Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

Autogeen lijkt me inderdaad een prima oplossing. En dan zou ik inderdaad ook alle andere gaatjes dichtmaken.
Carterontluchting is niet zo heel moeilijk. Kijk maar hoe ze dat op Guzzi en BMW caferacers doen. Gewoon een potje waar de ontluchting in komt en een tweede slang met een bromfiets racefiltertje er op. Je kunt ook nog voor de klassieke Engelse oplossing gaan. Gewoon de carterontluchting achter de kentekenplaat laten eindigen. Daar valt hoogstens af en toe een druppelje uit.

Nu je toch aan het modificeren bent, is dit wat?
Moto Guzzi Spada modifiziert für eine Weltreise - unglaublicher Umbau
 
klassiek engelse oplossing hangt er al jaren... oude dame heeft geen luchtfilterhuis.

ga vanmiddag op de zaak even lobbyen of ik een keer het autogeen setje een weekendje kan gebruiken...

wordt vervolgt
 
Laatst bewerkt:
Autogeen geen probleem, zolang ik maar zorg dat het setje iedere maandag-ochtend gewoon op de zaak staat.

Nu alleen nog effe las en brazeerdraad regelen.. hardsoldeer vloeimiddel heb ik nog.

komt goed
 
Of je komt een keertje hier langs en we fiksen er een nieuw pijpje tussen. Kunnen we gelijk weer is bijpraten
 
Of je komt een keertje hier langs en we fiksen er een nieuw pijpje tussen. Kunnen we gelijk weer is bijpraten

Bedankt voor het aanbod; langskomen moet zeker een keer gebeuren... Al was het inderdaad alleen maar voor het bijpraten.

Maar voorlopig kan ik dit kleine gaatje autogeen prima zelf oplossen. Was alleen even vergeten dat dat spul er stond op de zaak: vandaar de eerdere hulpvraag. O-)
 
zo dan.......... dat was duidlijk een hele tijd geleden..... dus het koste wat moeite om het naar mijn zin te krijgen; vooral ook omdat ik nul ervaring heb met hard-solderen met autogeen: vroeger gebruikte ik daar map-gas voor, zonder zuurstof.
Autogeen gebruikte ik aan boord om te lassen op dik staal;-)

Maar uiteindelijk zit het vast, hardsolderen is ook wat moeilijker verkloten als lassen; je brandt in ieder geval geen gaten in je frame (wat met electrisch lassen door ik zei de gek zeker gebeurd zou zijn...........)

Dit mag ik gebruiken van de baas....
full

lekker handzaam setje

leuke selectie pitjes erbij....
full


En dan is dit het uiteindelijke resultaat
full


netjes zat dacht ik zo
full


en zo hobbyen we vrolijk verder
 
Hmmm net setje, niks mis mee, mag zo hier afgezet worden. Nee lever mijn Tig setje er niet voor in.

Wel mooi wark. effe een tectyletje er over en klaar is klara
 
Hmmm net setje, niks mis mee, mag zo hier afgezet worden. Nee lever mijn Tig setje er niet voor in.

Wel mooi wark. effe een tectyletje er over en klaar is klara

moet 'm wel braaf iedere maandag na gebruik inleveren... maar voor de enkele keer dat ik 'm nodig heb vind ik dat eigenlijk best wel een prima oplossing.....

frame gaat overigens niet in de tectyl.... binnenkant wordt behandeld met gekookte lijnolie, buitenkant gaat in de hammerite...
 
moet 'm wel braaf iedere maandag na gebruik inleveren... maar voor de enkele keer dat ik 'm nodig heb vind ik dat eigenlijk best wel een prima oplossing.....

frame gaat overigens niet in de tectyl.... binnenkant wordt behandeld met gekookte lijnolie, buitenkant gaat in de hammerite...

Heb in het verleden ook ooit nog is een boot gehad (geen zijspan bak maar een echte deuk in het water) Daar heb ik achter de betimmering een of ander anti roest vet gesmeerd. Stonk verschrikkelijk (mocht daar door van m'n ex een week alleen weg en na terug komst kon ik op de canapé slapen) Maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar werkte prima tegen de roest. waarschijnlijk weet je wel wat voor troep ik bedoel
 
Schapenvet misschien?

Eerste helft van de 80er jaren werkte ik op scheldepoort. een scheepsreparatie werf hier in Zld. Kwam er eens een gastanker binnen waarvan de holle ruimtes ingesmeerd waren met schapenvet.

Wat waren wij blij toen dat ding oprotte.
 
Laatst bewerkt:
Vet gaat niet werken, binnenkant frame beetje onbereikbaar, meeste buizen zijn ook gewoon dicht en geen probleem, maar door 2 buizen loopt van origine de carter-ontluchting; die ga ik van binnen conserveren door lijn-olie door de carter-ontluchtings aansluitingen naar binnen te frotten en daarna de gaten dicht te kitten zodat eventueel in de toekomst de originele ontluchting weer herstelt kan worden.

Bij mijn schip zat er van origine ook een of andere meuk op de wanden gesmeerd achter de betimmering, had het meest weg van harige zwart uitgeslagen kauwgom..... heb ik met een bokkepoot in de lijnolie gezet.... (binnenvaart klipper-casco, 1902 gebouwd)
 
Na het vinden van nog een heel klein gaatje, wat zich met veel gehak liet vergroten tot ca 1.5mm en een deuk toch wat gefrustreerd geraakt over het niet direct beschikbaar zijn van "plakspullen"
Wat google-acties op Mapp-gas wat ik vroeger met een normale brander gebruikte om te brazeren leverden de wetenschap op dat het al geruime tijd niet meer gemaakt wordt omdat het slecht is voor het milieu en de fabriek is gesloten.......

Wel werden er her en der op diverse fora vervangers besproken, waarbij onderstaande set de meeste lof oogste:
full

Menggas en zuurstof, erg klein, niet voor professioneel gebruik; gasfles gaat welliswaar 3 uur mee maar de zuurstoffles mag niet langer als 20 minuten continue op vol vermogen gebruikt worden.
Kost geen drol, dus ik heb 'm van vrouwlief voor mijn verjaardag gekregen (ze heeft een vooruitziende blik........want ik ben nog niet jarig....)

Volgens gebruiks aanwijzing als lasapparaat geschikt tot 2,5mm als de objecten niet te groot zijn in veband met warmte-afvoer.
als brazeer-unit kunnen dikkere en grotere objecten verwerkt worden.

Na wat experimenteren met de instellingen van de reduceer op de zuurstoffles en de verschillende pitten heb ik met de "grootste" pit en een mooie licht carboniserende vlam onderstaan resultaat..........
full

als je goed kijkt zie je het kleurverschil O-)

Om hard te solderen is dit apparaat dus ruim voldoende voor de wanddiktes die door Guzzi en EZS gebruikt worden, Lassen zal waarschijnlijk ook best gaan maar is niet nodig zolang het geen constructiewerk is.

In het verleden de remnokken aan mijn eerste veld-racefiets ook zelf hardgesoldeerd en aangezien diverse engelse merken ook gebrazeerde frames voor de motorfietsen gebruikten is het volgende project de "bouw" van een 2e remophanging aan de achtervork van het zijspan, zodat er 2e klauw gekoppeld kan worden aan de voorrem. Voor dit soort "lichte" toepassingen zou hardsolderen goed moeten werken. (zeker als ik rekening houdt met de belastingsrichting)
 
Hoi 3wheel

waar kun je sets deze kopen
Na het vinden van nog een heel klein gaatje, wat zich met veel gehak liet vergroten tot ca 1.5mm en een deuk toch wat gefrustreerd geraakt over het niet direct beschikbaar zijn van "plakspullen"
Wat google-acties op Mapp-gas wat ik vroeger met een normale brander gebruikte om te brazeren leverden de wetenschap op dat het al geruime tijd niet meer gemaakt wordt omdat het slecht is voor het milieu en de fabriek is gesloten.......

Wel werden er her en der op diverse fora vervangers besproken, waarbij onderstaande set de meeste lof oogste:
[afbeelding]
Menggas en zuurstof, erg klein, niet voor professioneel gebruik; gasfles gaat welliswaar 3 uur mee maar de zuurstoffles mag niet langer als 20 minuten continue op vol vermogen gebruikt worden.
Kost geen drol, dus ik heb 'm van vrouwlief voor mijn verjaardag gekregen (ze heeft een vooruitziende blik........want ik ben nog niet jarig....)

Volgens gebruiks aanwijzing als lasapparaat geschikt tot 2,5mm als de objecten niet te groot zijn in veband met warmte-afvoer.
als brazeer-unit kunnen dikkere en grotere objecten verwerkt worden.

Na wat experimenteren met de instellingen van de reduceer op de zuurstoffles en de verschillende pitten heb ik met de "grootste" pit en een mooie licht carboniserende vlam onderstaan resultaat..........
[afbeelding]
als je goed kijkt zie je het kleurverschil O-)

Om hard te solderen is dit apparaat dus ruim voldoende voor de wanddiktes die door Guzzi en EZS gebruikt worden, Lassen zal waarschijnlijk ook best gaan maar is niet nodig zolang het geen constructiewerk is.

In het verleden de remnokken aan mijn eerste veld-racefiets ook zelf hardgesoldeerd en aangezien diverse engelse merken ook gebrazeerde frames voor de motorfietsen gebruikten is het volgende project de "bouw" van een 2e remophanging aan de achtervork van het zijspan, zodat er 2e klauw gekoppeld kan worden aan de voorrem. Voor dit soort "lichte" toepassingen zou hardsolderen goed moeten werken. (zeker als ik rekening houdt met de belastingsrichting)
 
Gisteren op mijn gemak de auto van vrouwlief achterover gedrukt en even naar de kop van Noord-Holland gereden:
full

ex Le Mans 1000, nu het frame uit elkaar ligt kan ik de juiste onderbuizen plaatsten zodat ik de originele pedalen kan gebruiken voor de schetsplaten die op de oude dame zitten...

verder nog een beetje staan rammen op de voorste blokbout, bij een bevriende garage-houder had de boel al onder de pers gestaan en was lekker opgeschoven, hij had alleen geen passende kop om door te persen toen de bout eenmaal aan lag...
Nu onder de boorkolom gezet en een lekker diep gat geboord voor een hard stalen pen, daar toen een beetje op gaan staan meppen........
full

en uiteindelijk de bout er dus uitgekregen.

full


full


Dat is toch weer een hele zorg minder.....

Verder de laatste reparaties aan het frame gedaan en de boel opgeruimd in de werkplaats, de rest van de week ga ik proberen om een spuitcabine te bouwen en kan het frame gespoten worden........

laters
 
En dan kom je niet even koffie halen?
Mooi dat die KUD bout er uit is. Het blijft een draak van een constructie.Je zou het ieder jaar los moeten halen en invetten. Ik heb het laatst nog bij een Zoekzoekie blok staan doen, dan kan je niet even met de carterpan gaan wandelen, die hebben hetzelfde dwars door het blok.
Heb je de pan nog wel in de oven gehad?
 
En dan kom je niet even koffie halen?
Mooi dat die KUD bout er uit is. Het blijft een draak van een constructie.Je zou het ieder jaar los moeten halen en invetten. Ik heb het laatst nog bij een Zoekzoekie blok staan doen, dan kan je niet even met de carterpan gaan wandelen, die hebben hetzelfde dwars door het blok.
Heb je de pan nog wel in de oven gehad?

Snikkk... ik wist dat je boos zou worden... helaas had ik niet eens tijd om bij Nesville op mijn gemak rond te kijken... heb zolang vast gestaan voor de coentunnel dat ik maar net op tijd terug was in Rotterdam om de auto in te leveren... mijn vrouw had 'm om 2 uur zelf nodig en ik heb 3 uur over de heenweg gedaan :(
 
Hij is wel mooi hé, die nieuwe Coentunnel? Echt een enorme vooruitgang, de file is zeker vijf kilometer opgeschoven, maar veel breder en mooi verlicht.
 
Wie de file of de Coentunnel??
Hoop hem voorlopig niet te zien

Jullie hebben zelf iets mooi verlichts toch;-).......moest voor de baas effe naar winschoten heen en weer en ter hoogte van harderwijk hangt een vliegende kerstboom naast de A28............ die geeft ook licht zat, zeker als je er 's avonds in het donker langs hobbelt..........
 
Oma is toch mijn vaste maatje hier....

Door diverse omstandigheden is het tempo er weer een beetje uit geweest.

Maar we gaan uiteindelijk iedere keer weer vrolijk verder waar we gebleven waren...

Eerst maar eens de oogboutjes een beetje opknappen, daar zit vanaf EZS een goudkleurige coating overheen, maar die was inmiddels wel een beetje weg op de meeste delen.
Alles dus maar helemaal kaal en glad gemaakt: en toen begon het hoofdkrabbelen...... hoe de oogbouten te beschermen?? Spuiten? Worden ze een stuk dikker van en gaat bij montage gegarandeerd kapot....
Anodiseren of andere coating?? Mag effe niks kosten, andere prioriteiten enzo....

Wacht effe, we hebben nog een andere hobby ook... effe naar de werkplaats boven.... jawel: ik heb nog genoeg van die gifzooi liggen, dus we gaan maar eens kijken of de staalsoort van de oogbouten zo'n behandeling een beetje pakt....

full


Effe lekker kliederen
 
Laatst bewerkt:
Na meerdere herhalingen....

full


De oogbouten zien er nu dus prima uit, maar zoals bij de meeste staalsoorten moet je het meerdere malen doen om de juiste blauwingsgraad te krijgen.
Dikte vergelijkbaar met anodiseren, beschadigingen makkelijk bij te tippen...
Wel effe nieuw tubetje pasta scoren, want ik begreep de laatste keer van de winkelier dat deze pasta uit de handel gaat: mag niet meer worden verkocht aan particulieren: iets met milieu en gevaarlijke chemicalieen enzo.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan