Honda Africa Twin 2015 (CRF1000)

Ga je wat vaker de gebaande paden af dan is de Africa Twin duidelijk de betere keus ;)

Dat zit er dik in.. :)

Gelukkig heb ik de keuze niet moeten maken en kocht ik mijn S10 in december vorig jaar..
Aangezien mijn dealer zowel Honda als Yamaha verdeelt zou de keuze dit jaar moeilijker geweest zijn.

Ik ben fan van de Africa Twin.



Ik zie me m'n S10 nu ook niet wegdoen voor de AT, het gemak van de cardan zou ik toch wel missen.
Maar verder zie ik geen voordelen ten opzichte van m'n Yamaha.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me een fijne fiets. 95 pk uit 1000cc is altijd relaxter als uit B.v. 800 cc. En het blijft langer heel. En een AT moet toch onverwoestbaar zijn.

Die 1000cc is een twin; en die 800cc een triple? In dat geval is die laatste ook zeer understressed, aangezien er ook 140pk 800cc triples rondrijden.
(Die 95pk is ook bewust gekozen, zodat er nog een A2 versie mogelijk is.)
 
Ik rij nu een 800 tiger en ben aan het orienteren op een opvolger.
De AT Lijkt me wel wat.
Wat me opvalt op de ten kate website is dat er een vanafprijs wordt geadventeerd van 13.890 euro zonder ABS.
Met ABS/TC is het 14.890.
Ik dacht dat iedere nieuwe motor standaard met ABS geleverd moest worden????
14.890 is veel geld voor een 1000cc .
Voor 12.490 heb je dan ook een suzuki V-strom 1000 met ABS.
 
Als je bijna uitsluitend op straat rijdt, dan zal die V-Strom nog het meest geschikt zijn ook, denk ik. De Africa Twin moet je vooral kopen omwille van het (beloofde) off-road potentieel.

Een mooie tussenin is de KTM 1050A. Meer off-road potentieel dan de V-Strom (wegens meer veerweg en meer grondspeling), en ook veel fun op straat.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij idd uitsluitend op straat. Maar vind de AT erg mooi.
mmmm. Genoeg stof om deze winter eens over na te denken.
De KTM is ook niet verkeerd, mits ze ook een verlaagd zadel in hun assecoirelijst hebben.
Eerst de eerste rijtesten van de AT maar eens afwachten, ben erg benieuwd.
 
Ik rij nu een 800 tiger en ben aan het orienteren op een opvolger.
De AT Lijkt me wel wat.
Wat me opvalt op de ten kate website is dat er een vanafprijs wordt geadventeerd van 13.890 euro zonder ABS.
Met ABS/TC is het 14.890.
Ik dacht dat iedere nieuwe motor standaard met ABS geleverd moest worden????
14.890 is veel geld voor een 1000cc .
Voor 12.490 heb je dan ook een suzuki V-strom 1000 met ABS.

Vanaf 1 jan 2016 wel ja - althans dacht ik. Ik vind het een prachtige motor, maar 15k? Weer een gevalletje bpm dat ons het leven duurder maakt. Is dat trouwens echt de prijs voor het model met abs en Tc? Stiekem gehoopt op 13.8k.
 
Ik heb misschien een ander punt dat de doorslag kan geven: een tankje van 18,5 liter suggereert niet dat je er lange, eventueel avontuurlijke, ritten mee gaat maken. Stel dat je er 1:18 mee kunt halen en hij bij 15 liter op reserve springt. Dan sta je in de praktijk elke 270 km te tanken. Een vakantie op IJsland wordt dan wel heel avontuurlijk, tenzij je op het asfalt blijft.
 
Ik blijf toch van mening dat de concurrentie met 800GS en 800XC hetzelfde vermogen haalt uit 800 cc , en dat Honda dit uit 1000cc moet halen blijft een raadsel....

De reden dat de presentatie eerst is uitgesteld had hier ook mee te maken.
De dealers waren namelijk niet gecharmeerd want in 1e instantie had ie maar zo'n 80 pk.
Nu dus wat meer pk's , maar het houd nog niet over. Kan nog zijn dat ie een heerlijk smeuig koppelrijk laagtoerig blok heeft wat dan weer een hoop goed maakt qua rijdbaarheid.

Maar als vermogen dan toch minder een issue is voor Honda , dan hadden ze beter het zuinige smeuige twinnetje van de Nc750 X kunnen pakken met lager zwaartepunt ipv een (duur)nieuw blok ontwikkelen. De NC750 kost 8000 euro en met wat aanpassingen voor een 'echte' all-road had ie dan nog ruim onder de 10000 euro gebleven. Dan heb je tenminste een onderscheidend apparaat ten opzichte van de concurrentie voor een leuk bedrag met dezelfde cc's en beetje meer vermogen(?) als de oude AT :+

[afbeelding]

Uitstekend idee. Heb je meteen 100 km meer actieradius.
 
Ik heb misschien een ander punt dat de doorslag kan geven: een tankje van 18,5 liter suggereert niet dat je er lange, eventueel avontuurlijke, ritten mee gaat maken. Stel dat je er 1:18 mee kunt halen en hij bij 15 liter op reserve springt. Dan sta je in de praktijk elke 270 km te tanken. Een vakantie op IJsland wordt dan wel heel avontuurlijk, tenzij je op het asfalt blijft.

Ach ja, heb nu ook een tankinhoud van 19 liter.
in de praktijk gaat het lampje branden bij zo' n 250 km.
meer als dat rij ik doorgaans niet in een keer zonder stop, dus dat vind ik niet zo' n probleem.
Maar 13.890 Met Abs klinkt al weer beter als ik eerder gelezen heb. :)
Maakt de keus voor een AT toch wel heel aantrekkelijk.

@Leville, bedankt voor de link.
 
Honda heeft weer wat promo materiaal uitgebracht. 6 filmpjes in totaal op hun youtube kanaal.

Vooral het onderstaande filmpje trok mijn aandacht:


Hier is te zien hoe de twee AT's over zandduinen rijden. Dat doen ze wel erg goed voor machines die iets meer daan 200KG wegen. Wat me wel opvalt dat in alle scene's er een AT is met koffers. Bij de zandduinen scene niet. Waarschijnlijk om zoveel mogelijk gewicht te besparen.

Zou de AT's vergelijkebare prestaties hebben als de KTM, maar dan met Honda kwaliteit? Dat zou te gek zijn. Ik vind de AT er in iedergeval bruut uitzien!!!
 
Dat ding is gewoon voor de openbare weg. Offroad rijden met zo'n zware motor hoort in het vakje van de mythen en legenden, net als de sprongen van Bo en Luke in de General Lee. Een offroad motor weegt maar de helft van een AT.
 
Probleem blijft ook een beetje de banden. Op straatbanden naar de Speeltuin (Oost-Europa, Spanje enz), daar omwisselen voor noppen, lekker stoeien en weer terug straatbanden er onder? Of als je met de aanhanger bus naar Verweggistan gaat: het hele jaar door straatrubber, alleen voor de vakantie noppen erop?

Ik pak ook wel eens een stukje "onverhard" met de Tiger 955i en alleen al voor de looks zou een TKC70 (nog lang geen echte noppenband dus) wel erg gaaf zijn. Maar toen we lekker door de geasfalteerde bochten aan het swingen waren toch maar besloten dat de volgende set TrailSmarts gaan worden. Beter 3x met 20 km/h op m'n snufferd op een bospad dan 1x met 100 onder een Duitse vangrail schuiven :X


Conti_TKC_70.jpg
Trailsmart.jpg
 
De BMW 800cc paralleltwin is heel zuinig en levert 85pk. Misschien is die Honda ook heel zuinig. Het aangehaalde 750cc NC-blokje is dat immers ook, al is dat alles behalve een power horse.
 
@Dutch: vertel eens wat meer over je ervaringen met de TKC 70 ajb.
0,0 ervaring mee. De Tiger staat nog op de Battle Wings die eronder zaten toen ik 'm kocht. Gezien de km's die ik tegenwoordig draai zullen die er nog wel even onder blijven ook :$

Laat onverlet dat het leuk blijft om alvast over de opvolging na te denken ;)
 
Als je bijna uitsluitend op straat rijdt, dan zal die V-Strom nog het meest geschikt zijn ook, denk ik. De Africa Twin moet je vooral kopen omwille van het (beloofde) off-road potentieel.

Een mooie tussenin is de KTM 1050A. Meer off-road potentieel dan de V-Strom (wegens meer veerweg en meer grondspeling), en ook veel fun op straat.


Moest ik nu een nieuwe motor kopen zou het ook de Africa Twin zijn, niet omwille van het offroad potentieel, maar vooral omdat ik het een mooie motor vind.
Denk dat 90% van de allroadrijders niet veel verder dan een gravelpad komen en belange niet allemaal kiezen adhv het offroadpotentieel van hun motor.

Wel een meevaller is dat de AT in België eigenlijk niet eens veel duurder is dan de Vstrom of de KTM 1050 adv.
 
Laatst bewerkt:
Moest ik nu een nieuwe motor kopen zou het ook de Africa Twin zijn, niet omwille van het offroad potentieel, maar vooral omdat ik het een mooie motor vind.
Denk dat 90% van de allroadrijders niet veel verder dan een gravelpad komen en belange niet allemaal kiezen adhv het offroadpotentieel van hun motor.

Wel een meevaller is dat de AT in België eigenlijk niet eens veel duurder is dan de Vstrom of de KTM 1050 adv.
Inderdaad, en dat komt door het ontbreken van zo'n belachelijke snavel.
 
De AT (nieuw of oud) als offroad beschouwen is een utopie, daar is hij twee keer te zwaar voor. Voor een allroad zou hij het best nog wel eens goed kunnen doen en met allroad bedoel ik dan een motor die je nauwelijks beperkt in gebruik.
Ik rij zelf een 800GS met het idee dat ik niet beperkt wil worden door mijn motor. Twee weken terug hebben we de Finestre, de Assietta en de Parpaillon gereden. Ik werd hier niet beperkt door mijn motor, wel door de bandenkeuze. Op de Assietta ging een 1200GSA omhoog met TKC 80 banden en die zijn tot de top gekomen. Wij hebben op 10km de handdoek in de ring gegooid vanwege het gebrek aan grip op de met modder en sneeuw bedekte helling. De TrailAttacks zijn leuk op asfalt en gravel, niet op bagger. De motor is dan gewoon veel te zwaar.

Ergo, de brommerkeuze is minder belangrijk dan de bandenkeuze. Hoeveel concessies wil je doen op asfalt, dat is waar het om draait!!!

IMG_3309_zpsnopoaryh.jpg

IMG_3283_zpserysuu5g.jpg
 
Ik rij zelf een 800GS met het idee dat ik niet beperkt wil worden door mijn motor. Twee weken terug hebben we de Finestre, de Assietta en de Parpaillon gereden

De TrailAttacks zijn leuk op asfalt en gravel, niet op bagger.

Ergo, de brommerkeuze is minder belangrijk dan de bandenkeuze. Hoeveel concessies wil je doen op asfalt, dat is waar het om draait!!!

Ik rij met m'n S10 ook op meer straatgerichte banden, en de bedoeling is dat ik er volgend jaar ook die passen mee ga doen. Zo lang het er enigszins droog bij ligt moet dat volgens mij te doen zijn?

Echt in de bagger gaan rijden doe ik niet, en ik denk dat het grootste deel van de allroadrijders er net zo over denkt? Een gravelpad is voor mij avontuurlijk genoeg.

Degene die echt gaan crossen met hun +200kg zware allroad zijn dungezaaid...
 
Laatst bewerkt:
Zolang het droog is kan je met wegbanden zoals de TA prima de pas over. Ik ga de volgende keer toch eens de TKC70 laten monteren, hopelijk is dat een mooi compromis.
 
~

Moest ik nu een nieuwe motor kopen zou het ook de Africa Twin zijn, niet omwille van het offroad potentieel, maar vooral omdat ik het een mooie motor vind.
Denk dat 90% van de allroadrijders niet veel verder dan een gravelpad komen en belange niet allemaal kiezen adhv het offroadpotentieel van hun motor.

Wel een meevaller is dat de AT in België eigenlijk niet eens veel duurder is dan de Vstrom of de KTM 1050 adv.


Op het eerste gezicht lijkt het mij een iel brommertje ;(
 
Terug
Bovenaan Onderaan