R1 2004 loopt niet, verschil tussen theorie en praktijk

Jaws67

Rookie
20 apr 2015
28
0
Klazienaveen
Na motorproblemen in oktober vorig jaar (beschadigd kleppendeksel en zuiger), hebben we dit voorjaar een ander motorblok (2005) ingebouwd in mijn R1 van 2004.

Na de inbouw liep het motorblok vlekkeloos :) , maar tijdens het in leren van mijn gear-indicator kapte hij ermee :( en was niet meer te starten. Natuurlijk eerst weer gear-indicator verwijdert maar dit hielp ook niet.

Omschrijving van het probleem: de motor start niet, althans slaat niet aan, want de startmotor doet gewoon zijn werk, de bougies geven een vonk en er komt brandstof bij de bougies. Dus in feite zou hij moeten starten. We hebben geprobeerd om hem te starten door rechtstreeks remreiniger in te spuiten, ook dit levert helemaal niets op.

We hebben alle zekering nagelopen en alle op een na waren goed, de zekering van de linker koelvin was stuk, en deze vervangen.

We hebben het interne diagnostische systeem van de R1 doorlopen, er stond een foutmelding in en dat was 12 de krukaspostiesensor, deze is vervangen door die van het oude blok, maar dit zou ook een oude foutcode kunnen zijn. Alles opnieuw doorlopen en er zijn geen foutmeldingen, ook niet nadat we de oorspronkelijke sensor hebben terug geplaatst (dus was waarschijnlijk oude foutmelding die niet was gewist) en alles functioneert naar behoren, dus klopt met de tabellen uit Haynes Manual.

Vervolgens dachten we aan het startonderbrekingssyteem, maar deze functioneert ook naar behoren, althans volgens diagnostisch programma (ook de andere sleutels geprobeerd).
We hebben de ook nog nokkenaspostiesensor en gaskleppenhuis van het oude blok teruggeplaatst maar ook dit hielp niet.
We hebben gekeken of het aan de schakelaar van de zijstandaard en koppeling lag ivm het signaal voor neutraal.

Uiteindelijk hebben wij de ECU laten testen bij Carmo Electronics, maar ook deze is goed.

We hebben inmiddels de bedrading getest en ook deze is goed (althans wij hebben de fout nog niet kunnen ontdekken).

Zoals jullie begrijpen hebben we heel wat geprobeerd en getest en in theorie klopt alles, maar echter de praktijk is weerbarstiger ;( .

Zo langzamerhand zijn we aan het eind van ons Latijn en vandaar ook dat ik de hulp inroepen van jullie mede MF-ers.

Is er onder jullie iemand die nog een idee heeft of die iets soortgelijks heeft meegemaakt (kan ik me haast niet voorstellen).
 
geeft de ontsteking de vonk wel op het juiste moment, en heb je ontsteking aan de bougies als deze in de motor zitten ? beide kan je kontroleren met een stroboscooplamp.

is de batterij voldoende geladen ? soms zit er net genoeg in om de startmotor ogenschijnlijk vlot te laten draaien, maar is er niet genoeg om de ontsteking normaal te laten werken (bougies in blok hebben meer stroom nodig dan bougies uit blok).
 
maar tijdens het in leren van mijn gear-indicator kapte hij ermee

Ga een paar dingen noemen die je vermoedelijk al bekeken hebt.
Maar in het kader... hij deed het toch... het simpel houden :)

* Tank vol genoeg ? ( druppelt ie niet nog wat restjes door )
* Noodstop - maar dan zou die niet vonken -
* Als je gear indicator werkt zoals de mijne ( werkte ) , heb je een verbinding gemaakt met je neutraal signaal.
* Is deze verbinding (goed) herstelt ?
( zonder neutraal signaal.. zal zo'n moderne fiets denk ik niet starten )

Maar verder mag ik nooit aan moderne motoren zitten, dus helaas , geen andere suggesties
 
Wis de storingscodes eens en probeer dan te starten. Bij een storing als krukaspositiesensor start de motor niet tot je de fout hebt verholpen en het storingsgeheugen hebt gewist. Dit heb ik al eens eerder meegemaakt en dit is ook het enige model waar dit zo is in mijn ervaring.

Als ie is gewist en hij start nog niet, en er staan geen storingscodes meer in, is het 99% zeker geen storing in het motormanagement.
 
Laatst bewerkt:
Controleer eens of de krukaspositiesensor van 2004 / 2005 hetzelfde onderdeelnummer heeft. Een oud-collega van mij had eens een soortgelijk probleem met een ZX12: Niet meer te starten, maar wel alles lijken te doen. Anders toch de "goede" sensor weer in het goede blok?

Als dat niet werkt zet ik mijn geld op dat de ECU toch is doorgefikt door een verkeerde aansluiting. Remedie? Tweedehands proberen te scoren. Evt. kijken of je er één kunt lenen.

Rotte electronica die een test goed doorstaat heb ik ook gehad met een (computer) videokaart. Windows werkt op 1080P , videospellen crashen binnen vijf minuten.
 
Laatst bewerkt:
@jacksnake: je bedoelt de positie van krukas en nokkenas, hebben we wel aangedacht, maar leek ons zeer onwaarschijnlijk, vandaar dat we dit nog niet hebben gecontroleerd, moeten we de kleppendeksel er af hebben.
Ervaring met foutcode 12?

@Part66: ECU is grondig getest door Carmo, ga er voorlopig vanuit dat dit dus ook klopt.
Even tweedhands ECU scoren is geen probleem, maar aangezien de ECU alleen werkt icm de codesleutel, zul je ook de ECU moeten laten resetten en dan moet je hem opsturen naar UK. Ik heb hier nog niemand kunnen vinden die dit doet.
 
~
Controleer eens of de krukaspositiesensor van 2004 / 2005 hetzelfde onderdeelnummer heeft. Een oud-collega van mij had eens een soortgelijk probleem met een ZX12: Niet meer te starten, maar wel alles lijken te doen. Anders toch de "goede" sensor weer in het goede blok?

psies hoogstwaarschijnlijk zijn ze verschillend en hebben verschillende waarden , zeker dit onderdeel moet bij dit blok horen .
 
@ Part66 en @ Blade4fun:
Yamaha hanteert in hun onderdelencatalogus alleen model 2004, er is geen model2005, eerstvolgende is dus 2006.
Dus neem ik aan dat de onderdelen voor 2004 en 2005 exact hetzelfde zijn en dus ook uitwisselbaar.
 
Als hij vonkt en brandstof krijgt dat moet hij toch wel wat moeten pruttelen of ploffen ook al staat er iets niet goed.

Doet hij dat wel?

Als hij dat niet doet, zit er toch iets niet goed met de ontsteking. Want zoals je zegt reageert hij ook niet op remmenreiniger.
 
Laatst bewerkt:
Als hij op remmen reiniger zelfs geen plofje geeft zal je of een te zwakke vonk hebben of een te kort aan lucht (Door bv distributie timing)

Als je benzine op de bougie druppelt en hem dan laat vonken vliegt het dan in de fik?
 
code 12 is krukassensor.
Maar ik weet uit ervarig dat een R1 erg gevoelig is voor inzakkende startspanning. hij gaat dan ook storigen aangeven die er eigenlijk niet zijn.
Mijn advies is om eens proberen te starten met goede dikke startkabels en een grote accu, eventueel via een draaiende auto of motor.
 
Het kan zijn dat de krukas sensor en de nokkenas sensor wel goed werken maar dat er in je nieuwe blok een ander soort triggerwiel met een ander patroon zit waardoor de ontsteking op de verkeerde momenten gaat ontsteken.
Zou ik toch ff controleren als ik jou was.
En is jou R1 niet toevallig een overjarig model?
 
@daddyphilipsen: hoe bedoel je over overjarig model?

Het motorblok heeft normaal gelopen nadat het er ondergezet was.
Maar tijdens in leren van gear-indicator zakte hij weg in toeren en kapte ermee (met luide knal, als van kortsluiting), dacht eerst dat de tank leeg was (dit was ook zo) maar na bijvullen starte hij niet meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan