Nieuwe keerringen monteren, koperen glijbus wil niet terug.

mario2012

Die hard MF'er
17 okt 2009
783
3
Bleiswijk
Vanavond maar eens een keer mijn voorvorkkeerringen van mijn vt1100 alvast vervangen. De motor rijd nog niet, maar ben bezig met andere kroonplaten en de poten liggen nu dus toch al ernaast.

Eerste keer, en na wat ervaringen van andere te hebben gelezen en het wph in de hand, ging de eerste poot eigenlijk goed. Zo goed, ik denk ik doe die andere ook ffkes, zo gepiept. Not natuurlijk..

De poot is gedemonteerd, leeg, en de oude keerring eruit. Dit heb ik gedaan door de binnenpoot met een paar tikken omhoog hem eruit te wippen. Maarr, ik wil de binnenpoot weer in de buitenpoot schuiven, de onderste glijbus gaat er met gemak in, alleen de koperen bus, die ook wat uitveert door zijn snede, wil niet de onderpoot in. Ik heb gedraaid, het busje "samenknijpen" wat overigens bijna niet gaat omdat de opening wat dieper in de onderpoot zit. Ik heb nu een pvc buis in de lengte doorgesneden en strak over de binnenpoot op de bus geschoven en zo wat kunnen tikken. Het lijkt of ie er een klein stukje inzit maar wil niet verder.

Moet deze bus niet zonder xtra moeite de onderpoot in glijden ? Ik durf hem ook niet met "kracht" erin te krijgen want koper is zo beschadigd. Er zitten ook geen bramen aan de bus of iets, alles is glad. Zie ik iets over het hoofd of heb ik gewoon dikke pech ?

En is het mis een idee om de buitenpoot te verhitten ? Alu zet uit als een malle..
 

de bus die op de binnenpoot zit moet zonder moeite in de buitenpoot glijden.
de bus die boven in de buitenpoot komt heeft wel een paar tikjes nodig.
kan prima met die PVC-buis die je hebt.

ohja, om de seal zonder beschadigingen over de binnenpoot te schuiven kan je ook een condoom gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Normaal moet je die bovenste bus er inderdaad een beetje in tikken. Bij degene die ik gezien heb zitten er afgeschuinde randjes op.

Ik heb ook in een PVC buis in de lengte een snede gemaakt zodat ik die kan gebruiken om de bus er recht in te tikken (en om later ook de keerring er recht in te tikken). Werkt prima.
 
Laatst bewerkt:
Het is gelukt. Ik heb de keerring zitting op de koperen bus gelegd, oude keerring erop en voorzichtig erin getikt. Ging prima. Bedankt !

De andere bus laat ik voorlopig zitten, mocht dat problemen geven kan het spul altijd nog/weer uit elkaar. Of sloop ik zo de hele poot ? Ik weet niet of die bus meteen naar beneden in de buitenpoot valt als die versleten is ? Lijkt me sterk en gevaarlijk. Ik heb niet meer in de buitenpoot gekeken, maar lijkt me dat daar een randje zit waar de bus op rust.
 
Die bus valt niet naar beneden in de buitenpoot, als het goed is zit er een richeltje. Maar je kan wel wat speling krijgen, en die speling zal progressief groter worden (dwz. wanneer de speling groter wordt, zal hij steeds sneller groter worden). Dat zal het stuurgedrag beïnvloeden.

Ook helpt die glijbus mee om olie tegen te houden, dus het kan zijn dat die poot sneller weer zal gaan lekken. Gewoon een beetje in de gaten houden, zo erg is het allemaal niet.
 
Het is gelukt. Ik heb de keerring zitting op de koperen bus gelegd, oude keerring erop en voorzichtig erin getikt. Ging prima. Bedankt !

De andere bus laat ik voorlopig zitten, mocht dat problemen geven kan het spul altijd nog/weer uit elkaar. Of sloop ik zo de hele poot ? Ik weet niet of die bus meteen naar beneden in de buitenpoot valt als die versleten is ? Lijkt me sterk en gevaarlijk. Ik heb niet meer in de buitenpoot gekeken, maar lijkt me dat daar een randje zit waar de bus op rust.

Jazekers wel. Die heb ik ook gebruikt, ik noemde hem alleen keerring zitting.. You say tomato, i say tomato ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan