Het grote motorkamperen Topic Deel 3

waar slaapt men

  • Slaapmatje

    Stemmen: 60 53,6%
  • Slaapzak

    Stemmen: 9 8,0%
  • Alleen thuis

    Stemmen: 0 0,0%
  • Mag partner niet weten..

    Stemmen: 7 6,3%
  • luchtbed....

    Stemmen: 36 32,1%

  • Totaal aantal stemmers
    112
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben van de zomer ook gewoon weg geweest.. had lader van de telefoon bij me, voor de zekerheid, heb 'm niet nodig gehad..
Wat doen jullie toch met die dingen als je op vakantie bent?
Panisch oplaadmogelijkheid zoeken :')

We hebben aansluiting op motor, snachts gaat een powerbank aan. Ook overdag tijdens rijden.

Kan een accu gemakkelijk hebben.
 
Ik ben van de zomer ook gewoon weg geweest.. had lader van de telefoon bij me, voor de zekerheid, heb 'm niet nodig gehad..
Wat doen jullie toch met die dingen als je op vakantie bent?

Aangezien ik geen Nokia 3310 mee heb ben je bijna veroordeeld tot iedere 3/4 dagen de telefoon op te laden. En dan doe ik er zo goed als niets mee.
 
Aangezien ik geen Nokia 3310 mee heb ben je bijna veroordeeld tot iedere 3/4 dagen de telefoon op te laden. En dan doe ik er zo goed als niets mee.

Ik gebruik de telefoon op vakantie ook nauwelijks. Ik vind het heerlijk om dat ding gewoon uit te hebben, gewoon niet bereikbaar en niks moeten. Het thuisfront weet dat ik de telefoon elke avond één uurtje aan heb, en daarna is hij weer uit. Bijkomend voordeel dat is dat je niet zo vaak hoeft op te laden.
 
Op vakantie om grote afstanden te overbruggen zit je soms einden op de Autobahn of Autoroute. Of bijv. op de Autostrada van Milano naar Bologna. (Brrr, ook zo'n akelig traject) Op die lange saaie stukken is het heel aangenaam om een muziekje af te spelen. Met de oortjes aangesloten op de telefoon wil het accuutje daarvan best leegraken. Daarom houd ik onderweg de telefoon gekoppeld aan de USB.
 
Het bellen met de telefoon, daar gaat het mij niet om. Ik heb de navigatie=lees flitsmeister aan, of welke site er an ook lokaal waarschuwt voor flitspalen of flitsers. Internet aan, telefoon in je borstzak en kabeltje naar speakertje in je helm, of in je tanktas. Mag in het buitenland niet, maar wie ziet het nu, je hebt gewoon je telefoon bij je.
Nadeel is wel dat bij dit voortdurend internetgebruik de batterij snel leegraakt. Daarom extra USB plugje en draadje naar houder of tanktas.
 
Ben op zoek naar een goede tent, en wel een met stahoogte. Vorig seizoen de Vango Galaxy gekocht. Deze ivm weeffouten in de binnentent terug gestuurd naar de leverancier.
Op zich is deze tent goed bevallen, echter heb nu de keuze om evt. ook voor een andere tent te gaan... Voorwaarde is wel dat het slaapgedeelte minimaal 160 cm breed is.
Dit ivm de Exped megamatten die erin moeten :+

Wie heeft goede tips/suggesties?
 
Autosnelweg? Op vakantie? Dan plan je de boel niet goed.
Ik plan het juist extra goed met die snelweg-km's!
Tot ongeveer 1500km van huis zijn de meeste gebieden mij al wel bekend. Als ik dan nieuwe gebieden wil gaan bezoeken, daarom als een speer op de snelweg het eerste stuk 'overslaan'.

Als ik al thuis binnenweggetjes ga rijden, dan kan ik bij aankomst bestemming wel weer direct omkeren.
Voorbeeld reis Italië: Heen in 1 streep naar Florence en terug non-stop van Genua naar huis.

Fahr'n, fahr'n, fahr'n auf der Autobahn............ :]
 
Laatst bewerkt:
Autosnelweg? Op vakantie? Dan plan je de boel niet goed.
Sorry maar als ik plan om naar de Alpen te gaan ( waar ik nog nooit geweest ben ) dan sla ik de Eifel echt wel over hoor. Kom er onderhand elk jaar en een dagje snelweg brengt me een stuk dichter bij waar ik zijn moet. In de Alpen werk ik vervolgens wel aan mn schaamrandjes. :]
 
Ben op zoek naar een goede tent, en wel een met stahoogte. Vorig seizoen de Vango Galaxy gekocht. Deze ivm weeffouten in de binnentent terug gestuurd naar de leverancier.
Op zich is deze tent goed bevallen, echter heb nu de keuze om evt. ook voor een andere tent te gaan... Voorwaarde is wel dat het slaapgedeelte minimaal 160 cm breed is.
Dit ivm de Exped megamatten die erin moeten :+

Wie heeft goede tips/suggesties?

dat het een Groote moet worden , als die én breed en hoog moet zijn ;)
ik vind de decathlon wel een leuke zaak voor tenten, ze hebben veel opgesteld staan.
 
Effe bij de wit langsgaan in schijndel, die hebben meer dan alleen het prulspul van de decathlon.
En dat snelweg rijden... tsja zelfs ik doe het soms hoor... maar alleen als het echt niet anders kan zoals een weekendje dolomieten in 1 dag heen, maar dan wel afgewisseld met leuke binnendoor stukken. Geheel binnendoor in 1 dag is echt te gortig.
 
In Eindhoven zit Kampeermarkt.nl die hebben ook heel veel tenten staan. In het echt bekijken vind ik altijd beter en makkelijker dan van een plaatje. Ik vind het ook wel fijn dat ze daar in Eindhoven ook een hoop kleinere tenten hebben staan. In de meeste grote kampeerzaken ligt de nadruk op familietenten, en hebben ze maar een paar kleinere modellen.

Wat snelweg betreft, ik probeer het ook zoveel mogelijk te vermijden maar als je een beetje vlot ergens wilt komen dan ontkom je er bijna niet aan. Beetje afhankelijk van waar ik heen ga, maar meestal pak ik de eerste dag sowieso snelweg. Na een dag snelweg pak ik de binnenwegen wel weer op.
 
Laatst bewerkt:
tent in t eggie zien is wel een plus hoor, zeker gezien sommige prijzen.

Met een tent met sta hoogte, zit je al meteen in een bepaalde categorie.
Tipi of familietent.

Ik heb goedkope tipi gehad, enkel daks. Omwille van 1 laag afgekeurd na twee keer gebruik. Verder helemaal top.

Nu een tunneltent. 5 persoons of zo. Maar qua pakmaat maakt het eigenlijk niet uit of je 4,5 of 6 pers tent hebt.

Opzetten gaat gemakkelijk, buitentent staat eerst. Handig in regen.
Ik doe er max 10 minuten over, alleen.

Zat keuze.
 
Moet ik 'm alweer posten - tsss. Kleine pakmaat, grote tent, bijna stahoogte en goedkoop.
26305457413_18632398c2_b.jpg
 
Effe bij de wit langsgaan in schijndel, die hebben meer dan alleen het prulspul van de decathlon.
En dat snelweg rijden... tsja zelfs ik doe het soms hoor... maar alleen als het echt niet anders kan zoals een weekendje dolomieten in 1 dag heen, maar dan wel afgewisseld met leuke binnendoor stukken. Geheel binnendoor in 1 dag is echt te gortig.

Ik kampeer al bijna 50jr en daarom al bij veel kampeerspullen-winkels binnen geweest.
Er zijn 3 grotere winkels in NL voor modaal kamperen. De Wit Schijndel, Vrijbuiter Roden, Obelink Winterswijk. (Vervat R'dam bestaat niet meer) Deze zijn in volgorde van kwaliteit, maar dan ook omgekeerd in laagste prijs. (Ja, Kampeermarkt Eindhoven ken ik ook) Kijk op internet voor mogelijk nevenvestigingen. Bij 1 van deze 3 moet je haast wel kunnen slagen.

Als je echt iets bijzonders wil vind je dat bij een outdoor-speciaal-winkel. Maar dat is ook gelijk een stuk duurder. Denk dan aan Zwerfkei of Bever.

Als je nog tijd hebt, zijn er 16-17 april de Kampeerdagen van de ANWB in Ouderkerk ad Amstel. Heel veel kampeerspullen-leverancies showen dan hun tentjes en andere spullen.
Daar kan je ook meerdere favoriete tentjes die zijn opgezet met elkaar vergelijken. Succes!!
 
Vrijbuiter Zaandam en de grootte ken ik niet.
Wat ik bijv wel weet dat Vrijbuiter-Roden (hfdvestiging) een stuk groter is dan bijv. Roermond.
 
Zaandam is een redelijk grote vestiging, ook net helemaal verbouwd, maar ik ken de vestiging in Roden dan weer niet dus ik kan ze niet vergelijken.
 
Het gaat nog wel even duren eer ik weer ga camperen, maar goed voorbereiden vind ik zelf ook altijd al erg leuk. Na een aantal jaar is mijn slaapzak (deuter) echt aan vervanging toe. Gedurende de nacht begon ik het soms koud te krijgen (okay soms was het rond de 5 graden... ook dat is in de zomer soms het geval) dus er mag deze zomer een nieuwe komen.

Wat wordt er hier aangeraden? Enkele eisen zijn dus een goede isolatie (dons???), compact (ik heb nog wel een zwaar isolerende legerslaapzak liggen maar die is gewoon veel te groot om mee te nemen, zeker aangezien ik komende zomer waarschijnlijk weer op de Vespa ga) en geen plakkende glimstof.

De mat waar de zak op komt te liggen is een Exped downmat 7LW en de tent is een Vango Tempest 300.
 
Ik heb zelf al een jaar een nomad pegasus slaapzak. Heerlijk warm door het dons, daardoor ook super klein qua pakmaat.

Ben er mee op Motorvakantie geweest in april naar Frankrijk, daar was het soms rond de 5 graden. Maar ook in de winter van Australië, het vroor soms, was helemaal top.
 
Laatst bewerkt:
Het meest compact, licht en warm is dons, maar daar hangt dan meestal ook een prijskaartje aan. Ga uit van minimaal 200 euro. Nadeel is dat het ook niet zo goed tegen vocht kan, bij meerdere dagen vochtig weer kan het dons gaan klonteren wat de isolerende werking geen goed doet. Dit gaat wel weer weg als je hem droogt, maar bij een paar dagen regen kan je daar soms last van hebben. Donzen slaapzakken kan je wel (laten) wassen, wat de levensduur ten goede komt

Synthetische slaapzakken zijn vaak een stuk goedkoper, zwaarder en minder compact. Omdat de isolerende waarde lager is dan bij dons, kom je bij een gelijkwaardige comforttemperatuur t.o.v. dons met een synthetische slaapzak vaak een stuk zwaarder uit.

Ik heb zelf meerdere slaapzakken, één donzen en 2 synthetische. Voor het motorkamperen in de zomer gebruik ik zelf een synthetische slaapzak van Snugpak. Deze is op zich nog redelijk compact, wel iets minder dan de donzen, maar voor op de motor gaat dat nog prima. Hij is iets zwaarder dan mijn donzen slaapzak (scheelt 1kg), maar die kilo merk je op de motor toch niet. De reden dat ik mijn donzen slaapzak op de motor niet mee neem is dat dons toch iets kwetsbaarder is en gevoeliger voor vocht. Omdat ik iedere ochtend vaak vrij vroeg vertrek en lang doorrij heeft de slaapzak vaak weinig tijd om te drogen en daar is dons gevoeliger voor. Synthetisch kan vaak gewoon iets meer tegen een stootje en dat vind ik op de motor wel fijn.

Voor het kamperen in de winter heb ik nog een militaire M90 slaapzak. Op zich de ideale slaapzak, alleen is deze veel te zwaar en de log om op de motor mee te nemen. Mijn donzen slaapzak gebruik voornamelijk voor het rugzakwandelen, omdat daar elke gram en pakvolume wel echt telt.

Let ook op de temperatuurwaarden. Meestal wordt dit aangegeven in comfort, limit en extreme. Deze waarden zijn natuurlijk een gemiddelde, niet iedereen slaapt even warm of koud.

Ik zou kiezen voor een comfortwaarde tot ongeveer 0 graden, in de Alpen of in Scandinavië kan het in de zomer best een nachtje vriezen. Als het kouder wordt kan je altijd nog wat extra kleding aantrekken.

Dan kan je nog kiezen voor dekenmodel of mummiemodel. Ook dit is een beetje persoonlijke voorkeur. Mummies kun je helemaal dichttrekken en over je hoofd doen, wat natuurlijk warmer is, maar de vraag is of je dat voor deze doeleinden nodig hebt.
 
Is dit dan niet wat, specifiek voor op de exped matten.
https://www.bever.nl/exped-dreamwalker-uno-300-plus-slaapzak-mbacc52003?id_colour=1438

Maar zoals hierboven gezegd, wat voor eisen stel je er aan. Wat noem je compact en wat is het budget.
Sinds vorig jaar ben ik over gegaan op een mummy, ik vind het ideaal voor in voor- en naseizoen. Hoogseizoen gebruik ik liever een deken model.

En let ook op de lengte, zie dat je een lengte mat hebt. In een slaapzak is niets vervelender als dat jij te lang bent.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan