lapmiddel slippende koppeling op vakantie

LoSBoL

MF veteraan
22 okt 2004
23.355
19
Waterland
BMW650f twin heeft last vast een slippende koppeling.

Iemand tips zodat we het gas berg op open kunnen gooien? ;)
 
Laatst bewerkt:
Ook deze veren hebben een constante
De uitverende kracht blijft gelijk, of er nu veel of minder veerspanning op komt te staan.
Ze worden alleen springeriger, het zelfde als de veren van de vering van de motor.
Geeft wel het gevoel, maar het effect is nihil.
Idd platen omdraaien werkt vaak nog het beste als lapmiddel.
Ik had van jou wat meer inzicht verwacht.
Er is extra kracht voor nodig om een veer verder in te drukken.
En waar blijft die kracht?
Precies, tegen je koppelingsplaten.

Dat een voorvork niet stugger word komt doordat de veer niet korter word doordat de poot iets kan uitschuiven (negatieve veerweg)
Een koppelingsveer kan dat niet en kan je dus wel extra voorspanning geven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook deze veren hebben een constante
De uitverende kracht blijft gelijk, of er nu veel of minder veerspanning op komt te staan.
Ze worden alleen springeriger, het zelfde als de veren van de vering van de motor.
Geeft wel het gevoel, maar het effect is nihil.
Idd platen omdraaien werkt vaak nog het beste als lapmiddel.

Wij hebben machines die o.a. op veerdruk werken, en die moeten we elke 3 maanden controleren....
Is de druk niet meer goed, dan moeten we hem meer voorspanning geven door een shim te plaatsen...
Daarna meten we weer opnieuw, en is de tafeldruk hoger, dat kan dus volgens jouw niet...
Zal morgen even een mailtje naar amerika sturen dat ze het al jaren verkeerd doen
 
Ook deze veren hebben een constante
De uitverende kracht blijft gelijk, of er nu veel of minder veerspanning op komt te staan.
Ze worden alleen springeriger, het zelfde als de veren van de vering van de motor.
Geeft wel het gevoel, maar het effect is nihil.
Idd platen omdraaien werkt vaak nog het beste als lapmiddel.

Mag ik jou formule voor de veerkracht eens zien dan?
 
Ook deze veren hebben een constante
De uitverende kracht blijft gelijk, of er nu veel of minder veerspanning op komt te staan.
Ze worden alleen springeriger, het zelfde als de veren van de vering van de motor.
Geeft wel het gevoel, maar het effect is nihil.
Idd platen omdraaien werkt vaak nog het beste als lapmiddel.
Duidelijk geval van iemand die niet weet wat een veerconstante is. De constante betekent niet dat de kracht constant is, maar dat voor elke (extra) mm indrukking dezelfde (extra) kracht nodig is.

In dit geval staat de veervoorspanning direct op de platen te werken, dus meer voorspanning is meer kracht is meer wrijving op de platen.
 
Voor de bakker!

na de meer dan prima nasi :9 de boel uit elkaar gesleuteld, waarbij het lastigste de voetsteunhanger was die niet los wou komen (torx met een hele dikke laag locktite) was het verder easypeasy. Pakking ook nog redelijk heel gebleven, dus maar minimale lekkage Tijdens het rijden.
We hebben de geleideringen omgedraaid waardoor de veren +/- 2,5 mm strakker worden aangedrukt.
goed voor elkaar met Das Motorrad.

Foto's van de mc gyver klus volgen maandag.

Dank voor de goede tips heren!

Volgende keer moet je maar wat extra gerief voorzien:

- colsonbandjes
- vloeibarepakking
- dikke plakband

90% van het onderhoud is nu mogelijk *O*
 
Bijna vergeten, maar hier is hij dan, de foto van de beunklus met standaard boordgereedschap 8-)

Foto720-E8NT6DBO.jpg


Weet niet hoe jullie GS rijders met het standaardboordgereedschap de hele motor uit elkaar kunnen schroeven onderweg. Maar bij de F650GS bestaat het complete boordgereedschapset uit wel 1 torx sleutel.

En zelfs daarmee bleek het onmogelijk om de voetsteunhanger te demonteren door de overmatig origineel met locktite gemonteerde kloteboutje.
 
HoHo, ik heb nog ff goed gekeken, maar er zit nog een torx sleutel bij , de T25, met deze kan ik de tankkap eraf schroeven om bij de accu te komen :+
(ok de koppelingsdeksel dan weer niet)

Maar ik wil vele van jullie danken voor het meedenken, uiteindelijk heeft het inkorten van de veren een stukje symptoom bestrijding gedaan zodat ik de vakantie in de Vogezen verder goed kon uit rijden.

Maar het feit blijft dat de platen versleten zijn, dus deze moeten vervangen worden.
In mijn zoektocht op het internet kon ik echter bij niemand een platen pakket vinden (en de veren)

Dus morgen maar ff langs bij de dealer of zij iets kunnen bestellen. Voor mij hoeft het niet origineel te zijn, als het de komende 80k maar weer goed blijft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan