Het grote motorkamperen Topic Deel 3

waar slaapt men

  • Slaapmatje

    Stemmen: 60 53,6%
  • Slaapzak

    Stemmen: 9 8,0%
  • Alleen thuis

    Stemmen: 0 0,0%
  • Mag partner niet weten..

    Stemmen: 7 6,3%
  • luchtbed....

    Stemmen: 36 32,1%

  • Totaal aantal stemmers
    112
Status
Niet open voor verdere reacties.

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.707
9.024
Op reis
Facebook
Omdat Het grote motorkamperen topic 2 vol is gaan we hier lekker verder.
full

en waar het begon : Het grote motorkamperen topic

https://docs.google.com/file/d/0B642MJnZLcDLS0hTb2w1SkNMRzQ/edit (MotorkamperenH1.pdf)

Onderstaande tekst kom uit de OP van deel 1 en dus 2.

Beste kampeerders,​

Uit andere posts kon ik afleiden dat behoorlijk wat mannen en vrouwen hier met de tent op zwier gaan. Zowel motoren als kamperen zijn onderwerpen waar overloos kan over geluld worden . Dus een topic moet kunnen toch? Kom maar op met die ervaringen, tips, verhalen en foto's :9

Ik trap af mijn mijn idee van kamperen en mijn lijst 'mee te nemen':

Ik wil het sportief rijden niet laten omdat ik toevallig een tent bijheb. Ik vind het een uitdaging om mijn bepakking zo licht en efficiënt mogelijk te maken. Dus mijn uitrusting is niet al te uitgebreid maar ik zorg dat ik behoorlijk kan slapen. Dus ik neem eerder een goede matras mee dan een grote tent. Ik ben niet vies van wat (zeer mild) offroad en wat avontuur. Motorkamperen is voor mij puur escapisme.

Lijst:

-Motor (duh)
-Motorkledij
-1 Fleece
-Thermische ondergoed
-Onderbroeken, kousen
-Twee t-shirts
-één korte broek
-Sjaaltje (type buff)
-Compressiezak voor kleren.
-Kettingvet

-Lichte tent (één of tweepersoons)
-Slaapzak
-Thermarest matras (compact en warm)
-Gasbrander met gasflesje
-Kookpotjes, bestek, alu mok
-Leatherman multitool (zakmes)
-Hoofdlamp (onmisbaar)
-Toiletgerief in miniverpakking: shampoo, douchegel, contactlensvloeistof, tandpasta, toiletpapier (niet veel)
-Surivialspiegeltje
-Kampeerhanddoek ultracompact
-Schotelhanddoek ultracompact
-Sponsje en klein flesje detergent
-Opblaaskussen van PVC als zitkussen (hoef ik geen stoeltje mee en het opgeplooid volume is verwaarloosbaar, slaapt wel niet goed)
-Hoofdkussen compact (comfortabel én slim, je kan er een fleece of trui in proppen als je hoger wilt liggen)
-Alu drinkfles 1l
-Alu drinkfles 0.5l (Als we met twee zijn, bewaren we alcohol in }) )
-Mountainbike rugzakje met 2l waterzak. (Beste manier om water te vervoeren, rugzakje amper voelbaar en strak aan te gespen voor hoge snelheden)
-EHBO kit met wat extra pilletjes van basisgeneesmiddelen
-Bandenreparatiekit (in zitje van motor)
-Vuilniszakken (erg belangrijk, om op te zitten en om dingen droog te houden)
-Schoenen
-fototoestel, gsm, opladers
-Zonnebril
-Klein flesje visierreiniger (echt handig)

-eten: muesli, kant en klare rijst, ... (Kunnen we een heel topic mee vullen)
-Oploskoffie (behoorlijk lekker)

Ik zal wel nog iets vergeten zijn. Maar dat is het voorlopig. :W

P1010093.JPG

P1010092.JPG

full


Een mooie opsomming wat al voldoende kan zijn bij temperaturen van-8 :

Frazer in "Reisverslag Wintertrip 2017"




Wat nemen jullie zoal mee. Je moet niet alles opsommen hoor. Iets waar je gek van bent? Iets speciaals?

Als aanvulling een lijst van winkels waar regelmatige lezers en schrijvers (essen) ervaring mee hebben.

decathlon , erg grote winkels, erg in opkomst breed en diep assortiment maar wat minder merken, anno 2016 erg veel qeuchua.
Obelink 1 hele grote winkel tegen de grens, echt voor een dagje uit heel veel verschillende artikelen ook voor campers, grote gezinstenten etc , erg veel op display.
Bever , erg luxe winkels , vooral A merken en (dus) wat prijziger ook slaapzakken tm -30 e.d

Meer dan 70.000 outdoor en kampeerartikelen

de Wde Wit Schindel
Outdoorxl Barendrecht
www.Soellaart.nl Haarlem
Ton van Bemmelen http://www.tonvanbemmelensports.nl/shop/kampeer-sports.html (Ton van Bemmelen Sports | Online Shop) Zoeterwoude Rijndijk
Vervat Rotterdam ( tijdelijk in Capelle)
Perry Sport https://www.perrysport.nl/adventure/kampeerartikelen/ (betaat die nog :?) 9-2-2017

Bever heeft een paar grote Flagstores met veul tenten
 
Laatst bewerkt:
Wat ik eigenlijk nog mis in het lijstje is de ebookreader. Zo met de tent op vakantie, zonder de hele dag aan Internet, is voor mij de ideale tijd om tot rust te komen en veel te lezen. Vroeger moest dat met papieren boeken waar ik maar beperkt plek voor heb om mee te nemen en dan moest ik mezelf op rantsoen zetten. Nu kom ik toch niet door de voorraad boeken heen en in mijn tanktas neemt die reader nauwelijks plaats in.
 
Je houdt ze uit het getto, door ze MF aan te bieden, maar voor de rest .........

full


Gangsta-Uncle-.jpg


21ce19e3f83c33afd199a1d36a22f2bc.jpg


ontopic dan maar weer

wil deze graag meenemen op vakantie, maar het pakket zelf is niet echt handig.

iemand zelf ervaring met die grote hoelahoep op de motor vast te knuppen zonder gelijk een zeilboot van de motor te maken ?

popup_image1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Maar goed,

Ik zoek dus een tractie batterij

Ik ben nu op zoek naar een kleine tractie batterij om die te gaan gebruiken als basis voor een oplaadstation voor de telefoons en de BT headsets.
Dit weekend hebben we een aliant accu gebruikt maar dat is een lipo start accu. Maar dat is niks voor dit doeleinde.

Ik heb al gekoekuld op tractieaccu's maar wie weet zitten er tussen de kampeerders hiero nog wat die een paar goede tips hebben?
Het opladen kan natuurlijk ook aan de motor zelf maar ik heb geen zin om de dag erna met een lege start accu te staan.

Toen zei Blogem:

Ik heb een USB battery pack. Die laad ik tijdens het rijden op, waarna ik alle meuk er na aankomst aan kan hangen. Evt. kan je het ding ook in het sanitairgebouw laden en daarna 's nachts alles eraan hangen.

Waarop Erasmos toe voegde:
Ik kan van harte de Xiaomi Powerbank aanraden:

http://www.vickmall.com/media/wysiwyg/xiaomi/power/power1.jpg
Deze afbeelding is 700 bij 458 beeldpunten groot. Klik op de afbeelding voor het originele formaat.


1,6Ah dus daar kun je gerust je telefoon en headset mee opladen, opladen doe je lekker onderweg via je motor.

Ik heb al een power bank / usb batterij pack maar die heeft te weinig power.
Het liefst gebruik ik nu een tractie batterij van rond de 20Ah.
Deze wil ik dan wel aan de motor bevestigen maar dan zo dat deze niet terug gaat leveren aan het start circuit.
Ook moet de verbinding worden verbroken wanneer de motor niet draait.

Suggesties?
 
ontopic dan maar weer

wil deze graag meenemen op vakantie, maar het pakket zelf is niet echt handig.

iemand zelf ervaring met die grote hoelahoep op de motor vast te knuppen zonder gelijk een zeilboot van de motor te maken ?

[afbeelding]

Mooi tentje, die hoelahoep is niet zo heel groot zo te zien. Als je een topkoffer hebt en een bagagerol, dan leg je hem daar plat bovenop, riempje en een netje eromheen en hopla!

Zo te zien is het een tentje zonder binnentent. Denk er wel om dat zo'n tent enorm veel condens ontwikkeld. 's Morgens regent het van binnen zeg maar. Deze tenten zijn er ook in een uitvoering met een binnentent (Quechua van de Decathlon). Als je dan de Air uitvoering neemt heb je een goed geventileerde pop-up!

Die van mij is echt een grote hoelahoep (85CM) maar het schijnt dat ze tegenwoordig een compactere versie hebben.
 
Maar goed,

Ik zoek dus een tractie batterijToen zei Blogem:Waarop Erasmos toe voegde:Ik heb al een power bank / usb batterij pack maar die heeft te weinig power.
Het liefst gebruik ik nu een tractie batterij van rond de 20Ah.
Deze wil ik dan wel aan de motor bevestigen maar dan zo dat deze niet terug gaat leveren aan het start circuit.
Ook moet de verbinding worden verbroken wanneer de motor niet draait.

Suggesties?
20Ah bij 12V of bij 5V? Voor 5V lijkt het me makkelijk, neem je 2 van die Xiaomi 10400mAh units.

Je hebt tegenwoordig leuke packs trouwens :)
 
#tent: ik heb een doodnormaal tentje aangeschaft, nog met het 'ouderwetse' fiberstok-en-elastiekprincipe, maar qua pakmaat is het rete-handig: ik denk dat het niet veel breder is dan de breedte van mijn buddy+2Krauser zijkoffers. en met een beetje pielen staat het tentje in een minuut of wat (ongeveer 10), heb ik gisteren getest in ongewone omstandigheden (= bovenverdieping van mijn schuur):


(okee, even nagelaten om de tenstokken door het lusje bovenaan de tent te halen en de buitentent er niet overheen getrokken, maar het geeft een idee)

mijn idee is om de tent en sim (Self Inflatable Mat) op de buddyseat te leggen (aan weerszijden gedeeltelijk ondersteund door de Krauser zijkoffers) en dan daar bovenop de slaapzak in compressiezak en dan het geheel vast te zetten met een spanband-met-ratel.






pakmaat van tent+matje is 62(breed) bij 43 cm. de compressiezak is (in ongebruikte toestand) even breed als de tentzak. die wordt dus alleen maar kleiner naarmate er meer lucht uit gaat. ik moet alleen nog even de buddy-seat opmeten, maar ik denk dat het wel past. iemand enig idee of ik de goede redenering volg? (als in: dat het (goed) blijft zitten)
 
Dat blijft gewoon zitten, hoor. Ik heb een roltas van 55cm breed en die bind ik achterop zonder dat ik aan de zijkanten nog koffers heb oid. Gewoon twee spanbanden er omheen (of één hele lange, als je die hebt) en dan zit het wel vast.

Ik moet wel zeggen dat die tent ingepakt huge lijkt...
 
ik heb twee spanbanden-met-ratel à 5 meter elk, misschien een beetje overkill, maar beter teveel band dan te weinig, he. het gele vlak aan de zijkant van de tentverpakking is 17x17. breedte is zoals gezegd 62, dus valt (vind ik) eigenlijk wel mee. wellicht is het nog handig om een stoel(tje) te scoren, dat er bij op kan.
 
ik zie trouwens nu in de folder van de Lidl (noordwest) dat vanaf 21 mei de opgooitentjes in de verkoop zijn à 20 euro. diameter is een (on?)prettige 76cm...en Self-inflatable Matjes voor 17,-.
 
Mooi tentje, die hoelahoep is niet zo heel groot zo te zien. Als je een topkoffer hebt en een bagagerol, dan leg je hem daar plat bovenop, riempje en een netje eromheen en hopla!

Zo te zien is het een tentje zonder binnentent. Denk er wel om dat zo'n tent enorm veel condens ontwikkeld. 's Morgens regent het van binnen zeg maar. Deze tenten zijn er ook in een uitvoering met een binnentent (Quechua van de Decathlon). Als je dan de Air uitvoering neemt heb je een goed geventileerde pop-up!

Die van mij is echt een grote hoelahoep (85CM) maar het schijnt dat ze tegenwoordig een compactere versie hebben.


dit klopt ik heb ze zien staan bij Decatlon voor volgens mij onder de 100 euro.
en de hoepel is dsn volgens mij iets van 65 cm of kleiner weet ik zo 1 2 3 niet meer.
maar als je een zij koffer hebt kan je hem daar ook aan vast binden.
 
ik heb twee spanbanden-met-ratel à 5 meter elk, misschien een beetje overkill, maar beter teveel band dan te weinig, he. het gele vlak aan de zijkant van de tentverpakking is 17x17. breedte is zoals gezegd 62, dus valt (vind ik) eigenlijk wel mee. wellicht is het nog handig om een stoel(tje) te scoren, dat er bij op kan.


ik zet alles gewoon vast met een aantal spinnen werkt ook prima en is snel los te maken
 
20Ah bij 12V of bij 5V? Voor 5V lijkt het me makkelijk, neem je 2 van die Xiaomi 10400mAh units.

Je hebt tegenwoordig leuke packs trouwens :)
Omdat de accu ook gebruikt gaat worden voor het aandrijven van de electrische luchtpomp gaat m'n voorkeur naar een 12 volts accu.

Maar het kan zeker geen kwaad om van die xiaomi accu's erbij te bestellen.

Zat zelf te kijken naar LifePO4 accu's die geschikt zijn om diep te ontladen maar die prijzen zijn niet echt grappig.
Het voordeel is natuurlijk dat die enorm licht zijn, nadeel is dan weer het laden dat met een speciaal lader moet gebeuren.
 
ik zet alles gewoon vast met een aantal spinnen werkt ook prima en is snel los te maken

Spanbanden met ratel hebben mijn voorkeur. Spinnen zou ik niet gebruiken, de bagage heeft dan kans om te gaan schuiven.
Ik heb vorig jaar iemand in mijn intercom horen schreeuwen dat zijn bagage ging schuiven...met 110kmh....in een drukke tunnel....zonder vluchtstrook.....vol auto's......en vrachtwagens.....in Italië!
Wat met spanbanden waarschijnlijk niet gebeurt was. Gelukkig liep het goed af :X .
 
Omdat de accu ook gebruikt gaat worden voor het aandrijven van de electrische luchtpomp gaat m'n voorkeur naar een 12 volts accu.

Maar het kan zeker geen kwaad om van die xiaomi accu's erbij te bestellen.

Zat zelf te kijken naar LifePO4 accu's die geschikt zijn om diep te ontladen maar die prijzen zijn niet echt grappig.
Het voordeel is natuurlijk dat die enorm licht zijn, nadeel is dan weer het laden dat met een speciaal lader moet gebeuren.
wat moet je in godesnaam allemaal opladen dat je een auto accu me wilt slepen? heb een 10 000mah powerbank en heb daar 1,5 week mijn telefoon mee geladen zonder tussendoor te hoeven bijladen tijdens het rijden.

houd er ook rekening mee dat je je laadcircuit van je motor zwaar gaat belasten en daarmee spanningsregelaar en dynamo omzeep brengt. luchtbed pomp gewoon stationair aan je motor hangen. en de rest met een powerbank die je overdag weer bij laad.
 
wat moet je in godesnaam allemaal opladen dat je een auto accu me wilt slepen? heb een 10 000mah powerbank en heb daar 1,5 week mijn telefoon mee geladen zonder tussendoor te hoeven bijladen tijdens het rijden.

houd er ook rekening mee dat je je laadcircuit van je motor zwaar gaat belasten en daarmee spanningsregelaar en dynamo omzeep brengt. luchtbed pomp gewoon stationair aan je motor hangen. en de rest met een powerbank die je overdag weer bij laad.

Ik denk dat je de spanningsregelaar en dynamo niet zwaar gaat belasten.
De laadstroom van zo'n accu zal maximaal een paar ampere zijn.
Dus net zo veel (of zo weinig) als iets als handvatverwarming.

Maar ik vraag me ook af of het handig is om een accu van een aantal kilo mee te slepen voor het oppompen van een luchtbed.

Ik ben van plan om een extra sigaretten aansteker aansluiting ergens achterop de motorfiets te maken zodat ik dingen in m'n baggage kan opladen tijdens het rijden.
 
luchtpomp /laptop tijdens gebruik / telefoon / tablet camera accu's wordt s avonds / snachts opgeladen met de moto accu
3 weken onderweg geweest en nergens last van gehad
 
ik heb de mazzel dat een vorige eigenaar van mijn Honda SilverWing al een draadje naar het afsluitbare vakje in de kuip heeft getrokken met daaraan een 12-volts aansluiting, zodat ik daar overdag mijn telefoon en tablet op kan opladen. het heeft nog wel even een controle (en eventueel soldering) van de aansluitingen nodig. ik prik er een USB-12voltsplug in en daar gaan dan de draadjes naar tel en tab in.
tzt vervang ik het wel door een USB-laadpunt.
 
Ik denk dat je de spanningsregelaar en dynamo niet zwaar gaat belasten.
De laadstroom van zo'n accu zal maximaal een paar ampere zijn.
Dus net zo veel (of zo weinig) als iets als handvatverwarming.

Maar ik vraag me ook af of het handig is om een accu van een aantal kilo mee te slepen voor het oppompen van een luchtbed.

Ik ben van plan om een extra sigaretten aansteker aansluiting ergens achterop de motorfiets te maken zodat ik dingen in m'n baggage kan opladen tijdens het rijden.
_O- tractiebatterij kan lekker veel stroom vragen om op te laden als hij er zin aan heeft. dus regel een knappe laadregeling ertussen. zou het niet zomaar meeslepen. en kwa gewicht zal je ook zomaar 7,5 kilo meezeulen. zou dan liever de hoofdaccu wat verzwaren.
 
Laatst bewerkt:
_O- tractiebatterij kan lekker veel stroom vragen om op te laden als hij er zin aan heeft. dus regel een knappe laadregeling ertussen. zou het niet zomaar meeslepen. en kwa gewicht zal je ook zomaar 7,5 kilo meezeulen. zou dan liever de hoofdaccu wat verzwaren.

oh, vergis ik me daar zo in? :o

Mijn gedachte was dat een 20 Ah accu, half ontladen, misschien een ampere of 4 zou nemen tijdens het opladen? (plus dat een deel van de stroom evt. door de normale boordaccu geleverd zou worden)
 
oh, vergis ik me daar zo in? :o

Mijn gedachte was dat een 20 Ah accu, half ontladen, misschien een ampere of 4 zou nemen tijdens het opladen? (plus dat een deel van de stroom evt. door de normale boordaccu geleverd zou worden)
en daar komt ook nog een leuke. je boord accu en je reserve accu die elkaar willen laden en zo dus weer leeg gaan :+
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan