gewone rempomp vs radiale rempomp

jelle visser

MF veteraan
21 jun 2004
1.165
3
noord holland
Goedendag,

even een vraagje over rempompen. Ik heb een ouwe zxr uit 1992. Nu had ik nooit te klagen over de remmen.
Nu reed ik laatst op een zx9 uit 2004 dus ook niet heel nieuw maar dat remde zoveel beter (lees: minder hard hoeven knijpen voor dezelfde vertraging).
Die motor heeft gewoon de standaard remmen en originele remblokken en rubber slangen.
Die van mij heeft stalen remleidingen en ebc blokjes met wave remschijven.
Die schijven en blokjes heb ik jaren geleden gemonteerd en moet eerlijk toegeven dat ik niet echt een donderend effect voelde tov het origineel.

Zou het zin hebben om van bv een zx10 een radiale rempomp te kopen of is dat verschil nihil?.
Koop het liefst iets van nissin want dan passen mijn reservoirs er tenminste op (heb ook een hydreaulische koppeling) want die reservoirs klikken gelijk in de pomp.

Mvg Jelle
 
Hij remt prima en harder maar als ik mijn best doe knijp ik hem stilstaand tegenhet gashendel. Zo hard knijp ik in de praktijk nooit want dan lig ik denk ik voorover.
Maar zou dit gevaarlijk zijn op 1 of andere manier?.

Wel stom dat ik er nooit over na heb gedacht..... dacht gewoon: die zx-6 of 10 heeft 2 remklauwen dus dan moet dat op die van mij ook goed gaan :$
 
De zx-10 en van die jaren hebben dezelfde pomp als deze.

There are two fixes for the brake fade on the 06/07 ZX10R.
The first is really cheap:
Simply find a 5/8 master cylinder from an old ZX9R (or old Suzuki), give it a good clean and fit it. Bingo - the way the brakes should have been out of the factory. This is much cheaper than the Brembo option. The 5/8 (16mm) bore is bigger than the stock item and is a match made in heaven. You get no fade even under really hard breaking but still get great feel at the lever (braided lines a must). The 5/8 is axial, not radial, but who gives a sh**, it works (you will have to struggle a bit to get the braided lines onto the axial M/C as they were originally bent for a radial one but there should be enough length for it not to be a real problem).
However, all is not easy. If you get a Suzuki M/C you will need to get a new banjo bolt which is M10x1.0 as the Kawasaki one supplied with any after market braided lines is M10x1.25. You may also need to pack out the banjo bolt with copper washers to align the holes in the banjo bolt.
All up I did this mod for $50 Aussie dollars (excluding brake lines) and have not had a problem.
The other solution is to fit an 05/06 ZX6R master cyliner. It has the same effect as above but costs about $400.
Hope this helps.


ZX10R Brake problem - ZX Forums
 
Wat ik met mijn beperkte engels hieruit begrijp is dat de goedkoopste manier een oude axiale zx-9 pomp te monteren.
En anders een zx-6/10 pomp van 2005/2006 te monteren.
Ik kom er alleen niet uit of dat nu een 5/8 pomp is......
 
staat altijd vermeld op de pomp zelf (op ori japanse pompen gewoon in gegoten).

mijn post hierboven komt erop neer dat wegens remproblemen die gast precies het omgekeerde aanraad van wat jij deed : de "crap" radiale pomp van een ZX10 06-07 vervangen door een axiale 5/8ste pomp die standaard op bijna alle Kawa's van de jaren '90 stond (8 zuigers).

of als je hem mag geloven, heb je je remmen slechter gemaakt ipv verbeterd :+
 
Dat zou toch knap zijn. Ben het eens met het sponzige gevoel maar ik vind hem wel lekker remmen met genoeg gevoel en minder kracht benodigd on dezelfde vetraging te behalen.
Ik heb eerlijk gezegt ook nooit gelezen dat de remmen van die motoren nou zo beroerd waren.
Misschien dat dat wel op het circuit tot uiting komt natuurlijk.
Ik blijf voorlopig even met deze rijden iig want zit als winterprojekt misschien san we andere voorvork met radiale klauwen te denken.
 
Ik denk dat er niets mis is met de pomp maar eigenlijk gewoon te Klein is. Mijn oude pomp is blijkbaar gewoon groter en dat zou goes kunnen verklaren dat deze verder moet Worden ingeknepen on dezelfde hoeveelheid vloeistof te verzetten.
Misschien dat op de zx6 of 10 dit problem zich minder voordeed omdat die ook radiale klauwen hebben waat misschien wel minder olie gaat als mijn axiale klauwen.
 
Ik denk dat er niets mis is met de pomp maar eigenlijk gewoon te Klein is. Mijn oude pomp is blijkbaar gewoon groter en dat zou goes kunnen verklaren dat deze verder moet Worden ingeknepen on dezelfde hoeveelheid vloeistof te verzetten.
Misschien dat op de zx6 of 10 dit problem zich minder voordeed omdat die ook radiale klauwen hebben waat misschien wel minder olie gaat als mijn axiale klauwen.

Dan dus "gewoon" mijn Brembo 19Rcs pomp kopen, ben je in één keer klaar. })


misc.php
 
Tja Martin.....zou het graag doen maar eerst even wat belangerijkere zaken aan de motor. Hij remt nu goed.
Nadeel bij de brembo pomp is ook dat ik Dan weer nieuwe reservoirs nodig heb die ook 120 euro p/s kosten. Dus dat word dan toch weer prijzig.
Nu eerst een afspraak maken om de motor af te laten stellen want die loopt nog niet goed volgas. Aangezien daar geen standaard Dynojet kitje voor is ivm de aanpassingen die ik eraan heb gedaan.
Afgelopen periode genoeg geld uitgegeven aan oa de motor volledig laten spuiten, tank laten verbouwen/lassen, ketting tandwielset/ onderhoudsbeurt etc etc.
Nu eerst nieuwe remblokken en dan rijden!.

Komende winter kijken wat voor voorvork en wielen erin moeten komen.


Gr Jelle
 
Tja Martin.....zou het graag doen maar eerst even wat belangerijkere zaken aan de motor. Hij remt nu goed.
Nadeel bij de brembo pomp is ook dat ik Dan weer nieuwe reservoirs nodig heb die ook 120 euro p/s kosten. Dus dat word dan toch weer prijzig.
Nu eerst een afspraak maken om de motor af te laten stellen want die loopt nog niet goed volgas. Aangezien daar geen standaard Dynojet kitje voor is ivm de aanpassingen die ik eraan heb gedaan.
Afgelopen periode genoeg geld uitgegeven aan oa de motor volledig laten spuiten, tank laten verbouwen/lassen, ketting tandwielset/ onderhoudsbeurt etc etc.
Nu eerst nieuwe remblokken en dan rijden!.

Komende winter kijken wat voor voorvork en wielen erin moeten komen.


Gr Jelle


Heb anders nog wel een "gewone" 19 mm Brembo radiaalpomp. Beetje schuifschade maar prima functioneel en en nieuw origineel remhendel. Kan zo'n beetje ieder standaard reservoir op trouwens. Die is "iets" goedkoper dan die (nieuwe) RCS. })
Altijd op m'n R1 gebruikt en was iig een grote verbetering t.ov. de standaard radiale pomp.
Maar je kunt remmen nu en dat is het belangrijkste. :)

Zou ook eerder m'n € uitgeven aan sneller versnellen dan aan sneller vertragen. ;)


Komende winter kijken wat voor voorvork en wielen erin moeten komen.


Gr Jelle


Voorvork heb je ook kroonplaat en T-stuk voor nodig toch?


misc.php




8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat er niets mis is met de pomp maar eigenlijk gewoon te Klein is. Mijn oude pomp is blijkbaar gewoon groter en dat zou goes kunnen verklaren dat deze verder moet Worden ingeknepen on dezelfde hoeveelheid vloeistof te verzetten.
Misschien dat op de zx6 of 10 dit problem zich minder voordeed omdat die ook radiale klauwen hebben waat misschien wel minder olie gaat als mijn axiale klauwen.

Vraag me dat af of die maat er veel toe doet , alleen als je een of twee klauwen hebt moet je daar rekening mee houden
Ik heb op mijn Ducati de remklauwen veranderd van 4 zuiger goldlines ( de originele )naar 8 zuiger spieglers
En weinig verschil gemerkt dat ik het handel verder in moest knijpen , eerder minder
Als je meer zuigers hebt zijn die wel kleiner
Spieglers remmen wel beter :)
 
Eerst even nieuwe remblokjes scoren!. Motorzaak bij mij in de buurt heeft gesinterde remblokjes van het merk carbone Lorraine in de aanbieding.
Hoorde hier vroeger wel goede verhalen over.

De a3+ zijn de standaard gesinterde voor 36,50 per klauw
De xbk5 zijn de supersport remblokken voor 48,50 per klauw

Nu val ik niet over dat verschil in bedrag maar ben benieuwd naar jullie ervaring hiermee.
Heb wel eens eerder met sportremblokken gereden en die piepten altijd erg irritant als je gewoon rustig remde. Was trouwens niet dit merk.
qua slijtage maakt het mij niet echt uit want rij toch niet de wereld (tenzij ze binnen 100km op zijn ;) )

Tijdje terug ook bij die zx9 remblokjes van ferodo gemonteerd maar ben niet onder de indruk van het remvermogen tov standaard blokjes. Waren trouwens de standaard blokken van ferodo.
 
hjey jelle ff een vraag. hoe kom jij aan die rempotjes? die van mij zitten met zo`n rubber slangetje vlak naast het contactslot vooral de bevestiging van t potje van de koppeling begeeft het steeds,
maar jij hebt het gemonteerd op de pomp zelf.. mijn vraag is hoe?
 
Beetje late reactie maar: Ik heb deze potjes zo kant en klaar besteld op internet. Kijk maar eens bij fighterrudie.de.
Die heeft ook zulke rempotjes dacht ik. Ik ben de bon kwijt waar ik de mijne vandaan heb..... |(
 
Dank heren, dan ga ik gewoon een pomp aanschaffen met 1 leidinkje naar de verdeler!.

Weet eerlijk gezegt geeneens wat de diameter van mijn huidige rempomp is..... :$
Viel me gewoon op dat die motor veel beter remde als de mijne ( eigenlijk reed de hele motor beter maar dat terzijde ;) )

Gr Jelle

Ik zit op mijn telefoon te klooien en heb nog niet alles gelezen, maar heb je ook naar de diameter van de remschijven gekeken of zijn die van beide motoren gelijk?
 
Remt nu ook goed maar eerst eens de overige lucht eruit zien te krijgen. Dat je het hendel wat verder moet indrukken is logisch ivm de diameter van de pomp maar dat sponsige gevoel mag er echt niet in zitten.
Vanavond nog eens proberen!.
 
Remt nu ook goed maar eerst eens de overige lucht eruit zien te krijgen. Dat je het hendel wat verder moet indrukken is logisch ivm de diameter van de pomp maar dat sponsige gevoel mag er echt niet in zitten.

welke lucht ?????

Het rare blijft dat als ik de nippel een heel klein stukje open zet zodat ik flink moet knijpen om iets in dat slangetje te zien dan lijkt het wel een soort schuim wat er af en toe meekomt maar dat komt misschien ook wel doordat het zich door zo'n kleine opening moet wurmen.
Als ik de pomp op druk zet en dan de nippel een halve slag geef dan is het enkel zuivere remvloeistof.

dat van die cavitatie heb je dus nog niet goed begrepen ?
 
Laatst bewerkt:
Van dat cavitatie heb ik denk wel goed begrepen. Als de opening maar klein genoeg is en teveel aan druk er doorheen dan krijg je dat effect.
En welke lucht?. Als mijn remhendel als een spons blijft aanvoelen dan verwacht ik dat er nog ergens lucht zit, anders had het wel beter aangevoeld.

Maar gisteren weer bezig geweest en ineens had ik de ontluchtingsnippel in 2en..... van de linker remklauw.
Proberen uit te boren en met een linkse tap eruit te halen maar ging ook verkeerd.
Vandaag voor een nieuwe klauw gegaan en heb een hele set klauwen met mooiere goodridge leidingen gescoord.
Alles even netjes schoongemaakt en doorgespoeld en toen gaan ontluchten. En verrek, is nu gewoon hard!. Nog niet zo hard dat het lijkt of je op beton zit maar veel beter als eerst en krijg het remhendel in de verste verte niet meer tegen het stuur aan geknepen.

Gr Jelle
 
Terug
Bovenaan Onderaan