Hoe olie verbruik verminderen?

Robbedoes11

Rookie
20 jan 2007
27
1
Leusden
Luitjes,

Graag jullie "meedenken "gevraagd;

Ik heb een FJR 1300 uit 2007 met 28000 km op de teller. Het blijkt dat de motor olie verbruikt, momenteel 1 liter op 3000 km! Voor dit type motor is dat veel te veel.
Ik heb het blok geflushed en weer voorzien van nieuwe 10 W 40 halfsyntetisch zoals Yamaha voorschrijft, zie geen verbetering in het olie verbruik.
Motor loopt mooi rond, geen haperingen/ inhouden oid. Koelvloeistof is en blijft op pijl dus de koppakking is OK.

Denk er aan om "5 in 1 " toe te gaan passen, wellicht helpt dit.

Vragen;

Zou een andere olie met een andere viscositeit kunnen helpen?
Zou een ander merk olie ( gebruik nu Castrol) kunnen helpen?
Is Volsynthetisch wellicht de oplossing?
Zijn er andere "dopes" die ik zou kunnen proberen?

Wat overblijft is een compressie meting en de hele boel demonteren maar daar wil ik nog even niet aan.

Hoor graag van jullie.

Groet Robbedoes
 
Het kan aan mij liggen maar voor een motor van 8 jaar oud en die 28000 km gelopen heeft vind ik 1:3000 niet te veel. Waar heb je die informatie vandaan dat dat teveel is?
De mijne gebruikt nagenoeg niets maar ik zou me er echt niet druk om maken..daarbij vervang ik mijn olie om de 3000/4000km (het zijn de kosten namelijk niet, 40 euro incl. filter).

Ik persoonlijk ben niet zo van die dopes.. als de veren versleten zijn fix je dat echt niet met een flesje van €10.-
 
Ik dacht ooit gehoord te hebben dat een olieverbruik van 1:1000, bij een fzr1000 heel normaal was :')

Vandaar dat yamaha ook de naam olieboten kregen :)

Maar ik kan het mis hebben O-)
 
minerale olie op doen van Belray 20W50 .

dit heb ik gedaan bij mijn circuit motor en dat scheelde heel veel in het verbruik.

olie ven denicol zou ook het olieverbruik reduceren maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.

ik zou er zeker geen synthetisch olie op doen hier door kan het olie verbruik nog toenemen.
 
ik heb goede ervaring met motul 10 w40 ester olie.
Het verbruik van mijn Thunderace werd duidelijk minder.
(Thunderace is berucht om het olie zuipen)

1 :3000 is imho behoorlijk veel gezien de lage km stand.
 
Meestal wordt een olieverbruik als deze veroorzaakt door uitgeharde/versleten klepseals.
Dit gezien de vrij lage km stand waardoor de motor vaker heeft stil gestaan als gereden en daardoor harden de seals uit. Als ze elke dag warm worden dan gaan ze vele malen langer mee.
 
Het kan aan mij liggen maar voor een motor van 8 jaar oud en die 28000 km gelopen heeft vind ik 1:3000 niet te veel. Waar heb je die informatie vandaan dat dat teveel is?
De mijne gebruikt nagenoeg niets maar ik zou me er echt niet druk om maken..daarbij vervang ik mijn olie om de 3000/4000km (het zijn de kosten namelijk niet, 40 euro incl. filter).

Ik persoonlijk ben niet zo van die dopes.. als de veren versleten zijn fix je dat echt niet met een flesje van €10.-

1:3000 met een FJR sie slechts 28k heeft is behoorlijk fors. De FJR's staan niet bekend om een hoog olieverbruik.
 
Ik dacht ooit gehoord te hebben dat een olieverbruik van 1:1000, bij een fzr1000 heel normaal was :')

Vandaar dat yamaha ook de naam olieboten kregen :)

Maar ik kan het mis hebben O-)
Hoeft niet te kloppen: mijn pa heeft zijn FJR1300 van 20.000 naar nu 115.000km gereden en verbruikt letterlijk geen druppel olie. Heeft alles te maken met de manier van inrijden heb ik me laten vertellen.

FZR1000 (Thunderace dus ook) staan er inderdaad bekend om, maar niet alle Yamaha modellen dus. FJR zeker niet.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt meerdere soorten olieverbruik.
Te verstaan dat de olieschraapveren en andere onderdelen versleten zijn.
De natuurlijke olie verbruik, elke motor verbruikt olie.
Constructie, waaronder Yamaha erg bedreven is in het maken van onronde cilinderbussen en lekkage langs de klepstelen.
Olieverbruik door versleten olie ( oude olie )
Het gebruik van de verkeerde olie.
En heel belangrijk is een vervuild motorblok ( inwendig ), veroorzaakt door o.a. indampen van de olie ( noac ).
Ga eerst na wat je hebt, maar een FJR 1300 van het eerste model zijn de klepgeleiders wat gammel.

Persoonlijk zal ik eerst even flushen met Forte, dan de boel aftappen en daarna oliefilter en olie verversen en gebruik dan de Motorex 10W40 topspeed.
Deze olie heeft een enorm olieverbruik remmende werking.
Mocht het allemaal niet helpen dan is nader onderzoek wel de enige overgebleven optie.
 
minerale olie op doen van Belray 20W50 .

dit heb ik gedaan bij mijn circuit motor en dat scheelde heel veel in het verbruik.

olie ven denicol zou ook het olieverbruik reduceren maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.

ik zou er zeker geen synthetisch olie op doen hier door kan het olie verbruik nog toenemen.

Mineraal in een circuitfiets _O-
 
En even ontopic:

Olieverbuik kan door een paar dingen komen, onder andere:

- Verkeerd ingereden (veel snelweg, weinig lastwisselingen).
- Kapotte zuigerveer
- Cilinders niet rond

Wat je kan doen lapmiddel is een stapje dikker gaan qua olie, 15W-50, en een volsyntheet gebruiken om te kijken of de reinigende werking daarvan het verbruik wat verbetert. Na een oliewisselinterval weer terug naar 10W-40. Als het dan niet is opgelost zou ik toch een top-end revisie overwegen met in de eerste instantie een driepuntsmeting van de cilinders om dat uit te sluiten. Kost een paar honderd euro, maar dan ben je wel van het probleem af. Je zou ook nog een coulance aanvraag via een dealer kunnen indienen bij Yamaha, al geef ik het weinig kans, maar niet geschoten is altijd mis.
 
Laatst bewerkt:
Trek hem maar eens open na 10 circuitdagen. Kan je meteen reviseren.

Als dat zo is dan was het voor die tijd ook al niet veel soeps.

En die wonder eigenschappen die aan (semi)synthetische olie worden toe geschreven vallen ook wel tegen.
Nogmaals onderbouw het maar.
Ter info vroeger werd er 24 uur geraced met gewone minerale olie en die blokken bleven ook gewoon heel.
 
Als dat zo is dan was het voor die tijd ook al niet veel soeps.
Dat klopt, daarom zuipt ie ook olie als je de voorgeschreven viscositeit erin gooit.
En die wonder eigenschappen die aan (semi)synthetische olie worden toe geschreven vallen ook wel tegen.
Nogmaals onderbouw het maar.
Dat hoef ik niet, de hele reden voor synthetische componenten en volsynthetische oliën is precies dat wat ik zeg, veel betere smering onder hoge belasting.

Het maakt me niet uit uit welke bron het komt maar sla 'iets' open met een verhaal over olie en het eerste wat uitgelegd word is het verschil tussen mineraal en syntheet. Je gaat nu iets ter discussie stellen wat net zo vaststaat als het feit dat de aarde meer rond dan plat is.
Ter info vroeger werd er 24 uur geraced met gewone minerale olie en die blokken bleven ook gewoon heel.

Tja, wat kwam er toen aan vermogen uit een viertakt, de helft van wat er nu uit een straatblok komt?
 
Laatst bewerkt:
Tja, wat kwam er toen aan vermogen uit een viertakt, de helft van wat er nu uit een straatblok komt?

150 pk of bij de fabrieks teams nog een beetje meer.

Bij de wat oudere motorfietsen als je daar een (semi) syntheet in gooit dan is dat een garantie voor een hoog olie verbruik en olie lekkages.
Je kan in oudere motoren wel (semi)syntheet gebruiken maar pas nadat deze is gereviseerd met de huidige toleranties.

Dus het ligt niet aan de modernere olie maar eerder aan de huidige veel preciezere productie methodes van de motorblokken waarbij je helaas af en toe uitzonderingen hebt zoals de yamaha fzr1000 of de opvolger de thunderace

En nogmaals jij onderbouwt tot nu toe niets maar praat alleen maar de aanprijzingen en internet waarheden na.
 
Laatst bewerkt:
150 pk of bij de fabrieks teams nog een beetje meer.

Bij de wat oudere motorfietsen als je daar een (semi) syntheet in gooit dan is dat een garantie voor een hoog olie verbruik en olie lekkages.
Je kan in oudere motoren wel (semi)syntheet gebruiken maar pas nadat deze is gereviseerd met de huidige toleranties.

Toleranties zijn gerelateerd aan viscositeit, niet aan de kwaliteit van de smeerolie.
Dus het ligt niet aan de modernere olie maar eerder aan de huidige veel preciezere productie methodes van de motorblokken waarbij je helaas af en toe uitzonderingen hebt zoals de yamaha fzr1000 of de opvolger de thunderace

En nogmaals jij onderbouwt tot nu toe niets maar praat alleen maar de aanprijzingen en internet waarheden na.

Syntheten:

- Behouden langer hun viscositeit en gaan dus langer mee.
- Vervuilen het motorblok intern niet in het geval van een groep 4 syntheet. Groep 3 syntheten (opgewaardeerde minerale olie, castrol bijvoorbeeld) doen dat wel.
- Smeren beter en zorgen voor minder slijtage, zowel koud als warm.
- Blijven beter op de te smeren delen zitten, waardoor wederom minder slijtage én minder olieverbruik.
- Hebben een veel groter temperatuurbereik waaronder de smering gewaarborgd blijft, vooral handig in motorblokken met een hoog specifiek vermogen/toerental.
- Zorgen door de veel lagere wrijvingsweerstand voor minder wrijvingsverliezen wat resulteert in een hoger vermogen en dus een lager gemiddeld brandstofverbruik.

Of heel kort:

- Degradeert nauwelijks
- Groter temperatuurbereik
- Betere smering
- Betere efficientië van de motor


Moet ik hierna onderbouwen waarom je je hand verbrand als je hem in het vuur steekt?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan