koplamp gsx-r srad trilt kapot?

thijsschetters

MF veteraan
20 aug 2006
2.955
501
Huijbergen
Hoi allemaal,

Ik heb mijn gsx-r srad uit '97 verbouwd. Hierbij is er een ronde heldere koplamp opgezet. Sinds kort rijdt hij weer. Nu gaat elke keer mijn dimlicht kapot.

Hij heeft net een verse accu, spanningsregelaar bleek stuk te zijn (lassen met accu aangesloten, stom). Ik hoopte dat dit ook de reden was dat het lampje kapot ging. SR vervangen, meteen een 'voltage peak killer' erop gezet, niet veel meer dan een condensator volgens mij.

Een monteur vertelde me dat de gsx-r's nogal bekend staan om trillingen, en dat het hem waarschijnlijker leek dat het lampje stuk trilt. Nu zaten er al rubbers om de vorkpoten heen, onder de koplamporen. Deze doen alleen niet heel veel gok ik, redelijk dun, best stug rubber, waar de koplamporen nog strak omheen geklemd worden. Daarom heb ik de gaten in mijn koplamporen waar de bouten doorheen gaan in de behuizing zelf opgeboord, en hier doorvoerrubbers ingezet. Dat betekent dat er nu rubber tussen de oren en de poten zitten, en de lamp in rubber in de oren hangt.

Gisterenavond weer een rit gemaakt, maar helaas is het lampje weer stuk. Die monteur zij dat als het een elektrisch probleem is, de lamp doorbrandt, en dit een duidelijke zwarte plek achterlaat. Als het trillingen zijn is gewoon het gloeidraadje stuk. Dit laatste is bij mij elke keer het geval, er is geen zwarte plek oid.

De vraag is alleen, klopt dit? Is het zonder zwarte plek per definitie zo dat het trillingen zijn. En nog belangrijker: wie weet een oplossing? Elke rit lampje vervangen heb ik weinig zin in...


Mvg Thijs
 
Er zijn speciale lampen in de handel die "sterker" ontworpen zijn, juist voor dit doel. o.a. de Osram Ultra Life.

Heb je het voltage over de accu al gemeten? Voor hetzelfde geld is je nieuwe SR gewoon oook niet fris vanuit de fabriek/

Tsja, nieuwe SR inderdaad niet gemeten, maar met gas geven e.d. bleef lichtbeeld gewoon heel stabiel. Daar wel meteen naar gekeken. Is natuurlijk geen meten, maar wel een indicatie. Mijn oude SR ging juist steeds minder spanning doorgeven bij hoger toerental, dat zag je duidelijk aan het lichtbeeld.
Met de oude SR ook accu en dynamo doorgemeten, deze waren gewoon goed. Van die sterkere lampen vind ik trouwens een goeie tip, dat wist ik niet. Was al bang dat het een LED-lamp werd van 100 euro....
 
Het zou kunnen, en met mijn SV1000 heb ik hetzelfde. Ook sterkere lampjes geprobeerd en die waren net zo snel kapot helaas. Na 5 kapotte lampje in een jaar heb ik er nu xenon in gezet (goed afgesteld) en dat blijft wel heel (door de ballast/omvormer die dat bij zit)
 
Het zou kunnen, en met mijn SV1000 heb ik hetzelfde. Ook sterkere lampjes geprobeerd en die waren net zo snel kapot helaas. Na 5 kapotte lampje in een jaar heb ik er nu xenon in gezet (goed afgesteld) en dat blijft wel heel (door de ballast/omvormer die dat bij zit)

*inwendig aan het vloeken* Dat is niet het antwoord waar ik op hoopte. Ik wil de motor namelijk gaan verkopen over een tijdje, omdat ik iets anders wil. Maar als ik zo'n ding voor 1000 euro verkoop, heb ik weinig zin er nog teveel geld in te investeren...
 
Bij het verbouwen van je motor heb je de koplamp star gemonteerd aan de vorkpoten oid.

De koplamp ophangen in rubbers. Je gloeilampen gaan kapot door trillingen. Daar kan een brandende gloeidraad niet tegen.

Te doen door de gaten in de lamporen iets groter maken en daar rubber tules in frotten. Onder de kop van de bout die de koplamp vasthoud een carrosseriering monteren en niet te vast aandraaien.
 
Laatst bewerkt:
Bij het verbouwen van je motor heb je de koplamp star gemonteerd aan de vorkpoten oid.

De koplamp ophangen in rubbers. Je gloeilampen gaan kapot door trillingen. Daar kan een brandende gloeidraad niet tegen.

Te doen door de gaten in de lamporen iets groter maken en daar rubber tules in frotten. Onder de kop van de bout die de koplamp vasthoud een carrosseriering monteren en niet te vast aandraaien.

Hoi, bedankt voor het meedenken, maar zoals in de openingspost staat heb ik dit dus al gedaan. Ik heb er doorvoerrubbers voor gebruikt. Het is blijkbaar alleen niet afdoende.
 
Heb in mijn motorfiets een setje xenon zitten van €25,- van DX.com.. Dan krijg je ook nog eens 2 lampen en 2 balasten, mocht je er eentje willen doorverkopen of voor reserve ;)
Gaat in mijn motor al 1,5 jaar goed, maar die koplamp trilt dan ook minder. Had dezelfde set ook in de schakelbrommer en nooit problemen gehad. Zou wel voor max. 6000K gaan, anders wordt het echt te blauw (maar doen wat je zelf mooi vindt natuurlijk ;))
Voor die €25,- incl. verzending zou ik het mooi proberen, dat geld heb je er zo uit na een paar kapotte hallogeentjes..
 
Die is het inderdaad, ik had hem via optitune besteld, en daar was het volgens mij een ander merk, maar plaatje is exact hetzelfde.

weinig bemoedigende antwoorden. Vraag blijft voor mij dan wel, wat kan er nu verkeerd geproduceerd worden aan zo'n lamp? Het is nagenoeg alleen behuizing, en een stekkertje. (GS-86 hou je mond)

Ik ben nu wel benieuwd of xenon het probleem daadwerkelijk oplost. 25 euro voor een setje is inderdaad niet veel... (P.S. ik wilde met halogeen eigenlijk van dat echte gele licht, voor een verwijzing naar de caferacers, meer dan 6000k zal het dus sowieso niet worden, eerder kijken of ik 4000 kan vinden)
Ik zie overigens op DX.com echt door de bomen het bos niet meer. :P
 
Laatst bewerkt:
Hoi, bedankt voor het meedenken, maar zoals in de openingspost staat heb ik dit dus al gedaan. Ik heb er doorvoerrubbers voor gebruikt. Het is blijkbaar alleen niet afdoende.
Ik vermoed toch dat trillingen de oorzaak zijn.

Door de lengte van de lamporen om de vorkpoten zal, ondanks dat er rubber tussen zit, het zich gedragen als een starre verbinding. Het door mij gegeven advies is door het kleine oppervlak bij de koplamp wel flexibel en in staat om trillen van de koplamp te verminderen.
 
Ik vermoed toch dat trillingen de oorzaak zijn.

Door de lengte van de lamporen om de vorkpoten zal, ondanks dat er rubber tussen zit, het zich gedragen als een starre verbinding. Het door mij gegeven advies is door het kleine oppervlak bij de koplamp wel flexibel en in staat om trillen van de koplamp te verminderen.

Begrijp jij mij nou verkeerd of ik jou? :9
Ik heb wat jij zegt al gedaan hè. Ik heb de gaten in de koplamporen opgeboord en hier doorvoerrubbers in geplaatst. daarna de bouten in de koplamp gedraaid met een carrosserie-ring ertussen, en niet te vast gezet. Dus naast het standaard rubber om de vorkpoten, waar ik ook weinig vertrouwen in heb, heb ik zelf ook de koplamp in rubbers in de oren gehangen. Alleen trilt de lamp nog steeds kapot.

Ik ben daarom dus ook wel benieuwd of xenon werkt, Met name omdat het niet met een traditionele gloeidraad werkt. Ik weet alleen niet zeker of de componenten van een HID lamp zoveel minder gevoelig zijn voor trillingen.
 
Als er Hi/low of H/L bij staat is het inderdaad Bi-xenon. Die laatste is wel 6000K. Bij die eerste staan geen ballasten op de packing list, dus neem aan dat die zonder zijn.
Deze lijkt me een goede keuze: CheSheng H4 H/L 12V 35W 2800lm 4300K Warm White Mini HID Retractable Lamp Set for Car
Die is inclusief 2 mini balasten. Bij het inbouwen er wel op letten dat je je koplamp afstelling controleert, wil met xenon nog wel eens standje verblindend worden ;)
 
Edgar, thx, toevallig vanmiddag zo'n setje besteld! ;) Ben echt benieuwd of dit het op gaat lossen, anders zien jullie dit topic over een tijdje weer bovenaan staan!

SVester, ik zou willen dat ik dat kon! Heb ik teveel geweten voor helaas. Is dus niet mijn manier van zakendoen. Wil uiteraard de oplossing zo low-budget mogelijk maken, maar ga niets, ook niet zo goedkoop, met verborgen gebreken verkopen, zodat ik wat meer winst maak. :)
 
Plak er een strip plaklood in de koplamp.
Die haalt de hoogfrequente trillingen eruit.

Al die oplossingen die ik lees zijn het zelfde als je met je autoband links voor een lekke band hebt.
Dan laat je de rechtsvoor ook leeglopen.
Dan hangt de auto niet meer naar links en trekt hij niet meer naar links.
Oplossingen maken maar het probleem wel behouden.
Zo.n imitatie koplamp is nl een heel stuk lichter dan die van een XJR1300 :Y
 
Laatst bewerkt:
Plak er een strip plaklood in de koplamp.
Die haalt de hoogfrequente trillingen eruit.

Al die oplossingen die ik lees zijn het zelfde als je met je autoband links voor een lekke band hebt.
Dan laat je de rechtsvoor ook leeglopen.
Dan hangt de auto niet meer naar links en trekt hij niet meer naar links.
Oplossingen maken maar het probleem wel behouden.
Zo.n imitatie koplamp is nl een heel stuk lichter dan die van een XJR1300 :Y

Goeie, thx! Het duurt toch nog een week of anderhalf voor dat xenon setje binnen is, ook maar eens een strip plaklood scoren!
 
Terug
Bovenaan Onderaan