Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

ik krijg er herinneringen van aan een TV serie die in de 80er jaren op TV was.

tante Tilly...

Als kind had ik dat niet zo in de gaten, maar dat mens zat natuurlijk vet aan de LSD of zoiets.... :+
 
Laatst bewerkt:
tante Tilly...

Als kind had ik dat niet zo in de gaten, maar dat mens zat natuurlijk vet aan de LSD of zoiets.... :+

En een kloddertje rose hier.........
En een kloddertje rose daar......
full
 
Omdat er elders ook nog serieus gewerkt wordt:
full

De ruwe vorm voor de schetsplaten van de remmerij..

Die er voor ongeveer zo uit gaat zien
full


En achter redelijk definitief zo....
full


De hele remmerij is overigens wel een redelijke upgrade van de originele klauwtjes, deze vrienden zijn afkomstig van een ducati 916 en zouden redelijk raad moeten weten met het extra gewicht wat de oude dame nu meesleept, gecombineerd met het door de autobanden gerealiseerde grotere contactvlak met het wegdek zou de remweg zo maar eens een redelijk stukje korter kunnen worden als je zorgt dat de boel niet blokkeerd...
 
Ondertussen....

In het schuurtje van de ouwe zemelaar......

full


Worden de sokken weer eens netjes opgehangen.....
 
En meters maken met dat luie lijf.....
full


Nu verder voorlopig even met rust laten, mischien morgen her en der een beetje schuren daar waar de oneffenheden en pitroest teveel opvallen en dan nog een keertje een beetje rose eroverheen
 
Operation petticoat. :+

Roze, lila, geel of rood !


Mijn twee vaste bakkenistes hebben toevallig afgelopen weekend uitvoering van hun dansgroepje gehad, die dansten ook op petticoat, heb het liedje zodoende al een keer of 1.000 gehoord :')
 
Om weer even ee serieuze noot toe te voegen?
Heeft iemand tips, truks of waarschuwingen voor het richten van een remschijf?

Terwijl ik bezig was met de ophanging van het 2e klauwtje aan de swingarm van het span viel het mij op dat er een slag in dat schijfje zit, het is echt een mooie vloeiende slag, geen deuk ofzo. Beweging slag ca 2mm.

Herkomst schijf onbekend, materiaal roestvaststaal, geen schijfhart, zit rechtstreeks op de naaf gebout. Dikte 3-4mm

Alle info welkom
 
Laatst bewerkt:
Diameter?
Ziet er uit als een scooterschijfje.

Dikte 4mm
full


Direct op de naaf vastgezet
full


Diameter 20cm
full


Zal inderdaad wel een of ander scooter schijfje zijn maar ons ben zunig.... heb net een nieuwe auto afgetikt voor vrouwlief omdat haar bijna net zo nieuwe slopel er nu voor de 7e keer binnen een jaar met electronische problemen mee op hield :( :(
Dat ding heeft in een jaar tijd meer problemen gehad als onze ouwe golf in 10 jaar....
Na aanschaf is het kreng 6 keer door de anwb opgehaald, alles onder bovaggarntie (2e hansie) opgelost.. maar we hadden zo weinig vertrouwen over in dat apparaat dat we gezegd hebben dat zodra de zelfde storingen weer terug komen het ding de maas in getrapt zou worden... en zover was het dus een week of 3-4 geleden.....

Kortom andere "onnodige" uitgaves staan op een laag pitje, vooral omdat er ook nog een x bedrag is gereserveerd voor het rijwieldeel, het motorblok stralen, het keramisch coaten van de uitlaten en de vakantie ;(

Maar vrouw is blij met de nieuwe familiebak (sinds ik en klein autootje heb van de zaak heeft zij een station, als gezinswagen)
And we all know.....
Happy wife....
Happy life....
 
eerst controleren of de schijf krom is zonder gemonteerd te zijn. kan ook spanning zijn. maar met 2 mm kun je het ook niet meer afdraaien
 
En toen was het ineens mistig in de schuur van de ouwe zemelaar.... de was aangebrandt??
full


Ahh.. als het weggetrokken is ziet het er een stuk vrolijker uit
full


Ook mijn eigen bak en braadsels zijn netjes afgewerkt en niet storend onder de lak.
full


full


En zo gaan we iedere dag een stukkie verder....
 
Naaf op de draaibank zetten en het pasvlak controleren en eventueel nadraaien.

Gezien de massieve klomp naaf lijkt het me onwaarschijnlijk dat daar iets mis mee is.. denk persoonlijk dat de schijf gewoon een keer te heet is geweest, naaf neem ik wel mee volgende keer als ik kom buurten, dan kunnen we 'm even nameten indien nodig.

Nu gewoon even wachten tot de de swingarm droog en uitgehard is, dan zet ik de naaf er weer even op en monteer de schijf opnieuw, als de slag er dan nog steeds inzit moeten we de boel gaan controleren.

Nu met de spanning eraf ligt de schijf redelijk vlak op de boortafel (waarvan ik even aanneem dat die vlak is) is lastig met zekerheid zeggen omdat door de slijtage de schijf bij de boutgaten dikker is als het huidige remvlak.
 
Groeiende stapel verse spuitsels....
full


Wordt nog leuke puzzel dalijk, want ik kom onderdelen tegen eaarvan ik echt geen idee meer heb waar ze vandaan komen....
Alles wat in de kratten zit komt van de motor af, maar hoe en in welke volgorde wordt nog een leuke uitdaging..

Kleine guzzi pruts ik met mijn ogen dicht in elkaar, maar dit is voor mij ook de eerste keer dat ik een 1000 tot op het laatste schroefje uit elkaar heb getrokken....
alleen de bak zit nog in elkaar, if it ain't broke, don't fix it.... en de bak is handelbaar genoeg om in 1 geheel te kunnen stralen.... en ik denk dat ik de bak goed genoeg af kan sluiten om geen straalmateriaal binnen te krijgen omdat er maar 3 "openingen" in zitten, de in en uitgaande as en de ontluchting..
Ingaande as kun je volkomen afschermen door het vliegwielhuis dicht te maken (plaat er tegenaan kitten)
Uitgaande as vergelijkbaar, zit in cardantunnel op bak en die kun je ook relatief eenvoudig afsluiten.
Ontluchting kun je gewoon andere bout in draaien...
 
Niet stralen met grit. Heb ik ook gedaan en ik was ervan overtuigd dattie dicht was en toch zat er grit in (glasparel in dit geval).
Ik heb een poosje geleden sodastralen ontdekt en vind het helemaal geweldig.
Voor,
full

Na,
full

De soda is niet hard en het lost op in water. Na het stralen even de tuinslang erop en alle restjes zijn weg en daarna voor het mooi een keer olie verversen.
 
Leo,

Waar doe jij dat? Glasparelen kan ik bij een maat in de scheepsrevisie, die hebben een aantal verschillende kabines staan op de afdeling waar de turbo's van de zeeschepen worden behandeld.

Dat is dus voor mij relatief goedkoop
 
Volgens mij staan er best aardig wat filmpjes op youtube over. zoek eens op 'soda blasting'
'soda stralen' etc.
 
Zelf niet zo veel te melden, wat nieuwe dingen schoongemaakt om te spuiten en lagers besteld voor de swingarm (zijn inmiddels ook binnen)
Wel een mooie update van Leo gekregen, die ondertussen ook gewoon doorknutseld:

De remklauwbevestigingen:
full


Wielzijde:
full


Buitenkant:
full


Gemonteerd:
full


Klauw komt dan ongeveer zo te zitten:
full


En aan de achterzijde komt het zo te zitten, inclusief reactiestang:
full


Door drukte op de zaak en vakanties enzo is het tempo er aan mijn kant een beetje uit, maar technisch komt het einde van het rijwielgedeelte in zicht; dat moet dan nog wel gespoten worden, dan gaan we eens nadenken over het straalwerk, want dat soda-blasten heeft wel wat voordelen...

Wordt vervolgt
 
Terug
Bovenaan Onderaan