Honda Africa Twin 2015 (CRF1000)

Kinderen, gaan jullie even pm-en, mailen, Appen of elkaar een brief schrijven, maar hier niet lopen te klieren!
 
Vandaag voor het eerst even de nieuwe AT in het echt bekeken. Erg gaaf ding zeg! Vooral de "oude" kleurstelling met de goudkleurige velgen :9~

Ik vind het wel een mooie actie van Honda om een legendarisch model uit het verleden weer nieuw leven in te roepen, en juist niet mee te gaan met de PK wedloop van de andere merken. Los van de prijs die ik toch wel aan de hoge kant vind, zou dit model toch wel de eerste zijn waar ik serieus naar zou kijken als ik mijn Tenere moest vervangen. Juist omdat het naar mijn mening een van de weinige gangbare modellen is die naam allroad nog echt waard is. En daarmee wil ik geen discussie aanwakkeren die er blijkbaar al was, dat is gewoon het idee wat ik erbij heb.
 
Laatst bewerkt:
Los van de prijs die ik toch wel aan de hoge kant vind, zou dit model toch wel de eerste zijn waar ik serieus naar zou kijken als ik mijn Tenere moest vervangen.

Als je in de richting van de Ten 660 wil blijven is de AT volgens mij ook de geschikte opvolger.
De AT staat dichter bij de Ten 660 dan de S10.
 
Rijklaar ruim €15.000 dacht ik? Pittig als je het mij vraagt.
Echter durft KTM dat ook te vragen voor z'n 1050. Met evenveel vermogen.
Qua afwerking is de CRF1000 wel mooier, zeg ik als KTM man :-)

Ik ga er toch maar eens een proefritje mee maken :Y
 
Wil dit jaar ook gaan proefrijden op de KTM 1050 en de AT.
Ben op zoek naar een hoogpotige straatfiets dus voorkeur voor de 1050 maar de AT is de eerste Honda sinds jaren die weer te pruimen is m.i.

M'n laatste ervaring met een watergekoelde Twin van Honda was niet zo goed, maar wellicht hebben ze wat bijgeleerd sinds de CX500 :+
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar worden er toch ook abs-loze exemplaren aangeboden...
Motoport Breda heeft er 1 staan voor €13.890
 
Laatst bewerkt:
Ik zit momenteel ook nog op de Tenere 660.

Een eventuele volgende wordt allicht dit, of een 990advR.
 
Ik zit momenteel ook nog op de Tenere 660.

Een eventuele volgende wordt allicht dit, of een 990advR.


Als ik dan mag geloven hoeveel zo'n 990 zuipt (+7l/100km) en als Honda z'n belofte nakomt met deze AT (-5l/100km) zou voor mij de keuze snel gemaakt zijn.
 
Blijkbaar worden er toch ook abs-loze exemplaren aangeboden...
Motoport Breda heeft er 1 staan voor €13.860

Wel apart, ik dacht dat binnen de EU nieuwe motoren boven 125cc vanaf 1jan2016 ABS moesten hebben, alleen bestaande types hebben tot 1jan2017.
Wellicht omdat de AT in 2015 gehomologeerd is mag ie dus nog een jaar zonder ABS geleverd worden :?
 
Laatst bewerkt:
Wel apart, ik dacht dat binnen de EU nieuwe motoren boven 125cc vanaf 1jan2016 ABS moesten hebben, alleen bestaande types hebben tot 1jan2017.
Wellicht omdat de AT in 2015 gehomologeerd is mag ie dus nog een jaar zonder ABS geleverd worden :?

Dat dus. Scheelt wel een mooie €1000

@ Allan: kan mij niet aan de indruk onttrekken dat jij een voorkeur hebt voor de AT als mogelijk opvolger van de Tenere :D
 
@ Allan: kan mij niet aan de indruk onttrekken dat jij een voorkeur hebt voor de AT als mogelijk opvolger van de Tenere :D

Ik heb m'n S10 nog maar een jaar dus die vervangen zit er nog niet in.
Het zou wel een moeilijke beslissing geweest zijn moest de AT er vorig jaar al geweest zijn.

De AT vond ik vroeger al de mooiste allroad, maar toen was het not done om als 18 jarige met zo'n bak te rijden, toen moest je een racer hebben om erbij te horen. :)

KTM vind ik ook heel mooi, maar daar zou ik enkel de 1050 zien als kandidaat, de 1190 is me te bruut en te duur tov de 1050.
Van de 950/990 hoor ik ook veel goede dingen, enkel dat verbruik he...
 
Laatst bewerkt:
Dat dus. Scheelt wel een mooie €1000
Een nieuwe motor zonder abs kopen is hooguit leuk als je 'm zelf op wilt rijden. De €1000 korting gaat je later bij verkoop meer dan €1000 kosten. Je raakt 'm aan de straatstenen niet kwijt. Daarnaast is en blijft abs de veiligheid verhogen in panieksituaties, ik zou dus nooit zonder kopen.
 
Wel apart, ik dacht dat binnen de EU nieuwe motoren boven 125cc vanaf 1jan2016 ABS moesten hebben, alleen bestaande types hebben tot 1jan2017.
Wellicht omdat de AT in 2015 gehomologeerd is mag ie dus nog een jaar zonder ABS geleverd worden :?

Dat vertelde de dealer mij ook. De prijs voor het niet-abs model is in de eerste instantie wel vrijgegeven maar vrij snel weer geschrapt omdat dit vanaf 1 januari verplicht is. Maar blijkbaar zijn er toch een paar opgedoken ergens.
 
Als je in de richting van de Ten 660 wil blijven is de AT volgens mij ook de geschikte opvolger.
De AT staat dichter bij de Ten 660 dan de S10.

Dat denk ik ook ja. Ik vind hem echter gewoon te duur. Hij zal het best waard zijn, maar ik heb dat geld er gewoon niet voor over. Wie weet als ze over een paar jaar wat meer betaalbaar zijn.
 
Als ik dan mag geloven hoeveel zo'n 990 zuipt (+7l/100km) en als Honda z'n belofte nakomt met deze AT (-5l/100km) zou voor mij de keuze snel gemaakt zijn.

Daar kan ik niet om geven.. 10000 km is 200l is 250 eur per jaar.
 
Vandaag mijn TA opgehaald en er een 100 tal km. mee gereden. Ik mag nu al zeggen dat het voor mij geen miskoop zal zijn een heerlijk soepele motor, typische Honda bediening met alles op de juiste plaats. Het stuur ligt lekker in de hand, een licht bedienbare koppeling en bij het aangrijpen van de remmen niet onmiddellijk bijterig.
Het zadel is ideaal voor mij redelijk hard en staat nu op de laagste stand waardoor ik juist met beide voeten aan de grond kan.
1 minpuntje als je de bal van je voet op de voetsteuntjes plaats zit je rechts met je hiel tegen de uitlaat.
Er zijn er trouwens al 89 verkocht in Belgie.
 
Als ik dan mag geloven hoeveel zo'n 990 zuipt (+7l/100km) en als Honda z'n belofte nakomt met deze AT (-5l/100km) zou voor mij de keuze snel gemaakt zijn.

Bij mijn uitgebreide testrit zat de AT bij 'sportief' rijden op een 6,3l/100km, bij gewoon rijden zakte deze vrij vlug naar 5L/100km.
Ik denk dat dit met woon werkverkeer wel rond de 4,6 - 4,8l/100km ;)
 
KTM vind ik ook heel mooi
Van de 950/990 hoor ik ook veel goede dingen, enkel dat verbruik he...


990 zuipt idd als een ketter. Mijn 950 doet het wel redelijk; 1:19 tijdens touren en 1:15 bij flink gassen.

Maar staat een parallelblok sowieso niet garant voor zuinig rijden?
Ik meen me te herinneren dat een 800GS ook extreem zuinig is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan