Honda Africa Twin 2015 (CRF1000)

Allan, altijd weer even aangenaam... get off my back, vent !

:j

Dat is wederzijds....

maar de 125 PK van mijn GS, zeker met mijn vrouw achterop, hier in de bergen gebruik ik gewoon, mét plezier...


Detox hoeft z'n vrouw niet mee te sleuren op de duozit... ik denk dus dat die 95pk wel zullen voldoen.



Altijd dat gezeik van je... je hébt niet eens een GS...

Waarom haal je de GS er nu weer bij? Ik heb het niet eens over een GS gehad. :Z

Zeiken? Ik? Ik kom al lang niet meer in jouw GS-topic om van uwe zever af te zijn....
Waarom kom jij hier verkondigen dat de AT niet genoeg pk's heeft? Doe toch eens normaal man... 95pk is zeker genoeg voor wat die motor moet dienen.





Over welke motor denk je dat Mister Sunshine het hier heeft, Detox ?

"Zoals je zelf ook al schrijft, dan kopen ze ne dikke allroad met +120pk, maar durven/kunnen ze die offroadpas niet op, eens op 't asfalt zijn erbij die een F700GSje niet kunnen bijbenen met hun pk's....

Maar wel overal komen roepen dat 95pk onvoldoende is...
"


Ach, slijkske... voelt gij u zo belangrijk dat ge alles persoonlijk naar u toe trekt?

Ik had het over +120pk allroadmotoren in het algemeen... en daar past de GS is, maar ook de S10, de Tex, de KTM....
 
Laatst bewerkt:
Als je naar de dakar enduros kijkt weten ze daar ruim 50 pks uit 450cc te persen..
En toch wil men meer..
Als ik de keuze heb..
Zou ik ook 100pk met een brommer van 150 kgs willen...
:Y
 
15037293_1859497304282515_6483154321751578633_n.jpg
 
ik verneem dus eveneens graag wat jullie zoal aandurven in de blubber met deze Honda.

Blubber zou ik nu met zo'n boot niet echt aanraden. Offroad, ja. Keien, zand, bos, droog tot gematigd nat, plassen,... geen probleem. In echte blubber blubber is het zelfs met een Ten 660 meer overleven dan rijden. Overigens is dat ding het rijdende bewijs dat 48 pk ook voldoende is.

Zij die vinden dat 100 pk onvoldoende is, moeten eens een cagiva raptor 1000 testen.
 
Ik heb de Ligurische Grenzkammstrasse gedaan met een HONDA CRF 250L met ... 28 PK en dat ging ook...

Voor offroad gebruik heb je inderdaad niet veel PK nodig...

Voor gebruik in de bergen evenwel, met duo, zou ik niet graag 30 PK op mijn huidige GS inleveren. Zeker als ik merk hoeveel snediger mijn huidige LC rijdt tegenover mijn luchtgekoelde GS, die slechts 10 PK minder had.

Mijn Groninger motormaatje, die nu zijn derde Super Ténéré heeft en die echt een stukje kan rijden, verzuchtte hier in september nog dat mijn GS LC echt niet bij te houden is... zeker met onze vrouwen achterop.

30 PK moéten toch een verschil uitmaken tgo. de AT ...
 
Ik denk dat je in de bergen vooral power in't middengebied erg waardeert.
Hoe vaak laat je je GS - zelfs met duo in de bergen, volgas 7 750 rpm draaien (waar hij dus z'n 125 paardjes uitbraakt)?
 
De AT is niet echt geschikt for duo vakanties, niet alleen qua PK's maar ook de vering laat dan te wensen over.

De meeste AT rijders op internationale fora zijn het daar wel over eens.
 
Ik denk dat je in de bergen vooral power in't middengebied erg waardeert.
Hoe vaak laat je je GS - zelfs met duo in de bergen, volgas 7 750 rpm draaien (waar hij dus z'n 125 paardjes uitbraakt)?

Klopt... en de volle 125 PK zal ik inderdaad niet vaak benutten, omdat ik niet (vaak) zo hoog in de toeren ga... het is wel leuk (en veilig) te weten dat de 125 PK wel ter beschikking staan wanneer je ze nodig hebt (toch een paar keer gebeurd bij een krap inhaalmaneuver).

Maar hoeveel van de 95 PK van de AT haal je op die fiets aan... zeg... 4-5000 RPM ?

Die geknepen 95 PK zijn vooral gekozen door HONDA om in vele Europese landen qua wetgeving een groter aantal klanten te kunnen bereiken...
 
Volgens google:
5000rpm zo'n 70pk en 100nm koppel dat is ook waar de piek van de twin z'n koppel ligt.

95pk heb je pas bij 7500rpm. Bij dat toerental kom ik eigenlijk nooit.



Na 4500rpm trekt ze ook het lekkerst uit eigen ervaring, onder 4500 blijven is cruisen.
 
Detox. Heb je nu al eens proef gereden op een Tiger 800 en dan die versie met de spaakwielen..?
Gun je zelf de kans misschien toch aangenaam te worden verrast....
Sorry voor het AT off topic....:)
 
Ik snap je vraag Maniac, maar persoonlijk heb ik moeite met de Triumph allroads. Voornamelijk omdat Triumph ruiterlijk toegaf dat zij de BMW's gekopieerd hebben, ook bij de 800.
Ik rij liever op iets origineels, passend bij mijn wensen. Ik zeg dus absoluut niet dat de Triumph ergens voor zou onderdoen, maar het zit tussen mijn oren.
 
Ik snap je vraag Maniac, maar persoonlijk heb ik moeite met de Triumph allroads. Voornamelijk omdat Triumph ruiterlijk toegaf dat zij de BMW's gekopieerd hebben, ook bij de 800.
Ik rij liever op iets origineels, passend bij mijn wensen. Ik zeg dus absoluut niet dat de Triumph ergens voor zou onderdoen, maar het zit tussen mijn oren.

Als je iets Origineels wil moet je een Suzuki DR 800 kopen... Daar is het mee begonnen toch ? :+
 
Een oud hok heb ik al, maar die mag alleen op de aanhanger mee naar de Alpen. En overigens ook alleen voor de 500 toer, de rest rij ik liever met de Beemer. :)

14666038_1306728996006582_4811978532972244382_n.jpg
 
De AT is niet echt geschikt for duo vakanties, niet alleen qua PK's maar ook de vering laat dan te wensen over.

De meeste AT rijders op internationale fora zijn het daar wel over eens.



Duovakanties... tja, wie doet dat graag... :?
Met z'n tweeën elk op z'n eigen motor ja... maar achterop? _O-


Tegenwoordig heeft men op elke motor wel commentaar.

Ik ben van mening dat de AT wel voldoende power heeft, net als de F800GS of de Triumph Tiger 800 en zoveel anderen in de middenklasse.

Hoe is het ooit begonnen? Hoeveel pk had de oorspronkelijke AT 750 waar men nu nog steeds vol lof over is?

Altijd maar dat gejank om meer pk's... de meesten gebruiken al die extra pk's niet eens.
Nog niet zo lang geleden had een 600cc racer niet veel meer dan 100pk, tegenwoordig menen sommigen dat ze minstens 150pk nodig hebben op een allroad. _O-

Maar dan liefst wel met een extra, licht allroadje voor erbij om die "avontuurlijke" gravelpaden te gaan rijden he... want die dure, sterke alleskunner gebruiken ze daar niet graag voor.



Op den duur moet je haast gaan geloven dat je + 16 000€ moet gaan spenderen om mee te kunnen op vakantie.

Komaan gasten... er is niks mis met een 100pk sterke allroad, en naast alle anderen, is de AT daar ook een bewijs van.
 
Laatst bewerkt:
Er is ook niks mis met een VW Polo 3 cilinder dieseltje, daar kom je de hele wereld mee over. :/
 
Er is ook niks mis met een VW Polo 3 cilinder dieseltje, daar kom je de hele wereld mee over. :/

Nu dacht ik echt dat jij het ook niet zo nodig vond om over +100pk te beschikken, gezien jouw tevredenheid van de F800GS en toch ook wel van die F700GS?
Toch een beetje heimwee naar die 1200 van je?



Soit, iedereen z'n eigen mening natuurlijk.

Als pk's belangrijk zijn denk ik dat je best terug naar een 1200GS kijkt, of misschien wel een KTM ADV 1290 R.. dan heb je pas power. (en goede vering heb ik me laten vertellen ;) )
 
Ik kom zelf van een 750 AT af. Daar zijn er genoeg mee de wereld rond geweest. Ik vond 1 keer Noorwegen wel genoeg, niet zozeer de reis in het land zelf, maar op de heen en terugreis kon je goed merken dat het een oud beestje was.

Vroeger was alles niet beter, vroeger wist men gewoon niet beter.

Ik kom dus van een 750 af, en vind de nieuwe twin geweldig. Maar als je van een 1200gs komt, kan ik me voorstellen dat je klaagt over pk's. Tis maar net wat je gewend bent.
 
... en wat je zoekt... Detox en ook ikzelf hebben vroeger echt sportieve beestjes gehad...genre Fireblade en R1.

Ik geef eerlijk toe dat ik met mijn eerdere GSen met resp. 105 en 110 PK SOMS die extra schop onder m'n kont miste... ofschoon je 90 % van de tijd ruim toekomt met de voorradige paardjes...

Met de LC versie van de GS heb ik nog nooit dat gemis aan power gevoeld... die 125 PK zijn dus VOOR MIJ de juiste portie paardenkracht...

De KTM Adventure 1290 met zijn 160 PK is daarentegen té krachtig voor mij om er onbevreesd mee aan het gas te lurken.... uiteindelijk reed ik er (veel) trager mee dan met m'n GS.

Op ieder rijderspotje past duidelijk een motordeksel... ;)
 
@allan en slijk, kunnen jullie niet gewoon naar de kroeg gaan en gezellig met elkaar gaan pinten ipv diverse topics te vervuilen met jullie kleutergeneuzel.... :Z

De AT is gewoon een fijne fiets punt. ik had hem alleen graag gezien met tubeless wieltjes, voor die prijs zou dat wel mogen ;)
Dat een reisaanbieder gaat roepen dat de AT zo goed is tov merk X...tsja er zijn ook reisaanbieders die motoren van andere merken geweldig vinden, dat heeft niet zo veel met de kwaliteit van het product te maken maar meer met de (ondersteunde) financiën, don't bite the hand that feeds you ;)

en als je denkt dat de AT niet geschikt is voor reizen met duo
Adventure Rider
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je in de bergen vooral power in't middengebied erg waardeert.
Hoe vaak laat je je GS - zelfs met duo in de bergen, volgas 7 750 rpm draaien (waar hij dus z'n 125 paardjes uitbraakt)?

Relatief vaak. Rij vooral in de bergen in de lage versnelling met mijn Crosstourer Veelal in de 2 en trek deze rustig door tot 100 km/u (ruim 8000 toeren). De minder bochtige en steile stukken gaat het nog wel eens naar de 3. Dan rij ik alleen. Bij 2 personen ligt de focus nog iets meer naar de hogere toeren. In het midden en hogere toeren gebied is de motor (in feite iedere motor) lekker wendbaar doordat deze lekker aan het gas hangt. Een motor stuurt pas echt goed, als er genoeg tractie is.

Wij Nederlanders zijn in het vlakke Nederland gewend om in de hogere versnellingen te rijden. Gewoon omdat het eigenlijk geen problemen oplevert. In bergen (Eifel als en zeker Alpen/Dolomieten). Levert nodig wel een bokkig karakter en slecht trekkende motor op.

Ik geef eerlijk toe dat ik met mijn eerdere GSen met resp. 105 en 110 PK SOMS die extra schop onder m'n kont miste... ofschoon je 90 % van de tijd ruim toekomt met de voorradige paardjes...

Met de LC versie van de GS heb ik nog nooit dat gemis aan power gevoeld... die 125 PK zijn dus VOOR MIJ de juiste portie paardenkracht...
In geval van de GS zijn het niet de extra PK's geweest die het verschil maken maar vooral de wijze waarop de PK's naar buiten komen. Lees de introductietesten van de LC maar eens door. Er wordt daar duidelijk gemaakt dat er meer PK's zijn maar dat het voor het gevoel gewoon veel meer zijn dan de 10 extra pk's die BMW opgeeft.

Zoals eerder gezegd. Die 1200cc Crosstourer is ook erg sterk en trekt flink door en is eigenlijk overdadig. Mijn vorige Aprilia Shiver met ongeveer 88 PK (750 cc) was voor 1 persoon sterk genoeg en doet het in de Alpen ook zonder problemen. Zelfs een NC750X DCT (54 PK) komt heel goed mee (maar houdt amper over). Door deze ervaringen ga ik absoluut mee met de mening dat de 95 pk van de AT absoluut voldoende is voor een hele fijne rijervaring. Meer is absoluut niet nodig.
 
Laatst bewerkt:
@allan en slijk, kunnen jullie niet gewoon naar de kroeg gaan en gezellig met elkaar gaan pinten ipv diverse topics te vervuilen met jullie kleutergeneuzel.... :Z


Hey, ik heb ook maar een mening he.. ik wist niet dat ik die hier niet mocht komen neerschrijven.
En ik vind de AT ook een fijne fiets, en had 'm net als jou ook liever gezien met tubeless wielen. Misschien dat ik de ketting dan wel over het hoofd zie en er mijn S10 voor inlever.

Van mij zal je ook niet horen zeggen dat 'm niet geschikt is voor duorijden.

Je kan misschien mijn reacties eens rustig herlezen, zal je zien dat ik eigenlijk vrij positief reageer ivm de AT.



Maar waarom dat ik met slijk in een kroeg moet zitten snap ik niet zo goed. Ik heb slijk niet eens persoonlijk aangesproken bij m'n eerste reactie over het vermogen.
Ik kan er ook niet aan doen dat hij zich aangesproken voelt en het topic komt vervuilen met zijn kleutergeneuzel.
Het is trouwens niet alleen hier dat hij dat komt doen... als ik me niet vergis zijn ze hem ook liever kwijt dan rijk in het Tracer topic en wie weet waar nog allemaal.





Soit, mijn excuses als jij van mening bent dat de oorzaak bij mij zou liggen...
 
Laatst bewerkt:
Vroeger was alles niet beter, vroeger wist men gewoon niet beter.

Ik kom dus van een 750 af, en vind de nieuwe twin geweldig. Maar als je van een 1200gs komt, kan ik me voorstellen dat je klaagt over pk's. Tis maar net wat je gewend bent.

Je zal mij niet horen zeggen dat vroeger alles beter was...

Maar ik ben van mening dat 95pk voor die motor en dat inzetgebied wel zullen voldoen..
Waarom altijd dat gemekker over die pk's?

Het is nooit goed, of 'm is te zwaar, of 'm heeft te weinig power, of de vering is niet dat....
Vraag me af welke allroad eigenlijk wel echt goed is?


Vorige zomer heb ik enorm veel AT's gezien tijdens onze vakantie, ik denk dat het een verkoopstopper is, terecht!
 
Hey, ik heb ook maar een mening he.. ik wist niet dat ik die hier niet mocht komen neerschrijven.
En ik vind de AT ook een fijne fiets, en had 'm net als jou ook liever gezien met tubeless wielen. Misschien dat ik de ketting dan wel over het hoofd zie en er mijn S10 voor inlever.

Van mij zal je ook niet horen zeggen dat 'm niet geschikt is voor duorijden.

Je kan misschien mijn reacties eens rustig herlezen, zal je zien dat ik eigenlijk vrij positief reageer ivm de AT.



Maar waarom dat ik met slijk in een kroeg moet zitten snap ik niet zo goed. Ik heb slijk niet eens persoonlijk aangesproken bij m'n eerste reactie over het vermogen.
Ik kan er ook niet aan doen dat hij zich aangesproken voelt en het topic komt vervuilen met zijn kleutergeneuzel.
Het is trouwens niet alleen hier dat hij dat komt doen... als ik me niet vergis zijn ze hem ook liever kwijt dan rijk in het Tracer topic en wie weet waar nog allemaal.





Soit, mijn excuses als jij van mening bent dat de oorzaak bij mij zou liggen...

Ach, Korporaal Niemand, zou het je ooit lukken om eens niét in de aanval tegen me te gaan ?

Ik heb me reeds verontschuldigd hier op het forum voor dit onnodige gekrakeel, maar jij bent net als een kauwgom onder m'n schoen: je trapt erin voor je het weet en vervolgens blijft hij aan je plakken.

Ik weet niet wat ik je ooit heb misdaan, maar het moet erg geweest zijn... alleen, het interesseert niemand één enkele fluit...
 
Ik heb me reeds verontschuldigd hier op het forum voor dit onnodige gekrakeel

Ah, dat moet op de vorige pagina zijn, waar je het niet kon laten om nog even na te trappen?
Ik kan nu hetzelfde doen, maar laat het passeren...

Aan de AT-rijders, sorry voor het ongemak.

Doei... :W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan