Het grote motorkamperen Topic Deel 3

waar slaapt men

  • Slaapmatje

    Stemmen: 60 53,6%
  • Slaapzak

    Stemmen: 9 8,0%
  • Alleen thuis

    Stemmen: 0 0,0%
  • Mag partner niet weten..

    Stemmen: 7 6,3%
  • luchtbed....

    Stemmen: 36 32,1%

  • Totaal aantal stemmers
    112
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik raak nu offtopic, maar hoe doe je dit met je banden als alles ondergesneeuwd is? Kettingen?

Ik was al een beetje offtopic, aangezien het geen motorkamperen was maar wandelkamperen. Geen motor dus... Ik heb wel plannen om in februari met de motor richting de Alpen te gaan, dus voor die tijd moet ik nog wel even iets van kettingen maken.
 
Dank voor de info mannen. Ik heb besloten de knoop door te hakken, Voor 89,- kan je ook niet echt tobben.
My thoughts exactly.

Vraagje van mijn kant: Waar halen jullie de 220v vandaan om een laptop op te laden als je aan het kamperen bent?
 
My thoughts exactly.

Vraagje van mijn kant: Waar halen jullie de 220v vandaan om een laptop op te laden als je aan het kamperen bent?

Ik heb een 20mAh powerbank wat perfect is om alle standaard dingen op te laden zoals mobiel, camera's etc.

De laptop moet ik net als de powerbank gewoon aan de 220v opladen. Daar ik het niet zoveel gebruik, kan ik met 1 accu vaak een paar dagen door. Ik heb b.v. in Italie afgelopen jaar een hotel overnachting ingelast omdat alles, maar dan ook alles leeg was.

Voor een hoop latops, zeker de zakelijke modellen zijn vaak grotere accu's te koop. Sommige kunnen 8+ uur mee.
 
Mijn vraag dan: Wat moet je in vredesnaam met een laptop als je gaat kamperen?

Ik gebruik het voor informatie, nieuws en routeplanning (Garmin/Basecamp). De foto hiervoor had ik geen route voor Noord Kroatië, dus dan gebruik ik de laptop voor Basecamp / Muziek / het nieuws.
 
Mijn vraag dan: Wat moet je in vredesnaam met een laptop als je gaat kamperen?

Als je fotograaf bent en veel foto's gaat maken, onderweg een reisverslag typen, in alle rust aan je boek werken, toch nog wat werk doen voor een opdrachtgever, enz, enz, enz.
 
Als je fotograaf bent en veel foto's gaat maken, onderweg een reisverslag typen, in alle rust aan je boek werken, toch nog wat werk doen voor een opdrachtgever, enz, enz, enz.

+ alle foto's/opnames offloaden naar je harddisk/SSD is een prima backup. Het scheelt je een hoop flash kaartjes.
 
Ik doe alles op 12v

foon, gopro, tablet, laptop(met omvormer) en powerbank

Laptop ook voor sd kaart te legen en eventueel om basecamp te gebruiken als de plannen veranderen

verslag en de andere zaken op de tablet want die gebruikt aanzienlijk minder stroom
 
Ik doe alles op 12v

foon, gopro, tablet, laptop(met omvormer) en powerbank

Laptop ook voor sd kaart te legen en eventueel om basecamp te gebruiken als de plannen veranderen

verslag en de andere zaken op de tablet want die gebruikt aanzienlijk minder stroom

Is zo'n omvormer niet heel groot? En is het niet schadelijk voor de dynamo om heel de dag op de motor meerdere dingen op te laden? Puur uit nieuwschierigheid en leerzaamheid, ik zit namelijk een dergelijk probleem tackelen met mijn camera-accu's, go-pro, TomTom, laptop en telefoon :Y
 
Is het goed te doen om deze op de motor te bouwen?

bol.com | HQ -INV150WU-12

En dan via deze de laptop in de tas achterop bij te laden, alsmede de telefoon/go-pro e.d. En dan als de laptop er niet aan hangt de acculader van de camera?
Ik zat naar exact dezelfde te kijken.

Qua prijs ook goed te doen. Ook zijn er powerbanks waar je een stekker in kunt steken.
Xtorm (A-Solar) AL390 18000 mAh

Duurder en minder bruikbaar volgens mij qua vermogen. USB-C komt er nu wel aan waardoor je ook kunt opladen, maar mijn reislaptop heeft dat nog niet.

Zijn er op campings ruimtes waar je een 220v aansluiting kan gebruiken? Gemeenschappelijke ruimtes bij de receptie bijvoorbeeld?
 
wat zal het zijn 15x6x3 cm voor de omvormer

je accu en dynamo hebben voldoende overcapaciteit om dit alles op te vangen
Soms lijkt het veel maar je apparaten gebruiken eigenlijk weer heel weinig

laptop (alleen tijdens gebruik) foon en tablet gaan in de avond en nacht onder stroom
gopro en powerbank gaan onderweg opladen en heb er geen problemen mee
 
Zijn er op campings ruimtes waar je een 220v aansluiting kan gebruiken? Gemeenschappelijke ruimtes bij de receptie bijvoorbeeld?

Zorg dat je zo'n blauwe camping-/outdoorstekker bij je hebt met daaraan een verloop naar een gewone stekker en je kunt op elke camping wel aan 220v komen.

Alleen voor navigatie een laptop meenemen lijkt me overkill. Je kunt op de meeste navigatiesystemen ook rechtstreeks een route invoeren. Dat bespaart mij overigens weinig op ruimte, want ik neem vaak een stapel papieren kaarten mee om zo de leukste wegen in de omgeving te vinden. Maar die kaarten gebruiken gelukkig geen stroom.

De blauwe stekker heb ik nog wel altijd bij me, maar eigenlijk al jaren niet meer gebruikt sinds ik een stroomaansluiting naast de tanktas heb en dus rijdend mijn telefoon, camera, ebookreader en powerbank kan opladen.
 
12v heb ik ook wel en kan dus alles wat ik bij me heb opladen (powerbank, gopro, telefoon)
Behalve m'n laptop. Mijn accu gaat lang mee en gebruik 'm eigenlijk alleen om mn gopro leeg te maken. Navigatie plan ik van te voren of inderdaad onderweg via kaarten of gewoon op m'n garmin.

Vraag me alleen af als ik langer onderweg ben dan een weekend of ik m'n laptop dan ergens op kan laden.
Moet je niet extra betalen voor die aansluitingen op een campeerplaats?
 
12V heb in ingebouwd op de motor. 's nachts laad ik de telefoon/headset/tablet op. Heb op de R1200RT een mooi 'radio' kastje wat afgesloten is.

Voor de foto's heb ik de tablet mee, die schrijf ik dan in een mac ofzo direct door de cloud in.

En de routes, heerlijk een stapeltje kaarten mee. Heb ik te weinig zicht op het gebied, koop ik lokaal nog een kaart erbij. En dan iedere avond aan de hand van kaarten een route in de tomtom zetten. Mooie avondvulling vind ik dat altijd als er niemand is om een biertje mee te drinken.

En de tas met koud-water vullen beviel mij afgelopen jaar ook goed, totdat de buurman zij dat het ook in zijn koelbox mocht. Dat is ook nooit verkeerd!
 
Lekker je accu leegtrekken 's nachts? Op mijn strom heb ik 12V waarmee ik mijn foon oplaad tijdens het rijden en op mijn Vespa een Powerbank die direct afgetakt wordt van een stroomleiding (omgevormd naar gelijkstroom en daarna omgevormd naar 5V USB) om zo de powerbank te laden die ik weer gebruik voor telefoon en Garmin (je moet wat zonder accu)
 
Vraag me alleen af als ik langer onderweg ben dan een weekend of ik m'n laptop dan ergens op kan laden.
Moet je niet extra betalen voor die aansluitingen op een campeerplaats?

Formeel op sommige campings wel. Maar prik ook nog wel eens een keer iets aan de stroom zonder ervoor te betalen. die stroomvoorziening is toch vooral voor campers en caravans, of mensen die een koelkast in de tent zetten (ja, die zijn er!).

Veel campings hebben ook nog wel een kookplek of andere overdekte plaats waar je bij slecht weer kunt zetten en daar zou je ook je laptop kunnen oplaten.

Hangt wel een beetje van het soort camping af en ook in welk land je bent.
 
full


Ik heb deze voor mijn netbook op te laden. Aan een zijde van dat netbook zit een usb aansluiting waar je ook je gsm kan opladen. Plus dat ik een extra hdd heb van 1tbyte (1000 gb)
Verder heb ik een 8Ah accu bij die parallel aan de motoraccu zit met een splitter

Hier kan de rest van wat je meeneemt opgeladen worden.
Voor mijn helmcam heb ik een andere oplossing. De powertank is 2800mA en gaat gewoon in de bovenzak van mijn motorjas. Die houd 7 uur filmen wel uit. Meer iig als de accu van de camera. en s'nacht opladen aan de motoraccu.
full
 
Lekker je accu leegtrekken 's nachts? Op mijn strom heb ik 12V waarmee ik mijn foon oplaad tijdens het rijden en op mijn Vespa een Powerbank die direct afgetakt wordt van een stroomleiding (omgevormd naar gelijkstroom en daarna omgevormd naar 5V USB) om zo de powerbank te laden die ik weer gebruik voor telefoon en Garmin (je moet wat zonder accu)

Dat zegt de dealer dus ook maar ik vind het flauwekul. Een sterke accu moet hier goed tegen kunnen. Wat trekt een telefoon/headset aan mAh? Momenteel zijn voor tablets accu's van circa 7000 mAh, een telefoon trekt 1600 mAh. Nou niet echt waardes waar ik wakker van lig.
Een laptop zou ik niet zo snel 's nachts opladen, dat is een ander verhaal.

Het gaat bij mij in ieder geval al 2 zomers goed, misschien kan iemand anders mij op andere gedachten brengen?
 
[afbeelding]

Ik heb deze voor mijn netbook op te laden. Aan een zijde van dat netbook zit een usb aansluiting waar je ook je gsm kan opladen. Plus dat ik een extra hdd heb van 1tbyte (1000 gb)
Verder heb ik een 8Ah accu bij die parallel aan de motoraccu zit met een splitter

Hier kan de rest van wat je meeneemt opgeladen worden.
Voor mijn helmcam heb ik een andere oplossing. De powertank is 2800mA en gaat gewoon in de bovenzak van mijn motorjas. Die houd 7 uur filmen wel uit. Meer iig als de accu van de camera. en s'nacht opladen aan de motoraccu.
[afbeelding]

Dat ziet er uit als een goede oplossing. Op mijn Acer Aspire past ie ook en 20 euro bij Bol vind ik goed te doen.
Daarnaast zou ik dus bij gemeenschappelijke ruimtes op de camping stroom kunnen leechen als het nodig heb. Ik ga maar eens kijken hoe lang mijn laptop meegaat als ik elke dag mn gopro even leegmaak en 'm daarna weer uit zet.

's nachts zal ik niet laden. Ik kan m'n accu van m'n motor belasten als ik niet rij maar doe het liever niet als het niet nodig is. Voor alles met een usb poortje heb ik een powerbank die ik tijdens het rijden kan laden. Laptop alleen als het nodig is dus.
 
Je ziet wel eens telefoons aan de stroom hangen in de openbare ruimte van de camping. Het is alleen verschrikkelijk jammer dat er altijd gasten zijn, die jouw telefoon ook denken nodig te hebben. :(

Mijn afgelopen reizen maakten duidelijk dat stroom-problemen voor mij niet aan de orde zijn.

Op mijn motor aan het stuur is een 12V sigaretten-plug gemonteerd die overal voor bruikbaar is. In de plug onder het rubbertje heb ik altijd een spanningsreductor zitten 12V->5V met USB-aansluiting. Onderweg kan hiermee mijn telefoon worden opgeladen of houd 'm juist opgeladen bij afspelen muziek.(draadje naar jaszak) Op de camping krijgen bij stilstand hiermee ook de tablet of de fotocamera nieuwe energie. Als de USB-reductor uit de plug is genomen, dan kan 12V worden gebruikt voor luchtpomp van het luchtbed, of voor (felle) lamp in de tent.

Alleen moet je een beetje opletten bij stilstand dat je de accu niet te veel leeg trekt!
De GPS heeft natuurlijk altijd zijn eigen voeding uit de houder.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb alleen een sigarettenaansteker op de accu zitten, deze gebruik ik voor het opladen van telefoon, camera en accu's van de Gopro. Of tijdens het rijden, of later op de camping. Verdere elektronica heb ik niet.
 
Ik ben van de zomer ook gewoon weg geweest.. had lader van de telefoon bij me, voor de zekerheid, heb 'm niet nodig gehad..
Wat doen jullie toch met die dingen als je op vakantie bent?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan