12v - USB

Bazz85

Die hard MF'er
2 jun 2006
347
5
Onlangs heb ik een nieuwe motor gekocht. Ik ben overgestapt van een Thunderace op een Transalp.

Op de Thunderace had ik al een 12v-aansluiting zitten. Ook op de Transalp wil ik dit graag weer maken. Eigenlijk laad ik alleen maar USB-apparaten op, dus leek het mij handig om dit keer te kiezen voor 2 USB-aansluitingen, inplaats van een sigaretten-plug waar altijd een omvormer naar USB inzit.

Zo gezegd, zo gedaan, zo besteld. Echter, nou sta ik voor het volgende: Op mijn thunderace had de sigarettenplug constant spanning. Heel prettig, want zo kan ik na terugkomst op een camping de intercomsetjes opladen. De handleiding bij mijn nieuwe USB-omvormer echter, zegt me om de boel aan te sluiten op een geschakelde-positief, om leegtrekken van de accu te voorkomen.

Heeft iemand een idee hoeveel stroom je verliest door een USB-omvormer continu aangesloten te laten? En nog belangrijker, gaat dit me problemen opleveren? Mijn gevoel zegt me van niet, aangezien ik de losse omvormer op mijn vorige motor ook regelmatig in de aansluiting liet zitten, maar er zijn vast mensen die hier een beter onderbouwde mening over hebben!

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ik had een sluipverbruiker van 8mA per uur.
Dat is een zeer lage stroomsterkte, maar; 8mA per uur is 1.2A per week.
Dus als jij 3 weken niet zou rijden ben je dus 3,6A kwijt uit je accu. Mijn accu is 10A.
Ik kan je zeggen; starten wilde ie er niet meer op.

Je kan even kijken wat je module verbruikt. Meten of opzoeken in de specs.
Tis in princiepe een step-down converter; waarschijnlijk 9-16v naar 5v
 
Laatst bewerkt:
Als geboren Hagenaar doe ik het toch maar in het ABN.

De vraagsteller wil graag 's-avonds zijn mobieltje opladen aan de USB-plug. Om daarvoor de verlichting van de motor aan te zetten is iets te veel gevraagd.

Gewoon een !2 V sigarenaansteker plug monteren en dan een 12 V plug met één of twee USB-aansluitingen gebruiken. Niet opladen is de plug er uit trekken en je hebt geen sluipverbruik.
 
persoonlijk zou ik hem rechtstreeks op de accu zetten met een schakelaartje in de plus. opgenomen vermogen is bijna nul daar heb je geen relais voor nodig.
afhankelijk van hoe vaak je rijdt kan je het schakelaartje ook weg laten. gebruik je de motor meerdere keren per week kan hij prima rechtstreeks. gebruik je hem alleen bij mooi weer is een schakelmogelijkheid redelijk essentieel.
 
Als geboren Hagenaar doe ik het toch maar in het ABN.

De vraagsteller wil graag 's-avonds zijn mobieltje opladen aan de USB-plug. Om daarvoor de verlichting van de motor aan te zetten is iets te veel gevraagd.

Gewoon een !2 V sigarenaansteker plug monteren en dan een 12 V plug met één of twee USB-aansluitingen gebruiken. Niet opladen is de plug er uit trekken en je hebt geen sluipverbruik.

Geboren Hagenaar... :?
volgens mij is het zo; als je geboren bent in Den Haag ben je een Hagenees.
Ben je elders geboren maar wonend in Den Haag dan ben je een Hagenaar. Of een Schollekop als je uit Scheveningen komt of woont :9

Anyway;
Ik had niet goed gelezen; zie dat hij tijdens stilstaan de boel wil opladen.
Ging er vanuit dat hij tijdens het rijden wil bijladen..
Is zon mobiel powerpack niet een makkelijkere oplossing...?
Die dingen hebben vaak 2 poorten welke met 1 of zelfs 2amp kunnen laden..
Weet niet hoeveel kracht jouw omvormertje levert per poort..?
 
Laatst bewerkt:
Geboren Hagenaar... :?
volgens mij is het zo; als je geboren bent in Den Haag ben je een Hagenees.
Ben je elders geboren maar wonend in Den Haag dan ben je een Hagenaar. Of een Schollekop als je uit Scheveningen komt of woont :9

Anyway;
Ik had niet goed gelezen; zie dat hij tijdens stilstaan de boel wil opladen.
Ging er vanuit dat hij tijdens het rijden wil bijladen..
Is zon mobiel powerpack niet een makkelijkere oplossing...?
Die dingen hebben vaak 2 poorten welke met 1 of zelfs 2amp kunnen laden..
Weet niet hoeveel kracht jouw omvormertje levert per poort..?

Het ligt toch iets anders... Het antwoord staat tussen de ( )...
woordenlijst

_O-

Vrijwel ieder apparaat gebruikt ook in rust een beetje. Hoeveel hangt af van de fabrikant, type, e.d. Het gemakkelijkste is om het gewoon even te meten. Dan kan je inschatten of het problemen gaat opleveren. Veilig is om uit te gaan van bijvoorbeeld de helft van je accu capaciteit.

En een connector los kunnen trekken, of een schakelaartje om de lekstroom te stoppen is natuurlijk altijd handig.
 
Laatst bewerkt:
Kun je er niet een eenvoudig timer relais tussen zetten?
Heb je (instelbaar) een aantal uren stroom op de usb convertor na uitzetten van je contact.

Bijv. T40205 tijdrelais universeel 12V:
t40205-tijdrelais-universeel-12v.jpg

Je kunt er ook nog vertraagd mee inschakelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan