Honda VFR/RVF 400 Topic - Jubileum nummer 10

Dit bracht de Duitse RC30 eigenaar ook nog voor mij mee.
Een schitterende NC30 benzinekraan nog in de doos.

full

full

full


Vanmiddag verder gegaan met kleppen stellen. Nu de voorzijde. Er hoefde slechts één klep gesteld te worden. :9~ :9~

Koelwater aftappen. Radiateur uitbouwen. Vorken waren er al uit. En meteen maar nieuwe bougies geplaatst. De enige manier om er goed bij te komen is dit moment.

full

full

full
full


Voor het meten van de klepspeling laat ik de motor even ronddraaien op de startmotor (dodemansknop uit). Soms, na lange stilstand, kunnen de shims een beetje vastzitten en meet je een verkeerde waarde. Na het stellen precies hetzelfde en dan een tweede controle van de speling. :+ Het moet wel perfect! :Y
Hier een kijkje in deze schitterende NC30 kop. Ook mooi te zien dat alle 8 oliekanalen goed vrij zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=roZ7oG7AfAo


En alweer gesloten voor vele duizenden kilometers.

full


Radiateur teruggeplaatst.


full


Schiet al weer mooi op. :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik ben op zoek naar nummer 4. Deze is afgebroken bij mij :(
43350-MR8-780
Uiteraard niet meer nieuw te krijgen...

Heeft iemand die? Roel?
full
 
Ja, die heb ik wel. :9~ en daar ben ik heel blij mee en zuinig op. :Y Een paar jaar geleden nog gewoon 2 stel gekocht. Eén gebruikt en nu dus één op reserve. Nu de bout en de kabelgeleider niet meer leverbaar. :(

full

full



Maar helaas voor je, ik hou ze angsvallig voor mijn eigen fietsen.
Je kunt ook een steuntje op de onderlegring laten lassen.

De bout en de geleider van de RC30 zat trouwens tussen de onderdelenvoorraad van de RC30 schuurvonds. Ook niet meer leverbaar. :(

full

full


Heel af en toe staan ze voor de NC30 wel op Ebay.
Succes bij het zoeken.

Ze zitten op meerdere Honda modellen: GUIDE, BRAKE HOSE 43350-MR8-780 Search by part number # HONDA Motorcycles & ATVS Genuine Spare Parts Catalog

@edit.

Zie net dat hij nog wel te leveren is voor de RC45. 43350-MW4-000. De binnendiameter van
de ring van de geleider is alleen iets groter. RC30/45 hebben dikkere bout.

Is trouwens exact hetzelfde als die van de RC30, maar heeft gewoon een ander (duurder) nummer ;(
 
Laatst bewerkt:
Meteen maar de excentrische achteras onder handen genomen. En dat was wel nodig.
Vrijwel alle tanden waren beschadigd/vervormd. Hier was dus duidelijk bij het kettingstellen nooit een sleutel gebruikt maar een staaf en hamer. :(
Het zachte alumninium wordt tegen de binnenzijde getikt en op den duur wil de naaf niet meer draaien.

full

full


Goudkleurige binnenwerk is van een RVF.

full

full

full

full



Verminkte tanden. :( ;(

full

full

full


Alles weer netje geslepen zodat de tandkrans weer vrij kan draaien t.o.v. het huis.

full

full


Een andere oorzaak van een vastzittende excentrische as is vuil en rommel.
In de eenzijdige arm zitten voor twee sluiven. De linkse sleuf staat in verbinding met een opening net ter hoogte van de excentric. Iedere keer bij verstellen komt er vuil mee wat zich daar ophoopt. Op den duur gaat het stellen steeds moeilijker en op een gegeven moment dus niet meer.

Zo zag het er aan de binnenzijde uit.

full

full


De openingen die rommel toelaten. :(

full

full


Alles goed schoongemaakt en voorzien van vet.

De exentric in de onderste stand.

full


En wat hoger na ketting stellen.


full
full



En weer helemaal klaar. 8-)
full
 
Laatst bewerkt:
Die is lekker mishandeld.. Ik heb 3 motorfietsen een VFR achterbrug, maar geen 1 die er zo uit ziet gelukkig.. Hoe krijgen ze het voor elkaar..
 
Die is lekker mishandeld.. Ik heb 3 motorfietsen een VFR achterbrug, maar geen 1 die er zo uit ziet gelukkig.. Hoe krijgen ze het voor elkaar..

Gelukkig betreft het een losse achterbrug: niet één uit een bestaande fiets. Zat bij de RC30 onderdelen verzameling..

Toen ik vandaag foto's voor je ging maken en de geleider ging passen dacht ik: laat ik alles eens in orde maken. *D
 
Ja daar was ik ook nar op zoek Enrico.
Op de nsr zit er ook eentje maar die is zwart en ook niet meer leverbaar.
Heel moeilijk los te vinden.
 
Bizar trouwens dat mensen zo'n mooie achterbrug zo kunnen toetakelen.
Het stellen avn de achterbrug met de vork uit het gereedschapsetje gaat ook een stuk makkelijker.
Probleem is altijd dat die gereedschapsetjes bijna altijd verdwenen zijn.
 
Dat is goed nieuws! Je hebt twee mensen blij gemaakt :)
Laat maar weten wat je er voor wilt hebben.
Stuur mij anders even een pm.
 
Kijk, dat is mooi. VFR400 mensen blij maken. *D Weer twee blij. :t
En daar ben ik ook mee bezig: de nieuwe eigenaar van deze NC30 extra blij maken.
Vandaag de vorken onderhanden genomen en weer teruggeplaatst.

full

full

full

full

full


Maar aan het eind toch een probleempje. Een van de klembouten, die bij demontage al aardig zwaar ging, zat nu muurvast. :( Geweld betekent afbreken. :(
Dus met zorg en geduld warm gestookt en uiteindelijk gaf de bout het op en was ik weer de winnaar.. Gelijk de draad schoongetapt.En alles werkt weer fijn.

full

full
full
 
Laatst bewerkt:
Meet jij die zeskant bouten van honda wel eens. kwa lengte? Ik heb ze regelmatig gezien dat ze dan geen 35mm meer zijn maar 37 ofzo weet je wel :+
 
Achteras demontage.

De fiets heeft 30000 km gelopen. Toch leek het mij verstandig om ook hier de complete excentrisch as te demonteren .
En dit kwam ik tegen: veel grind. Ja, zo kan het ook niet soepel draaien. :z

full


full

full


Ook hier een paar misvormde lippen, maar ook die heb ik weer glad geslepen zodat niets meer het soepel ronddraaien bij kettingstellen tegenwerkt. Het was niet zo erg als de as van gisteren. :')

full


En oneffenheden alles netjes afgebraamd.

full


Binnenzijde swingarm goed schoongemaak ( dat viel hier reuze mee), goed ingevet, ook de naaldlagers en alles weer netjes teruggeplaatst.

full


full

full


18 K goud _O-

full


En echt, het kettingstellen voelt als een mes door de boter. Wat een verschil. :9~
Vanaf nu: standaard procedure. :Y *O*
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan