Olie lek VF 750 ( sabre ) achter koppeling cilinder

Stefan666

MF veteraan
23 jan 2013
15.387
18.441
Zeeuws Vlaanderen
Buurman ( 60+ ish ) heeft besloten om opnieuw op te stappen.
Heeft een mooie ( dacht ie ) VF 750 uit het jaar kruik op de kop getikt.
Ziet er mooi uit.. niks van te zeggen.
Maar dan...

Maar of de buurman-met-het-gereedschap even wou kijken ( start niet enzo )


Ok, start probleem voor een deel opgelost , maar loopt nog steeds op 3 pitten.
( da's voor later )

Olielek , groter problemski .

Lekt stevig weg achter de deksel waar de hydraulische koppel cilinder op het blok zit.

Dus even open gemaakt, jawel, komt bij die keerring (?) weg.



Kan ik deze van buiten vervangen ? of moet hier het blok voor open ?

* heb uiteraard geen boek voor dat ding, gaat er mij vooral om hem even een indicatie te geven wat / of / hoe het te repareren is ( kosten onderdelen ) *

Ook tikt er iets licht in het blok , maar da's ook voor later ( gok kleppen stellen )
 
Ben ondertussen het zoeken.
Het lijkt ook nog een tussen model achtig iets te zijn ook,
T is geen Sabre.. of toch wel... naja..

V4 750 ... zover was ik al :) tussen de 33 en 36 jaar oud... vermoedelijk..
Maar goed..


( ja , er zit een afdichting, maar die is voor het stof, niet bedoeld om olie tegen te houden )
* insulator ? *
De olie afdichting zit er onder , lijkt op het oog op een keerring, waardoor de koppel-stift heen komt.


Al is op dit moment het nogal een missie om zelfs maar een onderdelen lijst te vinden,
wegens eerder genoemd... * wat is het nu precies * :)



EDIT:

Onder de Slave cilinder , zit een pen.. ( die, je koppeling bedient )
Daar waar de pen het blok ingaat, komt de olie uit
 
Laatst bewerkt:
Vaak kun je een keerring van buitenaf demonteren door er 2 parkers dwars door heen te draaien en vervolgens met 2 tangen op de parkerkoppen uit te trekken. Nieuwe keerring tik je er na het zuiveren van het gat en de as met wat vet zo weer in.

grtz,

Cees
 
Kijk, dit is een beter plaatje ( hopelijk )

2014-honda-vf700c-clutch-rebuild-8.jpg


Die pen.. daar komt de olie onder weg gedropen .. met een behoorlijke gang ook.
 
yah, maar het is een goeie vent die ik graag in goede staat zie.
Dus maar even repareren dat ding.
Zo doof als een kwartel dus hij hoorde ook niet dat dat ding op 3 pitjes liep.

Maar ,op 3 pitten lopen ook *zo goed als* opgelost, alleen ondanks m'n gepimpte collectie
mis ik nét 1 ding..

Lange dop 18 / bougie sleutel 18..
Dus binnenkort maar verder :)

Blokken verschillen dus wel een tikje met het VFR blok , aangezien dat nét een maatje kleiner is.
( bougie )


En een babbeltje maken met de verkoper, want die weet ook verdomde goed dat buurman niks hoort en "kleine dingentjes" zoals olie lekjes niet ziet..
Heeft er nog zat voor betaald ook.

Dat is niet netjes
 
Keerring #18 (die in de kop van de slave cilinder zit) doet eigenlijk niets anders als de drukstift centreren, #11 dicht de slave cilinder af en de keerring die de drukstift afdicht staat op deze partslist er niet bij.
Als echt deze keerring lekt (wat vrij gemakkelijk gebeurt als de keerring van de slave-cilinder heeft gelekt, het ding kan nl. niet tegen remvloeistof) dan heb je een leuk klusje.
De officiële manier is het blok uitbouwen en de haakse overbrenging demonteren om de keerring te kunnen vervangen. (#24 op het plaatje)
honda-vf750s-v45-sabre-1983-usa-cross-shaft_bighu0174e0c17_849d.gif
 
Ik dacht dat hier het probleem ligt ,

r19g0Fk.jpg


( Remolie heeft niet gelekt trouwens )


De *ellende*
sCDfoX3.jpg




De niet meewerkende cilinder probleem gevonden ,
Doorgesleten bougie-kabel nét achter de radiator , heeft zo te zien
klem gezeten.
Dat is ieder geval gevonden :)


Hoop het voor de buurman op te kunnen lossen zonder z'n blok uit te bouwen,
want dan gaat ie voorlopig nog niet rijden.
( iets met, niet al te ruig veel tijd voor dat soort geintjes )
 
Laatst bewerkt:
Die keerring kan wel (mede)-oorzaak zijn, dat hij de drukstift wat scheef geduwd heeft en daardoor ruimte tussen drukstift en olie-keerring veroorzaakt heeft. Hopelijk is de keerring niet ingesleten en lekt het nu niet meer.
Als het nog wel lekt kun je de andere (veelgebruikte) methode evt gebruiken om te repareren:
De rand waar de keerring achter zit wegdremelen en met een parker de keerring verwijderen. Spulletje goed ontvetten en nieuwe keerring met wat loctite monteren. Zelf zonder loctite schijnt prima te gaan, er staat geen (olie)druk op de keerring.
En als je toch bezig bent, zou ik de zuiger even uit de cilinder halen en de cilinder controleren. Deze krijgen na jarenlang gebruik vaak een bruine aanslag, welke lekkage van de koppelings-keerring kan veroorzaken. Even goed schoonmaken voorkomt dat.
 
Is een goeie, zal hem reviseren die slave cilinder
( zo te zien moet ie toch een compleet setje bestellen )

Ga , indien noodzakelijk, dan voor de dremel methode , blok uitbouwen niet erg , maar
als het zo op te lossen is..
Scheelt een paar dagen sleutelen :)

Als ik de motor zelf zo zie ( gebruik vloeibare pakking ipv orgineel ) , is er toch al wat gebeunt aan dat blok
 
De laatste 2 dremelacties wat ik me herinner van het magnaforum is dat de eerste, door een vrouw, uitstekend gelukt is.
De 2e is mislukt door knulligheid. De eigenaar had de buurman erbij gehaald omdat die verstand had van motoren.
Buurman dacht dat het hetzelfde was als bij een yamaha, een prop die erin geperst was.
Het lukte dus niet op een beschaafde manier en uiteindelijk is hij aan het hakken gegaan met een beitel.
Na deze actie waren ze boze buren. Eigenaar heeft het zelf zo goed als mogelijk netjes afgewerkt.
Toen kwam de 2e sukkelactie. Hij had nog een tube blauwe loctite liggen. Blauw was goed dacht hij.
Dus niet, dit was vloeibare pakking wat niet helemaal uithard. De keerring floepte er zo weer uit.

Moraal van het verhaal. Als je secuur werkt gaat de dremelmetode goed werken, en hoef je het blok niet uit te bouwen.
Zorg alleen wel dat je het goeie nummer loctite hebt.
 
Waar zit die gebruikte vloeibare pakking overal?

Het mag in elk geval niet tussen de mastercilinder en het blok.
De orginele pakking daar heeft een sleufje aan de onderkant. Zodat bij lekkage van remvloeistof jouw nieuwe keerring in het blok niet opgevreten word., zoals Reinhoud al zei.

Aan het vliegwieldeksel zit orgineel volgens mij wel vloeibaar.
Bij de kleppendeksels word het vaak extra gebruikt bij zweten.
 
Waar zit die gebruikte vloeibare pakking overal?

Het mag in elk geval niet tussen de mastercilinder en het blok.
De orginele pakking daar heeft een sleufje aan de onderkant.
Nope, sleufje zit in het blok, kun je ook zien op de foto van stefan. Deze "pakking" dient ook niet als afdichting, maar als isolator, dat de koppelingscilinder minder heet wordt. als je het low-budget wil houden kun je deze ook prima uit een melkpak snijden :+
Zodat bij lekkage van remvloeistof jouw nieuwe keerring in het blok niet opgevreten word., zoals Reinhoud al zei.

Aan het vliegwieldeksel zit orgineel volgens mij wel vloeibaar.
Nope, hier hoort gewoon een papieren pakking tussen. De enige plaats waar af-fabriek vloeibaar thuis hoort is tussen de 2 carterhelften.
Bij de kleppendeksels word het vaak extra gebruikt bij zweten.
Inderdaad, als de kleppendeksels een paar keer los zijn geweest sluiten ze niet meer zo goed af. Beste oplossing is natuurlijk vervangen, maar goed alternatief is GOED ontvetten en HEEL DUN vloeibare pakking. Oplossing 3 is een (ik geloof ø 10mm) ringetje onder de bouten van de kleppendeksels te leggen, zodat ze net iets strakker aangedrukt worden
 
Oeps ik dacht dat het wel duidelijk was uit mijn verhaal dat het sleufje o.a.dient om eventuele lekkage naar de straat af tevoeren. (dus geen vloeibare pakking gebruiken)
Sleufje in de pakking was inderdaad een vage opmerking want dan ligt de pakking in tweeen.
8 jaar niet meer aan zo n ding gesleuteld en waarschijnlijk ook nog eens een vorm van ouderdomsbraindamage :+
 
Laatst bewerkt:
Nope, sleufje zit in het blok, kun je ook zien op de foto van stefan. Deze "pakking" dient ook niet als afdichting, maar als isolator, dat de koppelingscilinder minder heet wordt. als je het low-budget wil houden kun je deze ook prima uit een melkpak snijden :+Nope, hier hoort gewoon een papieren pakking tussen. De enige plaats waar af-fabriek vloeibaar thuis hoort is tussen de 2 carterhelften.Inderdaad, als de kleppendeksels een paar keer los zijn geweest sluiten ze niet meer zo goed af. Beste oplossing is natuurlijk vervangen, maar goed alternatief is GOED ontvetten en HEEL DUN vloeibare pakking. Oplossing 3 is een (ik geloof ø 10mm) ringetje onder de bouten van de kleppendeksels te leggen, zodat ze net iets strakker aangedrukt worden

Bij mij zat het zeefje voor de oliepomp zo goed als verstopt met allerlei slierten vloeibaar.
:( Amerikanen
 
We gaan het zien , eerst eens wachten tot ie onderdelen heeft gekocht voor de
slave cilinder, dan kijken of de lekkage niet met magie is opgelost.

Anders, starte die dremelie ! :)

Op zich ziet het ding er best netjes uit, goed geconserveerd , en op het oog niet te veel aan gekloot.

Tja, als je dichterbij gaat kijken zie je toch wel dat het een veteraan is die brommer :)
 
Update :

Als echte teun de beun ( op verzoek van de eigenaar )
Heb het eerst geprobeerd met de slave cilinder te reviseren.
Ook een dun filmpje vloeibare pakking tussen de isolator gezet , onder de noemer..
baat het niet..

( nee, mijn voorkeur ging uit naar de dremel / blok open vervanging .. maargoed..
heyy, klant is koning )

Geen drupje olie meer, ook na het beestje stevig op de oud Hollandse flikker gegeven te hebben,
dus voorlopig.. zit dat wel goed.

Stationair loopt ie weer mooi ( bougie's waren op ) , en een beschadigde bougie kabel..

Nu nog de middenbok lassen ( de verkoper had hem laten stuiteren.. en bedankt hé )

En, probleemski ( net terug van proefrit ) Kilometer teller doet het niet.
Dus zo maar eens uitvissen hoe dat in elkaar steekt .
 
Die eigenaar is niet zo flauw.
En erg blij, is er gisteren ondanks het kut weer stevig mee op pad geweest.
Kijk, dat maakt de ergernis weer goed :)

Nou nog eens wat op z'n snelheid meter verzinnen, die doet t niet.
Kabel was beschadigd.. dus gemaakt.. ( is een elektrische , geen mechanische.. ehh, kabel-kabel zeg maar )
Maar doet het nog steeds niet.

Zal de opnemer wel zijn, of de teller unit zelf ,
Denk dat er wat mis is in de teller unit , temperatuur sensor doet het ook niet.

ik neig naar een fietscomputer tot het winter is
en een grote beurt.
( ben dat ding hier in de werkplaats inmiddels ook al weer beu ;p )


Moet trouwens toegeven, ja.. mooi is zo'n ding niet, vermogen zit er ook niet overdadig in.. Maar het rijd best grappig, valt me echt niet tegen voor zo'n oudje.


Oh, nu die toch binnenstaat nog eens kijken naar die luchtvering, die doet het wel
maar hoe het nu precies werkt..
Dat moet wat strakker in te stellen zijn ( t is nogal een zeepkist in de kont nu )
 
Laatst bewerkt:
Zo'n peters handboek is online wel te vinden. Anders heb ik hem wel eventueel. daar zijn je meeste vragen wel in te vinden. Temp meter is een weerstands meting. Als je de stekker van de temp meter op de thermostaat los trekt en even aan massa legt (niet te lang) kun je zien of de meter oploopt. Alles in het boek is wat overdadig uitgelegd maar alle info die je nodig hebt is er zeker in terug te vinden.

De mijne is vandaag van eigenaar gewisseld. Zelf toch maar weer terug gegaan naar een Rc36-2. Het is uit dezelfde familie maar zo'n vf tov een vfr blok is toch wezelijk anders. Rijd inderdaad niet verkeerd vind ik. genoeg koppel, 86pk, cardan, 6 bak, goede zitpositie. Genoeg pluspunten. De demping wordt met wat lucht in de de schokbreker en voorvork wel merkbaar beter cq normaal bruikbaar. Maar wat frame betreft blijft het bij wat sportiever sturen een zwaberig ding. Een leuke afslagje(A15-A2) pakken met 140 was in ieder geval een interessante ervaring.. :o Ben ook wel wat nieuwer spul gewend moet ik zeggen.

En tja 1 keer een (750)vfr starten en je bent verkocht.. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan