Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

Komborstel op haakse slijper werkt inderdaad goed....... niet te lang achter elkaar want dan wordt je een tikkie doof.......

full

best wel netjes zo.....

full

ook van dichtbij goed te pruimen.....

full

en we hebben nog zat klein spul om op te oefenen......

kleine hoekjes e.d. zullen wel hand en/of dremel werk worden maar het gaat in ieder geval redelijk vlot.
 
Blok is inmiddels helemaal leeg.....

full

echoooooo.....

full

best wel kaal zonder distributie en oliepomp.....

full

hoopje onderdelen om uit te zoeken en op te slaan..........

full

big-end lager wat toch ook zijn beste tijd heeft gehad.....

En zo hobbelen we gestaag verder, zal nu wel even wat langzamer gaan, want die haakse slijper kan ik 's avonds na het werk niet gebruiken. Maar zo iedere keer een klein stukkie is toch al fors meer aandacht als de oude dame de afgelopen jaren heeft gehad.

Het komt allemaal goed op een dag..........
 
Wordt weer als nieuw straks! Een hele puist werk maar het loont wel. :)
 
Dat is een smerig lagerschaaltje. Meestal zie je vreetsporen, maar dit soor pitting/gaten is nieuw voor me.
Het is een mooie klus, maar wel veel werk. Het is een restauratie van de grond opbouwen.
 
Och, dit soort schaaltjes zijn eenvoudig vervangbaar.. Vind ik na dik 250.000km niet raar.

Maar inderdaad zijn het rare plekken.

Kan zijn dat er gietgallen in het witmetaal hebben gezeten.

krukaslagers zijn netjes, Kruktap is goed, op dit soort projecten kosten een paar lagerschaaltjes je de kop niet.
 
Eerst meer eens eventjes een beetje opruimen........ zodat ik ruimte heb om de frame's aan te pakken.

full


Was ook 1 van de redenen om de motorfiets te demonteren, zodat het zijspan naar achteren kon en er vloeroppervlak vrij komt.
 
Maar inmiddels heb ik wel een vraagje.....

Wie heeft er ervaring met de ophanging van EZS en dan specifiek de Kompact (tenzij ze allemaal hetzelfde zijn)
Kreeg de bout redelijk makkelijk los, schokbreker is ook al verwijderd; maar ik krijg de ophanging met geen mogelijkheid van zijn plaats:

full


full


De bout komt niet verder naar buiten, draait gewoon vrij en pakt geen draad meer. Maar ook met bandenwippers eronder krijg ik er verder geen beweging in??

Kan het zijn dat de bout klemt in de lagering van de ophanging?
Is het een standaardbout en kan ik 'm doorzagen zodat de ophanging vrij komt of is het een rare maat/draadsoort waarbij je de originele bout het liefst bewaard?

alle tips zijn welkom.
 
In plaats van bandenwippers een tang er onder en met hamer op de tang omhoog tikken.

Kan me niet anders voorstellen dan dat het er gewoon uit hoort te kunnen.
 
Volgens mij is het een gewone borstbout. Hij blijft waarschijnlijk hangen op een kogellager. Er zitten twee kogellagers in de bus met een vulpijp er tussen.

Je kan eventueel voordat je de bout doorslijpt even meten wat de spoed is. Je schroeft hem erin en kijkt hoeveel de bout opschuift bij één omwenteling. zie de tabel. Aaan de linkerzijde staan de standaard maten.

full
 
Een Bahco (niet jouw nieuwste natuurlijk) onder de kop van de bout wrikken. En met een hamer op de Bahco slaan om de bout eruit te krijgen.

De volgende stap; altijd lekker veel vet gebruiken bij het monteren.

flat,800x800,075,f.u2.jpg
 
Een Bahco (niet jouw nieuwste natuurlijk) onder de kop van de bout wrikken. En met een hamer op de Bahco slaan om de bout eruit te krijgen.

De volgende stap; altijd lekker veel vet gebruiken bij het monteren.

[afbeelding]

tsja... helaas heb ik dit niet zelf gemonteerd, dus ik kan niets zeggen over de hoevelheid vet........ maar als ik naar de hoeveelheid kijk die aan de draad van de oogbouten en gaffels zit heeft EZS daar zeker niet op bezuinigd, maar is die bout er waarschijnlijk sinds de bouw van de originele bak niet meer uit geweest.
 
Laatst bewerkt:
Tangen eronder heeft niet mogen baten....... uiteindelijk voorzichtig de bout doorgezaagd tussen de ophanging en de buitenste bevestigingsplaat van het frame.....

Bout zit inderdaad muurvast in het buitenste lager...........
full


Getuige de hoeveelheid roest heeft de coating al geruime tijd redelijk los gezeten..
full


Maar ook daar weet de komborstel wel raad mee....
full


En dan hou je toch weer een kratje redelijk schone onderdelen over aan het eind van de middag.......
full


Ook de originele middenbok schoon gemaakt, heeft er altijd gewoon onder gezeten en vond ik best makkelijk als je de banden op wilde pompen of even het achterwiel eruit moest hebben....
Weet niet of het gaat passen met het nieuwe achterwiel maar ik wil het zeker proberen dus ik spuit 'm gewoon even mee.
 
yippieee.......... de koppen zijn klaar........

Jammer dat er niets gereviseerd kon worden en dat alles gewoon vervangen is, dus het koste een beetje meer als ik gehoopt had..... maar het gaat wel weer zeker een tonnetje of 2 mee........
 
zijspanframe inmiddels ook helemaal gestript (van onderdelen dan.......)
full


laatste oogjes.....
full


nog wat ander aansluitgeneuzel..........
full


stukkie bij beetje wordt het een leuk bouwpakket..........
 
En dan is het sinterklaas.......... (maar dan op eigen rekening.....)
full


nieuwe glim-glom klepjes.....
full


nieuwe uitlaatwartels....
full


Koppen zijn gelijk voorzien van helicoils en nieuwe uitlaattapeinden en verder heb ik gelijk alles meegenomen wat nodig is om het blok weer in elkaar te fietsen: pakkingen, keerringen, zuigerveren etc etc.....

Blokbout probleem ook waarschijnlijk minder want TLM heeft een speciale set blokbouten van RVS..... (het bruine papier.....)

Nieuwe uitlaatwartels meegenomen omdat de oude te slecht waren om samen met de uitlaat aan de coater mee te geven. Dit is gefreesd aluminium; dus dat hoeft dan ook niet gecoat te worden. (de origenele verchroomde wartels roesten al in de verpakking)

dalijk weer lekker de schuur in en het zijspanframe kaal maken..... komende weken alleen kaalmaken, reinigen en stralen e.d.; effe geen geld meer uitgeven.

volgende maand op bezoek bij Nesville; die had nog pedalen voor een Le Mans 1000, nu het frame toch uit elkaar ligt monteer ik gelijk de onderbuizen van de Le Mans: heb altijd met verlaste en ingekorte pedalen van de SPII gereden omdat de lagering anders is, maar nu kunnen er gelijk fatsoenlijke pedalen in.

Omdat ik altijd al last van mijn rug heb gehad heb ik op de SP destijds gelijk de schetsplaten van een Le Mans 1000 gemonteerd, in combinatie met de clip-ons zit je dan lekker een beetje voorover waardoor je rug kan scharnieren op slecht wegdek in plaats dat je recht op je ruggegraat alle klappen krijgt.
Voetsteunen zitten dan iets verder naar achteren waardoor de originele SPII pedalen een cm of 5 te lang zijn.

lekker verder rommelen dus; met de nieuwe klassieker overgangsregeling mag de motor de komende maanden toch niet gebruikt worden dus haast hebben we niet O-)

grt
Steven
 
Je vorderd lekker. Dat zijspanframe ziet er echt slecht uit. Mijn Moturist die minimaal tien jaar ouder is ziet er beter uit. Gelukkig is het alleen oppervlakte roest.
 
Rvs blokbouten en alu blok kan ook voor veel ellende zorgen met demontage!

Ik zou zelf voor een stalen blokbout gaan en die goed in het (koper) vet zetten!
 
o
Rvs blokbouten en alu blok kan ook voor veel ellende zorgen met demontage!

Ik zou zelf voor een stalen blokbout gaan en die goed in het (koper) vet zetten!

Deze stalen blokbouten stonden in de copaslib.. rvs en aluminium kunnen inderdaad ook rot reageren. Maar TLM weet ook wat hij verkoopt.

Verder gaan we het wel zien, het kan nooit slechter zijn....
 
Terug
Bovenaan Onderaan