RVS uitlaatbocht, ijzeren flens en laselectroden.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.092
8.235
Assen
L.S.,
ik ben bezig de laatste hand te leggen aan mijn dieselblok-in-enfield-bouw-gedoe.
Ik heb van ijzer een flens gemaakt waarop de uitlaatbocht gelast moest worden.
In mijn queeste naar een uitlaatbocht wkam ik bij een metaalbedrijf waar de buizen kunnen buigen. De gewenste diameter hadden ze alleen in RVS, okay, prima dacht ik..

Nu heb ik vandaag geleerd dat je RVS niet zomaar aan ijzer kan lassen.. alleen met een 'overgangselectrode' maar de last zou dan niet zo hittebestendig zijn.
Niet handig voor een uitlaat..

Brainstorm; de flens ook uit RVS maken.. maar RVS electroden zouden 'houden'tot ca 350 graden..
Ik weet niet hoe heet de uitlaatgassen van een diesel zijn maar het is vast meer.

Als ik dit doorzet kan ik dan eh, structurele desintegratie verwachten?
Mijn las-kennis reikt niet zo ver..
 
Inderdaad, het is prima te doen om zelf een flens te maken, voor de Moto Martin heb ik er vier voor aan de kop en twee voor op de turbo moeten maken, en dat was voordat ik een freesmachine had!
 
Ik zal eens bij een meachnisatiebedrijf langs.. wellicht weten ze daar ook meer praktijk dan bij een las-apparatuur winkel?

Ook heeft iemand me een geweldig aanbod gedaan het spul hier op te halen en naar iuemand te brengen, maar weet niet of deze persoon op een compekte motor en mij etc zit te wachten..

Ik ben er laatst op aangesproken dat ik 'hier' bij techniek 'te veel 'post..
voel al al zo'n klungel nu.. :$
 
Ik zal eens bij een meachnisatiebedrijf langs.. wellicht weten ze daar ook meer praktijk dan bij een las-apparatuur winkel?

Ook heeft iemand me een geweldig aanbod gedaan het spul hier op te halen en naar iuemand te brengen, maar weet niet of deze persoon op een compekte motor en mij etc zit te wachten..

Ik ben er laatst op aangesproken dat ik 'hier' bij techniek 'te veel 'post..

voel al al zo'n klungel nu.. :$

:( Nou, waar halen ze de onzin vandaan. Valt toch best mee...... O-) :X

Is niet zo erg dat je veel post en vraagt, het is alleen zo jammer dat je weinig tot niets met de info doet die mensen hier voor je neerzetten. Daardoor zijn jou topic's ook allemaal met een open einde, dus weinig nuttig voor andere mensen. :z
 
Ik zal eens bij een meachnisatiebedrijf langs.. wellicht weten ze daar ook meer praktijk dan bij een las-apparatuur winkel?

Ook heeft iemand me een geweldig aanbod gedaan het spul hier op te halen en naar iuemand te brengen, maar weet niet of deze persoon op een compekte motor en mij etc zit te wachten..

Ik ben er laatst op aangesproken dat ik 'hier' bij techniek 'te veel 'post..
voel al al zo'n klungel nu.. :$


Die persoon heeft bijna continue motoren van anderen op zijn brug staan om te verbouwen. Dus jouw motor zal vast geen probleem zijn.

Jerryt's eigenbouw part 8

Als je er zelf niet uitkomt even contact opnemen met Gerard, als hij het niet voor elkaar krijgt wordt het lastig.
 
Ik zal eens bij een meachnisatiebedrijf langs.. wellicht weten ze daar ook meer praktijk dan bij een las-apparatuur winkel?
Daar werken ze letterlijk en figuurlijk met boerenspullen.
Veel RVS Tig lassen zullen ze daar (denk ik) niet doen.
Als je die Rvs uitlaat een beetje mooi zichtwerk wilt hebben ga dan even bij Jerryt langs.
Is ook nog redelijk bij jou in de buurt.
 
:( Nou, waar halen ze de onzin vandaan. Valt toch best mee...... O-) :X

Is niet zo erg dat je veel post en vraagt, het is alleen zo jammer dat je weinig tot niets met de info doet die mensen hier voor je neerzetten. Daardoor zijn jou topic's ook allemaal met een open einde, dus weinig nuttig voor andere mensen. :z

Hmm ik weet niet of dat waar is, ik heb veel tips ten harte genomen, maar zal er op letten dat ik de topics afsluit met wat er is gebeurd?
 
En bij het landbouwmechanisatie bedrijf bij mij in de buurt lassen ze pijpen voor de industrie en hydraulische cilinders is de slappe tijd
Een gemiddelde landbouw machine is best high tech tegenwoordig , een bietenrooier of aardappelrooier gaat al snel richting een half miljoen dus daar werken geen klungels aan
 
:') :') , ja dat bedoel ik dus. Ik had hem al hierboven gepost maar ook al een x eerder in 1 van je topic's. Aangezien je uit Assen komt en regelmatig dit soort vragen hebt.

Van der Walle Metaalbewerking

Lees die website nu eens goed door. :+

Hij maakt dingen voor Jan de Bouvrie, _O- Maar ook Phil Read heeft daar een uitlaat laten maken. ;)

Oh, met 'gehucht achter Joure' wist ik niet dat je appelscha bedoelde...
 
ik heb het nooit over Joure gehad, dat was vroembert. :P

Jullie zijn niet dezelfde? :P

Ehm, vandaag heb ik me laten vertellen, van iemand die wel vaker 'bijzondere' verhalen heeft, dat als je rvs buis met electroden gaat lassen, er aan de binnenzijde proppen ontstaan, waardoor de doorlaat minder wordt..

Kan iemand iets zeggen over deze bewering??

en ja, hoe't er van buiten uitziet zal me worst zijn, als het maar functioneel is..
 
Jullie zijn niet dezelfde? :P

Ehm, vandaag heb ik me laten vertellen, van iemand die wel vaker 'bijzondere' verhalen heeft, dat als je rvs buis met electroden gaat lassen, er aan de binnenzijde proppen ontstaan, waardoor de doorlaat minder wordt..

Kan iemand iets zeggen over deze bewering??

en ja, hoe't er van buiten uitziet zal me worst zijn, als het maar functioneel is..

Als je netjes doorlast zal dat best meevallen. Daar komt bij dat je met behulp van een Dremel o.i.d. je het spul zo mooi kunt maken als je zelf wilt. Ligt echter vooral aan de kwaliteiten van de lasser. (in combi met de gebruikte apparatuur/elektrodes) O-)
 
En bij het landbouwmechanisatie bedrijf bij mij in de buurt lassen ze pijpen voor de industrie en hydraulische cilinders is de slappe tijd
Een gemiddelde landbouw machine is best high tech tegenwoordig , een bietenrooier of aardappelrooier gaat al snel richting een half miljoen dus daar werken geen klungels aan


:^

Daarbij zijn er veel mechanisatiebedrijven die ook melkmachines en apparatuur verkopen en plaatsen, dat is allemaal rvs en daar moet ook nog wel eens wat gelast worden.
En dat gebeurt grondig omdat je met voedsel te maken hebt wat er door moet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan