RVS uitlaatbocht, ijzeren flens en laselectroden.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.116
8.242
Assen
L.S.,
ik ben bezig de laatste hand te leggen aan mijn dieselblok-in-enfield-bouw-gedoe.
Ik heb van ijzer een flens gemaakt waarop de uitlaatbocht gelast moest worden.
In mijn queeste naar een uitlaatbocht wkam ik bij een metaalbedrijf waar de buizen kunnen buigen. De gewenste diameter hadden ze alleen in RVS, okay, prima dacht ik..

Nu heb ik vandaag geleerd dat je RVS niet zomaar aan ijzer kan lassen.. alleen met een 'overgangselectrode' maar de last zou dan niet zo hittebestendig zijn.
Niet handig voor een uitlaat..

Brainstorm; de flens ook uit RVS maken.. maar RVS electroden zouden 'houden'tot ca 350 graden..
Ik weet niet hoe heet de uitlaatgassen van een diesel zijn maar het is vast meer.

Als ik dit doorzet kan ik dan eh, structurele desintegratie verwachten?
Mijn las-kennis reikt niet zo ver..
 
Bij de diesel die jij waarschijnlijk gebruikt (yanmar clone denk ik) zullen de uitlaat gassen maximaal 400 graden worden bij normaal gebruik.
Maar zit de meeste tijd rond de 300 graden.
 
Laatst bewerkt:
..Mijn grootste vraag, geeft die 350 graden max. temp van rvs electrode-las geen problemen?


??
Vraag me af waar jij die info vandaan haalt? 350 graden is een temperatuur waar je met aluminium mogelijk een probleem krijgt, RVS of staal echter "mag" je tot/over de 1000 graden gaan voordat er echt problemen zouden ontstaan. Krijg je met een diesel echter niet voor elkaar ben ik bang.
Zoals eerder gemeld, lassen met een overgangselektrode (Nichroma oid) en klaar. :Y
Of tiggen met 312 draad indien je flens redelijk koolstofhoudend is. Geeft goede rek/trek eigenschappen en wordt niet keihard.
 
Laatst bewerkt:
Welk staal kun jij weekmaken met of bij 350 graden..
Tis Ulri Geller niet...

Ik zou het even hechten, en dan laten tiggen, kans dat je flensen kromtrekken is behoorlijk aanwezig
 
Moet de flens direct tegen het blok gebout worden?

Anders kun je ook de flens de pijp op schuiven en er vervolgens een ring achter lassen. Geen hitte in de flens om hem krom te laten trekken en je kunt hem nog steeds draaien indien gewenst.

Die ring kun je dan van hetzelfde materiaal als de pijp maken.

edit, beter is het je een RVS flens maakt natuurlijk. Zelf heb ik een tijdje 4 stuks laten laser snijden uit 5 of 6 mm RVS. Kostte uiteindelijk 20 euro per stuk zo'n beetje. Daarbij heb ik toen zelf de tekening aangeleverd die eenvoudig in te laden is.

db
 
Laatst bewerkt:
Als het lassen precies moet gebeuren of als er nog een flens gemaakt moet worden uit RVS, neem dan eens contact op met Jerryt op dit forum die man kan toveren met metaal.


En heeft hij ook eens wat anders dan een streetfighter of kroegracer op de brug. :P
 
Bugger, bugger bugger..
-op het laatste loodje-vast.. ik moet enkel nog een uitlaatbocht 'pas' maken.. heb rvs-materiaal in mooie bochten, maar het aan elkaar lassen van rvs aan ijzer en div soorten- onbekend rvs schijnt moeilijk te zijn en die electroden zijn alleen in industriele grootverpakkingen te vinden..

Ben nu moe van in paniek rondjes rennen en wild met m'n armen zwaaien..
Heeft iemand misschien een ingeving?
 
Wel, de bochten zijn van RVS 304 weet ik inmiddels..
TIOG zou- heb ik me laten vertellen- ook kunnen maar ik heb de kennis en aparatuur niet tot mijn beschikking..
Het prutterige is dat het blok in het frame moet en je dan het spul op maat pas moet maken.. kan niet een zootje rvs opsturen en zeggen'het moet ongeveer zo en zo, bak er maar wat van..
 
Wel, de bochten zijn van RVS 304 weet ik inmiddels..
TIOG zou- heb ik me laten vertellen- ook kunnen maar ik heb de kennis en aparatuur niet tot mijn beschikking..
Het prutterige is dat het blok in het frame moet en je dan het spul op maat pas moet maken.. kan niet een zootje rvs opsturen en zeggen'het moet ongeveer zo en zo, bak er maar wat van..
Jerryt dus 8-)
 
Wel, de bochten zijn van RVS 304 weet ik inmiddels..
TIOG zou- heb ik me laten vertellen- ook kunnen maar ik heb de kennis en aparatuur niet tot mijn beschikking..
Het prutterige is dat het blok in het frame moet en je dan het spul op maat pas moet maken.. kan niet een zootje rvs opsturen en zeggen'het moet ongeveer zo en zo, bak er maar wat van..


Hang het blok in het frame, regel een afspraak met Jerryt en als je zelf geen auto met aanhanger hebt, breng ik hem wel voor je naar hem toe, zo ver is Assen naar dat gat net achter Joure nu ook weer niet. :+
 
Dat staat op de verpakking van de RVS electrode :Y , en ik bedoel niet het RVS zelf, maar de 'las'.. ;)
Sammie heeft gelijk. :)
Ik heb hier de catalogus van Lincoln Electric voor mijn neus (PDF file), en bij de RVS electrode Jungo 309L (dit is een overgangselectrode voor RVS op staal) staat dit bij:
Temperature range
pressurized parts : -196...+350°C
http://www.lincolnelectric.com/asse...kElectrodes-Jungo-Jungo309L/JUNGO309L-eng.pdf

Dit is iets wat bij alle soorten electroden voor "gewoon" koolstofstaal er niet bij staat, maar wel bij veel RVS electroden.
Geen idee waarom, maar er staat ook bij pressurized parts, dus voor een uitlaat lijkt mij dit niet zo interessant.

Maar Sammie doe je zelf een plezier, en laat daar een paar RVS flenzen voor snijden/maken, misschien is er wel een M-F er die dat voor je kan.
En laat dat zooitje even mooi Tig lassen, met electrode lassen is geen porem op een uitlaat.
Of je moet een rat-look willen, dan heb ik niets gezegd..... _O-
Heb een tijdje geleden flensen gemaakt uit rvs gewoon met een gatenzaag , wel een goeie
Is niet zoveel werk
Dat kan ook vrij snel ja, gatzaag (nee niet zo`n 7 gatenzaag van de GAMMA) en een kolomboormachine dan ben je zo klaar.
Buitenomtrek met de slijptol.
 
Laatst bewerkt:
Bugger, bugger bugger..
-op het laatste loodje-vast.. ik moet enkel nog een uitlaatbocht 'pas' maken.. heb rvs-materiaal in mooie bochten, maar het aan elkaar lassen van rvs aan ijzer en div soorten- onbekend rvs schijnt moeilijk te zijn en die electroden zijn alleen in industriele grootverpakkingen te vinden..

Ben nu moe van in paniek rondjes rennen en wild met m'n armen zwaaien..
Heeft iemand misschien een ingeving?


Gewoon een metaalbedrijf of een landbouwmechanisatiebedrijf in de buurt binnenlopen en vragen of ze je een paar losse overgangselektrodes willen verkopen, zeker bij landbouwmechanisatiebedrijven is dit een heel normale gang van zaken.
Met die elektrodes ga je naar huis en last het spul aan elkaar.
Je bent nu een oplossing aan het zoeken voor een probleem wat niet bestaat. ;)


Als je moeite hebt met elektrodes lassen, probeer het dan eerst op wat restmateriaal zodat niet meteen je nieuwe bochtjes vernaggelt zijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan