lapmiddel slippende koppeling op vakantie

LoSBoL

MF veteraan
22 okt 2004
23.355
19
Waterland
BMW650f twin heeft last vast een slippende koppeling.

Iemand tips zodat we het gas berg op open kunnen gooien? ;)
 
Laatst bewerkt:
Kabelspeling is goed,

Hmm oliewissel, gaat hij daar niet nog meer van slippen met lekkere gladde nieuwe olie?
Olie zit er nu 10k in.

Ringetjes onze de veren, moet de koppelkorf dan uit elkaar/geblokkeerd worden?
 
Kabelspeling is goed,

Hmm oliewissel, gaat hij daar niet nog meer van slippen met lekkere gladde nieuwe olie?
Olie zit er nu 10k in.

Ringetjes onze de veren, moet de koppelkorf dan uit elkaar/geblokkeerd worden?
Je moet de (5?) boutjes waarmee de veer word opgespannen er uit sraaien en daar een ringetje onder leggen met dezelfde binnendiameter als de veer zodat hij over de poot valt van het binnenhuis. De korf kan blijven zitten.
 
Ik zou de platen eruit halen en opschuren , ruwschuren met schuurpapier (verglazing eraf). controleer de dikte. (misschien moet je om de dikte te halen een extra stalen plaat ertussen doen. Dan de platen weer even inweken en de olie verversen. En ringetjes onder die veren!
 
Je moet de (5?) boutjes waarmee de veer word opgespannen er uit sraaien en daar een ringetje onder leggen met dezelfde binnendiameter als de veer zodat hij over de poot valt van het binnenhuis. De korf kan blijven zitten.


een voor een wel te verstaan, anders heb je de platen in je hand als je niet oppast
 
Ringetjes onder de veren helpt niet :? .
Ook koppelingsveren hebben een constante.
En nieuwe olie na 10.000km zeker niet doen, je motor zal eens goed gesmeerd gaan worden, en dat wil je echt niet hebben :9 .

Ik zeg gewoon vervangen, kost de kop ook niet.
 
Een klemmetje om de gaskabel doen zodat je deze niet volledig open kunt trekken?

Pff, niet moeilijk doen, als het slipt dan laat je het gas ietsje los. Hoe zuiniger je bent hoe handiger je hier in wordt. Op een gegeven moment weet je al van te voren wanneer hij gaat slippen.

db
 
Laatst bewerkt:
Ringetjes onder de veren helpt niet :? .
Ook koppelingsveren hebben een constante.
En nieuwe olie na 10.000km zeker niet doen, je motor zal eens goed gesmeerd gaan worden, en dat wil je echt niet hebben :9 .

Ik zeg gewoon vervangen, kost de kop ook niet.


Topictitel gelezen? We zijn onderweg, graag ff serieus en niet zo sarcastisch. Dank je wel.

Nieuwe olie lijkt mij niet heel verstandig als de boel al slipt, of heb ik het mis ?


En werken ringetjes echt niet? Voor even, tot we maandag were thuis komen en de koppelingsplaten kunnen vervangen
 
Laatst bewerkt:
Ringetjes onder de veren helpt niet :? .
Ook koppelingsveren hebben een constante.
En nieuwe olie na 10.000km zeker niet doen, je motor zal eens goed gesmeerd gaan worden, en dat wil je echt niet hebben :9 .

Ik zeg gewoon vervangen, kost de kop ook niet.
Wil je nou zeggen dat die ringetjes niet helpen?
Als je om de veren nog maar 1mm worden ingedrukt dan worden ze met een ringetje van 1mm dik 2mm ingedrukt wat het dubbele van de drukkracht op de platen oplevert.
Als je platenpakket 2mm dunner is geworden dan drukken de veren na het plaatsen van een ringetje van 2mm weer net zo hard als tevoren.
 
Ringetjes onder de veren helpt niet :? .
Ook koppelingsveren hebben een constante.
En nieuwe olie na 10.000km zeker niet doen, je motor zal eens goed gesmeerd gaan worden, en dat wil je echt niet hebben :9 .

Ik zeg gewoon vervangen, kost de kop ook niet.
Dat is dus precies de reden dat het wel werkt.

Platen pakket omdraaien wil nog wel eens helpen. Buitenste platen doen het meeste werk. Toevallig afgelopen weekend zo nog een Ducati Monster geholpen, lekker makkelijk met zo'n droge koppeling ;)

Oh, en mocht je geen geschikte ringetjes kunnen vinden... koperen ringetjes van olieaftappluggen zijn vaak geschikt :)
 
Laatst bewerkt:
Effe langs de lokale Louis rijden en een setje platen kopen. Motor op de kant leggen en met het on board gereedschapsetje heb je in drie kwartier de nieuwe platen er in zitten.
Ook voor slechte oplossingen moet het blok open, het is niet anders.
 
Voor de bakker!

na de meer dan prima nasi :9 de boel uit elkaar gesleuteld, waarbij het lastigste de voetsteunhanger was die niet los wou komen (torx met een hele dikke laag locktite) was het verder easypeasy. Pakking ook nog redelijk heel gebleven, dus maar minimale lekkage Tijdens het rijden.
We hebben de geleideringen omgedraaid waardoor de veren +/- 2,5 mm strakker worden aangedrukt.
goed voor elkaar met Das Motorrad.

Foto's van de mc gyver klus volgen maandag.

Dank voor de goede tips heren!
 
Wil je nou zeggen dat die ringetjes niet helpen?
Als je om de veren nog maar 1mm worden ingedrukt dan worden ze met een ringetje van 1mm dik 2mm ingedrukt wat het dubbele van de drukkracht op de platen oplevert.
Als je platenpakket 2mm dunner is geworden dan drukken de veren na het plaatsen van een ringetje van 2mm weer net zo hard als tevoren.


Ook deze veren hebben een constante
De uitverende kracht blijft gelijk, of er nu veel of minder veerspanning op komt te staan.
Ze worden alleen springeriger, het zelfde als de veren van de vering van de motor.
Geeft wel het gevoel, maar het effect is nihil.
Idd platen omdraaien werkt vaak nog het beste als lapmiddel.
 
Ook deze veren hebben een constante
De uitverende kracht blijft gelijk, of er nu veel of minder veerspanning op komt te staan.
Ze worden alleen springeriger, het zelfde als de veren van de vering van de motor.
Geeft wel het gevoel, maar het effect is nihil.
Idd platen omdraaien werkt vaak nog het beste als lapmiddel.
Kevin blade ik snap wat jij bedoelt maar...
Bij de vering is de veer in rust. waneeer deze door 10 kg 1mm inveert of door 100 kg 10mm de daaropvolgende veerwerking is door de veerconstante hetzelfde.

Bij een voorgespanne veer als die in een koppeling heb je bij een veer die 1mm ingedrukt is die 10kg reactie kracht en bij een veer die 10 mm is ingedrukt van 100kg. Ander zou je met elke n de veer plat drukken. Hierom geld voor voorgespanne veren dat ze verder indrukken de veer degelijk meer reactie kracht op de koppelings platen laat leveren. (ja de veerconstante blijft t zelfde hier) Merk je ook sterk in je hendel. Let op. We hebben het hier niet over diafragma veren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan