Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

whoehaaa.... weer een reden erbij dat je zo'n oud blok eigenlijk gewoon met rust moet laten....

uitlaattapeind afgebroken, restant lekker vast in de kop....

nou ja, kan ik eindelijk mijn kapotte bouten en schroeven verwijdersetje een keertje uit proberen...

maar eerst een nieuwe kunststof hamer halen... mijn huidige heeft de strijd tegen de voorste blokbout (die overigens nog steeds op zijn plaats zit) niet overleefd...

en een ps'je aan halflife; nee, het deksel is niet in lijn geboord, er zit alleen een keerring in.

de enige lijnboring voor de krukaslagering zit in het carter.

Als je nu een boor eens tegengesteld slijpt en dan links om gaat boren wil het vaak lukken dat het tapeind er eenvoudig uitkomt. En inderdaad geen links tap gebruiken die drukt het kreng alleen maar vaster. Zelf boor ik dan een gaatje en ram eer een harde soort splain pen in en dan daar een passende moer op, een hart op gesproken gebed en proberen los te draaien.

Wil dat ook niet lukken compleet op boren en helycoil er in.

Lukt dit allemaal nog niet dan is er maar 1 alternatief.....Een ander laten doen

Terug lezend, wat een lul verhaal
 
Je gaat toch geen linkse tappen gebruiken?

Nee, was setje speciaal om bouten en schroeven te verwijderen.. Maar heeft niet gewerkt... Gaat helicoil in..
Is nu gewoon netjes uitgeboord, alleen om de helicoil te zetten moet ik even de losse kop hebben zodat het netjes recht komt te zitten.
Nu is het gat "klaar"

Vliegwiel en koppeling zijn ook gedemonteerd nu zodat het geheel een beetje tilbaar is, dus morgenochtend gaat de boel in de slopel van vrouwlief naar een bevriende garagehouder waar ik even de spoelbak kan gebruiken.

Wil het blok een beetje schoon hebben van buiten voor ik het verder open trek. Anders komt er teveel troep in.
 
beetje spoelen bij een bevriende garagehouder doet wonderen.....

full


full


full


blok komt redelijk netjes onder de prut vandaan....... alleen geen foto gemaakt van de voorkant..... die is namelijk nog precies even zwart als gisteren omdat het daar geen vuil is maar gewoon verkleuring door jaren lang gebruik in de winter.

blok is nog steeds aan de zware kant voor mijn rug dus de gang naar de garage was waarschijnlijk het laatste werk dit weekend (van de schuur naar de auto tillen, zover mogelijk de werkplaats inrijden en dan naar de spoelbak..... het is allemaal vlak bij.... maar het kreng is toch zwaar)

wijze les geleerd trouwens; je kan een guzziblok zelfs zonder bak niet "veilig" achterin een geleende auto zetten O-)
de laadvloer bleek toch wat wiebeliger als de werkbank en het blok heeft de neiging om te kiepen of kantelen.
Op de heenweg kiepte het voorover en blijkt dan te gaan lekken.......... vooral als je denkt, ach het staat schuin tegen de achterklep aan dus de olie kan er nog niet uit..... daar is de keerring die normaal achter de dynamo zit dus niet voor bedoeld (of hij is gewoon lek....)

op de terug weg blok ingeklemt tussen zijkant laadbaak, achterklep en versnellingsbak..... en nog rustiger gereden... maar toen kantelde de boel en lag het spul op de rechtercylinder... gelijk maar gestopt en de boel overeind gezet; geen olielekkage gezien deze keer, maar ik was blij dat ik er een zeil en wat doeken onder gelegd had anders was de eigenaar van de auto (a.k.a. hoofdsponsor en echtgenote....)denk ik wel een beetje boos geworden _O-

grt
 
Auch.. Gisteravond eerste echte motorschade aangetroffen...
Waarschijnlijk doordat bij lange en of snelle bochten van tijd tot tijd de oliedruk wegviel als het niveau tegen het minimum aanzat.

Bovenkant klepsteel en tuimelaar van de uitlaatkleppen is op elkaar ingevreten..
 
Das jammer.
Gelukkig zijn het maar kleine deeltjes die niet al te lastig zijn om te vervangen toch?

De tuimelaars zijn zelfs reviseerbaar.. Dat is bij de 150.000 toen de kleppen voor loodvrij erin gegaan zijn al eens gebeurd.. Die worden dan opgespoten en opnieuw geslepen.

Klep weet ik niet of ze daar nog wat mee kunnen. Maar een losse uitlaatklep kost ook de wereld niet. Inslijpen op de zitting kan ik niet zelf maar de montage e.d is koekie eitje... Alhoewel ik wel even zal moeten zoeken waar mijn klepveertang gebleven is.. De klepveren van een grote guzzi druk je niet even met de hand in om de spietjes eruit te wippen
 
De schade aan de tuimelaar:
full


De "deuk" in de klepsteel:
full


Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt naar aanleiding van zijspangebruik bij een Guzzi? Lijkt mij een kwestie van het oliepijl beter in de gaten houden en 'm dichter tegen maximum aan te houden om te zorgen dat de pomp geen lucht aan kan zuigen, maar zou er ook een nettere oplossing zijn?

alle input welkom
 
Laatst bewerkt:
altijd lullig als dingen tegen lopen, maar als het toch los ligt... dan idd maar beter gelijk aanpakken.
Er kwam ook al een andere nokkenas in toch?
 
Andere nokkenas alleen als het past.. Maar de nokkenas heeft bij guzzi geen contact met de kleppen.. Is lekker ouderwets stoterstangen blokkie....

Maar kleppen worden nu inderdaad zoiezo hersteld
 
Laatst bewerkt:
Raar, je kleppen horen te draaien. Als ik de slijtage zo zie drukt je tuimelaar altijd op hetzelfde stukje van de klep. Ik zou zeggen dat je tuimelaar precies evenwijdig aan de as geslepen is. Ik zou eens gaan kijken of dat wel moet.
 
Raar, je kleppen horen te draaien. Als ik de slijtage zo zie drukt je tuimelaar altijd op hetzelfde stukje van de klep. Ik zou zeggen dat je tuimelaar precies evenwijdig aan de as geslepen is. Ik zou eens gaan kijken of dat wel moet.

Tuimelaars zijn door revisie bedrijf gedaan, dus ik ga er vanuit dat het goed is gedaan.
Mijn eerste indruk was ook dat de klep onvoldoende draaing heeft gemaakt, maar dat kan natuurlijk in gang gezet zijn door tijdelijk olie gebrek, als er 1 keer een beschadiging aan de klep zit houdt deze verder ook wel op met draaien..

Maar ik ga wel even contact opnemen met het uitvoerende bedrijf.

Probleem zit overigens alleen in de uitlaatkleppen, inlaat is netjes.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk niks te melden.. werkplaats opgeruimd... Uitlaat systeem eindelijk lang genoeg in de kruipolie gestaan om de laatste bocht uit de collector gefrot te krijgen.
Werk aan blok ligt stil tot komend weekend. De moeren op de kruk en nokkenas die de tandwielen op zijn plaats houden zitten nog al vast...
Maar ondat ik zaterdag toch naar Nijmegen wilde om wat ouwe troep in te leveren en wat nieuw pakking materiaal e.d te halen om uiteindelijk de boel weer in elkaar te kunnen fietsen, heb ik even gevraagt of ik dan ook even het onderblok mee mocht nemen... en dat was geen probleem.

Via TLM zijn de tuimelaars destijds gereviseerd en ze willen de koppen even zien omdat ze vinden dat 70.000km veel te vroeg is voor zo'n ingeslagen/ingesleten klepsteel.
Vind ik netjes genoeg van ze om er een ritje met de slopel van vrouwlief aan te wagen.

grt
 
Iemand nog een handigheidje in de pet voor het verwijderen van een poedercoat?

Want op de plaatsen waar het niet los zit zit het wel heel erg vast
 
Ik doe dat meestal met staalborstel(komborstel) op de slijptol.
Een lammelenschijf of schuurschijf loopt snel vol en doet dan niks meer.

Op het werk gebruik ik meestal de autogeenbrander om af te stoken.
 
Koppen zijn achtergebleven in Nijmegen... even kijken wat ze er nog mee kunnen, linker uitlaattuimelaar is zoiezo over en uit, die is te ver ingeslagen om nog te kunnen reviseren, de rest wordt allemaal nagemeten en gereviseerd of vervangen.
Onderblok hebben we ook beoordeeld en dat is nog in prima staat.. Dus een ruilblok vinden ze geen optie; mede vanwege het flowwerk e.d. wat in het huidige blok zit waarmee het toch bijna 20pk meer heeft als een standaard 1000 blok. Iets wat je toch niet snel op wilt geven met zo'n remparachute ernaast.

wordt vervolgt dus...
 
20pk meer?? dat vind ik best veel!

Origineel is een 1000 SPII behoorlijk geknepen om veel koppel onderin te krijgen. Ze is dus vrij "makkelijk" te tunen. Wel haal je het vermogen naar hogere toeren dan.

Koppen zijn geflowed door een race-tuner voor maximale flow met 36mm carbs (standaard 28...)

standaard heeft de motor iets van 68pk aan de krukas (fabrieksopgave).. deze motor is destijds gemeten op 66pk en 80nm aan het achterwiel. Teruggerekend naar krukas (theoretisch) is dat bijna 20pk winst (ze zuipt wel als een ketter...)

dus we gaan de restauratie doen met het originele blok (tenzij iemand nog een 100pk V11 blok in de schuur heeft wat voor weinig weg mag... incl carburateurs... )

een guzziblok heeft gewoon heel veel ingebouwde reserve

grt
 
dat is een mooie waarde, 66pk aan het achterwiel en 80nm! Ik heb zelf een jaar of 6, 7 met een hydroconvert met zijspan gereden, maar ik weet zeker dat ik dat niet had.. Had ook wel een V11 blok met 100pk gewild..
 
dat is een mooie waarde, 66pk aan het achterwiel en 80nm! Ik heb zelf een jaar of 6, 7 met een hydroconvert met zijspan gereden, maar ik weet zeker dat ik dat niet had.. Had ook wel een V11 blok met 100pk gewild..

De 80nm is waarschijnlijk voornamelijk te danken aan het "basso" cardan wat er bij aanschaf al onder hing, solo trok de oude dame de straatstenen van zijn plaats O-) , pas later toen ik van een andere SPII rijder hoorde dat 210 top haalbaar was (ik zat rond de 180 al tegen de 9000 toeren aan en 185 is het hoogst wat ik ook gehaald heb in duitsland) ben ik gaan zoeken waar dat verschil vandaan kwam en bleek er een laag cardan onder te zitten.
Uiteindelijk is dat een voordeel gebleken toen het span er uiteindelijk naast kwam te hangen, de combinatie liep met het originele 18 inch achterwiel nog steeds rond de 150, alleen moest je dan niet de 5e gebruiken....... in de loop van de jaren is de afstelling verlopen en het blok steeds slechter gaan lopen, 140-150 lukte nog steeds maar na een paar honderd meter volgas liep het vermogen steeds verder terug om uiteindelijk met hangen en wurgen op de 110 te blijven steken. Tot je weer even van het gas af was geweest.
Nu de boel helemaal open ligt is dat ook duidelijk aan de ingewanden te zien; klep en tuimelaar zijn links het ergst beschadigt, de linker uitlaatpijp is muisgrijs van binnen. De rechterzuiger is veel vetter als de andere kant en de rechteruitlaatbocht is gitzwart.......
Kortom als alles uiteindelijk weer in elkaar gefietst wordt ga ik de boel weer eens door een profesional af laten stellen (want op het gehoor en gevoel heb ik het zelf nooit helemaal voor elkaar gekregen...........)

Gisteravond het blok verder uit elkaar getrokken en ondanks dat alle metingen goed waren ga ik de big-end lagers wel vervangen, daar zitten toch wat rare visuele beschadigigen in (lijken splinters uit "gebroken" te zijn, heeft waarschijnlijk gewoon te lang stil gestaan)

zal vanmiddag wel effe wat plaatjes maken; eerst maar even de kom-borstel suggestie proberen op de poedercoat.

grt
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan