gewone rempomp vs radiale rempomp

jelle visser

MF veteraan
21 jun 2004
1.165
3
noord holland
Goedendag,

even een vraagje over rempompen. Ik heb een ouwe zxr uit 1992. Nu had ik nooit te klagen over de remmen.
Nu reed ik laatst op een zx9 uit 2004 dus ook niet heel nieuw maar dat remde zoveel beter (lees: minder hard hoeven knijpen voor dezelfde vertraging).
Die motor heeft gewoon de standaard remmen en originele remblokken en rubber slangen.
Die van mij heeft stalen remleidingen en ebc blokjes met wave remschijven.
Die schijven en blokjes heb ik jaren geleden gemonteerd en moet eerlijk toegeven dat ik niet echt een donderend effect voelde tov het origineel.

Zou het zin hebben om van bv een zx10 een radiale rempomp te kopen of is dat verschil nihil?.
Koop het liefst iets van nissin want dan passen mijn reservoirs er tenminste op (heb ook een hydreaulische koppeling) want die reservoirs klikken gelijk in de pomp.

Mvg Jelle
 
Ik denk niet dat het met opletten te maken heeft.
Je begrijpt het gewoon niet
Als je 2 kranen op een waterleiding hebt zitten, staan die dan in serie?
In serie staan ze pas als de uitloop van de eerste kraan naar de inloop van de tweede kraan gaat


Begreep het "wat laat" idd, zie ook:

Oké..., op die fiets dus.

Remklauw heeft maar één ingang en geen uitgang van waaruit remleiding verder gaat naar de volgende wat essentieel is voor een serie"schakeling". B|



:z
 
Ehm,

Kleinere zuiger geeft grotere slag remhendel. En resulteert in harder remmen bij minder kracht en doordat je meer slag hebt heb je meer gevoel want fijner te doseren, niet minder.

Grotere zuiger geeft minder slag, minder gevoel en je moet harder knijpen. Het is altijd beide meer of beide minder. Niet of of.

In theorie heb je gelijk!
De praktijk is, door dat je minder hard hoeft te knijpen raak je het gevoel juist wat kwijt, voor een klein beetje harder remmen hoef je eigenlijk niet harder te knijpen, alleen wat verder, dus daardoor minder gevoel...
Das mijn ervaring althans.
 
Ik heb de koppeling van mijn motor hydraulisch gemaakt, aangezien de koppelingspomp geheel anders was dan mijn rempomp heb ik een andere rempomp aangeschaft, deze rempomp bleek een kleinere diameter te hebben.

Ik heb omvlochten remleidingen en gesinterde remblokken, motor remt dus behoorlijk hard.
Nadat ik de andere rempomp had gemonteerd was het hele gevoel weg, je hoeft echt maar heel weinig kracht te zetten om te remmen.
Zacht of hard remmen maakt echt amper verschil, je hoeft alleen de hendel iets verder in te knijpen.
Was in het begin best even wennen kan ik je zeggen!

In theorie kloppen theorie en praktijk altijd... ;)
 
Laatst bewerkt:
Haal je nu niet gevoel en doseerbaarheid door elkaar heen?

Praat je uit ervaring, of beredeneer je?

is er een verschil tussen doseerbaarheid en gevoel ?
voor mij niet, voor een ander misschien wel.

eigen ervaring ja. heb ooit 2 circuitmoto's gehad met zelfde vork en zelfde remmen, alleen op 1 stond een grotere remcylinder. na 1 dag die eraf geflikkerd en vervangen door een veel oudere kleinere.
 
is er een verschil tussen doseerbaarheid en gevoel ?
voor mij niet, voor een ander misschien wel.

eigen ervaring ja. heb ooit 2 circuitmoto's gehad met zelfde vork en zelfde remmen, alleen op 1 stond een grotere remcylinder. na 1 dag die eraf geflikkerd en vervangen door een veel oudere kleinere.

Dan verschillen wij van mening... ;)

Ooit op een voertuig gereden met hydraulische besturing, zoals een trekker?
Zo ja, vind je dat je met zoiets ook gevoel hebt in het stuur?
 
Laatst bewerkt:
Daar ben ik weer: ik heb een rempomp van een zx-6r op de kop getikt. Ook een nissin pomp.
Nu zit ik met een probleempje: bij deze pomp zit een ontluchtingsnippel. Bij mijn oude pomp niet.
Nu heb ik alles aangesloten met nieuwe afdichtringetjes tussen de leidingen.
Ik had als eerste de klauwen ontlucht en daarna de pomp.
Nu ben ik ondertussen een halve liter remvloeistof verder maar het remhendel voelt nog steeds als een spons en kan hem met genoeg kracht nog steeds tegen mijn stuur aan duwen ondanks dat er staalomvlochten leidingen op zitten.
Wat doe ik verkeerd?.

Mijn werkwijze qua ontluchten: hendel inknijpen zodat je druk opbouwd, dan de nippel kwartslag open waar een doorzichtig slangetje op zit zodat je de belletjes kunt zien.
Hendel verder doorknijpen tot eind en vasthouden, nippel dichtdraaien en hendel loslaten.

Heb nu alletwee de klauwen al 2 keer gedaan maar als je de nippel een klein stukje opendraait waardoor je de vloeistof er moeilijk doorheen perst blijf je zo af en toe hele kleine belletjes zien. Als ik de nippels iets verder open draai waardoor ik minder kracht hoef te zetten om de vloeistof eruit te knijpen dan zie ik die belletjes niet.

Ik ben benieuwd wat ik over het hoofd zie!.
Ik heb nog niet met de motor gereden, dus misschien remt ie als een gek maar dat sponzige gevoel lijkt mij niet horen.

Gr Jelle

 
Vergeten erbij te zetten dat ik de pomp zelf ook ontlucht had na de klauwen en dat daarna allemaal nog een keer heb gedaan.
Op de foto zit de tywrap om het hendel heen en zo laat ik hem vannacht/morgen staan.
Morgenavond kijken of dat effect heeft.

Gr Jelle
 
Moet eerlijk toegeven dat ik met zoveel keus in ontluchtingsnippels niet meer wist waar te beginnen _O- .
Maar ben dus idd bij de klauwen begonnen en daarna boven bij de pomp. Had idd ook bovenaan kunnen beginnen.
Dat heb ik bij de 2de sessie geprobeerd maar maakt tot nu toe geen verschil.
Ik zou vanavond kijken maar ben het zat, ga het morgenochtend proberen!.
 
Dat is tof van je aangeboden Tom maar ga het eerst zelf proberen!. Kan nooit heel moeilijk zijn maar doe ergens iets verkeerds.
Frustrerende is dat ik hier ook een oudere zx-9 heb staan uit 2000 met de originele rubberen slangen er nog op en dat ding voelt gewoon veel beter aan.....

Mocht ik er echt niet uitkomen nemen we contakt op!.
 
Ik wordt er gestoord van!. Vanmorgen dus de klauwen los gehaald en de zuigers maximaal teruggedrukt. Daarna weer gemonteerd en alles weer op zijn plek gepompt maar nog steeds hetzelfde gevoel.....
Het rare blijft dat als ik de nippel een heel klein stukje open zet zodat ik flink moet knijpen om iets in dat slangetje te zien dan lijkt het wel een soort schuim wat er af en toe meekomt maar dat komt misschien ook wel doordat het zich door zo'n kleine opening moet wurmen.
Als ik de pomp op druk zet en dan de nippel een halve slag geef dan is het enkel zuivere remvloeistof.

Wat ik mij nog zit te bedenken: ik heb dat rempotje omgewisseld van mijn oude pomp naar de nieuwe. Dat potje is nu een jaar oud evenals dat o ringetje wat daartussen afdicht.
Het rempotje zit namelijk gelijk op de pomp gemonteerd, dus ipv dat plastic pijpje wat er standaard op zit.
Ringetje zag er nog goed uit maar stel dat hij op dat punt lucht zou kunnen pakken?.
Of zou je hem daar dan ook moeten zien lekken?.

Gr Jelle
 
Ik heb trouwens wel even een stukje gereden om te voelen hoe het remt. Het remt wel harder als met de oude pomp en hoef minder kracht te zetten voor dezelfde vertraging.
Maar het blijft vreemd dat hij als een spons voelt.
 
Nee, kwam er wel achter dat dat ondertussen tijd wordt maar zou er nog even mee kunnen rijden. Wel gebruik ik tot nu toe remvloeistof die ik er begin vorig jaar in heb gedaan.
Maar die remblokken zullen het verschil in hardheid in het hendel niet maken lijkt mij....alleen moeten de zuigers wat verder naar buiten.
 
Het rare blijft dat als ik de nippel een heel klein stukje open zet zodat ik flink moet knijpen om iets in dat slangetje te zien dan lijkt het wel een soort schuim wat er af en toe meekomt maar dat komt misschien ook wel doordat het zich door zo'n kleine opening moet wurmen.
Als ik de pomp op druk zet en dan de nippel een halve slag geef dan is het enkel zuivere remvloeistof.

dat schuim is waarschijnlijk niet omdat er lucht mee uitkomt, maar komt door cavitaite (http://en.wikipedia.org/wiki/Cavitation). eens de opening door de nippel groot genoeg verdwijnt dit fenomeen.

van welk model ZX6-R heb je die pomp ?
een ZXR heeft een 5/8ste inch diameter van pomp. het eerste model ZX6 met radiale klauwen had maar een axiale pomp van 14mm. Als jou pomp ook maar 14mm is moet je inderdaad je hendel verder intrekken om dezelfde hoeveelheid vloeistof te verplaatsen en lijkt je hendel dus sponziger aan te voelen.

vermits je zelf zegt dat hij nu beter remt, denk ik dat je dus goed ontlucht hebt, maar met een kleinere pomp zit.
 
Het onderdeelnummer van deze pomp is: 43015-0097 en dat is voor de zx-6r van 2007/2008.
Heb net nog verder zitten kijken:

vanaf 2004 hebben ze een radiale pomp

ond. nr's:

43015-1702: 2004
43015-0032: 2005/2006
43015-0097: 2007/2008 (deze heb ik dus)
43015-0141: 2009/2010

Nu eens uitzoeken welke diameter deze pomp is.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan