Remmen/koppeling ontluchten (Mityvac)

Bugboy

Die hard MF'er
6 mei 2003
521
2
Enschede
Afgelopen week de remvloeistof van mijn R1100S ververst. Gaat prima op de old-school manier van knijpen en open/dicht draaien van de ontluchtingsnippel. Remmen prima hard.

De koppeling wordt wat lastiger. Bij de BMW schroef je een ontluchtingsnippel op een slang (aan de rechterkant v/d motor). Aangezien de koppelingshendel links zit is dat nogal lastig alleen te doen. Dat de ontluchtingsnippel niet vast zit, maar op een flexibele slang maakt het niet eenvoudiger.

Ik ontlucht ook elk jaar de remmen van mijn kever (met z'n tweeën). Liefst doe ik dat alleen. De zelfbouwoplossing met stofzuigers e.d. vind ik niet handig. Ik zat wat rond te kijken en vroeg me af of zo'n Mityvac wat is. Het is veel handiger om dit alleen te kunnen doen.

Een Mityvac MV8500 komt lekker compleet (in een koffertje):
9_MV8500.jpg


In de VS te koop voor ronde $60. In Nederland kost een veel eenvoudigere Mityvac al veel meer. Of zijn er goede alternatieven? Shipping kan ik doen via Shipito.com, dus dat zijn de kosten ook niet (duurt wel erg lang).
 
Ik heb hem ook! Ik vind hem als je alles alleen moet doen erg handig maar ik vind hem niet noodzakelijk. Zoals je al zegt is het goed zonder de Mityvac te doen maar ik vind hem vooral als je alleen bent een stuk makkelijker! 😉

Ik heb hem volgens mij via Ebay in de UK besteld dat scheelde namelijk ook in de prijs.
 
Ontluchten met een spuit werkt aardig voor een motorfiets. Bij een auto vind ik het al meer geknoei. Die Gunson is mooi, maar die kost meer dan €150 en moet je aansluiten op een compressor.

Ik kwam ook dit setje tegen bij Datona, maar als je een remontluchter verkoopt met zwarte slangen dan heb je volgens mij iets essentieels niet door. Wel lekker goedkoop...

remontluchter-kopen.png
 
Laatst een gehaald bij motozoom voor 55 euro, dus valt best mee. Was niet de bedoeling om er een te halen puur voor het verversen maar bij het installeren van nieuwe leidingen is het wel makkelijker. Je kunt het in je eentje doen (ook de linkerkant) en bovendien kun je hiermee makkelijker de onderdruk creëren die soms nodig is om het vloeistof te doen dalen.
 
Meteen het product besteld wat hier in vorige post staat.
laatst gigantisch zitten kutten met een koppelingsysteem... drama was dat met een spuit . Teveel kracht moeten zetten en zuigend lukte niet.
 
Meteen het product besteld wat hier in vorige post staat.
laatst gigantisch zitten kutten met een koppelingsysteem... drama was dat met een spuit . Teveel kracht moeten zetten en zuigend lukte niet.

met spuit zuigen, eerst zorgen dat de schroefdraad luchtdicht is , dus teflon of schroefdraadafdichtingsprodukt gebruiken. en nippel ver genoeg open draaien.

stukje ijzer op lengte waarmee je de spuit kan blokeren eens helemaal uitgetrokken helpt ook .

als het zuigend niet lukt is er meestal een probleem met de hoofdremcylinder : als het gaatje niet vrij komt kan je eeuwig blijven proberen.
 
met spuit zuigen, eerst zorgen dat de schroefdraad luchtdicht is , dus teflon of schroefdraadafdichtingsprodukt gebruiken. en nippel ver genoeg open draaien.
Even voor mijn beeldvorming... Draai je eerst de nippel er uit, dan een paar slagen Teflon-tape er om en dan er weer in? Dan heb ik toch al lucht in mijn systeem?

Ik neem aan dat je de Teflon tape er daarna gewoon lekker om laat zitten en vervangt bij de volgende wissel?
 
Ontluchten met een spuit werkt aardig voor een motorfiets. Bij een auto vind ik het al meer geknoei. Die Gunson is mooi, maar die kost meer dan €150 en moet je aansluiten op een compressor.

Ik kwam ook dit setje tegen bij Datona, maar als je een remontluchter verkoopt met zwarte slangen dan heb je volgens mij iets essentieels niet door. Wel lekker goedkoop...

[afbeelding]

Soortgelijk setje kost bij Barntools.nl 35.- Op die site hebben ze voor 45.- een set die zowel met vacuum als druk kan werken, met jawel transparante slang.
 
Terug
Bovenaan Onderaan