gewone rempomp vs radiale rempomp

jelle visser

MF veteraan
21 jun 2004
1.165
3
noord holland
Goedendag,

even een vraagje over rempompen. Ik heb een ouwe zxr uit 1992. Nu had ik nooit te klagen over de remmen.
Nu reed ik laatst op een zx9 uit 2004 dus ook niet heel nieuw maar dat remde zoveel beter (lees: minder hard hoeven knijpen voor dezelfde vertraging).
Die motor heeft gewoon de standaard remmen en originele remblokken en rubber slangen.
Die van mij heeft stalen remleidingen en ebc blokjes met wave remschijven.
Die schijven en blokjes heb ik jaren geleden gemonteerd en moet eerlijk toegeven dat ik niet echt een donderend effect voelde tov het origineel.

Zou het zin hebben om van bv een zx10 een radiale rempomp te kopen of is dat verschil nihil?.
Koop het liefst iets van nissin want dan passen mijn reservoirs er tenminste op (heb ook een hydreaulische koppeling) want die reservoirs klikken gelijk in de pomp.

Mvg Jelle
 
Ik heb 8 zuigertjes iig!.

Maar nog wel even een vraagje: waarom een radiale rempomp nu beter is als een gewone pomp?.
Omdat je meer hefboom effect hebt via het hendel?.
Als ik naar die pompen kijk dan zie ik qua materiaal bewerking niet veel verschil, dus waarom hebben niet alle nieuwe motoren deze pompen?.

Ik ga trouwens ook eens zoeken of er ook radiale koppelingspompen van nissin zijn, als dat ook in kracht scheelt zou dat mooi zijn, in de file wordt ik de koppeling namelijk vrij snel zat omdat je toch best wat kracht moet zetten.
 
gewoon even hardop denken,...wanneer je de klauwen in serie zet (pomp->klauw1->klauw2)
dan zal de druk overal gelijk zijn, ben ik het mee eens........maar is het mischien niet zo dat klauw 1 eerder op druk is dan klauw2 want die zit verder weg.
ik weet trouwens niet of je daar iets van merkt onder het rijden.

Nee, want de leiding hoeft niet eerst gevuld te worden met vloeistof dus zodra je de hendel inknijpt heb je bij beide klauwen druk...
 
Er is geen discussie over mogelijk, het is een feit. Twee leidingen vanaf de pomp remt niet beter dan als je de remleiding in serie loopt (pomp>klauw1>klauw2).

Maar van mij mag je best wel eens gaan meten bij de banjo van de pomp, de banjo van de klauw links en de banjo van de klauw rechts. Als je drukverschil meet moet je even bellen met het nobelprijscomite, denk dat je er dan wel eentje hebt verdiend voor het ontdekken van niet-bestaande natuurwetten.

KNIP .
Zoals ik al zei, je hoeft mij niet te overtuigen maar er lopen hier genoeg wannabee Rossi's rond die anders beweren _O-.
 
Ik heb 8 zuigertjes iig!.

Maar nog wel even een vraagje: waarom een radiale rempomp nu beter is als een gewone pomp?.
Omdat je meer hefboom effect hebt via het hendel?.
Als ik naar die pompen kijk dan zie ik qua materiaal bewerking niet veel verschil, dus waarom hebben niet alle nieuwe motoren deze pompen?.

Ik ga trouwens ook eens zoeken of er ook radiale koppelingspompen van nissin zijn, als dat ook in kracht scheelt zou dat mooi zijn, in de file wordt ik de koppeling namelijk vrij snel zat omdat je toch best wat kracht moet zetten.
Ik ben ook wel benieuwd naar de theorie er achter. Met mijn ZX9R kon ik kneiterhard remmen (axiaal), met mijn ZX10R was remmen niet fijn. Tot ik een radiale rempomp monteerde (en andere klauwen).
 
in theorie is een axiale rempomp net zo goed te maken als radiale. Radiale rempompen bouwen een stof korter dan axiale, waardoor er minder geschipperd hoeft te worden aan het hevelsysteem, waardoor de kracht met minder richtingsveranderingen overgezet wordt op de zuiger = directer = beter remgevoel. Bovendien klinkt radiaal nu beter en zijn moderne pompen meestal radiaal
 
gewoon even hardop denken,...wanneer je de klauwen in serie zet (pomp->klauw1->klauw2)
dan zal de druk overal gelijk zijn, ben ik het mee eens........maar is het mischien niet zo dat klauw 1 eerder op druk is dan klauw2 want die zit verder weg.
ik weet trouwens niet of je daar iets van merkt onder het rijden.

Hoe ga jij remklauwen in serie zetten?
 
Dank heren, dan ga ik gewoon een pomp aanschaffen met 1 leidinkje naar de verdeler!.

Weet eerlijk gezegt geeneens wat de diameter van mijn huidige rempomp is..... :$
Viel me gewoon op dat die motor veel beter remde als de mijne ( eigenlijk reed de hele motor beter maar dat terzijde ;) )

Gr Jelle

Met een kleinere diameter zuiger remt ie ook een heel stuk harder, je hebt wel wat minder gevoel, maar niets om je druk om te maken.. ;)
 
Met een kleinere diameter zuiger remt ie ook een heel stuk harder, je hebt wel wat minder gevoel, maar niets om je druk om te maken.. ;)

Ehm,

Kleinere zuiger geeft grotere slag remhendel. En resulteert in harder remmen bij minder kracht en doordat je meer slag hebt heb je meer gevoel want fijner te doseren, niet minder.

Grotere zuiger geeft minder slag, minder gevoel en je moet harder knijpen. Het is altijd beide meer of beide minder. Niet of of.
 
Laatst bewerkt:
Ehm,

Kleinere zuiger geeft grotere slag remhendel. En resulteert in harder remmen bij minder kracht en doordat je meer slag hebt heb je meer gevoel want fijner te doseren, niet minder.

Grotere zuiger geeft minder slag, minder gevoel en je moet harder knijpen. Het is altijd beide meer of beide minder. Niet of of.


:^

Natuurwetten ontkom je niet aan. })
 
Ehm,

Kleinere zuiger geeft grotere slag remhendel. En resulteert in harder remmen bij minder kracht en doordat je meer slag hebt heb je meer gevoel want fijner te doseren, niet minder.

Grotere zuiger geeft minder slag, minder gevoel en je moet harder knijpen. Het is altijd beide meer of beide minder. Niet of of.
Doordat de rem sponzig aanvoelt heb je minder gevoel dan een rem die hard aanvoelt.
Een rempomp met een grotere diameter voled dus beter aan maar je moet meer kracht zetten.
 
Ehm,

Kleinere zuiger geeft grotere slag remhendel. En resulteert in harder remmen bij minder kracht en doordat je meer slag hebt heb je meer gevoel want fijner te doseren, niet minder.

Grotere zuiger geeft minder slag, minder gevoel en je moet harder knijpen. Het is altijd beide meer of beide minder. Niet of of.

Ik ben van "groot" naar klein gegaan met pomp zuiger, zit toch duidelijk minder gevoel in.
 
Dat heeft niks met serie te maken, dat is hartstikke parallel.


:?

Zal ik wel slecht opgelet hebben hééél vroeger.

images



images



Weliswaar geen remklauwen maar idee lijkt me duidelijk?
 
Laatst bewerkt:
:?

Zal ik wel slecht opgelet hebben hééél vroeger.

[afbeelding]


[afbeelding]


Weliswaar geen remklauwen maar idee lijkt me duidelijk?
Ik denk niet dat het met opletten te maken heeft.
Je begrijpt het gewoon niet
Als je 2 kranen op een waterleiding hebt zitten, staan die dan in serie?
In serie staan ze pas als de uitloop van de eerste kraan naar de inloop van de tweede kraan gaat
 
Terug
Bovenaan Onderaan