hoe kan er olie uit dat gat komen lekken?
 
Langs die bout wordt de druksmering van de nokkenas verzorgd.

Het lijkt op jouw eerste foto alsof er een barst verticaal in het deksel zit. Als er dan olie onder druk in staat, drupt het er via die barst uit. Deksel losmaken en weer vast en de olie spuit er uit.
 
Ha Sav, Bedankt voor je reactie. Dat lijkt op de foto inderdaad zo maar dat is niet zo. Er zit daar geen barst. Heb contact gehad met een monteur van een Suzuki dealer(Motorhuis Seppe, aanrader, super behulpzaam), en maakte hij wees me erop dat de bewuste bout afgesloten moet worden met een koperen ring omdat er inderdaad doorheen loopt.

Ik ben net dus even langs een garage gereden om wat koperen ringetjes te kopen en die zitten er nu in. Ik heb er wat pakking bij gedaan voor de zekerheid, dus die laat ik even drogen. Ik ben benieuwd.
 
Ha Sav, Bedankt voor je reactie. Dat lijkt op de foto inderdaad zo maar dat is niet zo. Er zit daar geen barst. Heb contact gehad met een monteur van een Suzuki dealer(Motorhuis Seppe, aanrader, super behulpzaam), en maakte hij wees me erop dat de bewuste bout afgesloten moet worden met een koperen ring omdat er inderdaad doorheen loopt.

Ik ben net dus even langs een garage gereden om wat koperen ringetjes te kopen en die zitten er nu in. Ik heb er wat pakking bij gedaan voor de zekerheid, dus die laat ik even drogen. Ik ben benieuwd.

In het werkplaatshandboek staat inderdaad dat er een speciale afdichtende ring onder die bout moet. Maar dat advies had je in het andere topic ook al gekregen. })
 
Ja nummer 9 zit erin. Wat bleek:

Er moest een koperen ringetje tussen de deksel en de bout. Heb ik nu gedaan, met een klein beetje vloeibare pakking, en hij werkt als een tiet! Nu nog solonoid en kleppen en hij is klaar voor de zomer!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan