Motor schakelt niet meer terug

meijeringw

Rookie
15 jan 2014
6
0
groningen
Goedenavond,

Ik ben in het bezit van een Kawasaki ZX6R uit '99.

Vorige maand heb ik mijn olie + filter vervangen. Er is toen Castrol racing 10w50 ingekomen.
Afgelopen week heb ik er even een drupje olie bijgedaan en sindsdien (waarschijnlijk toeval) kan ik wél opschakelen, maar niet meer terug schakelen.

Vandaag contact gehad met Motorplaza, deze vertelden mij dat 10w50 slecht is voor een motor uit '99, dus ben ik naar de toenmalige verkoper gegaan die mij de 10w50 verkocht heeft en heb ik nieuwe olie (10w40) + filter meegekregen.

Vanmiddag heb ik d.m.v. Forte toe te voegen aan de olie het blok gereinigd door de motor 15min. te laten lopen. Daarna olie eruit laten lopen en 5 uur laten lekken. Een uur geleden heb ik de nieuwe filter erop gezet + de nieuwe olie erin gegooit, maar ik heb nog geen resultaat.

De eerste keer dat ik wil terugschakelen, gaat probleemloos.. daarna moet ik eerst de koppeling VOLLEDIG op laten komen om wéér terug te kunnen schakelen. In stilstand kan ik de koppeling eindeloos intrappen.

Het vervelende is, is dat ik net van plan was de motor weg te doen en een auto'tje aan te schaffen, dus hoop ik dat de onkosten meevallen.

Kan iemand mij vertellen wat dit kan zijn en of dat zelf op te lossen is en wat daar gemiddeld de kosten van zijn?

Alvast bedankt.
 
Bedankt voor je reactie! :)

Ketting ga ik even bekijken (Kan dit de oorzaak zijn van niet terugschakelen, wel opschakelen?)
En wat bedoel je met; koppelingskabel voldoende vrije slag? Hij is v.a. dat ik de motor heb (Januari) niet anders geweest, heb dit probleem nog niet eerder gehad.
 
de olie heeft helemaal niets met het niet meer kunnen schakelen te maken, en zogenaamde verkeerde olie ook niet.
oorzaak zit eerder in de bediening van de bak of het schakelpedaal zelf.
 
Als je de hendel los laat en hem inknijpt moet de hendel niets doen, dat is dus gewoon de vrije speling op je kabel..is de koppeling trouwens met een kabel of is hij vloeistof bediend.? Dat weet ik niet voor dit model. De svrije slag is meestal maar een mm of 5. De exacte speling staat wel vermeld in het WPH.

Ook even indien het een kabel koppeling is even kijken of het stel wieltje waarmee je de slag in steld niet al bijna helemaal uit de hendel gedraaid is. Indien dut zo is noet hij de terug in en moet je de koppeling verder afstellen bij het blok/pendaal zoals bananenman aan geeft..

En idd ketting op spanning..
Ik gok op 2-3cm vrije ruimte..? Staat ook in het wph
 
Goedenavond,

Ik ben in het bezit van een Kawasaki ZX6R uit '99.

Vorige maand heb ik mijn olie + filter vervangen. Er is toen Castrol racing 10w50 ingekomen.
Afgelopen week heb ik er even een drupje olie bijgedaan en sindsdien (waarschijnlijk toeval) kan ik wél opschakelen, maar niet meer terug schakelen.

Vandaag contact gehad met Motorplaza, deze vertelden mij dat 10w50 slecht is voor een motor uit '99, dus ben ik naar de toenmalige verkoper gegaan die mij de 10w50 verkocht heeft en heb ik nieuwe olie (10w40) + filter meegekregen.

Vanmiddag heb ik d.m.v. Forte toe te voegen aan de olie het blok gereinigd door de motor 15min. te laten lopen. Daarna olie eruit laten lopen en 5 uur laten lekken. Een uur geleden heb ik de nieuwe filter erop gezet + de nieuwe olie erin gegooit, maar ik heb nog geen resultaat.

De eerste keer dat ik wil terugschakelen, gaat probleemloos.. daarna moet ik eerst de koppeling VOLLEDIG op laten komen om wéér terug te kunnen schakelen. In stilstand kan ik de koppeling eindeloos intrappen.

Het vervelende is, is dat ik net van plan was de motor weg te doen en een auto'tje aan te schaffen, dus hoop ik dat de onkosten meevallen.

Kan iemand mij vertellen wat dit kan zijn en of dat zelf op te lossen is en wat daar gemiddeld de kosten van zijn?

Alvast bedankt.


Dus als je een versnelling terugschakelt, de koppeling op laat komen en dan weer een versnelling terugschakelt werkt het wel?
 
Schakelpookje is dat ding waar je met je voet op trapt om terug te schakelen. ;)
Even het pookje van de as afhalen waar die omheen scharniert en dan even de as en het ''gat'' in het pookje schoonmaken.
Smeren doe je niet met kruipolie maar met wat vet of teflonspray.

Controleer ook gelijk even of het stangetje wat aan het pookje vast zit lekker soepel beweegt, als deze zwaar gaat dezelfde behandeling toepassen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan