Nieuwe remleiding te kort?

Nickmans

MF'er
12 jun 2014
114
6
Na een week wachten eindelijk de nieuwe HEL remleidingen binnen en vandaag maar geprobeerd te monteren... past het niet. B|
Ik kom gewoon net een paar cm te kort, aan beide kanten. Iemand hier eerder last van gehad? De sticker op het doosje van HEL geeft inderdaad mijn motor aan (SV650 03-08 N, ik heb een '07 Naked) en het is een Full System, dus 2 leidingen apart naar de remmetjes maar beiden zijn te kort.

Nu kan het haast niet dat ze het bij de leverancier/HEL verkeerd hebben gedaan dus ik heb gezocht naar een mogelijke oorzaak aan mijn kant en het enige dat ik me kan bedenken is dat mijn superbike stuur van LSL misschien de verhouding in de war heeft geschopt waardoor het nu niet past. Kan dat, luistert dat echt zo nauw?

Hierbij een filmpje, misschien zien jullie nog iets wat ik over het hoofd zie...
 
Niet bij Hel. Mede vanwege de beschikbare kleuren in omhulling en banjo worden alle sets op bestelling gemaakt.

Precies... maatwerk dus.
Geloof maar niet dat ze 50 stuks van elke motor op voorraad hebben, zelfs niet van de populaire modellen om bovengenoemde reden.

Waarom zouden ze het immers op voorraad houden met het risico dat het niet verkocht wordt?
Je plaatst een bestelling, ze kijken in de database welke lengtes en koppelingen benodigd zijn en knijpen ze aan de slang. Klaar in een half uur en geen slang onnodig op voorraad...
 
Laatst bewerkt:
15 cm! Wow, ik dacht met 5 klaar te zijn :)
Dank allen. Ik weet genoeg. Ik begrijp ook dat ik recht heb op retourneren zonder opgaaf van reden (wet van koop op afstand) maar dat vind ik niet netjes naar de leverancier toe in dit geval. Het is namelijk niet hun fout dat ik een hoger stuur heb en vervolgens achteloos een standaard SV kit bestel.

Ik zal ze wel vragen of ze de remleiding uit coulance terug willen nemen, desnoods met een restocking fee, en als ze dat niet willen is dat ook prima. Dat is dan wel gelijk de laatste bestelling maar ik ga ze niet verplichten dat ding terug te nemen. Nemen ze hem wel terug bestel ik gewoon de nieuwe weer bij hun en volgende bestellingen ook. Ik laat wel even weten wat de uitkomst is.

15 cm! Ik geloof nooit dat mijn huidige setup 15 cm hoger is dan stock! Ik ga voor 10 :)

Trek de motor maar eens voor omhoog als ie stil staat(op de zijstandaard en naar links omhoog trekken),hij komt dan nog enkele centimeters uit de veren (negatieve veerweg).
Als je over een bult rijdt/een wheely trekt komt het voorwiel wel eens los van het wegdek,die speling heb je dan ook nodig,is er de speling niet en er scheurt iets los aan het remsysteem :X
 
Laatst bewerkt:
Precies... maatwerk dus.
Geloof maar niet dat ze 50 stuks van elke motor op voorraad hebben, zelfs niet van de populaire modellen om bovengenoemde reden.

Waarom zouden ze het immers op voorraad houden met het risico dat het niet verkocht wordt?
Je plaatst een bestelling, ze kijken in de database welke lengtes en koppelingen benodigd zijn en knijpen ze aan de slang. Klaar in een half uur en geen slang onnodig op voorraad...

kabelvoorraad.jpg



Goh, ik zie voorraad en veelvouden van 50 stuks.
Dit is bij een Nederlandse leverancier van remleidingen.
Hoe zou de voorraad van een "world wide" leverancier of fabrikant er uit zien?

:z :W
 
Laatst bewerkt:
Haha, je post een foto van een groothandel die standaard kabels levert voor auto's, trailers, motor's e.d. en denkt nu op basis van die ene foto dat er van elk type motor 50 kabels op voorraad liggen?

Believe what you want kerel...je kunt elke foto op je website zetten.
Je begrijpt dat een website ervoor bedoeld is om het beste van je bedrijf te laten zien? Een foto van een leeg magazijn ziet er zo raar uit. Daarbij, wie zegt dat die foto bij hun genomen is? Op de andere foto zijn de stellingen immers blauw:
magazijn.jpg


Effin... we dwalen af van de discussie.
@TS: Inmiddels al contact gehad met de leverancier??
 
Haha, je post een foto van een groothandel die standaard kabels levert voor auto's, trailers, motor's e.d. en denkt nu op basis van die ene foto dat er van elk type motor 50 kabels op voorraad liggen?

Believe what you want kerel...je kunt elke foto op je website zetten.
Je begrijpt dat een website ervoor bedoeld is om het beste van je bedrijf te laten zien? Een foto van een leeg magazijn ziet er zo raar uit. Daarbij, wie zegt dat die foto bij hun genomen is? Op de andere foto zijn de stellingen immers blauw:
[afbeelding]

Effin... we dwalen af van de discussie.
@TS: Inmiddels al contact gehad met de leverancier??

:Z *D :W
 
Heren heren, ik heb al gezegd dat ik hen wel vraag uit coulance het pakket terug te nemen maar ik me niet zal beroepen op de wetgeving die mij recht geeft op retourneren. Dat is gewoon niet reëel naar de leverancier toe. Dus los wat je vindt, los van wat je denkt dat ze daar op voorraad hebben ik ga het niet terugsturen als ze het niet terug willen hebben. Overigens geeft het te denken dat ik anderhalve week heb moeten wachten op die leidingen dus erg voorradig is het niet denk ik. Maar het is wel gloednieuw en niet gebruikt dus daarom zie ik niet in waarom ze me in ieder geval niet zouden tegemoet komen.

CrackeRR, gisterenavond heb ik al de mail gestuurd en direct deze post gestart na die mail. Nog geen reactie gehad op mijn mail maar misschien zijn ze dicht op de maandag en/of vrij met bevrijdingsdag. Ik wacht morgen nog even af en ga woensdag anders even bellen.
Ik heb verder geen slechte ervaring met deze zaak en anderen op dit forum ook niet volgens mij dus ik vertrouw erop dat ze me in ieder geval te woord zullen staan. We shall see.

Wel heb ik zojuist even gemeten met elektrodraad (goede tip!) en deze naast de standaard rubberen leidingen gehouden. Die komen aardig overeen, zijn dus ook een stuk langer t.o.v. die RVS dingen. Dat moet ook wel want anders hadden die ook niet gepast op mijn huidige stuur en risers maar het is wel vreemd dat die dingen van zichzelf al zo lang zijn en dit HEL gebeuren kak-strak wordt afgeleverd. Geen oordeel verder maar wel opmerkelijk.

Ik heb de meting overigens met +7cm opgeteld voor de nieuwe leidingen. Deze zijn dan net iets langer ivm. uitveren maar omdat het erg stugge leidingen zijn die zich niet makkelijk laten vouwen wil ik het niet te lang houden. Is het dan nog steeds te kort (kan eigenlijk niet) dan haal ik die risers eraf. 10cm is wel erg veel en met de elektrodraad zie ik al de ellende bij zoveel extra draad, laat staan als ik 15 cm pak.

De huidige kabels zijn 78cm en 75cm met de ringen waar de perskoppelingen op zitten dus ik pak nu 85cm en 82cm.
 
Even terug komen voor de geïnteresseerden: Nadat ik ze zelf gisteren gebeld had bij uitblijven van een reactie van hun kant kreeg ik vanmiddag een reactie per mail.
Ze geven inderdaad aan dat het maatwerk dingen zijn en ze dus niet terug genomen kunnen worden. Wel vinden ze het vervelend en bieden ze me daarom aan om tegen kostprijs (geen idee wat dat dan wordt) nieuwe leidingen te leveren.
Enfin, ik kan daar mee leven ook al had ik ze liever terug gestuurd. Wat mij betreft dus opgelost en een les voor de volgende keer. Wel nog een keer meten maar dan zonder alcohol in het bloed en dan plaats ik de bestelling. :+
 
Laatst bewerkt:
Even terug komen voor de geïnteresseerden: Nadat ik ze zelf gisteren gebeld had bij uitblijven van een reactie van hun kant kreeg ik vanmiddag een reactie per mail.
Ze geven inderdaad aan dat het maatwerk dingen zijn en ze dus niet terug genomen kunnen worden. Wel vinden ze het vervelend en bieden ze me daarom aan om tegen kostprijs (geen idee wat dat dan wordt) nieuwe leidingen te leveren.
Enfin, ik kan daar mee leven ook al had ik ze liever terug gestuurd. Wat mij betreft dus opgelost en een les voor de volgende keer. Wel nog een keer meten maar dan zonder alcohol in het bloed en dan plaats ik de bestelling. :+

Je kan de andere leidingen altijd hier en/of op MP zetten :Y
 
Klopt, ik doe standaard + xx cm waarbij ik vanavond nog een van de leidingen probeer. Volgens mij past de linkerleiding nl op de rechter klauw omdat deze iets langer is standaard en als dat klopt weet ik hoeveel extra te bestellen.
 
Ok, nou wordt het helemaal gek. Bij het meten van de remleiding kwam ik erachter dat de oude banjo bout van mijn reservoir een andere spoed heeft dan de nieuwe. Gek, want de remklauwen hebben wel dezelfde spoed? In de HEL kit zit een banjo bout met een spoed van 1,0 voor het reservoir en 1,25 voor beide klauwen terwijl ik op al mijn oude bouten 1,25 heb...?

Ik heb dus kennelijk een ander / aftermarket reservoir met een andere spoed dan gebruikelijk, kan iemand dit met (kennis van) een SV650 bevestigen?
 
Klinkt wel logisch maar juist bij Suzuki komt het nogal eens voor dat op één en dezelfde motor zowel 1,00 als 1,25 gebruikt wordt!

Zie ook http://www.helperformance.com/dutch-fitting-instructions.html
"Controleer voor montage of de meegeleverde banjo bouten de juiste draad hebben door deze te vergelijken met de gedemonteerde oude banjo bouten. Dit is met name van belang bij Suzuki motoren, aangezien dit merk zowel M10x1.00 alsook M10x1,25 banjo bouten toepast."
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dus kennelijk een ander / aftermarket reservoir met een andere spoed dan gebruikelijk, kan iemand dit met (kennis van) een SV650 bevestigen?


Heb gisteren een HEL remleiding achter gemonteerd op mijn SV650N uit 2003, en wat jij zegt klopt, het is een spoed van 1.25. Ben even naar de motorboer gereden, die had de juiste banjobouten liggen, á 7 eurie per stuk ;(

De orginele kun je NIET gebruiken omdat de orginele banjo veel breder is. (maar dat had je al door)
 
Laatst bewerkt:
Achter moet ik nog doen, ben benieuwd of dat wel in een keer past...
Ik ben nog steeds in afwachting van de juiste voor leidingen trouwens, wel vandaag eindelijk een bevestiging gehad dat de bestelling in behandeling is genomen (we zijn pas 8 dagen verder...). Maar aangezien ik tot die tijd nog niets heb overgemaakt hebben ze het nog niet besteld bij de leverancier. Kortom, dit gaat nog wel 2 weken duren gezien de vorige keer. B|

Note to self: Volgende keer oude leiding pas demonteren als de nieuwe leiding bij binnenkomst gemeten is naast de oude en past... En zeker niet meer doen met mooi weer want dat is gewoon echt zonde van de tijd die ik anders :] op de motor had kunnen spenderen.
 
Achteraf had ik dat beter kunnen doen ja alleen iedere keer denk ik, nu zal het niet zo lang meer duren en is het de moeite niet de oude leidingen te monteren en vullen. Overigens heb ik eergisteren ook maar gelijk nieuwe blokjes besteld (bij een andere leverancier) want die waren ook zo goed als op, dan ben ik echt even helemaal klaar voor het komende jaar.
 
Nou, oma even uit de sloot trekken; de nieuwe remleidingen heb ik afgelopen dinsdag ontvangen maar daar zat opnieuw de verkeerde banjo bout bij, ondanks mijn verzoek en hun bevestiging voor het leveren van een dubbele banjo bout met de juiste spoed voor op m'n SV. Dus direct die dinsdag gebeld en gemaild en nu is de juiste banjo bout *eindelijk* bezorgd deze zaterdag middag dus ik heb direct alles in orde gemaakt en een ritje gereden.
Dit alles heeft al met al anderhalve maand geduurd dus ik zat met een dikke smile van oor tot oor op de fiets :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan