Het grote motorkamperen Topic Deel 3

waar slaapt men

  • Slaapmatje

    Stemmen: 60 53,6%
  • Slaapzak

    Stemmen: 9 8,0%
  • Alleen thuis

    Stemmen: 0 0,0%
  • Mag partner niet weten..

    Stemmen: 7 6,3%
  • luchtbed....

    Stemmen: 36 32,1%

  • Totaal aantal stemmers
    112
Status
Niet open voor verdere reacties.
Voor de overzichtelijkheid koop ik de laatste 2 jaar alle zakken en kleding voor de motor met kleur erin. Bij rugzakken voor outdoor wordt ook steeds vaker het interieur van een kleur voorzien voor betere zichtbaarheid. Ook bij de motor is vrijwel alles wat je kan kopen zwart. Doe je de tas open dan is het 1 zwarte kluwe. Vind dan nog maar eens iets terug? Nee dus!

Niet alleen in je tanktas maar ook in de rolbag geven kleuren duidelijk herkenbaarheid en daarom kan je alles veel sneller terugvinden. Hoop dat de leveranciers hierop gaan inspelen. Toch zal wel niet, want de 'motor-klant' wil nog steeds alleen maar zwart.

Enduristan heeft een mooie rooie binnenkant voor het contrast, dit zijn zeer degelijke tassen. Tank en zadeltassen.
 
Heb zelf een tanktas van Kriega, binnenzijde is wit dus dat geeft ook een goed contrast.
 
Na een aantal jaren, een paar eigenlijk niet eens zo heel veel, hebben we onze tent, de "the cave" van Heimplanet, ingeruild voor een lighthouse 3 van Jack Wolfskin. De the cave is wel een hele goeie tent en we hebben er veel plezier van gehad maar pakmaat was eigenlijk veel te groot en dan moest er ook nog eens zo'n grote pomp mee, had ik al gezegd dat het een opblaastent was, nee? Nou dat was het wel en dan naast die enorme tas voor de tent zelf heb je een grote pomp nodig. Op zich konden we de pomp goed gebruiken omdat we ook een luchtbed van aanzienlijk formaat bij ons. Ook dat kwam de pakmaat niet ten goede, tent, bed, pomp en grondzeil, het paste niet eens in één tas alleen. De rest van de tas werd gevuld met een benzinekookstel, pannetjes en zo meer. Het luchtbed heeft ook plaats moeten maken, je kon er prima op slapen als het maar niet te koud werd. Nu hebben we een exped tweepersoons matras, geïsoleerd, kleinere pakmaat dan het luchtbed en de pomp kan nu ook thuisblijven. Het resultaat is dat wat eerst in bijna anderhalve tas moest vult nu maar driekwart van één enkele tas, ruimtewinst en gewichtsverlies tegelijkertijd. Ondanks de veel kleinere pakmaat is de tent veel groter van binnen en heeft deze nog een fatsoenlijke voortent om in te zitten en de tassen neer te leggen.

Aldus de oude situatie:
2BCC9B06-B0B0-477A-BF0B-CB1728B099FE.jpg


Afgelopen weekend even proef-kramperen met de nieuwe spulletjes en de tent staat niet binnen een minuut zoals de Heimplanet the cave maar we konden het wel binnen vijf minuten zonder het zweet uit te laten breken, dikke prima dus. Het gebruik van de matras daarentegen, het neerleggen daarvan en het niet hoeven oppompen van een enorme luchtmatras maakte dat we eigenlijk korter bezig zijn en dus weer een besparing van tijd! Eerlijkheid gebied me te zeggen dat als het dreigt gauw te gaan regenen dat the cave toch een winnaar is.

De nieuwe situatie:

3210BE8F-6031-42D2-A9C6-8AF3CF79438C_1.jpg


Dat we nu een voortent hebben is een heel prettige bijkomstigheid, daar waar snachts de roltassen met helm en pak naar buiten geflikkerd moesten worden kunnen ze nu in de tent blijven.
De generale is goed verlopen dus we kunnen gaan. Heb er zin aan.
 
Dat we nu een voortent hebben is een heel prettige bijkomstigheid, daar waar snachts de roltassen met helm en pak naar buiten geflikkerd moesten worden kunnen ze nu in de tent blijven.

De generale is goed verlopen dus we kunnen gaan. Heb er zin aan.

@ voortent: Het is idd wel heel prettig als je een voortent hebt. Bij (plots) heel slecht weer toch een droge voorruimte voor alle spullen en om dan toch koffie te kunnen maken.
@ gaan: Vanmiddag mijn eigen nieuwe tentje, voor controle, hier ook op het grasveld opgezet.< check>
====> We kunnen gaan.........? Waarheen?
 
Laatst bewerkt:
.............en dan moest er ook nog eens zo'n grote pomp mee..........
... een grote pomp nodig. Op zich konden we de pomp goed gebruiken omdat we ook een luchtbed van aanzienlijk formaat bij ons. Ook dat kwam de pakmaat niet ten goede...........

Na vroeger altijd een luchtbed, ben ik van enkele jaren self-inflating weer terug bij een gewoon luchtbed. Na 3x probleem met (goedkope) self-inflating (2x lek en 1x aan binnenzijde lieten de lamellen los) heb ik vorig jaar onderweg een luchtbed moeten kopen. Mijn ervaring met luchtbed is dat je er een stuk lekkerder op slaapt. Alleen moest ik onderweg blazen, want had (toen) geen pomp bij me.

Afgelopen week getest met luchtpompje via sigarettenplug op de accu (zonder draaiende motor) en opblazen van het luchtbed is geen probleem.<check> Direct daarna de motor starten ook niet. <check>

De pakmaat van luchtbed samen met pomp is circa gelijk met self-inflating
Voor (heel) koude ondergrond heb ik een Xenos alu-matje.
 
Hallo allemaal!

Ik zit met een vraag want ben onervaren met motorkamperen.
Wat doen jullie met je bagage als je bv te voet een stad wilt verkennen en je motor en bagage dus wilt achterlaten (op evt rugzak na)?? Die kan je moeilijk allemaal met je meezeulen als je de stad gaat verkennen of een dagje naar het strand wilt.

Nemen jullie dan de meest waardevolle spullen mee in een rugzak ofzo en gokken het erop dat de spullen die achterblijven in de tent niet gejat worden? Mijn tanktas zou ik liever ook niet achterlaten.. die kunnen ze ook zo meenemen en is toch ook nog best prijzig...

Hoor graag hoe jullie dat doen!
 
heren smijt maar lekker jullie lucht pompje weg want ikzelf heb er ook jaren liggen mee zeulen tot ik ontdekte dat er handigere dingen zijn om je matras op te pompen .
Ik heb verleden jaar zo'n
Exped Synmat Mega 12 LXW luchtbed van exped gekocht 200 x 78cm en 12cm dik , en daar was zo'n opblaaszak bij , ik had eerst enorm mijn twijfels over die opblaaszak . Maar nadat ik hem de eerste x geprobeert had wist ik veeeeeeel beter , dat werkt veel sneller dan een pomp , ik doe er echt minder dan 1 minuut over om die grote matras op te pompen , en zonder zweten (belangrijk als je naar warme landen trekt)
Pak maat is redelijk klein , en het is echt een 4 seizoens matras met een isolatiewaarde van 6 op de schaal van huppeldepup :P .
Je vind er vele reviews over maar geen enkele negatieve . de aankoopprijs is wel duur maar wat je ervoor krijgt is echt goed kwaliteits materiaal.
hieronder een linkje : ( en ik kan erbij zeggen dat zowel de matras als luchtzak suuuuper zijn.
 
Laatst bewerkt:
@ voortent: Het is idd wel heel prettig als je een voortent hebt. Bij (plots) heel slecht weer toch een droge voorruimte voor alle spullen en om dan toch koffie te kunnen maken.
@ gaan: Vanmiddag mijn eigen nieuwe tentje, voor controle, hier ook op het grasveld opgezet.< check>
====> We kunnen gaan.........? Waarheen?
Dit jaar gaan we Duitsland, Frankrijk en waarschijnlijk een stukje Spanje aandoen en op de weg terug ook Belgie. Niet zo heel exotisch maar daar is ook geen behoefte aan, de volgorde staat ook niet vast trouwens. Het bij ons vooral om de gezelligheid van de motorkampeerplaatsen en het relatief doelloos rondtuffen. Ik denk dat dat voor de meesten geldt onder ons.
Die voortent is dan ook prima om koffie te maken en de laarzen droog te kunnen houden zonder dat ze naast ons hoofd hoeven te staan.
Na vroeger altijd een luchtbed, ben ik van enkele jaren self-inflating weer terug bij een gewoon luchtbed. Na 3x probleem met (goedkope) self-inflating (2x lek en 1x aan binnenzijde lieten de lamellen los) heb ik vorig jaar onderweg een luchtbed moeten kopen. Mijn ervaring met luchtbed is dat je er een stuk lekkerder op slaapt. Alleen moest ik onderweg blazen, want had (toen) geen pomp bij me.

Afgelopen week getest met luchtpompje via sigarettenplug op de accu (zonder draaiende motor) en opblazen van het luchtbed is geen probleem.<check> Direct daarna de motor starten ook niet. <check>

De pakmaat van luchtbed samen met pomp is circa gelijk met self-inflating
Voor (heel) koude ondergrond heb ik een Xenos alu-matje.

We hebben voor een exped syntmat duo gekozen, een tweepersoons matje
heren smijt maar lekker jullie lucht pompje weg want ikzelf heb er ook jaren liggen mee zeulen .
Ik heb verleden jaar zo'n
Exped Synmat Mega 12 LXW luchtbed van exped gekocht 200 x 78cm en 12cm dik , en daar was zo'n opblaaszak bij , ik had enorm mijn twijfels over die opblaaszak . Maar nadat ik hem de eerste x geprobeert had wist ik veeeeeeel beter , dat werkt veeeeel sneller dan een pomp , ik doe er echt minder dan 1 minuut over om die grote matras op te pompen , en zonder zweten (belangrijk als je naar warme landen trekt)
hieronder een linkje : ( en ik kan erbij zeggen dat zowel de matras als luchtzak suuuuper zijn.
Wij hebben de duo, ligt heerlijk. Ondanks de koude ondergrond waar we normaal last van zouden hebben gehad nu dus lekker warm. Alleen koelden we van de bovenkant nog teveel af en is de slaapzak een volgende om aan te pakken.
 
Hallo allemaal!

Ik zit met een vraag want ben onervaren met motorkamperen.
Wat doen jullie met je bagage als je bv te voet een stad wilt verkennen en je motor en bagage dus wilt achterlaten (op evt rugzak na)?? Die kan je moeilijk allemaal met je meezeulen als je de stad gaat verkennen of een dagje naar het strand wilt.

Nemen jullie dan de meest waardevolle spullen mee in een rugzak ofzo en gokken het erop dat de spullen die achterblijven in de tent niet gejat worden? Mijn tanktas zou ik liever ook niet achterlaten.. die kunnen ze ook zo meenemen en is toch ook nog best prijzig...

Hoor graag hoe jullie dat doen!

Tja weet niet of je een bike hebt met koffers die op slot kunnen?

Zo nee, gewoon een rugzak meenemen met je papieren etc. En de rest gewoon achterlaten op de camping.

Zoveel waardevols op mijn portomonee, mobiel en GPS na heb ik niet. Degene die mijn tent leegrooft op de camping mag zich de nieuwe eigenaar noemen van een hoop zweet t-shirts, eieren, een steelpannetje, koffie, ondergoed met mogelijke remsporen etc :+ :+
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben de duo, ligt heerlijk. Ondanks de koude ondergrond waar we normaal last van zouden hebben gehad nu dus lekker warm. Alleen koelden we van de bovenkant nog teveel af en is de slaapzak een volgende om aan te pakken.
Een tip hier eerder gelezen op MF.
Een optie kan zijn om een fleece-binnenslaapzak aan te schaffen. Bij de Xenos voor €10.
Mijn reis gaat naar de Noordkaap. Maar onderweg bijv in Polen zou het ook nog heel warm kunnen zijn. Dus met mijn zomerslaapzak kan ik nu toch tot effe onder nul nog goed slapen.

Ook voor de hyttes in Noorwegen is beter om eigen slaapzak bij je te hebben. Dan is een lakenset huren niet nodig. In de hytte ga je dan natuurlijk de binnenslaapzak niet gebruiken.
 
Een tip hier eerder gelezen op MF.
Een optie kan zijn om een fleece-binnenslaapzak aan te schaffen. Bij de Xenos voor €10.
Mijn reis gaat naar de Noordkaap. Maar onderweg bijv in Polen zou het ook nog heel warm kunnen zijn. Dus met mijn zomerslaapzak kan ik nu toch tot effe onder nul nog goed slapen.

Ook voor de hyttes in Noorwegen is beter om eigen slaapzak bij je te hebben. Dan is een lakenset huren niet nodig. In de hytte ga je dan natuurlijk de binnenslaapzak niet gebruiken.

Yep die heb ik, een fleece binnenzak. Echt een superding, het maakt een eenvoudige slaapzak gelijk 2x zo warm. Je kan met gemak in vries temperaturen slapen. :Y

Of je gebruikt hem gewoon als een grote megadeken als je wilt picnicken ofzo :)

Over 3 weken Scandinavie voor mij, dan gaat hij zeker weten weer mee :)
 
Laatst bewerkt:
Een tip hier eerder gelezen op MF.
Een optie kan zijn om een fleece-binnenslaapzak aan te schaffen. Bij de Xenos voor €10.
Mijn reis gaat naar de Noordkaap. Maar onderweg bijv in Polen zou het ook nog heel warm kunnen zijn. Dus met mijn zomerslaapzak kan ik nu toch tot effe onder nul nog goed slapen.

Ook voor de hyttes in Noorwegen is beter om eigen slaapzak bij je te hebben. Dan is een lakenset huren niet nodig. In de hytte ga je dan natuurlijk de binnenslaapzak niet gebruiken.
Als die er voor twee aaneengeritste zakken bestaat dan moet ik maar eens bij de xenos gaan kijken. Is er een linkje naar dat product?
 
Vlgs mij zijn er 2 aan elkaar te ritsen....................(?)

eeeeeeeeeeeh, kijk op Google!
(ieder beetje plaats heeft een Xenos, daar kan je ook kijken)
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal!

Ik zit met een vraag want ben onervaren met motorkamperen.
Wat doen jullie met je bagage als je bv te voet een stad wilt verkennen en je motor en bagage dus wilt achterlaten (op evt rugzak na)?? Die kan je moeilijk allemaal met je meezeulen als je de stad gaat verkennen of een dagje naar het strand wilt....

Dat is een héél goede vraag die aandacht verdient.
Ik zit soms ook met dat probleem. De oplossing die ik tot nu toe heb gevonden is tent achterlaten op de camping met enkel waardeloze spullen er in. Gebruikte kousen kunnen dienen om nieuwsgierigen op afstand te houden. De waardevolle zaken geef ik gewoon in bewaring bij de eigenaar van de camping.

Het is handig om een compacte rugzak voor dagtrips bij je kampeeruitrusting te voegen.
Dat kan zelfs heel compact...
big_6e76f350-4a3b-4060-8f4a-c2b0483f0ca7.jpg

https://nl.decathlon.be/supercompacte-rugzak-10-liter-id_8357285.html
 
Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik heb een Kawasaki zzr600 uit '95. Heb geen koffers die afgesloten kunnen worden, maar zoiets zou idd ook wel een mogelijkheid zijn. Hoe zit dat met die koffers, eenmaal gemonteerd kan een voorbijganger ze er niet zomaar afhalen zonder gereedschap/sleutels?

In bewaring afgeven bij campingeigenaar is ook wel een aardige oplossing, denk ik.. TX!
 
Wat zijn waardevolle spullen?

Als ik een daguitstapje maak, en de tent blijft achter op de camping, dan is daar niet veel waardevols. Een tent, wat campingspulletjes en een onwelriekende waszak. Ik ben verzekerd, dus bij onverhoopte diefstal?
Jammer dan. Gelukkig nog nooit gehad. (na bijna 50 jaar kamperen) Zo heftig is het blijkbaar allemaal niet!

Als ik een dagtrip maak, dan rijd ik met een Givi-topkoffer. Bij bezoek van een stad gaan helm en motorjack in de koffer en kan ik gewoon rondlopen met de motor-jeans. Geen paniek, zelfs in Palermo op Sicilië stond de brommerd (met koffer) nog netjes op me te wachten na een middagje in de stad.
(moet ik wel bij zeggen dat motor tussen 200 andere stond, waarvan vele met een koffer)

@Bike-Explorer: Top-koffer is niet zo maar afneembaar. (alleen bij Givi? Naam is monokey)
Nee, met 1 slot sluit je zowel de koffer zelf, als dat je de knop voor afnemen koffer blokkeert.

Tijdens vakantie-reizen is de 45-Liter-Givi voor mij het meest gewaardeerde accessoire!
Laat ze maar lachen dat 't niet uit ziet. Doet 't ook niet. Maar wel zeer praktisch!!
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik moet vanwege medische omstandigheden stoppen, vandaar dat ook de brander te koop staat. Jammer, want het is een super ding!

Wij hebben er ook 1, geweldig apparaat met veel vermogen !

Zelfs zo veel vermogen dat je wel een beetje moet blijven roeren als je aluminium pannetje gebruikt!
Mijn vrouw is nogal een theemuts, water kookt in no-time.

Benzine is overal te krijgen.
 
Hallo allemaal!

Ik zit met een vraag want ben onervaren met motorkamperen.
Wat doen jullie met je bagage als je bv te voet een stad wilt verkennen en je motor en bagage dus wilt achterlaten (op evt rugzak na)?? Die kan je moeilijk allemaal met je meezeulen als je de stad gaat verkennen of een dagje naar het strand wilt.

Nemen jullie dan de meest waardevolle spullen mee in een rugzak ofzo en gokken het erop dat de spullen die achterblijven in de tent niet gejat worden? Mijn tanktas zou ik liever ook niet achterlaten.. die kunnen ze ook zo meenemen en is toch ook nog best prijzig...

Hoor graag hoe jullie dat doen!

Ik herken het dilemma, ik zoek een camping oid op, en ga dan de vlgde dag stadje doen, met of zonder motor. Je spul is dan in de tent/camping oid.
Het is vaak warm en motorkleding meezeulen is niet handig.. stukje lopen of een busverbinding zoeken dan maar..
 
Hoi allemaal, ik lees al een tijdje mee maar had nog niks gepost.
Ik wil van de zomer voor het eerst gaan motorkamperen in Noorwegen (en voor het eerst solo dus wie weet worden het 2 gezellige dagen :+ )

Van het weekend tentje + op aanraden van dit topic, het Exped matje uitgeprobeerd en dat is erg goed bevallen! Jammer dat ik nog zo lang moet wachten op de 'echte' trip, maar misschien tussendoor nog maar wat weekendjes uitproberen :)
Kwam er iig achter dat ik dan een tas extra mee moet nemen helaas, of toch tentje op de buddy ipv in de zijtas...

Alleen nog opzoek naar een stoel, zit te denken aan die obelink stoelen die iemand hier laatst gepost had. Die waren prijstechnisch ook nog wel interessant.
 
Hallo allemaal!

Ik zit met een vraag want ben onervaren met motorkamperen.
Wat doen jullie met je bagage als je bv te voet een stad wilt verkennen en je motor en bagage dus wilt achterlaten (op evt rugzak na)?? Die kan je moeilijk allemaal met je meezeulen als je de stad gaat verkennen of een dagje naar het strand wilt.

Nemen jullie dan de meest waardevolle spullen mee in een rugzak ofzo en gokken het erop dat de spullen die achterblijven in de tent niet gejat worden? Mijn tanktas zou ik liever ook niet achterlaten.. die kunnen ze ook zo meenemen en is toch ook nog best prijzig...

Hoor graag hoe jullie dat doen!
Ik heb van die universele zadeltassen en een tailpack.
Ik heb bij de action 3 cijferslotjes gekocht om de ritsen mee aan elkaar te zetten, dat zijn bij mij dubbele zippers, dus als ik die 2 zippers aan elkaar maak kan hij iig niet open. En mijn tanktas is direct ook een rugzak.

Uiteraard kunnen ze de tassen nog steeds meenemen door de banden te verwijderen of door te snijden (want ze lopen bij mij wel onder m'n zadel door). Maar ze kunnen iig niet heel makkelijk het spul eruit pakken.
Nog geen ervaring mee, maar dit leek mij wel een acceptabele oplossing.
 
Veel spullen hebben onderhand hun eigen plek tijdens mijn motorreizen.

Als ik onderweg ben zit al mijn campingspul en andere zaken van minder waarde in de rolbags.
Alles wat zwaar is heb ik in de tanktas ivm gewichtsverdeling.
Alles met extra waarde of wat absoluut niet nat mag worden en toch 'in de buurt' moet zijn in de topkoffer. Bij hevige regen stop ik alles met een stroomdraad of accu ook in de koffer. (100% waterdicht)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan