Xenon storing Honda Varadero '06

6 mei 2012
49
0
Heey Goedemiddag,

Ik zit met een met een best raar probleem...

Ik heb een half jaar geleden een xenon setje in m'n motor gemonteerd.

Als ik de motor aan zet, gaat de linker lamp later aan, knippert een keer (zwak), maar blijft wel branden. Rij naar het pompstation, dus de motor uit, vervolgens weer aan, en links gaat niet aan. Ik heb van alles geprobeerd:

- links en recht de lampen omgewisseld
- 3 nieuwe ballasten er achter gezet
- de massa en de hoofdspanning direct van de accu
- een schakelaar tussen de schakelstroom geplaatst zodat ik de lampen pas aan kan zetten als de motor loopt, en volle spanning kan geven.
- en nieuwe lampen erin.

Dit alles zonder resultaat, zodat links om onverklaarbare wijze de ene keer aan is en zo opeens weer uit..

Iemand enig idee???

Alvast bedankt, Michael
 
Laatst bewerkt:
Origineel is het geschakeld via het contact, zodra de motor op contact staat gaat het licht branden. Als de motor start gaat het uit en direct weer aan.

Ik heb nu de schakeldraad door geknipt en deze verbonden met een schakelaar, zodat ik hem zelf aan kan zetten wanneer ik wil.
 
Origineel is het geschakeld via het contact, zodra de motor op contact staat gaat het licht branden. Als de motor start gaat het uit en direct weer aan.

Ik heb nu de schakeldraad door geknipt en deze verbonden met een schakelaar, zodat ik hem zelf aan kan zetten wanneer ik wil.

En zitten er nog regeleenheden tussen die de situatie 'contact aan, licht uit' niet accepteren?
 
Nee bij mijn weten niet. Aangezien alles via de accu loopt is dat buiten het contact om. Ik heb alleen de regeling aangepast van het schakel signaal. Maar voor dat ik dit heb gedaan was het probleem er ook al, met de "oude/originele" situatie...
 
De startstroom van Xenon is erg hoog. Eigenlijk is de startstroom van één lamp al te hoog om via de standaard bedrading van de verlichting te lopen.

Ik zou de Xenon lampen via een zwaar relais rechtstreeks op de accu schakelen waarbij je dikke bedrading gebruikt (4 mm2 of zo). Als je accu of bedrading ook maar een fractie minder wordt, merk je dat op deze manier - Ik verwacht op basis van de symptomen dat de linker lamp net wat langere draden heeft ? .


P.s. Ik heb ooit een viertal Xenon verstralers op de motorkap van een rally-auto moeten monteren. Deze lampen moesten demontabel zijn.
Een groot probleem was dus de stekker verbinding. Uiteindelijk hebben we een 7-polige caravanstekker gebruikt maar zelfs dan moesten we de lampen twee bij twee schakelen. Eerst de ene set (binnen en buiten zaten apart geschakeld) aan zetten en pas als die set op volle kracht brandde, de andere set aan zetten.

Maar het gaf wel LICHT met hoofdletters.
 
Ik heb ook anderhalf jaar geleden xenon in mn fiets gebouwd (2 lampen, projectoren, 2 ballasten, zagen, frezen, de hele mikmak). Ik moet overigens nog steeds de uitgebreide how to posten op het forum.

Ik heb zo nu en dan precies hetzelfde probleem wat jij beschrijft: eerst deed het setje het goed, maar soms doet één lamp het op miraculeuze wijze niet. Meestal is het bij mij de rechter, maar soms ook de linker. Als ik de motor koud uit de schuur haal, doen beide lampen het, maar als ik een kort stukje gereden heb en daarna de motor eens herstart (bijvoorbeeld bij het tanken), dan faalt één lamp.

Bij mij zit het probleem hem in de accu. De accu doet het (nu nog) prima: de motor start perfect en de winter blijft hij goed op spanning. Als ik de motor koud gestart heb zijn beide lampen aan. Als ik hem dan even kort laat lopen en weer uitzet dan is het voltage van de accu iets verlaagd (en ik veronderstel ook het maximaal te leveren amperage). Ik ga er vanuit dat dit komt doordat de startmotor en de xenonlampen samen gewoon veel vermogen van de accu vragen. Hij is dus gewoon een beetje leggetrokken. (Remind, xenonlampen vragen vooral bij het opstarten véél vermogen) Het duurt gewoon een tiental kilometers voordat de accu weer is opgeladen. Als ik na een kilometer of vijftien de motor weer herstart, doen beide lampen het weer prima.

Je zegt dat jouw lamp eventjes knippert bij het aangaan. Dat is precies het teken dat de accu op het randje zit van net wel of niet genoeg voltage/vermogen kunnen leveren.
Of begrijp ik je verhaal verkeerd en gaat de lamp soms ook wel eens aan/uit tijdens het rijden (zonder dat je aan de schakelaar zit)?
 
Allen heel erg bedankt voor het meedenken! Ik had na jullie tips over een te kleine accu een tweede 45 Ah accu er bij naast gezet en met startkabels parralel geschakeld (in totaal dus 63Ah), en vervolgens de motor laten lopen rond de 2000 toeren. Toen de lampen aangezet, en de motor viel uit... Maar dat is ook weer af en toe, de ene keer valt de motor uit, de keer erop blijft hij weer lopen. En de accu van de motor is volledig opgeladen. En nou valt het mij ook op dat de linker lamp iets minder licht opbrengst heeft en een "lichtgroene" gloed over zich heen heeft...

😰😩ik snap d'r helemaal niks meer van...😢😤
 
Ik lees op forums over een startstroom van 7A per lamp.

Normaal gebruik je één hallo-geen lamp die aan 4,5A genoeg heeft. Door diezelfde bedrading jaag jij nu 14A. Doordat deze stroom maar kort loopt, krijgt de kabelboom de tijd niet om aan elkaar te smelten. Bovendien zal een halogeen lamp niet anders werken als de boordspanning tijdens opstarten in elkaar zakt naar bijvoorbeeld 8 volt. De Xenon lamp heeft daar wel bezwaar tegen, de lamp zal dan niet correct starten.

Ik wil nogmaals mijn eerder genoemde advies herhalen. Is die maatregel ontoerreikend, zal je naar iets moeten uitwijken waarmee je de lampen kort na elkaar aanschakelt, bijvoorbeeld een relais met tijdvertraging of twee apart geschakelde lampen (schakelaar voor relais links en schakelaar voor relais rechts.)

Een goede accu en/of een tweetal balasten die weinig startstroom vragen is ook een remedie. Helaas, zoals het genoemde topic aangeeft, zal dit geen goedkope oplossing zijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan