Motor trekt naar links

RicardoWilms

MF'er
6 jun 2010
49
0
Weert (Limburg, NL)
Hallo allemaal,

Ik rijd sinds kort een Suzuki SV650 en merk dat mijn motor naar links trekt als ik hem met losse handen laat uitrollen. Heb recent de ketting gespannen en het achterwiel recht gezet op basis van de indicatoren op mijn achterbrug. Motor heeft voorheen geen schade of iets dergelijks gehad, band is mooi rond afgesleten en in prima staat..

Waar kan hem dit volgens jullie in zitten en wat valt er eventueel te testen/meten?
Reacties zijn van harte welkom!

Grt. Ricardo
 
Heb het op verschillende wegen geprobeerd, tweebaans randweg etc. Normaalgesproken moet een motorfiets recht sporen.Balhoofdlager heeft geen speling, motor stuurt verder prima en soepel.. :)
Ja, inderdaad, maar zelden op de openbare weg i.v.m. tonronding. Whatever, je vraag was waar het zoal aan kan liggen, niet zijnde tonronding of balhoofdlager klaarblijkelijk. Dus: zithouding of uitlijning.

Je zithouding zal zonder twijfel perfect zijn, rest dus de uitlijning. Die kun je controleren met elastiek of touw, en een paar latjes. Succes.
 
Voor je de ketting gesteld hebt was het goed?

Daarvoor heb ik het niet getest. Rijd de motor sinds kort en heb toen ik hem kocht direct de ketting gespannen e.d.

Heb het op verschillende wegen geprobeerd, tweebaans randweg etc. Normaalgesproken moet een motorfiets recht sporen.Balhoofdlager heeft geen speling, motor stuurt verder prima en soepel.. :)
Ja, inderdaad, maar zelden op de openbare weg i.v.m. tonronding. Whatever, je vraag was waar het zoal aan kan liggen, niet zijnde tonronding of balhoofdlager klaarblijkelijk. Dus: zithouding of uitlijning.

Je zithouding zal zonder twijfel perfect zijn, rest dus de uitlijning. Die kun je controleren met elastiek of touw, en een paar latjes. Succes.



Heb je soms een beschrijving voor
Me om de uitlijning te controleren met latjes en elastiek/touw? Dan ga ik dat zeker even proberen
 
En tijdens je testrit is dit niet opgevallen?

Zelf zou ik eerst de punten controleren die je veranderd hebt, dus kettingspanning en of het achterwiel wel recht staat (toevallig een streepje te ver aan één kant?).
 
Zit er ook een putje in het balhoofdlager? Dit kan je voelen door het voorwiel van de grond te houden en dan je stuur langzaam te draaien.

Controle met een touwtje of lat is door deze langs de onderstehelft van beide banden te houden met het stuur recht. De afstand van het touwtje of de lat moet aan beide kanten van het voorwiel (met de smallere band) gelijk zijn.
 
Geen speling betekend niet automatisch dat het goed is, kan zelfs te strak staan, of inderdaad ingeslagen, bekabeling die dit veroorzaakt,scheef op de motor zitten kan zelfs een oorzaak zijn.

Maar "dweilt"hij naar links, of slaat hij abrupt af naar links?
 
Terug
Bovenaan Onderaan