Het grote motorkamperen Topic Deel 3

waar slaapt men

  • Slaapmatje

    Stemmen: 60 53,6%
  • Slaapzak

    Stemmen: 9 8,0%
  • Alleen thuis

    Stemmen: 0 0,0%
  • Mag partner niet weten..

    Stemmen: 7 6,3%
  • luchtbed....

    Stemmen: 36 32,1%

  • Totaal aantal stemmers
    112
Status
Niet open voor verdere reacties.
Voor mij is een lamswollen trui over een goede dry-fit coltrui ideaal. De wintervoering kan eruit, de regenvoering houdt de wind tegen als het erg koud is. En als het te warm is, de trui in de topkoffer en 's avonds aan als het fris wordt. De DryFit coltrui even snel wassen, (altijd een klein doosje Biotex oid meenemen) Gek genoeg neemt de trui weinig lijfluchtjes mee,'s avonds aan het scheerlijntje binnen of buiten en hij is weer fris.
In elk geval nooit katoenen spullen aan. Ouderwetse wol is ideaal als motorkleding en werkt voor mij beter als fleece onder je motorjas.
 
Laagjes is sowieso belangrijk, ik gebruik altijd onderkleding van Craft, maar Merino is natuurlijk ook perfect. Als warm vest/trui gebruik ik fleece. Fleece is warm, licht en relatief goedkoop vergeleken bij Merino. Het is dan weer niet zo compact mee te nemen als je het niet gebruikt.
 
Als je kleding aan moet in een slaapzak zit er iets niet goed. De werking is gebaseerd op reflectie van je lichaamswarmte. Kleding schermt die warmte af. Als je echt in koude omstandigheden kampeert eerst wat eten voordat je de slaapzak in gaat en zo min mogelijk aan. Je inwendige kachel gaat dan maximaal "Branden". Een goede slaapzak houd je dan echt wel warm.

Met een goede slaapzak gaat het dan met name om de goede isolatiewaarde. Je kunt nog zo'n goede en dure slaapzak hebben, maar als deze maar een comfortwarmte tot het vriespunt heeft en je gaat er bij -10 in liggen dan ga je het toch echt koud krijgen.

De ideale en universele slaapzak bestaat daarom ook niet, hoe goed of duur deze dan ook is. Daarom heb ik er 4 :+
 
Laagjes is sowieso belangrijk, ik gebruik altijd onderkleding van Craft, maar Merino is natuurlijk ook perfect. Als warm vest/trui gebruik ik fleece. Fleece is warm, licht en relatief goedkoop vergeleken bij Merino. Het is dan weer niet zo compact mee te nemen als je het niet gebruikt.
Fleece verliest alleen zijn isolatiewaarde wanneer het vochtig is, wol heeft dit niet.
 
Met een goede slaapzak gaat het dan met name om de goede isolatiewaarde. Je kunt nog zo'n goede en dure slaapzak hebben, maar als deze maar een comfortwarmte tot het vriespunt heeft en je gaat er bij -10 in liggen dan ga je het toch echt koud krijgen.

De ideale en universele slaapzak bestaat daarom ook niet, hoe goed of duur deze dan ook is. Daarom heb ik er 4 :+

Zo rete irritant kou lijden in je slaapzak.... :X

Daarom al een tijdje op zoek naar een warme en niet te dure slaapzak.
heb ook naar die legerslaapzakken gekeken, maar die hebben wel een erg grote pakmaat en zwaar, als ik die weer eens naar een festival oid mee wil slepen.
 
Laatst bewerkt:
Met een goede slaapzak gaat het dan met name om de goede isolatiewaarde. Je kunt nog zo'n goede en dure slaapzak hebben, maar als deze maar een comfortwarmte tot het vriespunt heeft en je gaat er bij -10 in liggen dan ga je het toch echt koud krijgen.

De ideale en universele slaapzak bestaat daarom ook niet, hoe goed of duur deze dan ook is. Daarom heb ik er 4 :+
Een Merino trui met daarover een fleece lijkt me wel ideaal :+
 
Met een goede slaapzak gaat het dan met name om de goede isolatiewaarde. Je kunt nog zo'n goede en dure slaapzak hebben, maar als deze maar een comfortwarmte tot het vriespunt heeft en je gaat er bij -10 in liggen dan ga je het toch echt koud krijgen.

Klopt ik heb een paar jaar een Ajungilak Kompakt Spring op motorvakantie meegenomen. Prima in de zomermaanden als je niet echt de bergen in gaat. In september toch regelmatig nachten gehad dat ik het echt koud had. Daarna de Kompakt 3 Seasons gekocht die er ook in een lengtemaat is en die neem ik tegenwoordig altijd op motorvakantie mee. Als het warm is kun je hem ook gewoon los over je heen gooien. Maar als het koud is heb je spijt de verkeerde slaapzak te hebben.

Toch is ook de Kompakt Spring een kwalitatief heel goede slaapzak, alleen minder geschikt waar ik hem voor gebruik.
 
Zeker wel, verhuizen 😂😂😂😂

Ik heb inderdaad nog nooit een week regen gehad. Een dag wil ik nog wachten als het regent maar anders zoek ik echt een ander gebied op. Zo kwam ik vorig jaar zomer in Slovakije terecht terwijl ik naar Zuid Frankrijk onderweg was, maar dat is alleen maar leuk.
 
Laatst bewerkt:
Mooi land he? Slowakije :)

(ik woon nu 6 jaar in Bratislava, mooie bochtjes draaien tijdens dagtochten :))

Ga dit jaar voor het eerst motorkamperen (Coleman Tasman 2 gekocht enzo) - mij benieuwen hoe dat gaat
 
Mooi land he? Slowakije :)

Ik zat eigenlijk op de verkeerde plek, in Cerovo. Mooie ruime boerencamping daar, maar de echt mooie wegen waren toch nog best een eind weg. Een dag getoerd richting de Tatra's en één dag meer richting het Zuid-Oosten.

Wel fijn land vond ik.
 
Ik zat eigenlijk op de verkeerde plek, in Cerovo. Mooie ruime boerencamping daar, maar de echt mooie wegen waren toch nog best een eind weg. Een dag getoerd richting de Tatra's en één dag meer richting het Zuid-Oosten.

Wel fijn land vond ik.

Moest even maps gebruiken om Cerovo te vinden :) Dat is inderdaad dan nog even rijden voor mooie(re) bochtjes - noordelijker (in de Tatry) heb je daar wel leuke wegen, afgelopen September geloof ik een weekend in het skigebied van Jasna/Chopok en richting Spissky Hrad wat kilometers gemaakt, was best vermakelijk

Meestal gaan we echter Oostenrijk in, richting Kalte Kuchl of Rechnitz maar dan ben je wel een complete dag weg vanuit Bratislava (totaal iest van 400km rondtrip)
 
Frazer schreef:
De ideale en universele slaapzak bestaat daarom ook niet, hoe goed of duur deze dan ook is. Daarom heb ik er 4
Om het risico te vermijden dat ik de verkeerde slaapzak mee zou nemen heb ik er maar 1, met de hoogste comfortwarmte. Alles wat het warmer is gaat eerst de Gore Tex hoes er af en daarna de rits verder open. Heb dus altijd de goed bij me. :) :)
 
Ik loer weleens in dit topic voor tips en zal ook maar eens mijn setup/ervaringen posten :)

[DOCLIB=1292560,29ad5bd96ce4a0168cc41b29c6c99784,82878]

Vorig jaar september ben ik voor het eerst op motorvakantie geweest en vanwege de prijs en tentstokallergie een popuptentje (1 persoons) geprobeerd. Bleek netjes op de motor te passen en behoorlijk te slapen, zij het wat knus. Verder achterop een speedbag van 50L, slaapmat en stoeltje. Slaapzak was ook niet bepaald de duurste van de Decathlon en volstaat ook goed. Ging prima op m'n Fazer ter waarde van sommige mensen hun kofferset :P

Een paar weken geleden weer weggeweest en tweaks voor de volgende keer zijn een luchtbed (denk dat dat toch wat lekkerder slaapt), een iets grotere tent (zag dat de 2 persoons popup ingepakt in omtrek nog maar 1cm groter is dan mijn 1p) en zelf koken omdat ik toch niet helemaal relaxed in m'n eentje uit eten ga (en ook niet alleen maar McDonald's wil eten). En m'n jas met voeringen in plaats van ambitieus m'n doorwaai-jas, wat soms heerlijk is maar meestal wat ambitieus bleek :X
 
Laatst bewerkt:
Dit was mijn belading ten tijde van het solo kamperen.
TGfDx8QCYv7yLSfpe3jLfRfjtp6I9MqtIs2qpeqxVRkZZAQ6Fn4G39juRXUG9u2tIT-6xYI4m5pP6Fhj9c5BNepoBR6xldrQV2tqrf-6moBfOQLeGGSHALSnYqrpKxTmTMkuuXht0Rd3MVNhIgwAFTLdWBBuVA0vtd5q8iqJnOoSRCWC8b-BOmeYpeoh2Ig8uyiIth832oKP1KB-IDCThbzjN4MGj1DkBxgXNgEB7r1NkyyvOmjRKf4ZqQdWWsX2nhqqi54qc-aidlZzeToSPjVp0BCQTVXnM7WLy27ukoTlmr5KaSsosAEsJG5KE8z-arkqiJqP0bQOsN1t7dWg4dqppJuiCQ4ZRVkGQr5xy-tJnz289gkiL94CBy8nvM2WgIshYLfAEAEz0pOHXoBgMLvfFJOv9ymQwloGmbzSQVSy_k3D3ODJH3FqpEawcVOcGCAx-lwtcu1-WcCOqNogPrOx4MocQ1ThgbcqOyrjnwcOwii6iQT91LRIxIqg0HJWohws-ZdFvVYHqEg5Rm2MeV45I31lq9jUtJUixoSr2IBWp673nko7ar1of2mJWFDp_0c8fhrz_rfjZI2pJpfqgxPmQ-QQPUJYpCA5I-7mJ3KsLZfh2o5WdVetJww6c4Ys_PQFq_--B2GjKW8zIeOopoDPDfAg4-OAwo0nW5fDaw=w1563-h878-no


jSrH8G5t7YHoR4tbwH8gj8NBGW5oI7LEAKpqZrUyItZ8FFa7q3dgzR_77x6IoKzxgZpz40ViHPcAv-QSXzdQHpZh5a-f__-5xBWkHV-w5xj9G-eN8AppfsAuicJ92YeZinxk0LXjUsIXAvId517vmGHdSh2A9Zc6Pr1XHmxc3l7g-dN9SWpn3Gzf8CtkpG4WXN0sx8hzc0ze1bannRWTwquWzEItPqzfn83-_NrvK0NmYR-TkjrLwyOCaM0BauICsnv5Wb5nMIoYsB4EO0bRn3ZdoUsEGz3dsSb-d5H-3fMmDP8G7SvqICYx1hAxdBfSAY0dxs1eEu_G9OnpvEMXWFCMLxq4eTY62qmjjyFM2dpp0rmpOD9ax_YMO54rO7fS16FTayYfezLPKonE7HDTd4VQ5WBmv4z1jOWEpQglNmoo0cJB-NXXgS5aBFx3bgFuLFwitshqwMBsxJ4bB0Ta3Fl3hTEC76EIooT0ojNRURcuIv_uYphazA_o7ciafpT0FLD1VzQ7iVlEFOeMNYS-P7P46jT8dFayw9pcAw8k1Ofzx3ErnGDlP0P1bGyhk3nhLw7OGKKisyARuTLpujefQwHEa-XXOGbpvBIBswHQedOvOEdVvkBX15dzbEHoD13p4bqhdckO2JaXlPDS-vf5bznf8mzEjOjOm3ZL3AVUQg=w1563-h878-no

Twee rollen met daar tussen een slaapmat en een dekzeil. Geen tent. Achterste rol met een net overtrokken, daar kun je wat klein spul tussen steken, zoals je slippers.
Daar boven op een waterdichte tas voor spullen, die je onderweg gebruikt. Spul om koffie te zetten, je lunch, fototoestel enz..
Omdat de bagagedrager vrij smal was heb ik daar een plaat Trespa op gemonteerd. Dan ligt alles mooi vlak en zakt niet weg onder het rijden. In de rol onder die plank, een PVC pijp, zit wat gereedschap. Ik gebruik nooit haken, maar lange elastieken met aan beide zijde een vaste lus. Heb je nooit kans op beschadigingen, je knoopt af op musketonhaken, die ergens op je bepakking liggen.
dh5mh_IT3_y4gagazI_dL1OLWowhq4xaev4tzCwhVwp95Cs1bYoDoKa-L5Rli3h5QP_5Ys5IZGhbx-9gyYOWSMh-t64eWWzJhGFrIi8wKaWRZS7_unSMXkwSpTDfHcpCtg-Zn-hKBzCFjlTcUjUuFW7VwlQ065AON61kF4bvRYgzxXUbIMTw6h-hPqAa4DLQf1e9qTEq0_KMEuIQ0qpYgBXhlUUFK3zLDTl9Gn7Dv0TtNuyHwX0y7zvV_fsqq3hEWX1ErlM_TXYl687ThpiOJGfEve7LrfeD8fd-zlc76s6JjhZT0b36GQdKZzjCQVsBwGYZwRZqG9pAsiF1eSU8wjfptk_v16uTDs4qk_OkhEPmIealGkYP3QPqJHx7GDtmnSQuaTHY8tRQg97QsuGIYRw1jY_vufdBdYFs2533p_ObCZJTN4-twfKSIGM6yhLf95YzZ8g964y_O8pxYk1IM7gXybUTE7z2e_E_juAMDlgqvih9wSvZTdFKmDEou2DHnunqqYJMUJTn4yhTik8X1y_qn3gxZCiggKp6lAoYm39VAiA4dScK4CS3V9CZGxSM7Cg1CM62I-OtRyYqeREnibR7d-y4p-O6fsz1aeAmjUL9ryyoQNMakTrgt93_YNRnCoxq2JSjjSBp4XQj_p1KnwS8vM7HnguuksPVToqY0A=w1563-h878-no

De elastieken kun je dan weer gebruiken om je kamp op te bouwen. met weinig tentstokken, daar gebruik je je motor voor. Tentstok is in drie delen, max 40 cm. Het jaar daarna een telescopisch verstelbare stok mee genomen. Een zijflap terugslaan en je hebt een grondzeil voor je slaapmat en slaapzak met Gore Tex hoes en de hoogste comforttemperatuur. Je slaap dus eigenlijk gewoon buiten.
LU4IopF2xE4TVdb6D6nxY2y9_MUcICrmze2L_7iAKJKBgP7Ci0Xe9rMJ6v1_kvL6xqLipBn3ExioEQr5aC439lO-oVC_sHJ-4A-u4eKlWs2U_zCVA8eUgVdTdzu7HF1kQQiiym78qEDbTU1zADtUEB-5iqP9xFfMeS_FaBQMJ0WHAYG0tqrXIZj7B2G_3g2lMgjKIHhClWUvQcfsqB3FnPBJs5vB9fLKN-YayDFLHl2Yc_1iExGSRXkk0oUbKQv52jLashtse9sGdDfxE6IYHyN9_HoBn99pZ0IRhpo7toaA8nZG7bIOlLdwOT4x-9YUpHXQj5jpP8usBXsTdUq8IJt1Ig_ydUXAZ2o7prrBfenMRoE2Xk4LiupVgU-YrE1xLNE1OYwsXgeAhE6MexuPsA6FrIHJ-UULsKi003ne0wjaF33CeClHMdOxb4AYFhT893YjlvzCmpAgZGcXNLtUS87j0KdliKUnpA_71H9F86GRaANffqbdhk9DiA7A-l-NSiDh2I_MuyHv6vjGz2UrRRgIYOV5wdSYMZyRFbWofEYiisI4UQxxoAG_RokcL6FqW0rbdeaxk-MGK3HJSOWttNOQVj8v3eyFtZEyZh-ye2Vd8QJBOygvb2Yybo9eWhbxddhYlsWYawY6u6olXzFUN6QXvFEo6WnCkJC98kK_1Q=w1563-h878-no

Voorste flap even terugslaan en je zit buiten.
Dat was solo, nu is het kamperen duo.
En dat ziet er weer heel anders uit.
8efO6biz0OtpwZcrRGXXhpYyn37uPGbzhwgrwsRONvgRPKU9FXfQ5SKk2Ek8bB-8hRcHuufseYsM4apt9C1TGHJ7NlKGAsO6Eysgfb81Pabj2ZFH8NutXh5EGumEb5hhz_h9ykXpwcV7asDjzFOEOVCkJGlwCQQZ2yMRrHTTNXUpjd2TshwtANpFGoN69-O-bv4U-7IgOgCTuTo3QVNe8cjk8dnlgBCWEroIi8B_vVpof0ReBKZ8KOLmZRS9JdBxSkCozYOMq9P1eOyvWLl7hUp308jVewiQJilmt53wzxBfbvw1c2de76DlJUZuUaSvPZ8pICcQHd6q5_5FrUcMaR9mEMjB6sUVQjAoQOXgmC5JAg7lX6QkFG0zYkHjo-nHlp1-KG7GSqsSYl4pkuf_AQoB-9CF6L4qlG4i2L257Sn4C6uhbcxCoIiinuHBB-5ZUB5enoF2AsjO0ChVivBeJHYHoaUiOB7RI33trX9In5XNcAXo-S0wWV1NiZY9gxNi7JcR5eY-As7-5V_CP4YTuf0JYthfmU6l4R7Jc1YiYcULlnbQiJDv7Jwfg4x41MdhnIiBAMyMucjP5TRIczjmVR5RAIBcEiN37HWthT-cjO200P_biJRG=w1170-h878-no

Tent waar je in kunt staan, goede stoelen en een tafel. Dus niet allemaal op de grond en kruipend de tent in en uit.
Tweepits benzinebrander en genoeg ruimte voor voldoende kleding en voorraad eten. Er kan dan zelfs een vliegenhengel mee.
Minder charme misschien, maar wel veel meer comfort.
 
Laatst bewerkt:
Mooi land he? Slowakije :)

(ik woon nu 6 jaar in Bratislava, mooie bochtjes draaien tijdens dagtochten :))

Ga dit jaar voor het eerst motorkamperen (Coleman Tasman 2 gekocht enzo) - mij benieuwen hoe dat gaat
Naast de Tatra vond ik Slowakije vrij plat, saai, wat dor.. misschien juist het saaie stuk doorkruist?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan