KTM RC8R chassis afstellen

marcelboz1970

Rookie
9 feb 2010
26
5
Halsteren
Ik rijd sinds paar weken op een KTM RC8R model 2014.
Op hogere snelheid wordt voorkant erg onstabiel, ik vermoed dat voorkant te ver ingedraaid is (2 ringen zichtbaar)
Wie heeft er een overzicht van de te adviseren instellingen ?
(Ik heb veervoorspanningen al op standaard waardes gezet)

Ik durf er niet zomaar aan te draaien, is allemaal omslachtig in te stellen, dus wil graag eerst weten wat de beste instelling is.
Alle tips zijn welkom !!

Alvast bedankt :)
 
Ik rijd sinds paar weken op een KTM RC8R model 2014.
Op hogere snelheid wordt voorkant erg onstabiel, ik vermoed dat voorkant te ver ingedraaid is (2 ringen zichtbaar)
Wie heeft er een overzicht van de te adviseren instellingen ?
(Ik heb veervoorspanningen al op standaard waardes gezet)

Ik durf er niet zomaar aan te draaien, is allemaal omslachtig in te stellen, dus wil graag eerst weten wat de beste instelling is.
Alle tips zijn welkom !!

Alvast bedankt :)

Staat dat niet in de manual?
 
Ik rijd sinds paar weken op een KTM RC8R model 2014.
Op hogere snelheid wordt voorkant erg onstabiel, ik vermoed dat voorkant te ver ingedraaid is (2 ringen zichtbaar)
Wie heeft er een overzicht van de te adviseren instellingen ?
(Ik heb veervoorspanningen al op standaard waardes gezet)

Ik durf er niet zomaar aan te draaien, is allemaal omslachtig in te stellen, dus wil graag eerst weten wat de beste instelling is.
Alle tips zijn welkom !!

Alvast bedankt :)

is de achterkant niet verhoogd?
of de vorkpoten te ver door de kroonplaat?
 
Achterzijde heeft hoogteverstelling, goede kans dat daar aan gedraaid is. Ten minste, wanneer de voorvorkpoten gewoon braaf vlak in de kroonplaat liggen.

Daar eens mee beginnen; voorvorkploten vlak in de kroonplaat en zorgen dat de veer voorspanning zo staat dat de motor (zowel voor als achter) ongeveer 3 centimeter inveert wanneer je er op gaat zitten. Hoogte is altijd de basis.

Als de motor dan nog onstabiel wordt, zul je toch eens naar je demping moeten gaan kijken, maar dat vergt wat dieper in de theorie duiken :Y Dus, hoogte en veervoorspanning op orde en dan verder :)
 
Laatst bewerkt:
Hahaha sorry maar foto uploaden met een iPad lukte effe niet, sorry.
Heb ook het gevoel dat achtervering verdraaid is, moet standaard 9 mm ingedraaid zijn, is het volgens mij niet nee. Verder zit kroonplaat 2 ringen (= 5 mm) lager, het kan zijn dat ie daardoor teveel op z'n voorwiel staat.
Ga nog wel eens spelen hiermee, kuipwerk moet eraf dus is wel effe een klusje......

Oh ja, heb 5 jaar honda fireblade gereden, probleemloze motor, dus weinig op motor-forum hoeven vragen......besef nu pas hoe goed die honda was trouwens !! (Ja ik ben op dit moment zeker niet blij met die KTM)

Bedankt voor jullie feedback !!! :)
 
De rijhoogte is achter heel makkelijk te verstellen dmv het link systeem

e545d34ca4fc5ac5af4dadf28c4bed42_zpsw3xcaxk3.jpg


Even kijken op welke hoogte hij staat. Die van mij werd op de high stand ook instabiel op hogere snelheid. Hierdoor stuurde de motor wel stukken beter. Grote kans dat die van jou op de hoge stand staat
 
Laatst bewerkt:
Zo vanavond rondje gedaan...en instelling is nu vele malen beter !!
Ik heb achterkant op middelste stand (ipv allerhoogste) gezet en onbalans is verdwenen :) :)
Fiets stuurt stukken beter, is veel stabieler, terwijl het insturen nog steeds redelijk vlot gaat.

Heel erg bedankt voor de tips, ben blij dat ie nu beter stuurt !!!
 
standaard is de vork tot de 2de ring doorgestoken, ik heb het 2012 type en heb daar de KTM kroonplaat uit 1 stuk aluminium gevreest(steilere balhoofd hoek) gemonteerd. met de stuurdemper zeer licht ingesteld geen enkele vorm van reacties in het stuur.
 
Ok, nog eens een vraagje dan (nu ik een andere gebruiker zie)....
Bij lager toerental hoor ik de versnellingsbak erg goed, een soort van ratelend geluid klinkt dan en gaat pas weg als geluid motorblok toeneemt.
Heb jij ook die ervaring ?
 
Mijn motor gaat vannaf 3000 km er mooi zonder horten of stoten vandoor. Mij vorige 2 ktm's deden dat wel minder mooi. Mijn huidige heb ik wel een alrapovic systeem met nijbehorende mapping, verder sas verwijderd en een K&N filter gemonteerd. Van rare geliuiden heb ik geen last, eerlijk gezegd moest ik, toen ik van mij 4 cil Honda's kwam wel heeeeel erg aan de KTM wennen. Na 2 RC8/R heb ik een speed triple 1050 gehad maar weer heeeel snel terug naar de dikke 2 cil van de KTM
 
Laatst bewerkt:
Ok, nog eens een vraagje dan (nu ik een andere gebruiker zie)....
Bij lager toerental hoor ik de versnellingsbak erg goed, een soort van ratelend geluid klinkt dan en gaat pas weg als geluid motorblok toeneemt.
Heb jij ook die ervaring ?

Inschakelen in de versnelling, eerste versnelling gaat wel met een klak, verder is "de bak" stil / hoort deze stil te zijn. Ketting niet slap/versleten? Wil ook wel eens rare geluiden maken.
 
Model 2014 heeft inderdaad slipper clutch.
Ik moet zeggen dat door oordoppen lage tonen gefilterd worden en daardoor vallen de hogere toon van versnellingsbak meer op (zonder oordoppen is het effect stuk minder).
Ik heb ook een standaard uitlaat, dat scheelt ook.
Binnenkort ga ik toch maar eens langs een KTM dealer, wellicht kunnen we hier meer over zeggen.

Ketting heeft nog maar 10.000 km gelopen, dat zou het niet moeten zijn.
Valt me wel op dat bandenslijtage enorm is (2800 km gereden met vrij nieuwe band en nog maar 1 mm boven het nokje, oeps). Deze fiets rijd pas lekker als je flink gas geeft, dat blijkt wel)
Ik ben ook van fireblade hierop overgegaan en moet nog steeds wennen (druk ik me nog zacht uit)
 
standaard is de vork tot de 2de ring doorgestoken, ik heb het 2012 type en heb daar de KTM kroonplaat uit 1 stuk aluminium gevreest(steilere balhoofd hoek) gemonteerd. met de stuurdemper zeer licht ingesteld geen enkele vorm van reacties in het stuur.

Bedoel je nu dat je kroonplaten met een andere off-set hebt gemaakt, omdat je de balhoofdhoek van je motor hebt verandert? Of heb je de kroonplaten onder een andere hoek gemaakt? Ik snap niet helemaal hoe je dit bedoeld. :? Maar ben wel benieuwd.......... :)
 
Nee niet zelf gemaakt maar een origineel KTM part, wielbasis is daardoor 6mm korter

Bedoel je nu dat je kroonplaten met een andere off-set hebt gemaakt, omdat je de balhoofdhoek van je motor hebt verandert? Of heb je de kroonplaten onder een andere hoek gemaakt? Ik snap niet helemaal hoe je dit bedoeld. :? Maar ben wel benieuwd.......... :)
 
Nee niet zelf gemaakt maar een origineel KTM part, wielbasis is daardoor 6mm korter


Aha duidelijk. Idd wat Tommy zegt je balhoofdhoek verandert niet.

Maar als je nu een kortere wielbasis hebt, zijn dit dus platen met een kleinere off-set. Dit verandert wel je na-loop. Die wordt groter/langer. Dit geeft bij hogere snelheid ook vaak meer rust. :)
En nu is het dus wel mogelijk om de achterkant iets hoger te zetten, zonder dat de motor meteen "nerveus" wordt. :+
 
ja dat is dat het geval :$ , je de afstelling achter staat idd omhoog, moet zeggen dat de motor super stuurt en geeft geen krimp op snelheid

Aha duidelijk. Idd wat Tommy zegt je balhoofdhoek verandert niet.

Maar als je nu een kortere wielbasis hebt, zijn dit dus platen met een kleinere off-set. Dit verandert wel je na-loop. Die wordt groter/langer. Dit geeft bij hogere snelheid ook vaak meer rust. :)
En nu is het dus wel mogelijk om de achterkant iets hoger te zetten, zonder dat de motor meteen "nerveus" wordt. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan