Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

Zoals beloofd is het mes in de stoel gegaan om eens te kijken wat de mogelijkheden zijn.
full
 
helaas loopt de stalen draagcontructie van de stoel volledig door in het hoofdsteun deel.
full
 
ook de wijze waarop de diverse bekledingsdelen genaaid zijn maakt het voor mij te lastig om de stoel deelbaar te maken.
full
 
Getoonde wedstrijdbuks is overigens ook de belangrijkste reden dat de vorige periode van werkloosheid weinig aan het span gedaan is; de gemonteerde kolf met verstelbare wangplaat is door mijzelf volledig op maat gemaakt. (en daar gaat ook best wel wat tijd in zitten.......)

Luchtfles erbij wordt 'm in ieder geval niet, is te zwaar om volledig in de neus te schuiven en ligt dan ook direct tegen de kijker aan; dat levert in de bochten gegarandeerd schade op; wel zie ik dat er redelijk wat ruimte over is en kan het wedstrijd materiaal beter beschermd vervoerd worden in een degelijke koffer.
[afbeelding]
Een affuit op de neus? O-)
 
Wel kan er heel veel materiaal uit de achterzijde van de hoofdsteun verwijderd worden en bied de stalen beugel prima mogelijkheden om het hoofdsteundeel aan de achterzijde flink dunner te maken zonder dat de hoofdsteun de stevigheid verliest.
Hierdoor ontstaat voldoende ruimte voor de sluiting.

Voorlopig eerst maar eens het overbodige schuim eruitgekauwd; nu een mooie plaat maken om de stevigheid van het schuim terug te brengen en een geleidestrip voor de sluiting te hebben. De sluiting schampt namelijk erg makelijk de bovenrand van de stoel; verder geen enkel technisch probleem, maar moet wel even zorgen dat daardoor de bekleding niet beschadigd.

full
 
plaatwerken is niet mijn sterkste kant...... dus het duurt allemaal wat langer maar het begin is er
full
 
Stoel beweegt te veel om snel en netjes te werken.... nu is de onderrand redelijk; die gaan we dus dalijk vastschroeven aan de stoel zodat we de rest van de vorm wat netter kunnen kloppen, dan weer stukkie vastzetten en zo langszaam naar het eindresultaat toewerken (polyester is wel makkelijker en stiller........)
 
Als ik het goed begrijp wil je er een bolling in kloppen. Dat gaat goed op een stugge ondergrond. Een leren zak met grind is ideaal. Maar een stevige zak met zand, of zacht hout werkt ook. En drijven. Niet willekeurig slaan, maar van binnen naar buiten werken. Je slaat in het midden ruimte/spanning en geeft die steeds meer ruimte naar buiten toe.
Of je geeft hem aan M@kke, die kan toveren met plaat.
 
Geen bolling maar een holling....... zodat er ruimte is voor het slot mechanisme en de plaat tegen het schuimrubber aanligt zodat dat wat meer steun heeft; er is 3 cm schuim uit de achterkant van de hoofdsteun gesneden.
Dus gaan we geduldig verder........
full
 
Laatst bewerkt:
door het gemep begint de stalen rand in de hoofdsteun zich ook goed af te tekenen..... (en sorry voor de vorige post, was weer eens vergeten om de foto's te verkleinen)
full
 
en de stoel maar weer eens op zijn plek mikken....... kijken of ik de originele gaten nog kan gebruiken.
full
 
Snap nu ook waar de beschadiging aan de linkerkant vandaan komt..... de stoel blijkt niet helemaal in het midden te staan waardoor deze links de zijkant van de deur raakt.
full
 
Voor de rest ziet het er netjes uit, alleen even kijken of de stoel wat beter in het midden kan komen.
full
 
Met de deur open wordt ook wat duidelijk dat de plaat niet alleen ter versteviging is maar ook voor de nette afwerking.
full
 
Uiteraard moet het nog wel een beetje netter afgewerkt worden en daarna zwart gespoten/schilderd/rolt..........
full
 
Waar het hele deurverhaal nu ook alweer om te doen was?? Dat ik deze manier van instappen met rotweer nu niet echt wenselijk vond..........
full
 
Nu kun je hier gaan staan en hoef je niet langer in je eigen vuil en nattigheid te gaan zitten.......
full
 
en als de deur dan uiteindelijk weer dicht is blijkt de "gleuf" tussen deur en achterkant span na verwijdering van 3 cm schuim reuze mee te vallen, gewoon de afdekplaat voor het slot op de juiste manier ontwerpen en je ziet er niks meer van.......
full
 
Zo gezegd zo gedaan......... alleen de afdekplaat van het slot gebruiken was geen optie; de boel gaat dan weer tegen de stoel aanlopen bij het openen van de deur; het slot zelf blijft dus "open" en alleen de ruimte eromheen wordt netjes uitgevuld.
full
 
Wel wordt het hefboompje netjes afgedekt maar dat kan met een heel dun dekseltje waardoor ook dat vrij blijft van de stoel..... het zit toch allemaal redelijk verstop zo dus ik verwacht niet dat het 100% waterdicht moet zijn.
full
 
De gleuf gaat weggewerkt worden door de polyesterrand van de deur iets naar voren te trekken; dan weet je ook gelijk zeker dat het slot niet in kan regenen..........
Eerst de boel goed kaal maken voor de goede hechting:
full
 
Dan de bovenkant van de stoel een beetje beschermen en een malletje aanbrengen
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan