Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

Dat er geen plaatjes geplaatst worden betekend niet dat er niet gewerkt wordt.....

Even een schokbreker uit elkaar gepeuterd...
full

En het spatbordbevestigingsoogje heeft inmiddels een broertje...
full
 
Vanavond kwam Leo even een pakketje brengen....
full

Is toch aardig gelukt dacht ik zo
full

Alsof meneer Tonti het zelf zo verzonnen heeft
full

En volledig ingeveerd past het allemaal precies...
full

Close up van de speciale vering die ik gelijk zelf effe gemaakt heb, zodat ik verder kan met de revisie van de schokbrekers...
full

Vering van het oude italiaanse kaliber; hard is goed, snoeihard is beter....

Beetje wazige foto, dat wel, maar de latjes zijn dus even lang als de schokbrekers waardoor ik dingen als achterspatbord enzo kan gaan verzinnen zonder mezelf te moeten haasten om de achterschokbrekers af te maken, ik weet namelijk nog niet wat ik met de veren ga doen...

En ja de goede kijker heeft gelijk... de latjes zitten scheef.... maar dat komt omdat het onderste oog van de koni 7600 serie niet in het midden staat, dat feit hebben we dankbaar misbruikt om het achterframe zoveel mogelijk bij de band te krijgen... de schokbreker aan de cardanzijde hebben we omgedraaid zodat het bovenste oog verder naar links gebracht kan worden zonder dat de schokbreker scheef komt te staan
 
Alle lof voor Leo, een mooie voorvork en een prima achtervork... en dan ook nog eventjes het frame zo aanpassen dat mijn rare ideeen met brede achterbanden ook daadwerkelijk uitvoerbaar zijn....

Petje af, ik doe het hem niet na
 
Alle lof voor Leo, een mooie voorvork en een prima achtervork... en dan ook nog eventjes het frame zo aanpassen dat mijn rare ideeen met brede achterbanden ook daadwerkelijk uitvoerbaar zijn....

Petje af, ik doe het hem niet na

Leo is 'n goeie! :}
 
Alle werk van Leo.... helemaal voor niks gedaan, zo zonde van zijn tijd ;( :9
full

Je ziet er namelijk helemaal niks meer van....
full

Alle originele onderdelen vallen naadloos op zijn plaats....en het achterwiel oogt niet storend veel kleiner als het origineel...
full

Zelfs het originele achterspatbord past zonder problemen en hoeft net als het voorspatbord eigenlijk niet eens aangepast te worden....
full

Ook volledig ingeveerd blijft de band volledig vrij van het spatbord.
full

Zowel rechts...
full

Als links...
full

Ook van voren smoelt het allemaal prima.. vrouwlief zegt zelfs dat het er nu echt uit ziet als een serieuze motorfiets met de mooie gouden dingen aan de voorkant....
full

Misschien dat uiteindelijk het kuipje nog iets lager komt te hangen
full

Maar dat hangt een beetje af hoe hoog het spatbord komt te zitten en hoe ik de lijnen het mooist in elkaar over kan laten lopen...
full


Kan dus op zoek naar een nieuw (2e hands) origineel achterspatbord, deze is gescheurd, maar nu ik weet dat het past kan ik het gewoon 1 op 1 vervangen.
Het frame hoeft geen verdere aanpassingen dus daarvan kan de lak waar nodig herstelt worden.
Beugeltje voorspatbord afmaken...
Cardan en bak bij Leo stralen, de rest ligt helemaal uit elkaar en durf ik wel regulier te parelen...
Dan is het een kwestie van het remsysteem opnieuw uitvinden; de originele voorpomp heeft geen problemen met 1 goldline en 1 p50, maar de originele achterpomp gaat de rest van het spul waarschijnlijk niet redden, opbrengst is natuurlijk bedoeld voor tweezuigerklauwtjes..

Dan even een nieuwe electriciteits installatie in elkaar draaien, de uitlaten laten coaten en het hele spul een beetje in elkaar zetten.....

Oh ja..... en nog even de zijspan bak verder afwerken en spuiten...

Is gewoon volgende week klaar jongens......
 
Laatst bewerkt:
Ziet er beter uit dan ik had verwacht, je ziet eigenlijk niet dat het achterwiel zo ver naar links staat. Blij mee!
 
Ziet er beter uit dan ik had verwacht, je ziet eigenlijk niet dat het achterwiel zo ver naar links staat. Blij mee!

Was gewoon goede beslissing om door te richten naar links, ondanks dat het wiel niet exact in het midden van de buizen staat valt het achterspatbord er perfect overheen, was destijds dus niet zo'n hele verkeerde inschatting van mijzelf dat een 165-175 achterband precies een lekker maatje is onder een ouwe guzzi..

En jij bedankt voor een perfect stukkie werk.. precies geworden wat ik voor ogen had toen ik aan dit hele circus begonnen ben
 
Laatst bewerkt:
Proef bevestigingetje geknutseld voor spatbord
full

Vallen in de voorste originele gaten
full

Definitieve versie wordt mooie druppelvorm met verzonken boutjes
full

Daarna de klampen zwart spuiten zodat ze 1 geheel lijken met het spatbord
full

Iedere avond klein stukkie om een mooie druppelvorm te maken, dan netjes gaten maken, in 2 stappen deze keer, deze zijn een beetje scheef omdat de boor wegliep over het aluminium...
 
Heel netjes weer. :Y

Lijkt alleen op de eerste 2 foto's dat de spattert rechts een tikkie hoger zit. (voor bestuurder rechts)

edit: Ja dus, omdat je boor weg liep zeg je al.... :$
 
Laatst bewerkt:
Heel netjes weer. :Y

Lijkt alleen op de eerste 2 foto's dat de spattert rechts een tikkie hoger zit. (voor bestuurder rechts)

edit: Ja dus, omdat je boor weg liep zeg je al.... :$

Klopt, ook omdat de klampen niet helemaal aangedraait zijn, blijven proef blokjes. Nu ik weet dat het uitvoerbaar is ga ik 2 nette maken, aluminium heb ik zat, dus kan ik rustig wat van verknoeien O-)

Nu alleen effe niet, zit naast stuiterende wasmachine die iedere programmastap in storing valt en met de hand doorgestart moet worden :( :?
 
Wasmachine gerepareerd...

Daarna nog even wat multiplex in stukjes gezaagd...
full

Anders gaat gegarandeerd een dezer dagen de onderkant van de deur kapot...
full

Nu het voorlopig even een rollend geheel is, is het namelijk wel handig om het spul af en toe even buiten te zetten om op te kunnen ruimen of als je gewoon even wat meer ruimte wilt hebben...
full


Of als je gewoon even gezellig met de oude dame in de tuin wil zitten en een koppie thee drinken
 
Wat is het toch een weelde wanneer je gewoon een verwarmde sleutelruimte hebt, waar je ook nog rond je zijspan kunt lopen om er aan te werken.
 
Wat is het toch een weelde wanneer je gewoon een verwarmde sleutelruimte hebt, waar je ook nog rond je zijspan kunt lopen om er aan te werken.

Heb ik ook hoor... maar mijn vrouw noemt het tuin.... en de verwarming doet het niet altijd :}

Ik bedoel... alsie "binnen" staat kan ik er ook wel om heen lopen.... maar dan moet ik wel vantevoren goed kijken of ik aan de voor of achterkant wil werken.....
full

Gaat best wel... maar de achterband ataat strak tegen de bak nu, dus ook effe achterspatbord monteren en bewerken is een no go :}
 
Laatst bewerkt:
Wat is het toch een weelde wanneer je gewoon een verwarmde sleutelruimte hebt, waar je ook nog rond je zijspan kunt lopen om er aan te werken.
Dat is het zeker. Ik heb vorige week een Zibro kacheltje aangeschaft om het sleutelseizoen te verlengen. Maar ja, als we allemaal in de Achterhoek gaan wonen raakt de ruimte ook weer op.
 
Oh 3wheel, zou je voor mijn gemoedsrust de bovenste kroonplaat er op willen zetten? Nu staat telkens een meter vork je onderste kroonplaat te vervormen.
 
Laatst bewerkt:
Oh 3wheel, zou je voor mijn gemoedsrust de bovenste kroonplaat er op willen zetten? Nu staat telkens een meter vork je onderste kroonplaat te vervormen.

Beweegt geen spat hoor; is geen japanse fiets, op dit moment is de voorvork zwaarder als de rest..... maar als het je gelukkig maakt tik ik zo de bovenste kroonplaat er wel effe op...

Maar goed... kleine moeite, groot plezier
full
 
Laatst bewerkt:

Zal heel eerlijk zijn hoor... toen ik de boel voor het eerst in elkaar stak stond ik ook te twijfelen of het wel goed zou gaan en niet zou gaan bewegen.
Maar de vork is van zichzelf natuurlijk al veel stijver als 2 losse vorkpoten en wordt door het voorwiel ook veel minder belast door de scharnierpunten die die belasting opvangen.
En de onderste kroonplaat van een guzzi is ook redelijk atijf...

Dus in de praktijk heb ik er nog geen beweging in kunnen ontdekken, het frame oefent zo zonder blok natuurlijk ook heel weinig druk uit op het balhoofd.. en dat je zonder bovenste kroonplaat niet op je gemak op de fiets moet gaan zitten?? Ach dat spreekt toch redelijk vanzelf
 
Laatst bewerkt:
Dat is het zeker. Ik heb vorige week een Zibro kacheltje aangeschaft om het sleutelseizoen te verlengen. Maar ja, als we allemaal in de Achterhoek gaan wonen raakt de ruimte ook weer op.

HoHo, neenee, niet doen hoor. Jullie kunnen hier vast niet wennen :N :X



;)
 
Eerste ruwe druppeltje klaar....
full

Camera heeft wat moeite met scherpstellen bij weinig licht...maar het idee is duidelijk
full

Onderkant beetje hol gemaakt zodat het ook nog een beetje op het spatbord aansluit..
full
 
Nog een avondje dremelen verder is de druppel redelijk naar mijn zin en is de ruwe vorm van de volgende uit de platen geknaagd...

Van links naar rechts..
proefblokje, ruwe vorm en "eind"product
full

Van de bovenkant
full

En de aansluiting op het sparbord nog iets netter
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan