Knipperlichten in spiegels?

runeazn

Die hard MF'er
22 okt 2013
302
0
Ik heb nieuwe spiegels gekocht met geintegreerde richtingknipperlichten en ik vroeg me af of dat nu eigenlijk wel legaal was?
Standaard heeft mijn motorfiets gewoon aan de zijkant 2 knipperlichten voor, voor.

Stel het is legaal, ik sluit deze aan moet ik dan de huidige 2 knipperlichten verwijderen? Of mogen die aangesloten blijven?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nieuwe spiegels gekocht met geintegreerde richtingknipperlichten en ik vroeg me af of dat nu eigenlijk wel legaal was?
Standaard heeft mijn motorfiets gewoon aan de zijkant 2 knipperlichten voor, voor.

Stel het is legaal, ik sluit deze aan moet ik dan de huidige 2 knipperlichten verwijderen? Of mogen die aangesloten blijven?

Jahoor, is toegestaan. Als de afstand tussen de richtingaanwijzers maar 240 mm is.

Je zult idd wel je huidige richtingaanwijzers moeten verwijderen of iig afsluiten maar je wil toch ook niet als een kerstboom rondrijden :P :+
 
Laatst bewerkt:
Google doet wonderen....

Zijrichtingaanwijzers mogen slechts één aan elke zijde van het voertuig (art. 2.5.51 en 2.5.57 van het Voertuigreglement). Dus ófwel op de zijkant van het spatbord, ofwel aan de spiegels, maar niet allebei.

Nog een handig linkje:

http://mirrer.nl/wp-content/uploads/2011/02/voertuig-eisen-motorfiets.pdf

Mooi documentje.
Ik gebruik de meeste recente 'echte' wetteksten, dan is dit document toch iets vereenvoudigd en niet 100% exact, maar voor gewoon huistuinkeuken gebruik uitermate makkelijk leesbaar en adequaat genoeg :} :}
 
Mooi documentje.
Ik gebruik de meeste recente 'echte' wetteksten, dan is dit document toch iets vereenvoudigd en niet 100% exact, maar voor gewoon huistuinkeuken gebruik uitermate makkelijk leesbaar en adequaat genoeg :} :}

Heb het stukje tekst "geleend" van infopolitie.nl.... :+

En omdat ik toch ook wel nieuwsgierig ben geworden wat verder gaan zoeken....

Bij een auto (daar gaat dat tekstje over) mag je dus maximaal 6 richtingaanwijzers in totaal hebben. Hoe zit dat met een motor, kan eigenlijk nergens een maximum aan richtingaanwijzers voor een motor vinden :?
 
Google doet wonderen....

Zijrichtingaanwijzers mogen slechts één aan elke zijde van het voertuig (art. 2.5.51 en 2.5.57 van het Voertuigreglement). Dus ófwel op de zijkant van het spatbord, ofwel aan de spiegels, maar niet allebei.

Nog een handig linkje:

http://mirrer.nl/wp-content/uploads/2011/02/voertuig-eisen-motorfiets.pdf

Zijrichtingaanwijzers is wat anders dan Richtingaanwijzers voor en zijn volgens mij ook niet toegestaan voor motorfietsen (wel voor andere voertuigen binnen de L3e categorie).
Het klopt verder wel: je mag geen dubbele richtingaanwijzers hebben.

@TS op bv. Ebay kan je voor de meeste gangbare motoren wel nette afdopplaatjes vinden voor de gaten van de originele richtingaanwijzers.
 
Maar die spiegel raw's op een auto schijnen toch ook naar voren?

Heb trouwens op m'n werk"auto" 16 raw's....Is dat dan wel legaal?

Zullen vast niet alle 16 zo ver van elkaar af staan dat ze ook als 16 stuks gezien worden toch? Als lampen dicht op elkaar staan worden ze als 1 lamp gezien.
 
Miereneukalert!

Je kunt nog kijken of ze een E-keur hebben (jazeker knipperlichten hebben er ook één).
Er kan waarschijnlijk een boete op liggen als je die niet hebt, maar tegenwoordig rijdt iedereen emet kleine (led) knipperlichten, dus let er maar niet teveel op ;)

(Moet trouwens wel echt een l*l van een agent zijn die je daarop zou beboeten)
 
Miereneukalert!

Je kunt nog kijken of ze een E-keur hebben (jazeker knipperlichten hebben er ook één).
Er kan waarschijnlijk een boete op liggen als je die niet hebt, maar tegenwoordig rijdt iedereen emet kleine (led) knipperlichten, dus let er maar niet teveel op ;)

(Moet trouwens wel echt een l*l van een agent zijn die je daarop zou beboeten)
M'n kleine LED knipperlichten hebben een Ekeur
 
Jahoor, is toegestaan. Als de afstand tussen de richtingaanwijzers maar 240 mm is.

Je zult idd wel je huidige richtingaanwijzers moeten verwijderen of iig afsluiten maar je wil toch ook niet als een kerstboom rondrijden :P :+
Als dat zo is, waarom mogen auto's dan wel met knipperlichten in de spiegels rond rijden? (Of aan de zijkant)
Edit was al beantwoord
 
Laatst bewerkt:
Als dat zo is, waarom mogen auto's dan wel met knipperlichten in de spiegels rond rijden? (Of aan de zijkant)
Edit was al beantwoord
oh ja is dit beantwoord? Dan heb ik hem gemist haha.
~[edit] trouwens rijden auto's niet met knipperlichten die haaks op de rijrichting schijnen? terwijl RAW's in de spiegels in de richting van de weg schijnen? Is dit het antwoord? Ze schijnen dus in 2 verschillende richtingen en daarom mag het?

Mijn huidige setup is 4 led knippers, 2 naast kenteken en 2 op de kappen voor-boven mijn benen. Het wordt nu 2 naast kenteken + 2 geintegreerd in knipperlichten.

Overigens zijn mijn knippers die ik van eBay heb gehaald met e-keur geleverd ;).
 
Laatst bewerkt:
Maar die spiegel raw's op een auto schijnen toch ook naar voren?

Ja ze schijnen o.a. naar voren, maar daarmee zijn het nog geen voorste richtingaanwijzers, die zitten toch echt naast de koplampen.

Heb trouwens op m'n werk"auto" 16 raw's....Is dat dan wel legaal?

Geen idee, een vrachtauto neem ik aan? En bedoel je dan niet gewoon de lengtemarkering?
 
Heb het stukje tekst "geleend" van infopolitie.nl.... :+

En omdat ik toch ook wel nieuwsgierig ben geworden wat verder gaan zoeken....

Bij een auto (daar gaat dat tekstje over) mag je dus maximaal 6 richtingaanwijzers in totaal hebben. Hoe zit dat met een motor, kan eigenlijk nergens een maximum aan richtingaanwijzers voor een motor vinden :?

Regeling Voertuigen.

Artikel 5.4.51 staat welke verlichting erop moet zitten, in artikel 5.4.57 staat welke verlichting er eventueel nog meer op mag zitten.

Meer als wat in die twee artikelen staat mag niet.
 
Laatst bewerkt:
Maar die spiegel raw's op een auto schijnen toch ook naar voren?

Heb trouwens op m'n werk"auto" 16 raw's....Is dat dan wel legaal?

Jouw werkauto is geen motorfiets.

Dus dat weiger ik op te zoeken :+



Artikel 5.3a.53

1.
De grote lichten, dimlichten, stadslichten en achteruitrijlichten mogen niet anders dan wit of geel stralen.

2.
De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten alsmede de zijrichtingaanwijzers mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen. Zijrichtingaanwijzers mogen naar de zijkant niet anders dan ambergeel uitstralen.

3.
De achterlichten en mistachterlichten mogen niet anders dan rood stralen.

4.
De remlichten mogen niet anders dan rood of ambergeel stralen.

5.
De achterkentekenplaatverlichting mag niet anders dan wit stralen en mag niet naar achteren stralen.

6.
De markeringslichten mogen naar voren niet anders dan wit, en naar achteren niet anders dan rood stralen.

7.
De zijmarkeringslichten mogen niet anders dan ambergeel stralen. Het achterste zijmarkeringslicht mag rood stralen.



Artikel 5.3a.55

1.
De in artikel 5.3a.51 bedoelde lichten moeten goed werken. Indien een licht wordt gevormd door meerdere lichtbronnen mag door defecte lichtbronnen het oorspronkelijk lichtoppervlak met niet meer dan 25% afnemen.

2.
De lichtarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd. Indien sprake is van corrosie is het bepaalde in bijlage VIII, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3, van toepassing.

3.
De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikel 128, van toepassing.

4.
Lichten met dezelfde functie moeten nagenoeg van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten nagenoeg symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd.

5.
De in artikel 5.3a.51 bedoelde lichten en retroreflectoren, voorzover het het lichtdoorlatend gedeelte betreft, mogen ten hoogste 25% zijn afgeschermd.

6.
De in artikel 5.3a.51 bedoelde retroreflectoren en de markering aan de achterzijde van het voertuig mogen geen gebreken vertonen, die de retroreflectie beïnvloeden.

7.
Indien de bus is uitgerust met een inrichting waarmee de dimlichtafstelling vanaf de bestuurderszitplaats aan de beladingstoestand kan worden aangepast, moet deze inrichting goed werken.






Artikel 5.3a.57

1.
Bussen mogen zijn voorzien van:

a. twee mistvoorlichten;

b. meerdere grote lichten, tegelijkertijd mogen niet meer dan vier grote lichten werken;

c. twee extra stadslichten;


d. twee extra achterlichten;

e. twee extra markeringslichten aan de voorzijde en twee extra markeringslichten aan de achterzijde, indien deze lichten reeds ingevolge artikel 5.3a.51 verplicht zijn;

f. twee of vier markeringslichten aan de voorzijde en twee of vier markeringslichten aan de achterzijde van het voertuig, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.3a.51 verplicht zijn;

g. twee staaklichten;

h. één extra mistachterlicht;

i. extra achteruitrijlichten;

j. parkeerlichten;

k. twee extra richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten aan de voor- en achterzijde van het voertuig;

l. extra zijrichtingaanwijzers aan beide zijkanten van het voertuig;

m. waarschuwingsknipperlichten aan het meest naar achteren gelegen gedeelte van de zich aan de zij- of achterkant van het voertuig bevindende laad- en losklep in horizontale stand;

n. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m, de achterste retroreflector aan de zijkant mag rood zijn;

o. witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig;

p. zijmarkeringslichten, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.3a.51 verplicht zijn, waarbij bijlage VIII, artikelen 119 tot en met 122, van toepassing is;

q. werklichten;

r. een derde remlicht, aangebracht zodanig dat:

1°. het zich bevindt op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf het middenlangsvlak, en
2°. de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzijde van de remlichten, bedoeld in artikel 5.3a.51, onderdeel h;

s. In afwijking van onderdeel r mogen bij bussen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg twee extra remlichten worden aangebracht, indien het derde remlicht niet binnen 0,15 m vanaf het middenlangsvlak kan worden bevestigd;

t. In afwijking van onderdeel r mogen bij bussen met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg twee extra remlichten worden aangebracht;.

u. twee dagrijlichten;

v. verlichte transparanten die voor het overige verkeer informatie over het gebruik of de bestemming van het voertuig bieden. De lichten moeten afzonderlijk zijn geschakeld en mogen naar achteren niet rood stralen;

w. twee bochtlichten;

x. twee hoeklichten;

y. een markering aan de achterzijde van het voertuig, indien de toegestane maximummassa van het voertuig meer bedraagt dan 3.500 kg en het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 1967; Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII van toepassing;

z. volledige contourmarkering, gedeeltelijke contourmarkering of lijnmarkering aan de zijkant en volledige contourmarkering of lijnmarkering aan de achterkant van het voertuig; hierbij is bijlage VIII, artikel 153 van toepassing;

aa. één manoeuvreerlicht aan elke zijkant van het voertuig.

2.
Lichten en retroreflecterende voorzieningen die ingevolge artikel 5.3a.51a verplicht zijn gesteld voor voertuigen die na een in dat artikel genoemd tijdstip in gebruik zijn genomen, mogen zijn aangebracht op voertuigen die voor of op dat tijdstip in gebruik zijn genomen mits wordt voldaan aan de in artikel 5.3a.53a met betrekking tot die lichten gestelde eisen.

3.
Bussen mogen zijn voorzien van extra rode retroreflectoren aan de achterzijde en extra ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig.

4.
De extra achteruitrijlichten, bedoeld in het eerste lid, onderdeel i, mogen aan de zijkant van het voertuig zijn gemonteerd.

5.
Verlichte transparanten:

a. moeten afzonderlijk zijn geschakeld;

b. mogen niet breder zijn dan het voertuig waarop de verlichting is gemonteerd, en

c. mogen niet langer zijn dan het voertuig waarop de verlichting is gemonteerd.




En dan staat er ook nog:

Artikel 5.3a.64

1.
Bussen mogen, met uitzondering van grote lichten, niet zijn voorzien van verblindende lichten.
Visuele controle. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

2.
Bussen mogen, met uitzondering van de richtingaanwijzers, de waarschuwingsknipperlichten en de remlichten ten behoeve van het noodstopsignaal, niet zijn voorzien van knipperende lichten.
Visuele controle.

3.
Het tweede lid is niet van toepassing op bussen in gebruik bij de in artikel 29, eerste lid, en artikel 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten.

4.
In afwijking van het tweede lid mogen de zijmarkeringslichten van bussen synchroon met de richtingaanwijzers aan dezelfde kant van het voertuig knipperen.



Ik denk dus dat een aantal van die 16 richtingaanwijzers eigenlijk zijmarkeringslichten zijn, wellicht ?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan