Olieschraapveren

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.610
10.702
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik ben flink met mijn motor (Suzuki GS1000) aan het sleutelen geweest, 1245 cc big bore kit er op, en mijn motor rookte nog al...

Zooi uit elkaar gehad,goed bekeken, toch nieuwe klepseals erin , zooi weer in elkaar, nog steeds roken, daarna boel laten bekijken en opmeten omdat ik het zelf niet kon vinden, maar het revisiebedrijf kon eigenlijk ook niet vinden wat er mis was.

Ik heb nieuwe zuigerveren besteld, en die was ik net even in mijn cilinders aan het passen. (Cilinders hebben zo'n 1000km gelopen)
Als ik de (nieuwe en oude) schraapveer in de cilinder plaats en schijn er met een zaklamp in zie ik licht tussen schraapveer en cilinderwand, niet over de gehele diameter, maar wel een groot gedeelte.

Als ik een zuigerveer in de cilinderplaats zie ik geen licht tussen zuigerveer en cilinderwand.

Nu dus mijn vraag, hoe strak hoort een schraapveer in de cilinder te zitten?

Mijn dank is evenredig aan uw goedheid. ;)
 
Welke olieschraapveer heb je, eendelig of 3 delig?
De eendelige moeten heel precies op maat zijn, anders worden ze wat ovaal als je ze in de cilinder drukt...
de 3 delige hebben dat minder, en dan de speling ( sloteinde) op 120 graden zetten.

Neem aan dat je cilinder op onrondheid gemeten is..

Heb dit ook ooit gehad met een setje venolia zuigers, de enkele veren vervangen door 3 delige ( gewoon op boring gezocht) en toen was het over
Wel de cilinders laten honen, of zelf met een hoonsteen er door, zodat de boel goed kan inslijten
 
Klepgeleiders waren nieuw, en de kleppen ging daar wel heel erg mooi door heen..

Zuigers zijn van JE, JE kon geen zuigerveren voor hun eigen zuigers leveren, werd door verwezen naar Total Seal, slotspeling is wat ruim nu ik het meet.

Begin bijna te denken dat ik de verkeerde maat schraapveren heb gekregen...
 
Laatst bewerkt:
Misschien zoek je op de verkeerde plaats.
Probeer de kop eens af te persen? En dan met name de inlaatkanalen.

Dus flensje maken wat op een inlaatpoort past, en daar perslucht op zetten. Kijken of je geen verbinding naar olie hebt.
 
Misschien zoek je op de verkeerde plaats.
Probeer de kop eens af te persen? En dan met name de inlaatkanalen.

Dus flensje maken wat op een inlaatpoort past, en daar perslucht op zetten. Kijken of je geen verbinding naar olie hebt.

Ben weer met de oude kop bezig, die rookte niet.

Dit gaat echt over het licht wat tevoorschijn komt tussen schraapveer en cilinderwand
 
Nouja, het lijstje 'dingen waar het aan kan liggen' is niet oneindig. Even uit mijn hoofd:
Cilinder/zuiger:

- Zuiger juiste maat
- Boring cilinder juiste maat en checken of ie rond is
- Zuigerspeling checken
- Slotspeling zuigerveren checken

Cilinderkop:

- Klepstelen checken of ze recht zijn
- Klepgeleider goed, geen speling
- Klepseals goed (tja, vervangen als je het loshebt)
- Cilinderkop checken op scheuren
- Alle andere afdichtingen die de olie scheiden van het in/uitlaattraject


Aanvullingen welkom.
 
Die 3 delige set olieschraapveren bestaat zeker uit 2 hele dunne veren met daar een expander (aandruk) ring/veer waar de olieschraapveren in vallen?

Deze hele dunne veren zijn vrijwel niet recht in de cilinderboring te krijgen en zullen door de veerkracht wat om krullen en niet netjes tegen de cilinderwand aan liggen.
Gemonteerd op de zuiger moet het geen probleem geven en als ze bij de zuigerveren horen en als set zijn verkocht dan moeten deze ook de juiste maat hebben.
 
Laatst bewerkt:
Die 3 delige set olieschraapveren bestaat zeker uit 2 hele dunne veren met daar een expander (aandruk) ring/veer waar de olieschraapveren in vallen?

Deze hele dunne veren zijn vrijwel niet recht in de cilinderboring te krijgen en zullen door de veerkracht wat om krullen en niet netjes tegen de cilinderwand aan liggen.
Gemoonteerd op de zuiger moet het geen probleem geven en als ze bij de zuigerveren horen en als set zijn verkocht dan moeten deze ook de juiste maat hebben.

Zou dat het "probleem" zijn? Ik heb ze al om de zuiger zitten.
 
Dan kun je het niet meer controleren denk ik zo want dan nog met een lempje tussen zuiger en cilinderwand door schijnen dat gaat hem niet worden lijkt mij zo.

Gewoon in elkaar bouwen dan is het wel goed lijkt mij
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan