Het grote motorkamperen Topic Deel 3

waar slaapt men

  • Slaapmatje

    Stemmen: 60 53,6%
  • Slaapzak

    Stemmen: 9 8,0%
  • Alleen thuis

    Stemmen: 0 0,0%
  • Mag partner niet weten..

    Stemmen: 7 6,3%
  • luchtbed....

    Stemmen: 36 32,1%

  • Totaal aantal stemmers
    112
Status
Niet open voor verdere reacties.
heren ik interesse om mij zo'n bialetti koffiepot aan te schaffen , en daarom richt ik mij tot jullie omdat er hier verschillende mensen zo'n koffiepot hebben .
ik heb hier eigenlijk een paar vragen over :
je kan zo'n pot aanschaffen voor 1 , 2 , 4 , 6 , 8 , of 12 cups , maar die cups waar ze het over hebben zijn van die hele kleine tasjes , en ik drink graag koffie uit zo'n deftige grote tas , ik heb het niet over zo'n medium tas die bij de meeste eetserviezen zitten , ik heb het over een een grote tas waar je al gouw 3 vingers door het handvat kan steken , inhoud 250 cc .
Weet er soms iemand welke pot (aantal cups) ik moet hebben om zo'n tas gevuld te krijgen ?

In principe zet je met zo'n ding espresso, dus de inhoudsmaten zijn ook gebaseerd op espressokopjes. Ik heb zelf de 2-persoonsversie, daarmee zet je dus eigenlijk een dubbele espresso. Je kunt er natuurlijk ook gewoon iets minder koffie in doen om iets minder sterke koffie te krijgen. Dan heb met de 2 persoons versie dus een normale kop koffie, geen mok. Ik kan vanavond thuis wel even opmeten hoeveel er precies uitkomt. Ik gooi hem altijd wel gewoon helemaal vol met koffie, dus ik zet altijd een dubbele espresso. Kan mij niet sterk genoeg zijn eigenlijk.
 
Warmte in je tent krijg je op 2 manieren: convectie en conductie en radiatie.

Convectie is warmtestroming van materiaal. Hier dus warme lucht.
Is principe van goede winterkleding. Zorgen dat lucht in alle kleine poriën niet kan stromen.
Dat is dus je tent goed dichthouden dat hete lucht niet naar binnen stroomt.

Conductie is geleiding van warmte naar een koelere plek binnen het materiaal.
Een stalen plaat in de volle zon is ook aan de achterzijde bloedheet. Motorkap auto!

Radiatie is electro-magnetische straling van een warmer lichaam op een koeler lichaam.
Mbv folie kan je dat verminderen door terug te reflecteren. Thermoskan!

Dus als het buiten 40'C is kan je niet verwachten dat het in je tent maar 20'C is.
Wat wil je gaan verwachten van een tentdoek met een dikte van een paar tienden mm?

Zelfs het best ge-isoleerde huis is in de winter na een paar dagen nog maar 5'C.

Klopt helemaal wat je zegt, je hebt 3 manieren van warmte overdracht. Straling, stroming en geleiding.

Waar Sammie in de ochtend last van heeft is nu juist de stralingswarmte van de zon. De omgevingstemp is dan vaak nog lager dan 20 graden, maar je bakt wel je tent uit. Een hoog reflecterend folie deken waar Sammie over spreekt gaat dan echt goed werken als je dat netjes over de tent kun spannen.
 
Maar zodra je dagelijks rijdt word je daar snel moe van. Eén zuchtje wind en het spul klappert dat je nog geen oog dicht doet!

Tja, tenzij je in juni in noordelijk Scandinavie gaat kamperen is het toch niet zo'n punt om gewoon op te staan als het te warm wordt in de tent? Heb je mooie lange dag, :] of kun je desnoods eerder stoppen met een biertje. :9 Het is vakantie, dus waarom zou je op de getalletjes van de klok wachten?

Als je die folie toch wilt gebruiken (stel je bent een avondmens en vindt de ochtend echt niet te harden, het is per slot van rekening vakantie): wanneer het waait kun je de folie tussen je binnen en buitentent doen. Klappert ie niet. Desnoods oordoppen in. Als het niet waait koelt de buitentent niet voldoende af, maar dan kan ie juist weer buiten de tent.

Veel tenten kun je trouwens ook opzetten zonder de buitentent (of zonder de binnentent, maar dan ben je overgeleverd aan de muggen). Dat scheelt ook heel veel warmte. Dat het erg licht is zonder buitentent kun je oplossen met een maskertje. Die moet je sowieso meenemen, want pakmaat 0 en dan hoef je ook niet die enorm warme slaapzak tot over je hoofd te trekken als het licht wordt. :t

Nouja uiteindelijk moet je het zelf oplossen en je eigen middenweg bewandelen. Maar misschien heeft iemand nog wat aan deze trucjes. Ik zet ook een warmtedekentje op mijn paklijst.
 
Tja, tenzij je in juni in noordelijk Scandinavie gaat kamperen is het toch niet zo'n punt om gewoon op te staan als het te warm wordt in de tent?

Ik heb ook de nodige reizen naar Scandinavië gemaakt, altijd gekampeerd maar nog nooit meegemaakt dat het midden in de nacht zo warm is dat je de tent uit ligt te branden. Zelfs als het overdag 30 graden was koelde het tijdens de nacht gewoon weer helemaal af. Ook mid-zomer wordt het weliswaar niet donker, maar de zon staat dan zo laag dat hij veel minder kracht heeft dan overdag. Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt. Tegen 6 uur in de ochtend wordt het misschien weer warm, maar dan is het gewoon een mooie tijd om eruit te gaan.
 
Ik heb ook de nodige reizen naar Scandinavië gemaakt, altijd gekampeerd maar nog nooit meegemaakt dat het midden in de nacht zo warm is dat je de tent uit ligt te branden. Zelfs als het overdag 30 graden was koelde het tijdens de nacht gewoon weer helemaal af. Ook mid-zomer wordt het weliswaar niet donker, maar de zon staat dan zo laag dat hij veel minder kracht heeft dan overdag. Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt. Tegen 6 uur in de ochtend wordt het misschien weer warm, maar dan is het gewoon een mooie tijd om eruit te gaan.

Ik heb helaas wat meer slaap/rust nodig..
 
heren ik interesse om mij zo'n bialetti koffiepot aan te schaffen , en daarom richt ik mij tot jullie omdat er hier verschillende mensen zo'n koffiepot hebben .
ik heb hier eigenlijk een paar vragen over :
je kan zo'n pot aanschaffen voor 1 , 2 , 4 , 6 , 8 , of 12 cups , maar die cups waar ze het over hebben zijn van die hele kleine tasjes , en ik drink graag koffie uit zo'n deftige grote tas , ik heb het niet over zo'n medium tas die bij de meeste eetserviezen zitten , ik heb het over een een grote tas waar je al gouw 3 vingers door het handvat kan steken , inhoud 250 cc .
Weet er soms iemand welke pot (aantal cups) ik moet hebben om zo'n tas gevuld te krijgen ?

Ik heb nog even gekeken naar mijn Bialetti, en ik zag net dat ik geen 2 maar een 3 persoons heb. Er gaat 175ml water in, dus dat is een klein kopje. Voor een grote kop zal je dus minimaal een 4 persoons of nog groter nodig hebben. Je kunt natuurlijk variëren met de hoeveelheid koffie die je er in doet. Wel een tip, koop een echte Bialetti of ander goed merk. Bij de kampeerwinkel verkopen ze van die dingen van 5 euro, maar die gaan snel lekken en vind ik waardeloos.
 
Tja, tenzij je in juni in noordelijk Scandinavie gaat kamperen is het toch niet zo'n punt om gewoon op te staan als het te warm wordt in de tent? Heb je mooie lange dag, :] of kun je desnoods eerder stoppen met een biertje. :9 Het is vakantie, dus waarom zou je op de getalletjes van de klok wachten?

De meest extreme ervaring was voor mij in Kautokeino (Noord-Noorwegen), waar ik kampeerde in een week dat het mooi zonnig weer was. Overdag rond de 30, 's nachts niet veel kouder want de zon gaat nauwelijks onder.

Niet goed op schaduwplekken gelet, en ook nog eens zoveel muggen dat buiten de tent zitten eigenlijk ook geen optie was. Om 3.00 's nachts stond de zon al weer vol op de tent te branden, er buiten zitten was ook geen optie dus om 4.00 reed ik uiteindelijk al bepakt van de camping af.

Dat is voor een enkele dag niet zo'n probleem, maar als dat een hele vakantie het geval is, heb ik echt te weinig nachtrust.

Sinds die tijd in Scandinavië heb ik dus altijd zoveel mogelijk de schaduw opgezocht, voorzover die te vinden is. Op dagen dat het zonnig is ben je daar blij mee, want 's nachts koelt het niet echt af. Op dagen dat het kouder en bewolkt is, maakt het niet uit of je wel of niet in de schaduw staat, want er is geen zon.
 
Ik heb nog even gekeken naar mijn Bialetti, en ik zag net dat ik geen 2 maar een 3 persoons heb. Er gaat 175ml water in, dus dat is een klein kopje. Voor een grote kop zal je dus minimaal een 4 persoons of nog groter nodig hebben. Je kunt natuurlijk variëren met de hoeveelheid koffie die je er in doet. Wel een tip, koop een echte Bialetti of ander goed merk. Bij de kampeerwinkel verkopen ze van die dingen van 5 euro, maar die gaan snel lekken en vind ik waardeloos.


bedankt voor je reaktie frazer , inderdaad ik heb hier ook al van die namaak bialetti's gezien voor een hele lage prijs , maar ik wil ook voor het originele gaan .
Maar het is dus mogelijk om lichtere koffie te maken door minder koffie in de pot te doen ?
 
bedankt voor je reaktie frazer , inderdaad ik heb hier ook al van die namaak bialetti's gezien voor een hele lage prijs , maar ik wil ook voor het originele gaan .
Maar het is dus mogelijk om lichtere koffie te maken door minder koffie in de pot te doen ?

Volgens mij kan dan gewoon, ik doe hem ook niet altijd helemaal tot aan de rand. En mocht je het te sterk vinden dan kan je het altijd nog aanlengen met een beetje heet water.
 
Na wat rondgekeken te hebben ben ik gister toch naar de decathlon geweest en de quickhiker 3 gekocht.

aanvankelijk dacht ik dat het model niet meer werd gemaakt maar ze hebben de vorige versie aangepast maar vooral verbeterd.

full


het kleine pakformaat vind ik toch wel erg fijn.
ik weet uit ervaring dat er genoeg plek is voor mij en mijn spullen.
de tent is er makkelijk en snel op te zetten mede doordat de
binnen en buitentent in 1 keer opgezet worden.

eigenlijk alleen dat vind ik de meerprijs tov een standaard arpenaz model van 50 euro al waard.
schijnt dat binnen en buitentent wel los van elkaar te gebruiken zijn.
als het zo warm is dat je alleen in een binnentent zou gaan liggen zou ik gewoon buiten slapen, maar daar zitten andere kampeerders in de buurt misschien niet op te wachten :P
 
Laatst bewerkt:
Na wat rondgekeken te hebben ben ik gister toch naar de decathlon geweest en de quickhiker 3 gekocht.

aanvankelijk dacht ik dat het model niet meer werd gemaakt maar ze hebben de vorige versie aangepast maar vooral verbeterd.

[afbeelding]

het kleine pakformaat vind ik toch wel erg fijn.
ik weet uit ervaring dat er genoeg plek is voor mij en mijn spullen.
de tent is er makkelijk en snel op te zetten mede doordat de
binnen en buitentent in 1 keer opgezet worden.

eigenlijk alleen dat vind ik de meerprijs tov een standaard arpenaz model van 50 euro al waard.
schijnt dat binnen en buitentent wel los van elkaar te gebruiken zijn.
als het zo warm is dat je alleen in een binnentent zou gaan liggen zou ik gewoon buiten slapen, maar daar zitten andere kampeerders in de buurt misschien niet op te wachten :P

Ik heb precies dezelfde brander :)

Prima ding :t
 
Ik heb precies dezelfde b Sander ;)

Prima ding :t

deze is 20 euro.

een net iets grotere qua formaat kan 2 keer zoveel vermogen/ Kw leveren en er was ook een uitvoering met pootjes maar dat leek me te groot en vond het ook wat duur.
1432a70003_0101_01.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vraagje uit interesse, hoe makkelijk is het om aan die gasblikjes te komen of neem je een hele voorraad mee op vakantie? Hoe lang doe je met zo'n blikje? In Scandinavië viel het me op dat die blikjes gewoon bij de pomp of in de supermarkt liggen, maar dat heb ik eerder nog nergens gezien. Er zijn ook zoveel soorten, of zijn die uitwisselbaar?

Ik kook altijd op benzine, omdat ik dit altijd bij me heb dus nooit naar hoef te zoeken. Ben niet van plan over te stappen hoor, maar ik vroeg het me gewoon af.
 
Vraagje uit interesse, hoe makkelijk is het om aan die gasblikjes te komen of neem je een hele voorraad mee op vakantie? Hoe lang doe je met zo'n blikje? In Scandinavië viel het me op dat die blikjes gewoon bij de pomp of in de supermarkt liggen, maar dat heb ik eerder nog nergens gezien. Er zijn ook zoveel soorten, of zijn die uitwisselbaar?

Ik kook altijd op benzine, omdat ik dit altijd bij me heb dus nooit naar hoef te zoeken. Ben niet van plan over te stappen hoor, maar ik vroeg het me gewoon af.

Je kan die Campinggaz dingen echt overal kopen. Supermarkten, tankstations, winkels, bouwmarkten, echt overal. Hoe lang je ermee kan doen is natte vinger werk, de een kookt langer/meer dan de ander. Dan heb je ook nog eens verschillende formaten tinnetjes.

Ik heb altijd 1 reserve bij me.
 
Vraagje uit interesse, hoe makkelijk is het om aan die gasblikjes te komen of neem je een hele voorraad mee op vakantie? Hoe lang doe je met zo'n blikje? In Scandinavië viel het me op dat die blikjes gewoon bij de pomp of in de supermarkt liggen, maar dat heb ik eerder nog nergens gezien. Er zijn ook zoveel soorten, of zijn die uitwisselbaar?

Ik kook altijd op benzine, omdat ik dit altijd bij me heb dus nooit naar hoef te zoeken. Ben niet van plan over te stappen hoor, maar ik vroeg het me gewoon af.

Toen we met z'n 2-en waren en zijspan hadden we een reserve gasblik mee.
Het gasblik wat er nu nog in zit gaat al 2 zomervakanties mee.. Onderweg kun je ze overal wel vinden.
Je hebt ze met zo'n plastic sluiting en de traditionele opschroef-dingen.. allemaal wel universeel..
 
Dat valt goed mee dan, ik dacht dat je echt moest zoeken naar die dingen. Ik weet nog wel dat het vroeger soms wel een zoektocht was naar die campinggasflessen, maar dat waren die grote navulbare dingen.
 
Toen we met z'n 2-en waren en zijspan hadden we een reserve gasblik mee.
Het gasblik wat er nu nog in zit gaat al 2 zomervakanties mee.. Onderweg kun je ze overal wel vinden.
Je hebt ze met zo'n plastic sluiting en de traditionele opschroef-dingen.. allemaal wel universeel..
Er zijn verwijderbare blikken Camping Gaz CV300 (240gr) en CV470 (450gr)
Zoals te zien op foto van LePensZeur 2apr 10:48. Ikzelf gebruik meestal van die aanprikblikjes bijv C206 is maar 190gr. Vooral voordeel erg klein en blikje past in mijn mok.

Nee, die kleine blikjes houden het geen 2 vakanties vol. Met zo'n klein blikje een paar keer koken en koffie en dan is het wel gebeurd. Ik heb altijd 1 blikje aangeprikt en 1 blikje reserve. Heel vervelend als je halverwege het koken ineens geen gas meer hebt.

Verder hebben die hele kleine blikjes met de brander die erop zit als nadeel dat er heel weinig (warmte) vermogen wordt geleverd. Dus koken in wind dat gaat niet best. Daarvoor een heel beschutte plek zoeken. (of bij veel wind binnen in voorportaal van mijn nieuwe tentje!)

Een algemene tip voor deze brandertjes is dat de gassproeier soms nog wel eens half of helemaal verstopt wil raken. (lijkt wel de carb van de motor!) Daarvoor heeft Camping Gaz een sproeier-doorprikker. Herstel voor een volle vlam!
Afgelopen vakantie nog last mee gehad. Helaas toen prikker thuis gelaten. Niet meer doen!
 
Wat helpt is er een opvouwbaar windscherm omheen zetten: voordeel is uit de wind en ook dat het warmte reflecteert. Voor plm 10 euri's een alu schermpje bij Bever.
 
Laatst bewerkt:
Wat helpt is er een opvouwbaar windscherm omheen zetten: voordeel is uit de wind en ook dat het warmte reflecteert. Voor plm 10 euri's een alu schermpje bij Bever.

Maar dan heb je weer iets extra's wat je moet meenemen :)

Als het niet waait kookt water razendsnel. Waait het, gewoon ff uit de wind zetten. Ik kan hem bijvoorbeeld gewoon in mijn voortent zetten.
 
Als het hard waait gebruik ik mijn koffers vaak als windscherm, of inderdaad gewoon in de tent koken als je daar de mogelijkheid voor hebt.
 
Zo'n opvouwbaar windschermpje is plat op te vouwen en in die toestand 30x10x 0,3
Dus ligt gewoon op de bodem van de tas/koffer.
Koffers sluiten nooit rondom af, dus heb je wel de wind afgeschermd, maar je mist de weerkaatsing van de warmte en dat maakt echt flink verschil in gasverbruik.
 
Ik heb twee jaar geleden een jetboil aangeschaft, werkt prima, weinig gas verbruik. En alles past in de jetboil houder, dus lekker compact in de koffer/tas.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan