Het grote motorkamperen Topic Deel 3

waar slaapt men

  • Slaapmatje

    Stemmen: 60 53,6%
  • Slaapzak

    Stemmen: 9 8,0%
  • Alleen thuis

    Stemmen: 0 0,0%
  • Mag partner niet weten..

    Stemmen: 7 6,3%
  • luchtbed....

    Stemmen: 36 32,1%

  • Totaal aantal stemmers
    112
Status
Niet open voor verdere reacties.
afgelopen weekend voor het eerst in mijn leven echt zelf gekampeerd (als kind telt niet mee natuurlijk) Eens gekeken of het me beviel. Maar wat een fantastische hobby is dit. Dus maar besloten om over 2 weken alleen engeland door te gaan tochten.

Waarschijnlijk kunnen heel veel dingen nog wel compacter. Maar voor het proberen heb ik grotendeels spullen gebruikt die mensen in mijn kenniskring nog hadden liggen.

zWif_uiYwjwORgdj2ugImfx1j5yjh-8WQVIipuW16tm0dn94Ub8_8zD05WFsUn3gm0ADCuaBzJWYpkg=w1920-h984-rw


E3unD4og7zGsotbtEBsB7Qzq1WDG810hEEy6EsWqGwS6wNHVWklG3iTVMvS48FRx1u5LsmR4DElnn2E=w1920-h984-rw
 
Je moet jezelf afvragen wat je wil: Wil je comfortabel zitten? Ik had een klein 3hoek krukje mee wat ik zat er toch bijna niet op, kan je volgens mij voor €10 al kopen

geloof 5 euro bij de Action.

Voor een festival helemaal prima, maar als je daar heel je vakantie op moet zitten ben je echt niet blij.....
 
Laatst bewerkt:
afgelopen weekend voor het eerst in mijn leven echt zelf gekampeerd (als kind telt niet mee natuurlijk) Eens gekeken of het me beviel. Maar wat een fantastische hobby is dit. Dus maar besloten om over 2 weken alleen engeland door te gaan tochten.

Waarschijnlijk kunnen heel veel dingen nog wel compacter. Maar voor het proberen heb ik grotendeels spullen gebruikt die mensen in mijn kenniskring nog hadden liggen.
Kamperen is hartstikke leuk, maar laat je lol ermee niet te snel bederven. :t
Ik doe het al 50 jaar en wil eigenlijk niet anders. Vorige week nog prima in Normandië gekampeerd. Zo'n suf pension daar ga ik niet blij van worden. Het enige is dat ik tegenwoordig wel in een hotel ga zitten als het weer al te bar wordt. Dus onlangs nog gedaan omdat het water met stralen omlaag kwam. Dan snel een nachtje onder een vast dak.

Je gaat naar Engeland en dat is erg mooi, maar vaak ook heel nat. Eigen ervaring in Cornwall 2013.

Ik heb al heel wat startende kampeerders zien afhaken met geleend spul.
Alle goede bedoelingen van kennissen, je gaat meestal niet op weg met het allerbeste spul of spul wat niet optimaal is voor de bestemming waar je heen gaat. Dit is de ideale insteek om toch teleurgesteld te gaan worden over kamperen. Geleend spul is vaak net niet meer goed of bijv heeft een lekkage. De slechte ervaring betekent dan vaak einde van het kamperen.

Daarom zou ik je willen adviseren begin met je geleende spullen gewoon in Italië of Z.Frankrijk. Meestal heb je daar goed weer en er zijn genoeg mooie wegen om te rijden. Als je het daarna nog steeds leuk vindt, ik twijfel daar nauwelijks aan, dan kan je volgend jaar op pad met je eigen spullen naar gebieden met wat mindere weersvooruitzichten. Je hebt dan wat ervaring en je kan dan spullen kopen die werkelijk nodig zijn voor slecht weer om het toch leuk te hebben, én ook leuk te houden.

Er zijn heel veel kampeerspullen te koop van een paar knaken bij de Xenos en Action tot high-tech bij bijv Zwerfkei. Soms volstaat het goedkope spul, maar bij bijzondere omstandigheden kan je wellicht beter met dure spullen op pad om het geen lijdensweg te laten worden. Ik zelf gebruik het knakenspul evengoed als soms het hele dure. Net wat je nodig hebt en wat je er van verwacht.
 
Laatst bewerkt:
Vergeten te melden: ik heb na dit afgelopen weekend wel een aantal dingen zelf gekocht en ook mee getest, zij het thuis alleen even.

Ik heb een coleman darwin 2 plus en een matje en slaapzak van louis.de. Samen met 2 tassen van louis.de en nog wat andere spullen.

Totaal was denk ik 200nog wat euro. Zit ik denk ik redelijk in het beginners gedeelte van kampeerspullen. Maar heb ik in ieder geval wel allemaal fatsoenlijk en nieuw spul.

Bij deze zag ik ook dat mijn foto's in mijn vorige posts niet meer werkten dus hierbij alsnog:
7d9de28746780c7651794da8ba1e4f73.jpg


92bf98b5e9dc3f67b2264cd624ee9e8a.jpg
 
Als ik nu zie wat je inmiddels al bij elkaar hebt dan ziet 't er niet verkeerd uit.
Dat had ik niet begrepen van je openings-post. De waarschuwing was meer om te voorkomen dat je al weer af gaat haken voordat je goed en wel begonnen bent. Dat heb ik dus al vaker zien gebeuren.

Leeftijdsgenoten (60+) van mij zie ik iha allemaal afhaken met kamperen, of het moet alles erg luxe zijn, vanwege vele "pijntjes". Doe mij maar een klein tentje, dat is mij meer dan voldoende.
Mss stop ik als ik 95+ ben. Dan ben ook ik rijp voor een ouwe-lullen-pension.
(Kwestie van een beetje geluk met de gezondheid, maar ook van een leven lang intensief sporten!)

De helinox hierboven genoemd is een mooi stoeltje, maar die kost ook wel wat.
Ik krijg zelf een veel stabieler gevoel van een simpele regisseurstoel die ik altijd meeneem. Kost in dit vb maar €13.95 Zit prima, maar je moet dan niet ruim boven de 100kg wegen. Op de motor binden, onderzijde op het stepje en bovenzijde aan de kofferondersteuning.

Abbey Camp vouwstoel zwart 50 x 50 x 80 cm - Internet-Sport&Casuals
(zomaar een voorbeeld. zijn overal te koop voor ca dit bedrag)
 
Laatst bewerkt:
Ja zo kwam mijn verhaal ook wel een beetje over haha. Nee ik heb ondertussen inderdaad wel zoveel mogelijk nieuw spul gehaald. + dat ik in mijn testweekend ook al alleen maar regen heb gehad dus ik dat ook alwel beetje gewend ben haha.

Ik heb zelf een nordkap stoeltje van louis.de pakmaat van 70x17x17. Is alsnog wel lomp maar mijn matje is ook 70cm dus kan prima achterop de motor. En ik vind hem zelf prima zitten

Nordkap "Compact" klapstoel kopen | Louis motor & vrije tijd
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat 't allemaal wel goed gaat komen.
Veel plezier en een goede reis!

ps: Het kan zeker geen kwaad om eens bij een hele dure outdoor-winkel te gaan kijken wat er allemaal te koop is. Je kan daar ook zien wat een oplossing kan zijn voor bepaalde problemen met slecht weer, koude of hele harde wind. Dan weet je iig dat er mogelijkheden zijn voor jouw wensen bij het kamperen.
Daar hangt dan soms een heel hoog prijskaartje aan. Je kan daarna alsnog beoordelen of je mss toch al klaar kunt zijn met een goedkoop produkt.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoor het al, ik moet echt meer zitvlees kweken :') Respect hoor :}

Zoveel de heen al terugweg naar Noorwegen (via Kristiansand Denemarken) 2 dagen over gereden, de eerste 600 en de 2e dag 400.
Op de terugweg had ik de vroege boot van 6.45 (5.30 aan boord :X ) stond daardoor wel om 9 uur weer in Denemarken en wilde kijken hoe ver ik kwam... Maar na 600 km was ik redelijk moei aan het raken. Als het toen nog 100-150 km was had ik wel doorgereden maar wetende dat het nog 400 was, en nog files bij Bremen tegen zou komen had me doen besluiten dat ik daar maar een camping ging zoeken...

Belangrijkste is dat je vooral niet boven je eigen kunnen gaat rijden. Dan raak je vermoeid met alle mogelijke gevolgen van dien. Dus als jij vind dat je moet stoppen en een extra overnachting doen, dan moet je dat vooral doen!
 
Weiswampach afgelopen weekend.

helaas geen foto met de motor bij de tent, die stond 10 meter verderop.

En kan zeggen; erg fijn met die donkere binnenzijde. Geslopen als een roos. Normaliter ben ik op zulke treffens altijd vroeg wakker, maar nu niet.
Enige is dat het overdag ook al best donker is, dan is een lampje ook al bijna nodig.

full
 
Enkele foto's tijdens mijn Franse zesdaagse Alpentoer kampeervakantie.

Bagage: alles behalve kookspullen. 1x roltas van 30 liter en 1x van 60 liter. Daarbovenop een rugzak voor spul waar ik onderweg bij kan. Superhandig: elastisch bagagenetje.
Tent: Coleman Darwin 2 (dus zonder een voortent), gewicht 2,8kg. Prima voor 1 persoon.
Mat: Thermarest luchtbed 50mm. Daaronder een alu-antivries 'autoruitdeken'.
Slaapzak: iets ouds gepakt wat op zolder lag.

Geen tanktas deze keer: ideaal !!!

De foto met de tent is genomen op La Mouche in Clerjus. (terugweg).
De foto met de bagage bij het begin van de A1 Keulen-Trier. (heenweg)


full

full
 
Geen tanktas mee, dat is idd wel heel prettig. Daar heb je onderweg meeste last van.

Dit jaar met mijn (geplande *1) reis van 6 weken Rusland/ Noordkaap bleek dat ik toch aanmerkelijk meer bagage nodig te hebben dan tijdens mijn trips naar het zuiden. Veel (extra) spullen nodig tegen kou en langdurige regen. Ik heb tijdens mijn reis wel alles bij me dat is incl. tentuitrusting en kookspul. Eigenlijk kon ik dit keer niet alles met goed fatsoen meekrijgen. Dat kost dan oa veel te veel tijd om alles vast te binden en los te maken. Daarom heb ik inmiddels 2 (grote) zijkoffers aangeschaft. Bij een volgende expeditie (die gaat er zeker komen) kunnen deze koffers permanent op de motor blijven zitten.
Het bbh ijzerwerk moet simpel en snel kunnen worden aangebracht (én nadien verwijderd) wanneer een grote reis op stapel staat. Komende winter hebben we dus weer het eea te slijpen en te lassen!

*1
Ik ben dit keer niet verder gekomen dan de Poolse grens. Moeten stoppen door slijmbeursontsteking in de schouder met uitdrukkelijk advies van de Artzt om nog 'zu versuchen Holland wieder zu erreichen!'
Mijn NL-huisarts bevestigde later dat verder rijden onverstandig zou zijn geweest.
RUST is het devies. Ben nog steeds in revalidatie. Nee, voelt nog steeds niet 100%.

Dit keer wel de slag verloren, maar zeker nog niet de oorlog!!
 
Laatst bewerkt:
Ik had jouw verhaal gelezen over het afbreken van de trip. Balen en sterkte.

Inderdaad ben ik elke dag vrij lang bezig geweest om s-morgens de bagage goed vast te zetten. Om 7u uur op, om 7:30u wegrijden. Croissant kopen, espresso en je bent supersnel onderweg, zeker als je alleen rijdt !!!. Was bij mij ook nodig ivm het vermijden van warmte/hoge temperaturen en het vermijden van 2 miljoen campers (met dieselwalmen....) op de Franse Alpenpassen.

Ik miste wel een campinggaz brander twister om bijv koffie te zetten of iets supersimpels te bakken rondom de tent.

Hoe neem ik die dan mee ?. Welnu ik gebruik het zijkofferrek niet en daar wil/kan ik iets mee doen. Aan de niet-uitlaatkant wil ik een max 20cm brede tas/bak maken/kopen voor extra ruimte welke vooral onderweg bereikbaar moet zijn. En die blijft zitten als ik een dagtrip maak zonder bagage.
 
Tanktas vond ik op de alp ook een drama, op de tdm vind ik het dan weer ideaal (platte tank).
Is het geen idee om bijv iets met Ortlieb fietstas te maken, kan je die evt ook meenemen als rug/schoudertas?
 
Ik heb een kleine tanktas van SW Motech Quick Lock Micro op de Super Tenere 1200 (met een grote tank). Geen last van met rijden en alle kleine dingen bij de hand. Zou geen grote tanktas meer willen.
Qua brander een MSR superfly. Werkt prima en is erg klein. Qua stoeltje kleine stoeltjes van de Waard (licht en klein qua verpakking).

Zijn jullie roltassen waterdicht? Mijn nieuwe Held roltas is niet helemaal waterdicht.
 
Zijn jullie roltassen waterdicht? Mijn nieuwe Held roltas is niet helemaal waterdicht.
Ik heb net de ortblieb rackpack XL (met rolsluiting over de breedte) gekocht en die is 100% waterdicht. Volgens mij is dat juist het doel van de roltas toch? Misschien fabricage foutje? Ik zou hem terugbrengen...
 
@Hans89: was ook mijn idee om eens te kijken of een ortlieb fietstas niet past op dat zijrek. Binnenkort eens kijken bij een Bever winkel.
Ander idee is 2 pvc 125mm buizen.

Ik vond het vervelend om in een rugzak 1 liter olie, trechter en kettingvet (weliswaar in plastic zak) te vervoeren naast mijn fles water en food. En dat bovenop.
 
En nu is de comfort stoel van helinox wel in de aanbieding bij bever!
30% eraf komt op net iets meer als € 100.
https://www.bever.nl/c/sale/alle-sa...rt=bestselling&filter=&filter=brand:(2047_nl)
Dat is nog maar de vraag bij Bever.
Onlangs adverteerden ze bij Bever met een regisseurstoel die ik mogelijk wel zou willen hebben. Die stoel zou in Nijmegen voorradig moeten zijn. Ik was in Nijmegen om die stoel in levende lijve te zien. Nou, mooi helemaal niks, nada, noppes. Ik ben nog van de oude generatie die eerst een artikel wil zien/ proberen voordat ik tot aanschaf overga.

Vwb die stoel is het makkelijk:
Laat maar zitten! De oude voldoet nog prima en ik HOEF helemaal niks.
Ik kom wel weer iets anders tegen.....................
 
Laatst bewerkt:
Heb je bij een roltas niet een minimaal aantal keer dubbelvouwen nodig? Ik kan me voorstellen als hij te vol zit en je hem niet genoeg kunt oprollen de waterdichtheid ook niet volledig is.
 
Laatst bewerkt:
ja, dat klopt een keer of 2-3 moet je iig omvouwen.
Bij 2x toch nog wel iets lekkage. (mijn ervaring) 3x vouwen is beter.

Dus tas kan niet te vol! Het werkt nog het beste als inhoud iets is in te drukken.
Na omvouwen draai ik de uiteinden nog een keer extra rond voordat ik de gesp sluit.
 
Laatst bewerkt:
Onlangs een nieuwe tas gekocht, en daar stond in de beschrijving bij dat hij minimaal 3x gevouwen moet worden voor hij helemaal waterdicht is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan