R1 2004 loopt niet, verschil tussen theorie en praktijk

Jaws67

Rookie
20 apr 2015
28
0
Klazienaveen
Na motorproblemen in oktober vorig jaar (beschadigd kleppendeksel en zuiger), hebben we dit voorjaar een ander motorblok (2005) ingebouwd in mijn R1 van 2004.

Na de inbouw liep het motorblok vlekkeloos :) , maar tijdens het in leren van mijn gear-indicator kapte hij ermee :( en was niet meer te starten. Natuurlijk eerst weer gear-indicator verwijdert maar dit hielp ook niet.

Omschrijving van het probleem: de motor start niet, althans slaat niet aan, want de startmotor doet gewoon zijn werk, de bougies geven een vonk en er komt brandstof bij de bougies. Dus in feite zou hij moeten starten. We hebben geprobeerd om hem te starten door rechtstreeks remreiniger in te spuiten, ook dit levert helemaal niets op.

We hebben alle zekering nagelopen en alle op een na waren goed, de zekering van de linker koelvin was stuk, en deze vervangen.

We hebben het interne diagnostische systeem van de R1 doorlopen, er stond een foutmelding in en dat was 12 de krukaspostiesensor, deze is vervangen door die van het oude blok, maar dit zou ook een oude foutcode kunnen zijn. Alles opnieuw doorlopen en er zijn geen foutmeldingen, ook niet nadat we de oorspronkelijke sensor hebben terug geplaatst (dus was waarschijnlijk oude foutmelding die niet was gewist) en alles functioneert naar behoren, dus klopt met de tabellen uit Haynes Manual.

Vervolgens dachten we aan het startonderbrekingssyteem, maar deze functioneert ook naar behoren, althans volgens diagnostisch programma (ook de andere sleutels geprobeerd).
We hebben de ook nog nokkenaspostiesensor en gaskleppenhuis van het oude blok teruggeplaatst maar ook dit hielp niet.
We hebben gekeken of het aan de schakelaar van de zijstandaard en koppeling lag ivm het signaal voor neutraal.

Uiteindelijk hebben wij de ECU laten testen bij Carmo Electronics, maar ook deze is goed.

We hebben inmiddels de bedrading getest en ook deze is goed (althans wij hebben de fout nog niet kunnen ontdekken).

Zoals jullie begrijpen hebben we heel wat geprobeerd en getest en in theorie klopt alles, maar echter de praktijk is weerbarstiger ;( .

Zo langzamerhand zijn we aan het eind van ons Latijn en vandaar ook dat ik de hulp inroepen van jullie mede MF-ers.

Is er onder jullie iemand die nog een idee heeft of die iets soortgelijks heeft meegemaakt (kan ik me haast niet voorstellen).
 
Hij loopt weer :)
Nog niet helemaal zonder bijgeluid, dus dit moeten we nog verder uitzoeken, misschien dat de ketting toch niet helemaal goed spant of dat een geleider stuk is. We hebben wel de spanner van het andere blok gebruikt.
Het probleem was dus dat de timing verkeerd stond en eigenlijk ook best wel fors, hoe dit bij een lopend blok kan gebeuren is me nog niet helemaal duidelijk :? .
Maar dit is weer een grote stap in de goede richting, nu hopen dat het bijgeluid niets ernstig :( is, maar dat wordt nog even verder zoeken.
 
Dat kan door een defect in de span inrichting. Dikke kans dat daar ook het geluid vandaan komt.
De motor laten draaien zonder het probleem te achterhalen is suicide :X
 
Laatst bewerkt:


Vreemde zaak dat de distributie ketting verspringt tijdens het afslaan, knal (uit uitlaat neem ik aan?)op zich is niet zo vreemd op laatste restje benzine, krijgt eerst onvoldoende brandbaar mengsel, dit wordt "weggespoeld" de uitlaat in, zodra daar wel een "explosief" mengsel ontstaan is ploft ie wel ff ja. Blijkbaar in jouw geval zo heftig dat drukgolf? de krukas de ander kant op geblazen heeft. Dan doet je spanner niet meer waar hij voor ontworpen is en zou idd de ketting kunnen verspringen.
Door hem blijkbaar wel "lopend" gekregen te hebben met verlopen timing zit het er dik in dat je nu een aantal meer of minder kromme kleppen hebt. :Y Je geeft zelf al aan dat hij "fors" verkeerd stond. Één tandje zou nog net moeten "kunnen", meer is funest. :X
Zou hem dus niet meer starten voor dit gecheckt/gerepareerd is. Wordt ie niet beter van. B|
 
Laatst bewerkt:
We hebben hem niet lopend gekregen met de verkeerde Timing. Pas nadat de timing goed is gezet liep hij weer.
En de knal was aan de voorkant van de motor en niet bij of in de uitlaat.
Dat er eventueel schade kan zijn, zijn we ons ook bewust ;( .
Maar eerst hadden we een blok dat helemaal niets meer deed, nu doet hij het weer.
Maar.. met een bijgeluid, waarvan we nog niet weten wat het is.
Concentreren ons eerst op de ketting, spanner en geleider van Nokkenas (ook omdat de timing op onverklaarbare wijze is versprongen).
Maar je zou gelijk kunnen hebben dat er kleppen beschadigd zijn :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan