Het grote motorkamperen Topic Deel 3

waar slaapt men

  • Slaapmatje

    Stemmen: 60 53,6%
  • Slaapzak

    Stemmen: 9 8,0%
  • Alleen thuis

    Stemmen: 0 0,0%
  • Mag partner niet weten..

    Stemmen: 7 6,3%
  • luchtbed....

    Stemmen: 36 32,1%

  • Totaal aantal stemmers
    112
Status
Niet open voor verdere reacties.
Zeker gaan ,het is er schitterend. :Y
Kan er tegen die tijd ook koud worden hoor, voor het geval je in een tent verblijft.
Jep,met tent.
Een decathlon arpenaz fresh&black 2.
Ik slaap op (meestal naast) forclaz air
Ik heb meerdere slaapzakken maar wel allemaal mummy.

Ik ga bij aliexpress een nep helinox stoeltje bestellen.
Als ik de verhalen mag gelopen dan houd die mijn 70kg wel.
 
Dat ziet er wel mooi uit.
Ik heb in september een week vrij en dat lijkt mij wel een mooie bestemming.
Dat wordt wel effe doortuffen voor een weekje naar de Picos.
Hotelletjes zijn daar niet zo duur. Plek zal er ook zeker wel zijn in sept.
Mijn hotel in Boca Herguena was nauwelijks duurder dan camping.
Deze ga ik niet aanraden want lag erg afgelegen, geen resto, ligt vij hoog, maar kost dan ook geen drol.

Wow, dank voor de tip.
Afgelopen zomer baalde ik vooral van het 'de tent uit branden en niet kunnen rusten want nylon en zon is hitte'. Daarnaast werd ik wel jalours van een andere motorrijder die een paraplu-tent had.(snel opgezet)
Ik heb nu 2 waterdichte nylon tentjes maar zou een 2 pers. polycotton tentje wat zijn?
Ik heb een 'echt'katoenen tent gehad maar echt waterdicht was hij niet..
Dat jouw katoenen tent lekt ligt niet aan materiaal maar wrs toch aan de tent zelf. Katoen is meestal veel koeler maar heeft wel als nadeel dat bij plotselinge heftige regen het doek enkele min doorslaat. Dan trekken de poriën dicht en is tent gewoon waterdicht. Bij gewone regen (begint vaak met kleine spatjes) zal je van dat doorslaan geen last hebben.

Een ander nadeel van katoen is meer gewicht. Niet op de motor maar wel met de auto heb ik veel liever een katoenen tent. Zwaar maar een veel beter leefklimaat.
Ik heb in verleden een katoenen tentje gehad (wel altijd goed onderhouden) die het uiteindelijk 32jaar heeft volgehouden. Heel veel landen heeft dit tentje in al die jaren mogen bezoeken. Dagenlange hitte in Griekenland maar ook dagenlange regen in Engeland.

In hele hete landen zoek ik altijd een camping-plek, met als effe kan, hele dag veel schaduw. iig dat je in de vroege ochtend niet uit je tent wordt gekookt. Let daar ATIJD op bij plaatsen van mijn tent. Straks in Noorwegen vooral wél in de zon maar liefst ook beschut tegen wind.

Onlangs in mijn speurtocht naar de Vango Omega 350 heb ik gelezen dat nylon het nadeel heeft dat bij wisselende temps de tent vaker moet worden nagespannen.
Voor op de motor lijkt toch beste keus een polyester tentzeil.

De Omega weegt 5.1kg en nog een redelijke pakmaat. Wel heb ik daarvoor flink leefruimte.
 
Jep,met tent.
Een decathlon arpenaz fresh&black 2.
Ik slaap op (meestal naast) forclaz air
Ik heb meerdere slaapzakken maar wel allemaal mummy.

Ik ga bij aliexpress een nep helinox stoeltje bestellen.
Als ik de verhalen mag gelopen dan houd die mijn 70kg wel.
Ik vraag me af hoe dat 'fresh & black'concept helpt in de zon.. het blijft een nylon tent..
 
wit/ zilver weerkaatst alle zonlicht en warmte.
zwart absorbeert alle licht en warmte.
(met licht bedoel ik ook infra-rood/ dat is ook lichtstraling, maar dat zie je niet)

Trek je conclusie!
 
wit/ zilver weerkaatst alle zonlicht en warmte.
zwart absorbeert alle licht en warmte.
(met licht bedoel ik ook infra-rood/ dat is ook lichtstraling, maar dat zie je niet)

Trek je conclusie!
Theorie is leuk, ik ben benieuwd of het echt werkt...
Afgelopen zomer veel nachten weinig geslapen omdat ik snel de tent werd uitgebrand.. ik kijk nu eens rond naar een polycotton tentje..
Vol katoen durf ik niet meer...
 
Je kunt ook kijken naar een tent met 2 ingangen. Kun je hem gewoon een stuk open zetten als je het warm krijgt. Ik slaap zelf ook vaak met een halfopen tent.
 
40+ rijden is zeker niet zo fijn.
Vooral als je ineens een stoplicht hebt die veel te lang op rood blijft staan.
Het blok is dan warmer dan de kachel thuis. De fan blaast de hitte nog eens extra naar je toe. Mijn ervaring is dat je je dan al heel snel een gebraden kippetje voelt! Daarom vlug weer snelheid maken!

Op Sicilië was het langs de zee, als je maar bleef rijden, nog wel te doen.
Ik was in Jordanië met een bus met airco. Dat ging prima. Voor de motor was het daar veel te warm.
Motoren zag je daarom ook niet............
 
heren ik interesse om mij zo'n bialetti koffiepot aan te schaffen , en daarom richt ik mij tot jullie omdat er hier verschillende mensen zo'n koffiepot hebben .
ik heb hier eigenlijk een paar vragen over :
je kan zo'n pot aanschaffen voor 1 , 2 , 4 , 6 , 8 , of 12 cups , maar die cups waar ze het over hebben zijn van die hele kleine tasjes , en ik drink graag koffie uit zo'n deftige grote tas , ik heb het niet over zo'n medium tas die bij de meeste eetserviezen zitten , ik heb het over een een grote tas waar je al gouw 3 vingers door het handvat kan steken , inhoud 250 cc .
Weet er soms iemand welke pot (aantal cups) ik moet hebben om zo'n tas gevuld te krijgen ?
 
Voor de niet Belgen of Brabanders onder ons. Tas koffie = Kop koffie. Dus tas betekend in deze context kop of mok.

Leuk, lang niet gehoord tas koffie. :t
 
Misschien komt het wel daar vandaan maar in Duitsland is het Eine Tasse kaffee toch?
 
Laatst bewerkt:
Aanvulling de koffie uit een dergelijke apparaat is goed/erg sterk. Dus een bak van zeg 200 ml daar ga je van stuiteren (tenzij je cafeïne verslaafd ben).

Voor hoeveel personen ga je koffie zetten ?

In je uppie zou ik hem niet al te groot nemen.

Wel gemerkt dat de basiskoffie veel invloed heeft op het bakkie "pleur" dat uit het apparaat komt (lees niet bezuinigen op de gemalen koffie waarvan je koffie wil zetten).
 
Even terug over die reflecterende 'cool'nylon tenten.
ik bedenk met net dat ik zon folie-isolatie-reddingsdeken heb.
Als je die groter zou hebben, zou je die preventief over je tent kunnen spannen..
Zou het schelen/ ik kan me herinneren in de 'wij' periode, dat een deken over de tent wel hielp om in de morgen niet de tent uit gebrand te worden..
 
Anders heeft coleman nog een uitvinding waar ik van de week over las. Niet iedere tent van hen heeft dat:

De 4 Air Valdes tenten zijn voorzien van de zogenaamde Blackout Bedrooms. Het tentdoek van de slaapkamers houdt 99 procent van het buitenlicht tegen, waardoor je niet wakker wordt van de eerste zonnestralen. En waardoor je kleindochter of kleinzoon lekker een middagslaapje kan doen. Naast het filteren van het licht, zorgen de Blackout Bedrooms voor aangenamere temperaturen. Overdag blijft het koeler doordat de warmte tegengehouden wordt en ’s nachts blijft het warmer.

Of het werkt weet ik niet.
 
Een donkere tarp over de tent spannen werkt ook.
Zo lang de tent niet in de volle staat,is er niks aan de hand.

Ik heb altijd een bruine tarp mee van 2x2m , handig tegen zon,wind of regen.

Ik ga nu een nep heliknox stoeltje (en nog wat stomme meuk) bestellen bij aliexpress.
 
Aanvulling de koffie uit een dergelijke apparaat is goed/erg sterk. Dus een bak van zeg 200 ml daar ga je van stuiteren (tenzij je cafeïne verslaafd ben).

Voor hoeveel personen ga je koffie zetten ?

In je uppie zou ik hem niet al te groot nemen.

Wel gemerkt dat de basiskoffie veel invloed heeft op het bakkie "pleur" dat uit het apparaat komt (lees niet bezuinigen op de gemalen koffie waarvan je koffie wil zetten).

:^ , sowieso alles wat deze man zegt over koffie :t
 
Even terug over die reflecterende 'cool'nylon tenten.
ik bedenk met net dat ik zon folie-isolatie-reddingsdeken heb.
Als je die groter zou hebben, zou je die preventief over je tent kunnen spannen..
Zou het schelen/ ik kan me herinneren in de 'wij' periode, dat een deken over de tent wel hielp om in de morgen niet de tent uit gebrand te worden..
Warmte in je tent kan je krijgen op 3 manieren: convectie, conductie en radiatie.

Convectie is warmtestroming van materiaal. Hier dus warme lucht.
Is principe van goede winterkleding. Zorgen dat lucht in alle kleine poriën niet kan stromen.
Dat is dus je tent goed dichthouden dat hete lucht niet naar binnen stroomt.

Conductie is geleiding van warmte naar een koelere plek binnen het materiaal.
Een stalen plaat in de volle zon is ook aan de achterzijde bloedheet. Motorkap auto!

Radiatie is electro-magnetische straling van een warmer lichaam op een koeler lichaam.
Mbv folie kan je dat verminderen door terug te reflecteren. Thermoskan!

Dus als het buiten 40'C is kan je niet verwachten dat het in je tent maar 20'C is.
Wat wil je gaan verwachten van een tentdoek met een dikte van een paar tienden mm?

Zelfs het best ge-isoleerde huis is in de winter na een paar dagen nog maar 5'C.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan