Voorvork doorschuiven (caferacer)

wezelmans

Rookie
10 mrt 2015
29
0
Ik heb even een technische vraag mbt het doorsteken van de voorvork.
Mijn Suzuki gs 850 is standaard wat lastig de bocht in te krijgen. Is dat enigszins te verbeteren door de voorvork pakweg 1 a 2 cm door te steken en het front dus wat te verlagen?
 
ik heb dit ook gedaan op mijn Kawa Zephyr 1100. 25mm door geschoven. beiden zijden exact gelijk gehouden (ik heb een schuifmaat gebruikt).
Ook heb ik het achterwiel met de kettingspanning excenters zo hoog mogelijk gezet.
De motor is er qua stuurgedrag een heel stuk levendiger van geworden en laat zich gemakkelijk een bocht in leggen maar de rechtuit stabiliteit is nog steeds prima.

Als je bezig gaat met de voorvork is het meteen een goed moemnt om ook meteen de balhoofd speling te checken en eventueel te verhelpen.
 
Eerst alles heel erg goed schoonmaken om krasjes te voorkomen, en vaslopen op vuil.
Daarna draai de boutjes losvan de bovenste kroonplaat en 2 boutjes in de onderste balhoofdplaat laat je nog ff klemmen. Beide kanten 1 boutje dus. Die draai je voorzichtig los en dan zakt de motor vanzelf naar beneden. Met wat voor geweld dit gaat hangt af van jouw "sleutelgevoel". :9

Als je te ver doorschiet moet je de motor dus weer optillen. Dit wordt geen gemakkelijke klus zonder een bokje dat de voorkant vrij kan krijgen.

waarom het moeilijk maken als het ook makkelijk kan ?
motor zakt stukje in vering door eigen gewicht. dus gewoon van 1 been beide klemmen lossen, beetje draaien met het binnenbeen en de veer duwt hem vanzelf omhoog.
dan andere lossen en zelfde verhaal.
 
Het is een oude motor.
Ik zou de gehele vering aanpassen.
Voor nog geen 100,- heb je setje progressieve voorvering en denk dat je met 200 een eind komt voor een nieuw setje Hagon shock voor de achterkant
Het is een investering maar die betaald zich dubbel en dwars terug door verhogen verhoging van het rijplezier en extra veiligheid.
Je bent een beginnend rijder dus als je de intentie hebt flink wat kilometers te maken zal je dat met een goed geveerde fiets met meer plezier doen.
 
Het is een oude motor.

KNIP

Voor nog geen 100,- heb je setje progressieve voorvering en denk dat je met 200 een eind komt voor een nieuw setje Hagon shock voor de achterkant

Voor 300 euro koop je een andere GS850...

Ik zou voor een paar tientjes een setje Koni's scoren en wat dikkere olie in de voorkant doen. Dan deint de voorkant minder en is de achterkant strak, je hebt ineens een heel andere fiets voor een paar centen.
 
Voor 300 euro koop je een andere GS850...

Waar kan ik hem ophalen? :+
En zitten er dan koni's onder en hyperpro voorveren :?

Zo te zien zitten er nog de originele veren onder, zijn inderdaad wat instelbaar :z
Probeer idd een paar oude koni' te vinden, deze zijn goed te reviseren mocht dat nodig zijn :Y
Dikkere voorvorolie wil ook nog wel eens helpen ja, iig verversen voor zover dat nog niet gebeurt is
 
Dat van het verversen van de voorvorkolie wil ik inderdaad sowieso nog doen, staat op mijn lijstje. Wat voor soort olie zou ik kunnen nemen als ik naar wat dikker ga?
Koni dempers voor achter? Zijn die zo goedkoop te krijgen dan?
 
Laatst bewerkt:
Marktplaats in de gaten houden.
Ik heb al meerdere malen een Gs/GSX gekocht waar goede koni's onder zaten terwijl de fiets nog geen 300 kostte.
Zeker bij een half project maak je daar een goede kans op.
 
Nouhhhh,
Even opletten of een een oog-oog of oog-vork montage hebt,
Lengte in de gaten houden..
En een koni voor een 250 heeft wat slappere veren dan voor een 1000....


Oh en tegenwoordig heet koni >> ikon ( voor motoren dan)
 
Laatst bewerkt:
Ok super bedankt !! Daar ga ik dan zeker eens naar kijken !!

overigens, wanneer de schokdemper 1 cm langer is, dan wijzigt dat dus de rijhoogte maar minimaal, of denk ik nu te simpel?

Heb namelijk ook nog een cx 500 staan die ivm de kleine berijdster wel iets mag zakken... zou een mogelijkheid zijn dus om iets kleinere shocks voor haar te nemen?
 
Laatst bewerkt:
Nou truc gelukt, op de "simpele manier" zoals hier eerder omschreven. 1 kant losdraaien, rem inknijpen en duwen... knal..... gelijk maximaal doorgeschoven en gestopt door het stuur.... precies 2 cm..... beetje mazzel moet je hebben.... Andere kant daarna zelfde verhaal. Voordeel is dat ik niet hoefde te priegelen om ze precies gelijk te krijgen... daar zorgde het stuur wel voor. Enfin. Daarna ff blokkie om gedaan en het was zeker wel merkbaar, stuurt zeker prettiger. Ff wennen natuurlijk aan de iets andere stand, maar mocht wat mij betreft met mijn lange lijf wel wat meer naar voor zitten ;)
Plaatje bij het praatje..

EuF6Vr.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan